Gjest Gjest Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Litt inspirert av tråden om førstegangshund og mine egne tanker rundt det å få hund: Jeg ønsker meg hund om en 5 års tid. Verken jeg og samboeren har hatt hund før, og det er jeg som skal ha hovedansvaret. Jeg har hatt katt hele livet og har bred erfaring med ulike katter. Ønsker å bruke hunden til kos, turer og har veldig lyst til å trene hunden med klikketrening. Synes agility ser veldig gøy ut, dvs det samspillet man får til med hunden når man trener. Har også lyst til å gå på mye kurs med hunden. Problemene jeg ser er: tid! hunden må kunne være hjemme alene en hel arbeidsdag når den blir voksen. Jeg har ingen erfaring med hund før, som kattemenneske er jeg redd jeg begynner å behandle hunden som en katt. Som katteeier har jeg imidlertid vist at jeg er i stand til å ta meg av dyr, jeg vet det koster mye penger, tid og at reiser må planlegges. Jeg liker å gå/løpe ute, så turer bør ikke bli noe problem slik jeg ser det nå. Jeg har tenkt på cavalier king charles spaniel, har hørt det er en fin førstegangshund. Ønsker ikke en for stor hund, men det er kanskje bare fordi jeg er så vant med katter? Hvordan egner denne rasen seg til agility? Men det jeg frykter mest er å ende opp med en nervøs hund med adferdsproblemer iom at jeg ikke har oppdratt en hund før...
NovaFlare Skrevet 13. november 2008 #2 Skrevet 13. november 2008 Jeg har vel til gode å se en nervøs CKS. De er så glade at de logrer ikke med halen, men med hele rumpa. De er veldig tilpasningsdyktige og er en fin all-round hund som kan brukes til det meste
Gjest Miam Skrevet 14. november 2008 #3 Skrevet 14. november 2008 Jeg har også bare sett glade og imøtekommende cavalierer! SÅ kjempefine dyr! Jeg har kjempelyst på en selv. Må bare overbevise sambo om å flytte til en leilighet hvor vi kan ha dyr Om du kjøper en håper jeg vi kan ta en koslig hundeprat en gang!
Gjest cavaliereieren Skrevet 16. november 2008 #4 Skrevet 16. november 2008 Hei! Ja, det er en veldig god rase! TID : jeg har CKS og det varierer en del med hvor mye jeg er hjemme med ham. Det som jeg hovedsakelig har inntrykk av er at om han får turen sin hver dag, blir "sliten" så klarer han seg i mange timer alene. Han er glad hele tiden - synes det er trist når jeg drar fra hjemme - men han benytter tiden til å sove. En vanlig arbeidsdag alene skal kunne gå helt fint! Gemyttet er så fint på denne rasen at jeg tror ikke du ender opp med en nervøs slik hund. Det eneste du må tenke på ved kjøp er å velge en med gode gener!! Det du heller skal fokusere på da, siden du har ganske god tid, er å lese mest mulig om oppdragelse og danne deg et bilde av åssen du vil gjøre dette. Hunden er fornøyd uansett hva han lærer av deg og så lenge den har det bra. Det er viktig å tenke på at hunden ikke ber om å komme til deg, så den kommer jo til å kreve litt, og man må ofre litt. Er jo ikke det samme som å ha en katt;)
Gjest L* Skrevet 20. november 2008 #5 Skrevet 20. november 2008 Hei Jeg ville absolutt anbefale en CK Vi hadde en når jeg var liten, men pga allergi i familien måtte vi gi den tilbake. Tanten min og familen hennes med 3 barn har også en CK. Hun er enten glad eller så sover hun. Jeg har aldri møtt noen agressive CK. Da jeg for mange år siden gikk på barneskolen, hadde bestevenninnen min en også. Det er en urolig rolig, troverdig rase. Som er glad i eieren sin. Elsker å kose.. Så absolutt en rase og anbefale
Gjest L* Skrevet 20. november 2008 #6 Skrevet 20. november 2008 Hunder har ikke begrep om tid, sånn som oss mennesker. Min hun er like glad når jeg kommer hjem etter en 7-8 timers arbeidsdag, eller om jeg bare har vært på butikken/cafè. Hvordan en CK egner seg til agility kan jeg ikke uttale meg noe særlig om, men jeg kan tenke meg at om du starter med litt små trening fra 8 mnd alder, så kan en hvilken som helst hund bli god Jeg har sett "slappe" (forstå meg rett) CK. Men det har nok mye med eieren å gjøre. Masse lek, tur og morro gir en aktiv og sprek hund. Det er viktg. Også i forhold til overvekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå