Gå til innhold

Venninne som vil møtes "hele tiden"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jo ikke det mest alvorlige problemet, men jeg føler at det er i ferd med å gå litt ut over vennskapet vårt..

En venninne av meg er hjemme i svangerskapspermisjon, og kjeder seg nok litt. Jeg er på jobb på dagtid, jobber til enten 16.00 eller 16.30, og da skal barna ha sitt (det er lekser, middag, sette på en vask slik at de våte dressene rekker å tørke til i morgen osv..) Av og til kan jo mannen gjøre dette alene, men det begrenser seg hvor ofte jeg orker å finne på noe rett etter jobb også. Venninnen min kan gjerne ringe flere ganger i løpet av en dag, og selv om jeg svarer at jeg f.eks skal på foreldremøte kl 18.00 så vil hun finne på noe før eller etter dette, etc.

Vi har ikke kjent hverandre så lenge, men hun er veldig husvarm her. Kommer uanmeldt eller sender sms to min før hun kommer, romsterer rundt på kjøkkenet, og er veldig nysgjerrig.

Hun er en hyggelig dame altså, men det blir veldig mye med henne, om dere skjønner. Hun har bare en liten baby, jeg tror ikke helt hun skjønner at det faktisk tar litt tid å følge opp skolebarn med lekser, kjøring og henting osv. Det er jo også stadig venner av barna på besøk, på overnatting i helgene etc. (Hun er vant til å slenge babyen i setet og reise som hun vil). :)

Jeg passer på å invitere henne hit med jevne mellomrom da, men jeg tror ikke hun synes det er ofte nok, hun ville nok gjerne treffes nesten daglig.

Flere som har opplevd å bli litt "spist opp" av venner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har jeg opplevd.

Du må nok sette foten ned/sette grenser/si ifra, ellers vil hun spise seg bare enda mer innpå, er mitt råd.

Skrevet

Ja.

Jeg er heldigvis ikke venner med vedkommende mer. Men så var hun her jo en smule ekstrem. Beklager, men sånt klarer jeg ikke. Hun lot oss for søren aldri få fred!

Gjest Eksvenninna
Skrevet

Det ringer en liten varselklokke for meg når jeg leser innlegget ditt, av to grunner:

1) Du har ikke kjent henne lenge

2) Hun er husvarm, romsterer rundt, og er nysgjerrig.

Hvis hun er lik min eksvenninne, så betyr dette følgende:

Hun bruker opp venninnene sine, og må hele tiden finne nye. Dere er i begynelsen av vennskapet, og du kvier deg for å sette grenser. Dette kommer hun til å benytte seg av, helt til du blir drittlei og kutter all kontakt. Så fortsetter hun med nye bestevenninner...

Dette behøver forsåvidt ikke bli noe problem, men jeg har noen tips til deg:

1) Sett grenser. Si ifra når hun ringer: beklager, nå passer det ikke. Jeg har foreldremøte kl seks. og før det må jeg .xxxx.... og etterpå er jeg for sliten til å ha noe besøk.

2) Ikke fortell for mye om deg selv (behøver ikke være noe problem, men min eksvenninne pumpet alle, og spredde det rundt i høyt tempo...)

3) Pass på å gjøre avtaler med andre også, slik at du ikke føler at du må si ja til henne fordi du er hjemme likevel. Skyld på mannen din, f.eks (må sjekke med ham først, han har gjort avtale du må være med på..)

4) Si rett til henne: Det er koselig å være sammen med deg, men det passer ikke inn i min hverdag å treffes så ofte.

ihvertfall, pass på at du ikke blir spist opp!

Skrevet

Ja, jeg hadde nylig ei slik "venninne". Jeg skrev til henne at jeg trengte en pause, men hun forstod det ikke og da måtte jeg bare kutte kontakten helt.

Prøv å hint til henne hva du føler før hun overkjører deg helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...