Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte meg leilighet i mai og har bodd der i litt over et halvt år. Leiligheten er fin den, liten, men likevel grei for en person.

Eneste "problem" er at den ligger i sentrum med mye bråk og støy utenfor, noe jeg etter hvert har oppdaget at jeg ikke liker. Jeg ser nå at jeg heller foretrekker å bo nærme marka og være i stille, rolige områder (slik jeg er vant til fra før). Det siste halve året har jeg fått andre prioriteringer her i livet, og setter nå mer pris på stillhet og ro for å ta vare på sjelen (ja, klisjé, jeg vet...hehe)

Er det dumt å selge etter et halvt år da? Min oppfattelse av situasjonen er jo høyst subjektiv, og jeg vet at mange av vennene mine ikke helt ser problemet. Skal jeg bare get used to it? Jeg tror jeg får solgt fordi jeg bor veldig sentralt, men hva jeg får for den i disse dager er jo veldig usikkert.

Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må betale skatt av overskuddet om du selger før du har bodd der et år. Jeg ville holdt ut et halvt år til jeg.

Skrevet

Hold ut til du har bodd der et år, ja, du vil ikke skatte... :)

Skrevet

Slik markedet er nå, er jo sjansen stor for å selge med tap. Selger du før du har bodd der ett år, så kan du trekke fra tapet på skatten. Selger du med gevinst, må du skatte av gevinsten.

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Her må du finne ut av om det går mot salg med tap eller ikke! Blir det tap(noe som jo sannsynlig) må du selge før du har bodd i leiligheten i ett år sånn at du kan trekke tapet fra på skatten.

Skrevet
Du må betale skatt av overskuddet om du selger før du har bodd der et år. Jeg ville holdt ut et halvt år til jeg.

Hold ut til du har bodd der et år, ja, du vil ikke skatte... :)

Dårlige råd, fra to som ikke har fulgt med i timen. Det er ikke snakk om å skatte av noe overskudd i disse dager,,,,

Din leilighet er i dag mindre verdt enn da du kjøpe den. Du kan selge, trekke fra alle kostnader du hadde ved kjøp og salg, og få trukket fra tapet på skatten. Jeg ville helt klart ha solgt nå.

Skrevet

Husk å selge før det har gått ett år, for å skattefradrag ved tap. Salgsprosessen kan ta noen måneder, så sett igang fortest mulig.

Har du vurdert å bo i leiet bolig en stund, mens boligprisene fortsetter å falle? 1% verdifall pr måned tilsvarer 20 000 kr borte vekk på en 2-millioners leilighet. I oktober var det over 4% verdifall...

Skrevet

La oss si at prosessen tar 3 mnd, så tar du 3 mnd overtakelse slik at du har tid å selge FØR du finner noe nytt, noe annet er idioti i disse dager. Om du ikke får den prisen du ønsker, hva med å leie ut?

Skrevet

Takk for svar.

Ja, jeg har vurdert å leie ut. Jeg vil kunne ta ca 7-8000 pr måned for den. Men da må jeg få lån til å kjøpe en annen leilighet og det tror jeg ikke jeg får (jeg har jo lån fra før).

Skrevet
Takk for svar.

Ja, jeg har vurdert å leie ut. Jeg vil kunne ta ca 7-8000 pr måned for den. Men da må jeg få lån til å kjøpe en annen leilighet og det tror jeg ikke jeg får (jeg har jo lån fra før).

Hvorfor kan du ikke leie en annen leilighet?

Skrevet

Så lenge du selger og kjøper i samme marked så skal det i praksis ikke ha noe å si(foruten skatteregler etc). Er klart en taktisk fordel å få solgt før man kjøper nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...