mbi002 Skrevet 9. november 2008 #1 Skrevet 9. november 2008 Jeg skal snart få meg hund, og vil gjerne gå på kurs osv, men jeg lurte også på om det å lese seg til f.eks klikking eller liknende faktisk er mulig? Eller er det sånn at man leser litt og så prøver man litt, men egentlig funker det ikke med mindre man faktisk har gått på kurs? Litt kronglete skrevet, men... :klø:
Gjest -Maggie- Skrevet 9. november 2008 #2 Skrevet 9. november 2008 Det spørs jo helt hvordan bøkene er bygd opp, om det er forståelig og om den er beregnet på ditt nivå. Hvis du er helt fersk ville jeg absolutt gått på kurs i tillegg.
mbi002 Skrevet 9. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2008 Joda, jeg har tenkt å gå på kurs.. Men kunne godt tenke meg å gjøre litt på egenhånd også, og lurte på om noen hadde erfaring med dette, fordi (ikke fordi det har så veldig mye med hundetrening å gjøre akkurat, men) jeg har tidligere prøvd å lese meg til f.eks. dansing eller strikking (heheh), og det har ikke funket særlig bra for meg, i hvertfall... Å lese meg til ting liksom.
TinaM Skrevet 9. november 2008 #4 Skrevet 9. november 2008 (endret) Jeg klarte fint å lese meg til mye kunnskap når jeg skulle få min første hund, så det er fullt mulig. Min (første) hund er nå 2 år, og jeg hadde henne ikke på lydighetskurs før hun var passert året, allikevel er hun veldig godt trent og kan mye, mye takket være alle bøkene jeg leste Men nå hadde jo jeg flere års erfaring med dyr generelt, før jeg fikk hund, så det kan jo hjelpe litt på da. Jen har planer om å kjøpe denne boken, har fått den anbefalt av min trener: http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=BOK190 Lykke til Endret 9. november 2008 av TinaM
mbi002 Skrevet 9. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2008 Takk! Joda, både jeg og sambo har ganske mye erfaring med andre dyr, og han mye og jeg litt mindre, men noe, med hund. Jeg har allerede bestilt noen bøker, så får vi se om jeg klarer det. Bra å høre at du klarte det. Da er det kanskje håp for meg også? Hihi
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #6 Skrevet 9. november 2008 Jeg tror det kan være lurt å lese endel om hver aktuelle treningsmetode FØR du begynner å teste ut. Litt dumt å lese ti sider om klikkertrening, prøve det ut litt, lese videre og oppdage at du ikke har forstått kjernen i metoden, eller at metoden ikke passer for dere. Så les hele boka før du begynner treningen og gjør en vurdering av om du tror metoden funker og at du forstår det skikkelig, og begynn heller på side 1 igjen når du prøver ut metoden. Jeg ville også absolutt anbefale å gå på kurs ved siden av.
Ecolia Skrevet 9. november 2008 #7 Skrevet 9. november 2008 Klikkertrening KAN være vanskelig å forstå når man bare har teorien og ikke noen som viser og forklarer. Jeg skjønte deler av det, men ikke nok til å trene det alene selv om jeg leste de to vanligste norske klikkertreningsbøkene, hehe.. Men selvfølgelig har du en fordel om du leser og prøver å lære og forstå før du går kurs Er helt enig med innlegget over meg, det kan være greit å lese om de forskjellige metodene før du tester på hunden. Ikke at du skal bestemme deg HUNDRE prosent for en metode på forhånd, for kanskje den ikke passer hunden i det hele tatt (finner du fort ut). Det viktigste er jo at du er konsekvent i det du gjør, sånn at det blir læring ut av det. Lykke til med ny hund Blir spennende.
Kihn Skrevet 9. november 2008 #8 Skrevet 9. november 2008 Har lest denne, men ikke prøvd den ut; syns likevel den virker veldig bra: http://www.norli.no/NORLI_HTML/ibeCCtpItmD...sp?item=1803091
mbi002 Skrevet 10. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 10. november 2008 Takk!!! Jeg lurer meg på om en tur til biblioteket, og bla i litt forskjellige typer bøker med forskjellige metoder hadde gjort seg, så er det kanskje lettere å bestemme seg for hvilke bøker man vil kjøpe. Takk for tips alle sammen!
Tabris Skrevet 10. november 2008 #10 Skrevet 10. november 2008 Jeg har ikke erfaring med akkurat klikkermetoden, men jeg har lest meg til kunnskap og oppdratt min hund på den måten, og det gikk kjempefint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå