Gå til innhold

Utleier som snoker rundt utleieboligen.

Anbefalte innlegg

Gjest Drittlei leieboer
Skrevet

Han bor ikke der selv.Dette er en utleiegård.Stadig vekk, minst et par ganger i uka kommer han på "inspeksjon",banker på hos meg og andre leietagere for å høre hvordan det "står til i leiegården".Jeg vil ikke flytte for jeg er glad i leiligheten og den ligger midt i sentrum hvor jeg trives.Jeg kommer ikke til å flytte,men begynner å se meg lei på at utleier nærmest krenker privatlivets fred på denne måten.Hva kan jeg gjøre med dette problemet? Å flytte er ikke aktuelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si "jotakk, det går bare bra - hvis det endrer seg så skal jeg gi beskjed". Neste gang etter der han kommer så ikke åpne.

Gjest Drittlei leieboer
Skrevet
Si "jotakk, det går bare bra - hvis det endrer seg så skal jeg gi beskjed". Neste gang etter der han kommer så ikke åpne.

Jeg synes det er slitsomt å ha utleieren hengende rundt i gården her jeg bor også.

Jeg føler meg overvåket rett og slett.

Leiegården er ikke stor heller så det merkes veldig godt at han henger her.

Gjest LanaLane
Skrevet

Du bør finne på noe slik at han ligger unna. Sette ham i en ubehagelig situasjon om du ikke vil si det rett til ansiktet hans at du ikke liker at han banker på i tide og utide.

Vil han titte inn også?

Du får komme ut i et bittelite håndkle, late som om du har høylytt sex(eller ha det akkurat når han kommer :gjeiper: ), dra bort dit han bor og bank på og hør hvordan det går i noen uker eller noe sånt.

eller du kan jo bare sende han en melding om at du foretrekker at han sier ifra de dagene han kan komme til å banke på da du er ytterst opptatt om dagen.

Hadde en slik husvert selv, og det endte med at hun trakk oss for retten da "vi vandaliserte huset hennes" rett og slett fordi vi sa fra at det ikke var ok at hun snoket hele tiden.

Skrevet
Jeg synes det er slitsomt å ha utleieren hengende rundt i gården her jeg bor også.

Jeg føler meg overvåket rett og slett.

Leiegården er ikke stor heller så det merkes veldig godt at han henger her.

Du kan jo ikke akkurat nekte utleier å oppholde seg i sin sin egen gård! Han har ikke lov til å låse seg inn hos dere selvsagt, men det gjør han vel heller ikke? Om du synes det er irriterende så får du fortelle ham nettopp det, men du har ikke noen rett til å be ham la være å banke på eller å la være å oppholde seg i gården.

Skrevet

Vi leide en kjellerleilighet der huseier sto å så inn vinduene og kommente hva vi hadde til middag og samtaler vi hadde! Han låste seg inn to ganger på et år!

Vi har akkurat flyttet nå og er veldig glad for det!

Tror enkelte huseiere enten det er i leiegård og hageleiligheter tar seg tilrette akkurat sånn som det passer de!

• Liker 1
Skrevet

Han har kommet med uttalelser som gjør at jeg tror at han er i stand til å låse seg inn også.Hva han har sagt utelater jeg og nevne da jeg ikke vil gi opplysninger på forumet som gjør at han kan kjenne meg igjen(man vet aldri hvem som er innom og leser).

Han leide ut til en masse slummennesker i en periode også,men kuttet det ut etter en masse utkastelser og bråk .Det bor bare allminnelige personer her nå.Han er derfor generelt en utleier jeg ikke stoler på.

Hvor mye koster det å bytte lås? Dvs å få en fagmann til å gjøre det?

Jeg er ikke særlig nevenyttig så jeg vil få det gjort proffesjonelt og ordentelig.

Det er overhodet ikke aktuelt for meg å flytte.

Skrevet

Leietaker har vel ikke tillatelse til å skifte lås uten at utleier vet om det?

Skrevet

Kjenner igjen problemstillingen. Jeg skvatt no voldsomt en gang jeg plutselig så utleier på verandaen!

Men her snakker vi ikke sammen.. Ganske sært egentlig. Vi vet at utleier lusker rundt her endel, men h*n banker aldri på selv om h*n ser at vi er hjemme. Vi har til og med funnet lapper utenfor som antyder at en plenklipp er på tide :fnise:

Skrevet
Leietaker har vel ikke tillatelse til å skifte lås uten at utleier vet om det?

Jeg vil jo naturligvis opplyse utleier om dette via min advokat når dette blir gjort.Det er opplysninger som er gitt meg via utleier som gjør at jeg vurderer dette.Vil som sagt ikke opplyse om dette i tråden fordi jeg ikke ønsker å bli gjenkjent av utleier.

Skrevet
Jeg vil jo naturligvis opplyse utleier om dette via min advokat når dette blir gjort.Det er opplysninger som er gitt meg via utleier som gjør at jeg vurderer dette.Vil som sagt ikke opplyse om dette i tråden fordi jeg ikke ønsker å bli gjenkjent av utleier.

Hjelper ikke om du opplyser aldri så mye, du har fremdeles ikke lov til å bytte lås med mindre utleier faktisk har låst seg inn i utide. At du tror h*n kan finne på det spiller ingen verdens rolle. Du vil bare ende opp med regning for advokat og låsesmed samtidig som du må levere ny nøkkel til utleier.

Skrevet

Få heller en advokat til å skrive et brev til utleier hvor det gjøres rede for at du opplever hans oppførsel som sjikanerende, fremfor å prøve å bytte lås.

Skrevet

Er dere sikker på at det ikke er lov å skifte lås? En leietager har da ingen garanti for hvor mange nøkler som eventuelt kan være på avveie fra før. Jeg ville iallefall ha skiftet lås med en gang jeg flyttet inn.

Hvis utleier vil inspisere leiligheten, så skal dette varsles på forhånd og leietager skal gis anledning til å være tilstede, så da trenger jo ikke utleier nøkkel da?

Leietager kan eventuelt gå med på å betale for låssmed hvis det er tungtveiende grunner til at utleier må ta seg inn i leiligheten uten å varsle. Sånne ting skal/bør vel strengt tatt stå i leiekontrakten?

Ts: har du lest husleieloven? Det står nok noe om dette der.

Skrevet
Er dere sikker på at det ikke er lov å skifte lås? En leietager har da ingen garanti for hvor mange nøkler som eventuelt kan være på avveie fra før. Jeg ville iallefall ha skiftet lås med en gang jeg flyttet inn.

Hvis utleier vil inspisere leiligheten, så skal dette varsles på forhånd og leietager skal gis anledning til å være tilstede, så da trenger jo ikke utleier nøkkel da?

Leietager kan eventuelt gå med på å betale for låssmed hvis det er tungtveiende grunner til at utleier må ta seg inn i leiligheten uten å varsle. Sånne ting skal/bør vel strengt tatt stå i leiekontrakten?

Ts: har du lest husleieloven? Det står nok noe om dette der.

Utleier har ikke rett til å ta seg inn i leiligheten, med mindre det foreligger nødrett. Så utleier skal ha en nøkkel til bruk ved force majore. Dermed er ikke friheten til å bytte lås til stede i like stor grad som ved egen bolig.

Så jeg ville ikke begynt med å skifte ut laser, jeg ville begynt med å få en advokat til å skrive et brev til huseier angående huseiers oppførsel.

Det tror jeg vil medføre mindre vondt i det lange løp.

Skrevet

Meld deg inn i leieboerforeningen.

Skaff deg en alarmpakke til et vaktselskap med utrykning og kameraoverføring ved utløst alarm. Trådløse pakker koster ikke allverdens, om du skal ha den et år eller fem. Ikke er den noe styr med installasjonen heller. Men de liker tilgang til telefonlinja, om de skal sende alarm til sentral. Og etpartre hundringser i måneden. Du finner dem sikkert på hjemmesidene til vaktservice, g4s, hafslund, securitas og sånn.

Da blir eventuelle innlåsere filmet, og må gjennom prosedyrene med vekterne, som gladelig tilkaller politi, om ikke det viser at vedkommende hadde lov. Og det å være huseier gir ikke lov. For da har han faktisk tatt betalt for at dere skal ha rett til deres privatliv.

Ikke skift lås. Men få låssmeden til å programmere om den eksisterende låsen, og gi dere nye nøkler. Dette kan ikke husverten finne ut, uten at han har prøvd seg på en ulovlig innlåsning først. Og da vil det bare se ut som om det er nøkkelen hans som er skjev, for alt er som før.

Men hvis ikke dørlåsen er av forsikringsgodkjent type, kan dere jo bruke dette som argument for å skifte. Så kan dere beklage at dere fikk bare utlevert tre nøkler, en hver, og en din mor har liggende i reserve. Men du skal selvsagt sørge for at husverten får en kopi, en dag du er forbi en jernvare. Det kan vel ikke haste så allverdens? Han har vel ikke bruk for nøkkel sånn til daglig vel? - Dådyrøyne og vippeblinking. Og alle vet at dere jenter er noen sinker til å få sånne ting gjort... :ler:

Alternativ tre: Sett inn en ekstra sikkerhetslås. Si at forsikringsselskapet forlangte det. Ellers ville premien blitt nesten tusen kroner dyrere hvert år.

Skrevet
Meld deg inn i leieboerforeningen.

Skaff deg en alarmpakke til et vaktselskap med utrykning og kameraoverføring ved utløst alarm. Trådløse pakker koster ikke allverdens, om du skal ha den et år eller fem. Ikke er den noe styr med installasjonen heller. Men de liker tilgang til telefonlinja, om de skal sende alarm til sentral. Og etpartre hundringser i måneden. Du finner dem sikkert på hjemmesidene til vaktservice, g4s, hafslund, securitas og sånn.

Da blir eventuelle innlåsere filmet, og må gjennom prosedyrene med vekterne, som gladelig tilkaller politi, om ikke det viser at vedkommende hadde lov. Og det å være huseier gir ikke lov. For da har han faktisk tatt betalt for at dere skal ha rett til deres privatliv.

Ikke skift lås. Men få låssmeden til å programmere om den eksisterende låsen, og gi dere nye nøkler. Dette kan ikke husverten finne ut, uten at han har prøvd seg på en ulovlig innlåsning først. Og da vil det bare se ut som om det er nøkkelen hans som er skjev, for alt er som før.

Men hvis ikke dørlåsen er av forsikringsgodkjent type, kan dere jo bruke dette som argument for å skifte. Så kan dere beklage at dere fikk bare utlevert tre nøkler, en hver, og en din mor har liggende i reserve. Men du skal selvsagt sørge for at husverten får en kopi, en dag du er forbi en jernvare. Det kan vel ikke haste så allverdens? Han har vel ikke bruk for nøkkel sånn til daglig vel? - Dådyrøyne og vippeblinking. Og alle vet at dere jenter er noen sinker til å få sånne ting gjort... :ler:

Alternativ tre: Sett inn en ekstra sikkerhetslås. Si at forsikringsselskapet forlangte det. Ellers ville premien blitt nesten tusen kroner dyrere hvert år.

Jeg er medlem av Leieboerforeningen.De har dessverre inntaksstopp for nye saker nå.Jeg tar ikke sjansen på å prøve å tolke husleieloven selv.

Skrevet
Jeg er medlem av Leieboerforeningen.De har dessverre inntaksstopp for nye saker nå.Jeg tar ikke sjansen på å prøve å tolke husleieloven selv.

Hvis du er medlem har du jo fri advokattime. Så da er det vel like greit å bruke den på tampen av året, til å få gjort rede for dine rettigheter i så måte. Du trenger jo ikke å saksøke, men undersøke ;)

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå sto bilen til utleier ute i gården her i morges ved åtte tiden når jeg gikk ut.Jeg så han ikke men antar at han var inne hos noen av leieboerne på inspeksjon igjen.Jeg synes nesten at det er vemmelig å forlate leiligheten når han er i nærheten,er redd for at han skal låse seg inn og krenke privatlivet mitt.Tror jeg går for securitas overvåkning av utgangsdøra (må bare spare opp litt penger til pakkeløsningen først)Skal forhøre meg med juridisk ekspertise om bytte av lås også.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg synes du er hysterisk.

Husverter som aldri viser seg og interesserer seg for sine leieobjekter vil være totalt uinteressert den dagen det blir husbråk også.

Så lenge han ikke faktisk har låst seg inn har du ingen som helst grunn til å sjikanere han slik du gjør nå. Han er interessert i leieboerne sine og at de har det bra - tidlligere har han hatt problemer og nå vil han bare forsikre seg jevnlig at det fortsatt står bra til.

Hva er det du har å skjule som gjør at utleiers bil parkert utenfor gjør at du blir nervevrak? Er du redd for husverten? Hadde jeg leid ut til deg og blitt møtt med noen av de forslagene som er stilt i denne tråden kan jeg garantere degat jeg hadde funnet på et påskudd til å finne en annen leieboer. Han har rett til å være tilstede i sin egen leiegård

Hvis du ikke liker at han ringer på, ja så si det til han da på en høflig måte. Du kan også spørre han neste gang om det er en spesiell grunn til at han er der så ofte, er det problemer i huset? At disse har ikke du merket noe til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...