Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har barn med en mann jeg ikke bor sammen med.

Han betaler tre tusen kroner i måneden i barnebidrag.

Da jeg fikk papirene fra trygdekontoret om endring etter nye regler

ba jeg om at bidraget skulle opprettholdes slik det var.

Jeg har ikke hørt en lyd fra trygdekontoret siden.

Idag da sønnen min kom hjem sier faren: Husk å sende inn skjemaet før den 18.juni. Jeg skal bare betale 1400 etter de nye reglene, og du må sende inn skjemaet.

Da jeg spurte hva han snakket om bare flirte han (han er av den hyggelige typen) og ville ikke si noe mer.

Mitt spørsmål er da:

Hva er det han prater om? Og skal ikke det nye bidraget regnes ut ifra hvor mye han er sammen med ungen?

Jeg har aldri skrevet under på at han er sammen med ungen x antall dager noe sted, og nå blir jeg usikker.

Har noen peiling?

Er det slik at jeg skulle ha fått flere papirer fra trygdekontoret som ikke har dukket opp?

Ber instendig om hjelp her.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet at det har kommet nye regler, men kjenner ikke til detaljene. Ring trygdekontoret og spør, be eventuelt om et møte med en saksbehandler.

Skrevet

Alle bidragspliktige og bidragsmottakere fikk tilsendt papirer og info for en god stund siden. Disse skulle fylles ut og returneres innen en viss dato (husker ikke den i farten, men det er en god stund siden... mars kanskje?).

Da kunne man enten velge om man ville inngå privat avtale (begge parter må da skrive under og sende inn), eller om det skulle beregnes nytt.

Dersom det skal beregnes nytt, måtte man bl.a fylle ut hvor mye samvær den bidragspliktige har.

Bidragskalkulator finner du forøvrig her

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Jeg er i samme båt som deg... Jeg er hjemmeværende og har derfor ikke inntekt. Trodde ikke de nye reglene ville gjøre så store forskjellen for meg, men det viser seg at de 4 nettene i måneden faren har barnet blir godt belønnet, samt at Trygdeetaten ser på min utdanning og fører på en lissomlønn på ca 250 000 i året. Dette er selvfølgelig fordi de mener at alle jobber, og vi husmødre faller utenom, som en utdøende art som ingen vet hva de skal gjøre med...

Unnskyld at jeg er litt krass, men jeg har vært hjemme med barna i 8 år, noe grunnet helse og noe grunnet en mann som reiser mye i jobben. Må jeg ut i jobb p.g.a. disse reglene? Hvordan kan de påføre en slik årslønn på noen som velger å leve på 1 lønn for å være der for barna? De nye reglene er nok bra for mange, men jeg tror mange med omsorg for barn vil få seg en real støkk økonomisk.

For mitt vedkommende blir bidraget satt ned med 1000-1500 pr. mnd...

Skrevet

.. Jeg har ikke fått de papirene som @lfa refererer til... er jeg den eneste? -- og hvor kom papirene fra?? Trygdekontoret??

Skrevet

De kom fra Oslo. Omregningssentralen

Gjest Anonymous
Skrevet

Du som er hjemmeværende kan vel inngå en privat avtale med barnefaren dersom dere begge ønsker at du skal gå hjemme???

Skrevet

Du som er hjemmeværende kan vel inngå en privat avtale med barnefaren dersom dere begge ønsker at du skal gå hjemme???

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Jeg skal prøve å svare på det du spør om, men vil råde deg til å ta kontakt med trygdekontoret for å få helt korrekte svar.

Nye bidragsregler trer i kraft 1. oktober i år. I forbindelse med dette ble det sendt ut skriv fra trygdeetaten i februar i år, med info om de nye reglene og skjema man skulle fylle ut for å endre bidraget/inngå privat avtale/la alt være som før. Fristen her var i slutten av mars. Hvorvidt kun de som har brukt trygdeetatens innkrevingssentral fikk dette skrivet eller om det gikk til alle, også de som hittil har hatt privat avtale, er jeg ikke sikker på.

Du skal ellers være klar over følgende:

- Bidraget endres ikke om ikke den ene ber om det. Ber barnets far om endring av bidrag så skal du ha beskjed, og få komme med din informasjon

- I hht. nye bidragsregler koster det nå 1400 kr. å endre bidraget/få det offentlige til å fastsette bidrag. Dvs. du må betale 700 kr for dette (selv om du ikke ønsker å endre bidraget)

- Dersom dere ikke har en skriftlig samværsavtale tror jeg "din versjon" legges til grunn, dvs. om du sier barnet er x netter hos far i løpet av måneden så teller det, og ikke det faren sier.

Vet ikke om du ble noe klokere, men trygdekontoret burde vite, eller iallfall fortelle deg hvem du skal kontakte. Tror avsender på brevet jeg fikk i vinter var "statens omregningssentral" som hadde et grønt nummer.

Lykke til!

Skrevet

De eneste papirene jeg har fått var de i mars som jeg selvsagt fylte ut og sendte inn.

Så når han sier at han har fått beskjed om at bidraget går ned med 2000 i mnd og at jeg må sende inn papirer innen torsdag så er det løgn?

(bombe)

Er det slik å forstå at foreløpig har jeg gjort alt riktig da?

Ingen som har fått flere papirer etter mars?

Skrevet

Har ikke fått noen flere papirer jeg i alle fall.

Privat avtale kan man inngå uansett om man er hjemmeværende eller ei.

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Jeg har heller ikke fått noen flere papirer. Men når du fylte ut papirene i mars, hvordan gjorde du det? I de papirene jeg fikk var det satt opp et regnestykke ut fra trygdeetatens opplysninger om min og ex inntekt, som da ga et nytt bidrag. Den summen sto i de papirene.

Dersom han har bedt om endring i bidraget vil de jo se på de opplysningene du sendte inn også. Da skal du og få opplysning om dette, dvs. at han sier at du må sende inn noen papirer (som du ikke har fått) blir jo bare tull. Jeg hadde ringt innkrevinssentralen (nr. står i de papirene du fikk i mars) og hørt hva som skjer med saken.

Skrevet

Nå har jeg ringt opplysningstelefonen og han preiker bare tull igjen.

Vi skal ikke få noen nye papirer før det kommer vedtak mot slutten av sommeren.

Takk for alle svar!! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...