Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #1 Skrevet 9. november 2008 Hva synes dere om at små kott på 22-27 m2 i Oslo blir solgt som "leiligheter"? Jeg synes det er overraskende at folk faktisk er villige til å betale over 1 million for så små og dårlige rom/kott. Mange av de er attpåtil gamle, behøver renovering og vedlikehold...trist å se at det skal være slik. Markedet er liksom rammet av "krakk" - men salget av leiligheter i Oslo går så det suser uavhengig av dårlige tider. Folk får jo solgt til takst eller mer! Hva synes dere?
Gjest StockDama Skrevet 9. november 2008 #2 Skrevet 9. november 2008 Om folk er villig til å betale så mye for et bøttekott, så for all del =D Jeg står over..
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #3 Skrevet 9. november 2008 Markedet er liksom rammet av "krakk" - men salget av leiligheter i Oslo går så det suser uavhengig av dårlige tider. Har du en kilde eller er det bare din subjektive synsing?
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #4 Skrevet 9. november 2008 Bolighaier i slo har funnet ut av at de kan selge mindre areal til samme penge som de solgte større areal for tidligere. Når folk er så "dumme" at de vil betale over en mill for å bo på et lite rom/bøttekott, så lenge det har adresse Oslo vest, har det strukket seg langt. Uansett, hvorfor er prisene så høye fortsatt, når markedet er som det er?
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #5 Skrevet 9. november 2008 Sånn her står det til i Oslo nå. Mange selgere sitter på gjerdet og nekter å selge med tap, så boligene hoper seg opp og er trege å selge.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #6 Skrevet 9. november 2008 Uansett, hvorfor er prisene så høye fortsatt, når markedet er som det er? Fordi de som har kjøpt til høy pris før og skal selge nå, ikke ønsker å selge med tap. Jeg tror prisene på småleiligheter er dømt til å falle nokså mye i et generelt synkende marked, fordi inngangsprisen er så høy at er få som i det hele tatt har råd til å betale så mye for en førstehjemsbolig. Man får jo leiligheter man kan bo i til samme pris litt mer usentralt, og om man er to og slenger på noen få hundretusen til, kan man kjøpe seg rekkehus... Men noen vil alltids ha interesse av sentralt beliggende småleiligheter - til pendlerleiligheter, studentbarn som vil bo sentralt og til utleie seinere.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2008 #7 Skrevet 10. november 2008 Sånn her står det til i Oslo nå. Mange selgere sitter på gjerdet og nekter å selge med tap, så boligene hoper seg opp og er trege å selge. Men det må vel nesten regne med å selge med tap i dagens marked? Snakk om å være sta...har de virkelig råd til å vente så lenge? Noen må da være avhengige av å få solgt nå, selv til godt under takst?
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2008 #8 Skrevet 10. november 2008 Kott? Det må være de småe utleierommene i bofelleskapene på beste Frogner som alle siviløkonomene bor i og som de betaler skyhøye leiepriser for.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2008 #9 Skrevet 10. november 2008 Men det må vel nesten regne med å selge med tap i dagens marked? Snakk om å være sta...har de virkelig råd til å vente så lenge? Noen må da være avhengige av å få solgt nå, selv til godt under takst? Ja, men de fleste har meglere som prøver å skvise mest mulig ut av salget og ber folk omå vente med å selge. Og i mellomtiden så faller verdien på boligen enda mer... Nei, skal man selge i løpet av de nærmeste årene, så er tiden nå, før krakket virkelig begynner. Snøballen har bare såvidt begynt å rulle.
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 10. november 2008 #10 Skrevet 10. november 2008 Ja, men de fleste har meglere som prøver å skvise mest mulig ut av salget og ber folk omå vente med å selge. Og i mellomtiden så faller verdien på boligen enda mer... Nei, skal man selge i løpet av de nærmeste årene, så er tiden nå, før krakket virkelig begynner. Snøballen har bare såvidt begynt å rulle. I tillegg er det mange banker som ikke er villige til å gi lån til folk som kjøper nytt før de har solgt huset/leiligheten de bor i nå, så de er ikke i en presset situasjon der de må få solgt kjapt før de flytter inn i nytt bo. Dermed kan de sitte og håpe på at de får en bedre pris/flere bedre bud snart. Jeg tror også mange holder igjen salg til pris under takst fordi det er ventet at Norges Bank setter ned styringsrenten ytterligere, og selgere dermed håper at dette skal gjøre at prisene slutter å falle så mye. Forutsatt at bankene følger på med på disse rentenedsettelsene, selvfølgelig.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2008 #11 Skrevet 10. november 2008 Men det må vel nesten regne med å selge med tap i dagens marked? Snakk om å være sta...har de virkelig råd til å vente så lenge? Noen må da være avhengige av å få solgt nå, selv til godt under takst? Ja, eiendomsmeglerne og folk med endret livssituasjon må selge på et tidspunkt.
saltamontes Skrevet 10. november 2008 #12 Skrevet 10. november 2008 Jeg og samboeren min bor i en leilighet på 26m2, riktignok har vi også en kjempebod vegg i vegg, men fyller vel sikkert ditt syn på "kott." Vi stortrives! Vi har alt vi trenger i forhold til vår livssituasjon nå Leiligheten, (ja, jeg kaller det leilighet) har en smart planløsning, og den er innreddet smart! Vi betaler i gjennomsnitt MAX 3000 hver inkl ALT av strøm, tv, internett, osv. Vi har helt garantert råd til en 2roms, men det trenger vi ikke! Det er bedre å ha romslig økonomi og heller kjøpe god mat og dra på ferie:) Og spare seg opp midler til man får barn etc.
Gjest Gus Skrevet 10. november 2008 #13 Skrevet 10. november 2008 Jeg og samboeren min bor i en leilighet på 26m2, riktignok har vi også en kjempebod vegg i vegg, men fyller vel sikkert ditt syn på "kott." Vi stortrives! Vi har alt vi trenger i forhold til vår livssituasjon nå Leiligheten, (ja, jeg kaller det leilighet) har en smart planløsning, og den er innreddet smart! Vi betaler i gjennomsnitt MAX 3000 hver inkl ALT av strøm, tv, internett, osv. Vi har helt garantert råd til en 2roms, men det trenger vi ikke! Det er bedre å ha romslig økonomi og heller kjøpe god mat og dra på ferie:) Og spare seg opp midler til man får barn etc. Ikke si sånt. Du må da skjønne at dere er utnyttet av den slemme megleren. De over her har selvfølgelig rett i at ingen vil velge noe slikt frivillig. Det er synd på dere og dere er rundlurt.
saltamontes Skrevet 10. november 2008 #14 Skrevet 10. november 2008 =) Du tar nok helt feil, er happy som bare det:) Folk bruker for mye penger på det å bo! Du lever bare en gang!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå