Gå til innhold

tips til løsninger for oppussing av lite bad

Anbefalte innlegg

Skrevet

bor i borettslag, har et bad som akkurat får plass til dusjkabinett, vaskemaskin/tørketrommel samt toalett og vask m skap selvfølgelig:) og så en person, eller to veldig gode venner:P

noen av veggene går i vinkler/er ikke rette. altså, det er ikke et helt firkanta rom hvis man kan si det sånn.

det er registrert noe fukt i gulv, men ikke ellers. gamle rørsystem som synes. varmtvannsbereder er dessverre på bad, på veggen der man dusjer i det nåværende badekaret.

kravene til badet er at det blir dusjkabinett, og at vi får bygget inn vegghengt toalett.

hvilke materialer anbefales til dette?

er det stor prisforskjell på fliser og type våtromsplater? noen som har regnet ut prisforskjell på egne bad? tenker ikke da på de dyreste flisene, men helt ordinære.

jeg ser også at skjøtene til våtromsplater er "sølvfarget", kan man virkelig ikke få i samme farge som veggene?

• 3 uker senere...
Gjest Hjelpsom mann med litt samme pro
Skrevet
bor i borettslag, har et bad som akkurat får plass til dusjkabinett, vaskemaskin/tørketrommel samt toalett og vask m skap selvfølgelig:) og så en person, eller to veldig gode venner:P

noen av veggene går i vinkler/er ikke rette. altså, det er ikke et helt firkanta rom hvis man kan si det sånn.

det er registrert noe fukt i gulv, men ikke ellers. gamle rørsystem som synes. varmtvannsbereder er dessverre på bad, på veggen der man dusjer i det nåværende badekaret.

kravene til badet er at det blir dusjkabinett, og at vi får bygget inn vegghengt toalett.

hvilke materialer anbefales til dette?

er det stor prisforskjell på fliser og type våtromsplater? noen som har regnet ut prisforskjell på egne bad? tenker ikke da på de dyreste flisene, men helt ordinære.

jeg ser også at skjøtene til våtromsplater er "sølvfarget", kan man virkelig ikke få i samme farge som veggene?

Foreslår at du dropper både plater og fliser. Hva med våtromstapet og maling ? da kan du få fargesatt rommet akkurat som du ønsker og siden du skal ha kabinett passer det fint. Du kan jo flislegge detaljer, og da kan du flislegge rett på den malte overflaten. jeg skal gjøre det sånn men ikke ha kabinett. Isteden skal jeg ha stående dusjing i badekar og kommer til å flislegge dusjhjørnet. Hvis du velger å gjøre det sånn så Skrell helt inn til gammel vegg og tørk ut badet godt noen dager. Ta av alle gamle plater, slik at du har et godt og plant underlag. Start med gulvet. Sjekk at støp er ok og plan og tørr. Så må du vurdere varme i gulvet og evt om du skal flislegge gulvet ? jeg legger Vinyl så er det tett og ferdig med det. Fordelen med dette er at man kan flislegge oppå vinylen. PS, pass på å sjekk alt av rør og elektrisk samtidig. Det er lurt å gjøre disse tilpasningene mens du allikevel har skrellet badet.

Lykke til :gjeiper:

Gjest Hjelpsom mann igjen..
Skrevet

Glemte det der med vegghengt toalett; anbefaler grohe-ramme. Du finner forskjellige modeller (to ulike bredder) og ulike høyder. Rørleggerne (ex varme og bad) har en standardmodell de installerer. Gå gjerne for den. Tenk på å kjøpe en så kompakt skål som mulig da hvis ikke badet er veldig stort. Ifø, porsgrund og evt litt dyrere Villeroy & B.

Når denne er festet til vegg, oppe og nede (anbefaler ikke å feste i gulv pga penetrasjon/hull), er det viktig å få godt feste i stenderverket. Hvis man ikke kommer i direkte befatning med stendere så snakk med en med litt snekkererfaring så får dere satt opp en "stubbing" eller hjelpestender som gir ønsker stabilitet. PS man skal jo ikke hoppe salto fra skåla men skal visst tåle 400 kg... riktig intstallert). PS Før man fikserer ramma så bør man ha tilpasset rør og avløp samt vanntilførsel til sisterne. Få en rørlegger til å se på dette. Erfaring er nemlig at man må få disse rør og avløp på plass og i posisjon ved å rugge litt hit og dit.. Før videre aksjon så må man også vite om skåla har 18 eller 22 cm avstand på festeboltene. Lette å måle. dette for at man ikke skal tette igjen/kle igjen feil boltehull. heretter er det snakk om innkledning av rammen. Bruk 1 " eller 1 1/2" 2" lekter og utenpå den gips (12 mm) anbefaler å lekte slik at 12mm gipsplate legges rett på fronten av ramma. På denn måten sparer man distanse ut i rommet. Og så kan du kjøpe deg membranduk (hel duk eller remse samt membransmurning og smøre på etter anvisning. PS få på plass vegghengt toalett etter selve gulvmembran er ferdig evt etter at vinyl er lagt hvis vinyl, men før flis legges hvis flis.

Skrevet
Glemte det der med vegghengt toalett; anbefaler grohe-ramme. Du finner forskjellige modeller (to ulike bredder) og ulike høyder.

Helt enig i at det er viktig å velge kvalitetsramme - er lite fornuftig å (kortsiktig) spare penger på det som skal bygges inn.

Grohe har god kvalitet, men jeg tillater meg å nevne Geberit i samme kategori når det gjelder kvalitet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...