Gå til innhold

Stakkars pusen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har verdens nydeligste lille tricolorjente på 1 1/2 år. Hun er tillitsfull, kjælen og leken, og burde være den beste pusevenn en kan tenke seg.

Dessverre ser det ikke ut til at gatas (og områdets) andre katter deler min oppfattning. De gyver løs på henne ved første anledning, og mitt morshjerte blør... :sukk:

Siden jeg ofte er ute og "går tur" med henne om kveldene fordi jeg ikke liker at hun er ute alene så sent (bor sentralt, og det er mye "rart" som reker rundt her etter mørkets frambrudd), så får jeg jo med meg noen av disse opptrinnene.

Hun vokste opp sammen med søstra si til hun var ca året gammel, og blir så rørende lykkelig hver gang hun får øye på en rasefelle og potensiell venn. Hun smyger seg forsiktig, men vennlig mot dem med halen i "hilsemodus". Noen ganger tar de seg bryet med å hilse tilbake (snute mot snute) før de gyver løs på henne, jager henne så langt de orker og kaster seg over henne til hun hyler og skriker. Andre ganger går de bare rett på og "banker" henne opp..

Det er blitt noen småsår og skrammer etterhvert, men heldigvis ikke noe alvorlig enda. (Hun har nok lært å passe seg litt mer etterhvert).

Hvis jeg er sammen med henne når hun møter en annen katt, holder jeg med behørlig i bakgrunnen, men når det går så langt at det ser ut som de holder på å drepe henne, så kan jeg jo ikke annet enn å jage de bort som best jeg kan med rop og skrål. :rope:

Så kommer hun tuslende, skjelven og redd opp i mammas fang, og vil ikke ut igjen på en god stund. (Hun er vanligvis ute fra morgen til kveld).

Er det alderen tror dere? At hun ikke har lært seg alle "reglene" enda, men er litt for nyskjerrig og tillitsfull? Noen kloke tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to katter, gatas skrekk og gatas mobbeoffer.

Hopusen min er skrekken, hun har god livserfaring selvom hun kun er 3 år, men blir jaget av hannkatter iblant. Hannpusen min derimot er snill av natur og tror alle er snill mot ham. Til han møter på de store hannkattene, da slår territorium innstinketet deres inn og de løper etter ham hjem. Jeg mener på at erfaringen til hannkatten min er problemet. Han er nyskjerrig og snill. Han har vært utekatt i snart 1 år, og tilsynelatende ikke møtt på noe veldig farlig enda.

Nabokatten som er ca like gammel som hannkatten min, er en veldig vennlig katt som henger endel med min katt, og prøver alltid å bli venn med hopusen min uten å lære. En dag høgger hun vel virkelig til ham, kanskje da vil han lære?

Jeg tror det at katten din kanskje vil manne seg opp etterhvert. Hokatten min var nemlig et mobbeoffer selv, men hun ble tøffere etter som tiden gikk.

Skrevet

Min er faring er også at de blir tøffere med alderen. Bra at hun har en snill mamma som passer på henne.

Skrevet

Hei og tusen takk for svar! :)

Ja, vi får håpe det går seg til etterhvert som hun blir eldre og mer erfaren. Er vel sånn både med puser og folk at vi må få oss noen slag her i livet før vi skjønner at ikke alle er like snille... sukk.. :sukk:

Skrevet

Er jentepusen din kastrert? Eller "sterilisert" som mange fortsatt sier... ?

Hvis hun er intakt kan det være teritorielle årsaker til at hun er i bråk. Det er mer vanlig med hankatter, men forekommer hos hunkatter også. Dersom hun ikke er kastrert, ville jeg gjort det, for da er hun ingen "trussel" for de andre i gata lenger + at du selvsagt gjør noe fornuftig med tanke på løskattproblematikken i Norge.

Skrevet

Jentepuser kan vel vanskelig bli kastrert, ordet brukes hovedsakelig når man fjerner testikler, som jentepuser ikke har så mange av :jepp:

TS: Ååå stakkars liten, får helt vondt jeg, selv om katteverden ikke akkurat er en dans på roser. Min pus er nå heller gatas skrekk, men ikke fullt så slem som de frøkna di rømmer fra.

Skrevet (endret)
Jentepuser kan vel vanskelig bli kastrert, ordet brukes hovedsakelig når man fjerner testikler, som jentepuser ikke har så mange av :jepp:

Selvfølgelig kan man kastrere hunnkatter også. Kastrere betyr jo å fjerne deler av kjønnsorgan, og dette gjøres ved at livmor og eggstokker fjernes. Da unngår man at katten får løpetid igjen senere. Ved sterilisering brennes bare egglederne slik at de tettes.

TS: Uff, høres ikke noe morsomt ut det der. Katten til søstern min blir mobba av alt og alle, og når hun bodde hos oss en periode fikk hun alltid juling av min katt dersom hun etter mye om og men torte å kose med oss. Hadde så vondt av henne... Aner ikke om de kan "vokse det av seg" heller. Får håpe det

Endret av Tillepike
Skrevet

Hun er selvsagt kastrert! :)

Her i huset kastreres, vaksineres og merkes det uten unntak med en gang de blir store nok. Jeg er selv en iherdig pådriver for dette, og mener strengt tatt det burde vært påbudt.

Det er som dere sier, mer enn nok ulykkelige løskatter rundt om, om en ikke med vitende og vilje skulle produsere flere. Pusen min var en av de (hun og søstra), som eier ikke fant noe hjem til, og som var på vei til avliving da jeg fikk en telefon fra Kattens Vern med bønn om å ta de inn. Og lillemor her skal ikke reise noe sted før hun drar til de evige jaktmarker.. :rødme:

Skrevet
Selvfølgelig kan man kastrere hunnkatter også. Kastrere betyr jo å fjerne deler av kjønnsorgan, og dette gjøres ved at livmor og eggstokker fjernes. Da unngår man at katten får løpetid igjen senere. Ved sterilisering brennes bare egglederne slik at de tettes.

Jaja man lærer noe nytt hver dag, har hannpus så forholder meg kun til kastrering selv. (Trodde sterilisering på hunnpuser sørget for fjerning av "innmat" selv om det heter sterilisering) :sjenert:

Skrevet
Jaja man lærer noe nytt hver dag, har hannpus så forholder meg kun til kastrering selv. (Trodde sterilisering på hunnpuser sørget for fjerning av "innmat" selv om det heter sterilisering) :sjenert:

Man lærer så lenge man lever, hehe ;) Ved sterilisering får katten fortsatt løpetid senere, den ungår bare å bli gravid

Skrevet

Du er ikke alene om å fortsatt tro dette, nei ;) Til og med mange dyrleger som fortsatt kaller det sterilisering, men det er bare fordi de ikke orker å diskutere med alle kundene. Sterilisering forekommer så å si aldri lenger :)

Skrevet
Hun er selvsagt kastrert! :)

Her i huset kastreres, vaksineres og merkes det uten unntak med en gang de blir store nok. Jeg er selv en iherdig pådriver for dette, og mener strengt tatt det burde vært påbudt.

Det er som dere sier, mer enn nok ulykkelige løskatter rundt om, om en ikke med vitende og vilje skulle produsere flere. Pusen min var en av de (hun og søstra), som eier ikke fant noe hjem til, og som var på vei til avliving da jeg fikk en telefon fra Kattens Vern med bønn om å ta de inn. Og lillemor her skal ikke reise noe sted før hun drar til de evige jaktmarker.. :rødme:

Musikk for mine ører :) Eller øyne :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...