Gjest Gjest_miamia_* Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Har ei jente på 9 år som er veldig glad i å bygge med lego. Men når jeg ser gjennom årets legokatalog er det sørgelig lite utfordringer for jenter i den alderen. Guttene har utrolig mange ting som faller i smak og som de holder seg opptatt med i timesvis. Belville lego vokser jentene fort fra og synes det burde vært noe bedre tilbud hvor de kan få bruke sine tekniske evner når de blir litt større. Det finnes 3 hus som de kan bygge da, men det er liksom det hele....
Tabris Skrevet 10. november 2008 #2 Skrevet 10. november 2008 Kan hun ikke bygge det samme legoet? F.eks Lego City? 2
Gjest ts Skrevet 10. november 2008 #3 Skrevet 10. november 2008 Kan hun ikke bygge det samme legoet? F.eks Lego City? Selvfølgelig kan hun det - men med 3 brødre er det litt viktig for henne å være litt jentete oppi det hele. Og jeg synes jo det er litt rart at lego ikke kan tenke litt mer i retning jenter når de lager nye produkter; sykehus, barnehager, rosa sportsbiler med motor osv. osv.
Gjest legofrelst Skrevet 10. november 2008 #4 Skrevet 10. november 2008 Jeg syns LEGo nedvurderer jentene, det er masse gutteaktig lego mens jentene får sånne enkle å bygge opp ting som Belville med store biter osv. Selvfølgelig kan de bygge noe av det andre men hvorfor ikke lage noe utfordrende som er beregnet på jenter også. 3
Tabris Skrevet 10. november 2008 #5 Skrevet 10. november 2008 Lego City og Lego Harry Potter er vel ganske nøytralt? 2
Gjest Gjest_Frøya_* Skrevet 10. november 2008 #6 Skrevet 10. november 2008 Jeg har bygget med Lego siden jeg var liten jente .. men kunne aldri tenkt meg noe annet enn den broren min lekte med. Blir litt oppgitt over jentemødre som bare tenker rosa og blonder for døtrene sine .. 9
Gjest ts Skrevet 10. november 2008 #7 Skrevet 10. november 2008 Faktisk så har dette ingenting med meg som mor som bare tenker rosa. Nå er markedet styrt sånn fra før at lekebutikkene har en rosa del og en blå del for å si det litt direkte. Jentene liker ikke å gå over i "guttedelen" og dette er noe butikkene legger opp til. Jeg synes bare at siden det allerede er en rosa del så kunne denne siden inneholdt litt mer utfordringer for jenter - altså mer jentelego... veldig enig med "legofrelst" som mener lego undervurderer jentene!! 2
Tabris Skrevet 10. november 2008 #8 Skrevet 10. november 2008 (endret) Jeg synes heller man undervurderer jentene om man ikke tror de kan trives like godt med å leke med ikke-rosa leker. Jeg vokste selv opp med to eldre brødre og lekte like mye med lego som dem. Endret 10. november 2008 av Tabris 6
Gjest legofrelst Skrevet 10. november 2008 #9 Skrevet 10. november 2008 Min datter lekte like mye med lego som guttene mine og med den samme typen lego. Men samtidig ønsket hun seg "jentelegoen" og da syns jeg at den kunne være like utfordrende som den andre legoen, når den først eksisterer. Det handler ikke om å velge enten eller, men begge deler. Det er ikke jeg som mor som styrer henne over til rosa-blonde-søte-dillete ting, det klarer hun fint selv. De fleste vil nok oppleve at jentene har en rosa jentete fase enten man vil eller ikke. Og dette er en jente som aldri ble kledd i rosa før hun forlangte det selv. Og som plutselig ønsket seg prinsessekjoler osv. Nå er hun over det "verste" rosastadiet og har kommet i popstjernemodus, et stadie som sikkert også kommer til å gå over. 1
thapara Skrevet 10. november 2008 #10 Skrevet 10. november 2008 Når vi var barn fantes det ikke noe jentelego, nå lages det masse fin, rosa duplo pluss det for litt større jenter, så det kommer nok mer etter hvert! Kanskje du kan sende en e-post til lego?
Gjest Stjernedryss Skrevet 10. november 2008 #11 Skrevet 10. november 2008 Jeg lekte med lego når jeg var liten. Lekte med det i hvertfall til jeg var 12 og hade vel litt av hvert av jentelego + kjønnsnøytral lego. Jeg hadde stall med hester, restaurant, pizzarestaurant, legotog ogsv. Synes det er masse lego som ikke er så veldig guttete selv om det ikke er rosa.
Gjest anne-lise Skrevet 13. mars 2011 #12 Skrevet 13. mars 2011 Hva finner det av jentelego. Har noen belville men opplever det er lite jentelego. Min datter på 7 år har endel guttelego/ nøytral lego. Men har lyst på jente lego rosa lego gjerne hester og liknende. Når jeg leter etter lego finner jeg kun belville og de har jo ikke så mange forskjellige typer. Tips meg gjerne om nettsider som fører et større utvalg
Gjest Cipheria Skrevet 13. mars 2011 #13 Skrevet 13. mars 2011 (endret) Faktisk så har dette ingenting med meg som mor som bare tenker rosa. Nå er markedet styrt sånn fra før at lekebutikkene har en rosa del og en blå del for å si det litt direkte. Jentene liker ikke å gå over i "guttedelen" og dette er noe butikkene legger opp til. Jeg synes bare at siden det allerede er en rosa del så kunne denne siden inneholdt litt mer utfordringer for jenter - altså mer jentelego... veldig enig med "legofrelst" som mener lego undervurderer jentene!! Interessant, der er en norm som sier at jenter ikke skal leke med "gutteleker". Og de lurer på hvorfor jenter blir "jenter" og vice versa. Endret 13. mars 2011 av Cipheria
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #14 Skrevet 13. mars 2011 Kjønnsnøytrale barneleker er generelt en manglevare. I følge reklamen er alle jenter rosa og alle gutter blå. 3
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2011 #15 Skrevet 14. mars 2011 Guttelego og jentelego? Hvorfor må alt settes i bås? Synes lego er lego jeg... 4
Gjest Annaires Skrevet 14. mars 2011 #16 Skrevet 14. mars 2011 Hadde det vært greit om hun spurte etter gul Lego? Eller oransje? Noen liker rosa, noen liker grønn. Noen liker hester, mens andre liker biler. Om dattern hennes ønsker seg rosa Lego med hester, så må hun vel få lov til det?
Gjest mamma Skrevet 14. mars 2011 #17 Skrevet 14. mars 2011 Problemet er ikke at det er for lite jentelego, problemet er at nesten alt som lages av lego nå er så veldig guttete. Jentene trenger selvfølgelig ikke rosa lego, men nå går det konstant i sverd, våpen og romskip. Det er starwars, pirater og ninja for alle pengene. Lego City høres kjønnsnøytralt ut, men når en ser på produktene så er det stort sett brannbiler og helikoptre og den slags ting det går i. Jeg har også lett etter skolene, sykehusene og butikkene... Da jeg var liten var lego langt mer kjønnnøytralt. 2
coeurpeur Skrevet 14. mars 2011 #18 Skrevet 14. mars 2011 Husker det fantes en serie med "jentelego" da jeg var liten; Paradisa. Den lages ikke lenger, men finnes sikkert på eBay.
Gjest Cipheria Skrevet 14. mars 2011 #19 Skrevet 14. mars 2011 Hadde det vært greit om hun spurte etter gul Lego? Eller oransje? Noen liker rosa, noen liker grønn. Noen liker hester, mens andre liker biler. Om dattern hennes ønsker seg rosa Lego med hester, så må hun vel få lov til det? Har ikke noe med mitt poeng å gjøre. Problemet er ikke at det er for lite jentelego, problemet er at nesten alt som lages av lego nå er så veldig guttete. Jentene trenger selvfølgelig ikke rosa lego, men nå går det konstant i sverd, våpen og romskip. Det er starwars, pirater og ninja for alle pengene. Lego City høres kjønnsnøytralt ut, men når en ser på produktene så er det stort sett brannbiler og helikoptre og den slags ting det går i. Jeg har også lett etter skolene, sykehusene og butikkene... Da jeg var liten var lego langt mer kjønnnøytralt. Poenget mitt var at dette ikke er guttelego- Sverd, ninjaer osv (noe jeg for øvrig syns er dritkult). Men jenter vil ikke velge disse temaene fordi det er "gutteleker" og de vil være like kule som sine forbilder. Også lurer man på hvorfor der er få for eks kvinnelige forskere 2
Gjest Sara Skrevet 14. mars 2011 #20 Skrevet 14. mars 2011 Har ei jente på 9 år som er veldig glad i å bygge med lego. Men når jeg ser gjennom årets legokatalog er det sørgelig lite utfordringer for jenter i den alderen. Guttene har utrolig mange ting som faller i smak og som de holder seg opptatt med i timesvis. Belville lego vokser jentene fort fra og synes det burde vært noe bedre tilbud hvor de kan få bruke sine tekniske evner når de blir litt større. Det finnes 3 hus som de kan bygge da, men det er liksom det hele.... Synes ingen lego har noen store utfordringer jeg da. Ei jente jeg passer er 11 år og leker med lego fordi de har så mye de har bygd store dukkehus. Om en vil ah utfordringer er det jo mye for jenter hva med og tegne og male veve tepper og slikt det syntes vertfall jeg var gøy i den alderen og fint blr det og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå