Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om denne tråden passer her men...

Lurer på om det kanskje er på tide for meg å flytte hjemmefra.

Er det noen som vet hva som lønner seg mest, leie eller å kjøpe?

Og hvordan er det det fungerer, hvor begynner man?

Jeg jobber og har ikke så super inntekt, hvordan blir det da med evt. bolig lån?

Håper på svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I lengden lønner det seg å kjøpe!

Gå i banken din og spør om førstehjemslån e.l.

Renta er lav nå og det ser ut som om boligprisene kommer til å stige litt pga dette. Bruk god tid på å titte, så dukker det nok opp noe til riktig pris.

Skrevet

Dersom du ikke har egenkapital, kan du søke kommunen du vil bo i om startlån - vet ikke om de har en øvre inntektsgrense og i så fall hvor høy den er.

Startlån kan dekke egenkapital eller hele lånet.

Tror også noen banker har fullfinansiering for unge mennesker (har sett at Dnb har) - men har ikke satt meg inn i det.

Det beste er kanskje om du har et lån der du betaler samme beløpet gjennom hele låneperioden, så slipper du en økning i innbetaling etter noen år.

Det lønner seg vel å eie, både skattemessig og det at du betaler ned på lånet.

På den annen side, står du friere til å flytte når du leier - spesielt dersom prisene faller i markedet.

Skrevet

Ja, tenkt litt på det med å eie, har jo hørt at det lønner seg i lengden...

Men har planer med å flytte til sverige når jeg er ferdig med å utdanne meg (tar vel ca. fire år) og da lønner det seg vel ikke så mye å kjøpe en leilighet lenger, når jeg da bare skal ha den i ca fire år?

Skrevet

Moi.

Kan du ikke leie den ut når du flytter da? En leilighet er jo en god investering.

Jeg har leid siden jeg flyttet hjemmefra (nå bor jeg i kjæresten min sin leilighet) og det er veldig sure penger. Føler at jeg nedbetaler andre sitt lån uten å få noe særlig igjen for det.

Skrevet

Bolig er den tryggeste tingen å investere i synes jeg.

Boligprisene går sjelden ned, og hvis det skjer, så er det ikke i lange perioder.

Leier man en leilighet til 5000 pr mnd, så kaster man faktisk 5000 rett ut av vinduet HVER måned. Om 4 år har du klart å legge deg opp egenkapital for disse pengene (om du kjøper). Noe forsvinner jo til renter, men du kommer garantert ut av det med overskudd når du selger.

Jeg bodde i den forrige leiligheten min i 5 år. På denne tiden økte verdien med 600000 kroner. Riktignok hadde jeg flaks og kjøpte på riktig tidspunkt og totalrenoverte leiligheten mens jeg bodde der. Men det er alltid penger på tjene på bolig.

Skrevet

Oki, bare for å gå litt videre...

Hvordan er det med lån, er det "lett" å få?

Jeg har da litt over 8000 i lønn etter skatt..

Og er det noen banker som er mer "villige" enn andre, som gjør det lettere for ungdom (er 19år)?

Og da mener jeg ikke bolig sparing, men lån til kjøp...

Skrevet

Tror ikke du har sjanse på boligmarkedet i Oslo med den inntekten. Så det spørs hvor du bor og hvor dyre boligene er der.

Regner med at du kan betjene ca. 3000,- kr i måneden (inkl. fellesutgifter) - da har du femtusen igjen til strøm, telefon, forsikringer og reise, lege, mat osv.

Hvis du regner med kr. 1000,- i fellesutgifter, har du totusen i avdrag. Dette tilsvarer et lån på 250.000,- til 300.000,-.

Vet ikke hvor mye skattefordelen din vil bli, kommer an på hvor mye du betaler i skatt nå.

Det er best å kontakte kommunen og søke startlån, i alle fall til egenkapital. Mulig de har en ordning med boligtilskudd fra husbanken, dette må du undersøke via kommuen (tror det er sosialkontoret, eller boligkontoret)

Eller få forskudd på arv av foreldre, evt. at de topplåner huset sitt til deler av egenkapitalen.

Skrevet

så jeg kan ikke ta lån på høyere enn 300 000 jeg da, med den inntekten?

Ja, da, hjelper det ikke stort...

Skrevet

Det er mulig du kan få etableringstilskudd på cirka 100.000,- fra Husbanken - dette søker du samtidig som du søker startlån. Tilskuddet er noe du får. Startlån får du dersom du kan betjene din gjeld, og er til for f.eks førstegangsetablering. Du får det ikke hvis du går på sosialstønad - i og med at du da ikke er selvforsørget.

Med boligtilskudd kan du ta mer lån, og til gunstigere rente.

Det er ganske håpløst for unge å komme innenfor boligmarkedet.

Men tror de har noe som heter Ungbo eller noe slikt, som du kan melde deg inn i.

Vet at enkelte kommuner har tilbud om ganske billige ungdomsboliger.

Undersøk med boligkontoret der du bor.

Det er også en ide å kjøpe f.eks sammen med en venninne.

Gjest Snusmumrikken
Skrevet

Hei her var det mye nyttig for meg også. Hva menes med at foreldre kan topplåne huset sitt til deler av egenkapitalen?

Gla for svar for vi holder på med å etablere oss i Oslo

Skrevet

I stedet for å være kausjonist - som jo gjør at de må garantere for hele lånet - kanskje en million, kan de ta ett topplån på sin bolig, og låne egenkapital til deg - rente og avdragsfritt. Det blir dessuten billigere, og de risikerer ikke like mye.

(Dere kan lage egen betalingsordning privat - der du betaler en månedlig sum, men overfor banken der du søker lån, får du altså egenkapital rente- og avdragsfritt fra dine foreldre. Men dine foreldre må jo da helst sitte med nesten nedbetalte hus. )Og dere bør tinglyse det rente og avdragsfrie lånet, slik at om du selger, får de dekket det lånet de har tatt opp i sin helhet.)

La oss si at dine foreldre har null gjeld, eller i alle fall ikke mye i forhold til verdien av sin bolig.

Og la oss si at du trenger kr. 200.000,- i egenkapital - for å få lån i bank (eller lån til mye gunstigere rente). Dette tar da foreldrene dine opp som lån, i form av at de belåner sin bolig. De får da gjerne laveste rente. Slik at om du betaler ned på f.eks. 22 år - blir det ca. 1000 kroner per måned.

Nå har du egenkapital overfor banken - dersom du låner 500.000,- har du cirka 40 prosent egenkapital, noe som med dagens rente gir deg en rente på cirka 5,6%.

Et lån over tjue år på halv million blir cirka kr. 4000,- per måned. (Men renta kan stige, og nå har jeg bare foretatt tilnærmet regning - altså ikke eksakte tall, så beløpet kan være litt lavere eller litt høyere.)

Da har du en boutgift på kr. 5000,- pluss fellesutgifter.

Skulle du lånt hele summen - evt. med kausjonist - hadde renta blitt i alle fall 9 % - og boutgiften ville fort blitt 7-8000 kr i måneden.

Tinglysing koster 1750,-.

Det er en måte å komme inn på boligmarkedet på. Men det forutsetter at foreldrene har mulighet til å stille opp.

Nå blir jeg upopulær blant foreldre her, men pytt...

Skrevet

Er du student? sjekk www.notar.no

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg leier en leilighet til 4500 pr mnd. Den kjøpesummen som tilsvarer denne kostaden finnes det ingen leiligheter til salgs for..

Dersom jeg skulle kjøpe leilighet måtte jeg altså gå opp i pris på levekostander.. og i tillegg klare å nedbetale gjeld..

Følgelig lønner det seg ikke for meg å kjøpe noe av det som finnes her i området..

Man må regne på de faktiske kostnadene før man kan si hva som lønner seg.

Man kan også tape mye på verdinedgang dersom boligen ligger i et lite populært område.

Følgelig kan ingen enkelt si hva som lønner seg..

Finn dine alternativer og regn på dem du.. Og hold tunga rett i munnen når det gjelder forskjell på renter og nedbetaligner, forskjell på utgifter og kostander..

Skrevet
........og da lønner det seg vel ikke så mye å kjøpe en leilighet lenger' date=' når jeg da bare skal ha den i ca fire år?[/quote']

Vel, min første leilighet hadde jeg i ca. 2 1/2 år. Solgte den i januar i fjor for 350.000.- mer enn jeg ga for den.

Nå er jo har jo eiendomsmarkedet endret seg litt, men jeg tror nok at du har mer å hente på å kjøpe enn å leie.

Gjest Anonymous
Skrevet
[Vel, min første leilighet hadde jeg i ca. 2 1/2 år. Solgte den i januar i fjor for 350.000.- mer enn jeg ga for den.

.

men

hvor mye har du betalt i meglerhonorar ol?

hvor mye har du betalt i renter i forhold til hvor mye du kunne funnet en leilighet for?

osv

hva som lønner seg når det gjelder dette finnes det ikke et enkelt svar på.. man MÅ regne på de aktuelle alternativene!!

Skrevet

Selvsagt må man regne, men jeg betalte ikke 350.000.- meglerhonorar ;-)

Totale utgifter i perioden (inkl. meglerhonorar, annonsering etc) var ikke høyere enn det ville kostet å leie. Dermed lønnet det seg å kjøpe.

Dessuten kommer man inn på boligmarkedet, og da er det enklere neste gang man skal kjøpe.

Gjest Anonymous
Skrevet
Totale utgifter i perioden (inkl. meglerhonorar' date=' annonsering etc) var ikke høyere enn det ville kostet å leie. Dermed lønnet det seg å kjøpe.[/quote']

og så må du huske renteutgiftene!! og bankgebyrene!! og vedlikeholdskostandene!!

IKKE prøv å avspis meg med enkle regnestykker!

Skrevet

Man må også tenke på at man betaler penger til seg selv når man kjøper!

Hvis man leier en leilighet i noen år, så har alle pengene forsvunnet ut av vinduet og man går glipp av verdistigningen. Boligprisene går bare nedover i korte perioder eller flater helt ut.

Skal man opparbeide seg egenkapital, så må man begynne et sted.

Man må kanskje kjøpe noe lite og gjøre en del arbeid selv (oppussing) og ja, man må senke levestandarden sin litt. Men dette tror jeg ikke folk har vondt av.

Fra mitt synspunkt er det ikke noe som er så sikkert og lønnsomt som å invester i bolig. en selvsagt må man kunne betjene lånet. Kan man ikke det, så får man heller leie. Men det lønner seg sjelden.

Boligprisene er skyhøye i Oslo, men det er også leieprisene. Jeg kjenner flere som betaler 7-8000 kroner for å leie en 2-3 roms sentralt i Oslo. Og jeg er overbevist om at man kan slippe unna med mye mindre i renter og avdrag på å kjøpe en 1-2-roms litt utenfor sentrum.

Man må også ta hensyn til skattelette (pga gjelden) og at lønningene er høyere om f.eks 5 år. Dette gjør at dagens million er verd mer enn en million om noen år. Mellomlegget har man da som egenkapital.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...