Gå til innhold

Hvordan er dette treningsprogramet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen som har litt peiling på trening med vekter vurdere dette opplegget mitt? :)

Jeg bruker ca 30 kilo på vektstang, og gjør følgende:

knebøy 10 x 3 reps

strake markløft 10 x 3

og 20 x 3 reps hvor jeg holder vektstanga og "vipper opp og ned" på tå, uten å helt berøre bakken med hælen mellom hver gang.

Jeg tenker å øke antallet pr rep med en for hver gang, og gjør dette hver fjerde dag.

Har gjort dette to ganger til nå, og føler meg støl i rundt tre dager etterpå.

Er dette nok? og når bør jeg begynne å se resultater?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kan noen som har litt peiling på trening med vekter vurdere dette opplegget mitt? :)

Jeg bruker ca 30 kilo på vektstang, og gjør følgende:

knebøy 10 x 3 reps

strake markløft 10 x 3

og 20 x 3 reps hvor jeg holder vektstanga og "vipper opp og ned" på tå, uten å helt berøre bakken med hælen mellom hver gang.

Jeg tenker å øke antallet pr rep med en for hver gang, og gjør dette hver fjerde dag.

Har gjort dette to ganger til nå, og føler meg støl i rundt tre dager etterpå.

Er dette nok? og når bør jeg begynne å se resultater?

Nok for hva? Hva er det du vil oppnå med treningen?

Som de sier i et eller annet eventyr; Hvis du ikke vet hvor du skal, er det vanskelig å vite når du er kommet frem, men du kan velge hvilken vei du vil.

Dersom du har treningsgrunnlag til å tåle belastningen vil du ganske raskt se resultat; hvis ikke, vil du snart få en belastningsskade. Resultat blir det, åkke som.

Skrevet

Hvorfor trener du bare underkroppen?

Det er vanlig å øke vekten du løfter, ikke antall reps. Hvis du øker hver gang du utfører dette vil jeg tro at du egentlig klarer å løfte mer, du blir ikke sterkere så fort.

Skrevet

Hvorfor trener du bare ben/setemusklatur? :klø: Og hvorfor har du laget et program som dette hvis du ikke vet noe om trening? Dette er ikke et godt treningsprogram, på noen som helst måte egentlig..

Og ikke minst: hva er målene dine med treningen?

Skrevet

Jeg trener bare underkroppen fordi overkroppen er "stor" nok. Jeg vil ha mer muskelmasse på rumpe og lår, og det er det som er målet, og det resultatet jeg ønsker. Jeg har aldri trent med vekter før, så dette "treningsgrunnlaget" for å tåle belastningen har jeg muligens ikke. Jeg lurte egentlig bare på hvor mye vekt det er normalt å bruke når man trener feks knebøy. Jeg veier rett over 50 kilo og er jente. så da var egentlig spørsmålet mitt om 30 kilo var "nok" for å få resultat av denne øvelsen. Men i det jeg ikke har noe grunnlag som den første gjesten svarte, så er dette muligens for mye..? Eller er dette passe til å bygge opp dette grunnlaget? Et sted må man jo begynne..

Skrevet
Hvorfor trener du bare ben/setemusklatur? :klø: Og hvorfor har du laget et program som dette hvis du ikke vet noe om trening? Dette er ikke et godt treningsprogram, på noen som helst måte egentlig..

Og ikke minst: hva er målene dine med treningen?

Hva som er galt? Jeg vil gjerne vite :)

Skrevet

Hvis du aldri har trent med vekter før anbefaler jeg å begynne med lette vekter. Første gangen kan du f.eks bare bruke stanga for å lære deg riktig teknikk, noe som er veldig viktig så du ikke skader deg, så legge på litt og litt vekter etterhvert.

Gjest Gjest_Mehe_*
Skrevet
Jeg trener bare underkroppen fordi overkroppen er "stor" nok. Jeg vil ha mer muskelmasse på rumpe og lår, og det er det som er målet, og det resultatet jeg ønsker. Jeg har aldri trent med vekter før, så dette "treningsgrunnlaget" for å tåle belastningen har jeg muligens ikke. Jeg lurte egentlig bare på hvor mye vekt det er normalt å bruke når man trener feks knebøy. Jeg veier rett over 50 kilo og er jente. så da var egentlig spørsmålet mitt om 30 kilo var "nok" for å få resultat av denne øvelsen. Men i det jeg ikke har noe grunnlag som den første gjesten svarte, så er dette muligens for mye..? Eller er dette passe til å bygge opp dette grunnlaget? Et sted må man jo begynne..

For å kunne øke i styrke bør man løfte så tunge vekter man bare klarer. MEN knebøy er en krevende øvelse teknisk, så bruk lette vekter fram til du har perfekt teknikk. Etter det er en grei regel at hvis du klarer mer enn 12 repetisjoner bør du øke vekten neste gang, og hvis du klarer færre enn 6 er det for tungt (vet det finnes programmer der man løfter 5x5 osv, men for en nybegynner er dette greit å forholde seg til). Som noen over sa, du bør øke vekten for hver gang, ikke antall repetisjoner. Og du sier ikke noe om hvor ofte du gjør det? Det er veldig viktig at hver muskelgruppe får minst 48 timers hvile mellom hver treningsøkt, ellers vil du bryte ned musklene i stedet for å bygge dem opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...