Gå til innhold

Hvorfor drar folk til syden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting jeg aldri har forstått er hvorfor folk drar til syden ( Mallorca, Teneriffe og Malaga osv.) Når jeg drar på ferie ønsker jeg å oppleve noe. Ny kultur, andre typer mennesker, kjente steder og monumenter, ny mat, lære noe nytt og nye opplevelser. Synes storbyer som Berlin, Paris, New York og Hong Kong er spennende. Eller natur/kultur steder som Kenya, Egypt, Andesfjellene og Kina. Jeg forstår jo at det dreier seg om et prisspørsmål også siden slike ferier ofte blir endel dyrere. Men jeg vil mye heller bruke 20000 kr totalt på en ferie i Kina eller New York enn 10000 kr totalt på en eviglang fyllefest på Kreta. Har ikke folk flest interesse for å se og oppleve verden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sydentur trenger ikke være fylletur heller da. Selv om det ikke er min favorittferie er det faktisk ganske godt med en uke hvor man ikke gjør stort annet enn å bygge sandslott med ungene og vente på neste måltid.

Det jeg ikke skjønner med enkelte som drar til syden er hvorfor det er nødvendig å drikke alkohol hele dagen.Spesielt ikke når de har med seg barn. Vi var på Lanzarote i påska ( det var faktisk en spennende øy å besøke, masse å se på!Hadde sett for meg en uke på stranda, men endte opp med å farte rundt isteden.Hadde vel en ettermiddag hvor vi sløvet ved bassenget....) og så flere foreldre som drakk vin allerde til frokosten. Trenger vel ikke si at ganglaget gjerne begynte å bli en smule sjanglende rundt lunsjtider.....

Skrevet

Av og til vil folk bort for å få sol - og bare sol.

Da er "syden" (som du kaller det) et fint alternativ til Norge.

Jeg er enig med deg i dine tanker om opplevelser og hva man søker, men som sagt: av og til vil man bare ha sol og varme. En slappe-av-ferie med mye frukt, strender og sol. Av og til behøver man det også.

Gjest -Snøhvit-
Skrevet

Alt til sin tid, og noen krever mer av ferien sin enn andre.

Skrevet

Jeg sier som Ole Brum; jatakk, begge deler.

Altså ser jeg ingen motsetning mellom å ønske både sol,strand, varme og kulturopplevelser.

Det kommer helt an på hvilket reisefølge man har. Hvis man reiser med små barn, er kanskje ikke backpacking i Nepal en god ide.

Noen ganger ønsker man bare å få litt sol og varme, og komme litt bort fra kulde og såpeglatte veier.

At noen reiser kun for billig sprit, er intet mindre enn tragisk.

Skrevet

Nå har jeg vært på opplevelsesferier de siste gangene men gleder meg veldig til min uke på en av de greske øyene til sommeren. Nå ønsker jeg bare en skikkelig slapp av ferie, med sol, hav, vannsport, god mat og god drikke (lokal og god mat får man også i "syden" ser du).

Noen gangner behøver man bare en helt slapp av tur, hvor man kan ligge på ei solseng i ei uke. Det beryt faktisk ikke at man ikke har interesse av kultur eller resten av verden, men bare at det ikke er det man ønsker akkurat der og da.

Skrevet

Landene i "syden" er da ikke kulturløse!

Faktisk er det mye spennende historie og kultur de fleste stedene hvis man er interessert.

Vi leier ofte bil eller motorsykkel noen dager på reisemålet, og drar rundt omkring. En opplever mye på det viset, og treffer lokalbefolkningen på en annen måte enn om en befinner seg ved bassenget hele dagen.

Gjest Solsikke
Skrevet

Veldig enig med deg som startet tråden. Jeg skjønner heller ikke at folk reiser til disse typisk turiststedene som ikke har mye ekte ved seg. Spesielt ikke de som reiser bare for fyllefesten - noe som er helt uforståelig for meg. Nei, reising er for å oppleve nye kulturer, mennesker, språk, lokale tradisjoner, flott natur og arkitektur... Jeg reiser heller på storby-ferie, interrail gjennom Europa eller som backpacker i Asia for å oppleve! Det trenger ikke nødvendigvis være så mye dyrere heller, om man får tak i billige billetter og ikke bor på de fineste hotellene. Jeg reiste f.eks. rundt i Italia i 13 dager for ca. 10.000 inkl. flyreise, tog, hoteller med helt ok standard, god mat og shopping!

Skal jeg derimot ha en skikkelig avslapningsferie ville jeg valgt f.eks. Barcelona som har både by og strand, eller Cinque Terre i Italia, hvor den største byen, Monterosso, riktignok er et ganske så turistpreget sted, men de andre byene har utrolig mye sjarm, og man opplever mye kultur! :)

Gjest Solsikke
Skrevet
Landene i "syden" er da ikke kulturløse!

Faktisk er det mye spennende historie og kultur de fleste stedene hvis man er interessert.

Vi leier ofte bil eller motorsykkel noen dager på reisemålet, og drar rundt omkring. En opplever mye på det viset, og treffer lokalbefolkningen på en annen måte enn om en befinner seg ved bassenget hele dagen.

Nei landene er ikke kulturløse, men jeg vil si at de typisk turiststedene "playa del ditt og datt" kan være ganske kulturløse. Hvorfor ikke reise til en annen del av landet som er mindre turistifisert?

Enig med deg i at man kan oppleve mer hvis man drar litt vekk fra hotellområdene men jeg ville uansett ikke reist til et slikt sted som i bunn og grunn er "lagd" for turister.

Skrevet

HUff, et par reisesnobber her inne ja. Jeg liker også å reise på andre ferier enn den typiske "syden" ferien. Mit favoritt reisemål har blitt Italia, og jeg liker å reise i Europa generellt.

Men jeg ser ikke at dette på noen måte er motsstridende med å ville reise på et sted som er "lagd" for turister av og til. Alt er til sin tid. Jeg skal til Kreta i sommer, ei uke på et veldig fint hotell rett ved stranda. Jeg må innrømme at jeg nok ikke kommer til å besøke noen form for lokalbefolkning i det hele tatt. Den uka er for meg og familien min i sola med ei god bok og ingenting annet.

Jeg klarer ikke å se problemet med dette. Jeg blir lite bereist av denne turen, men jeg skal få slappet skikkelig av med familien min uten fokus på kultur, shopping eller noe annet enn bare oss.

At noen reiser på skikkelige fyllaturer av og til har jeg heller ikke problemer med å forstå. De er klart, fyll er jo aldri sjarmerende, men igjen alt til sin tid. Noen ganger er man på et stadie i livet hvor man behøver å lette tankene litt på den måten, og man er ikke helt mottakelig for andre ting. Igjen, man blir ikke serøig reist eller kultivert, men må det være et mål med alt vi gjør utenfor norges landegenser da? Jeg er ikke kultivert hver dag når jeg er hjemme heller, så jeg ser ikke sammenhengen med at det er idiotisk å ikke være det hver gang man er i utlandet heller.

Ja, ønsker man å være kultivert og bereist reiser man nok heller på andre steder (slik som jeg også gjør i 80% av tilfellene), men om man velger å se ned på noen som ikke har samme behov for kultur og å reise på de skikkelige og statusrettede plassene, så mener jeg at det er en langt større grad av idioti.

Skrevet
HUff, et par reisesnobber her inne ja. Jeg liker også å reise på andre ferier enn den typiske "syden" ferien. Mit favoritt reisemål har blitt Italia, og jeg liker å reise i Europa generellt.

Men jeg ser ikke at dette på noen måte er motsstridende med å ville reise på et sted som er "lagd" for turister av og til. Alt er til sin tid. Jeg skal til Kreta i sommer, ei uke på et veldig fint hotell rett ved stranda. Jeg må innrømme at jeg nok ikke kommer til å besøke noen form for lokalbefolkning i det hele tatt. Den uka er for meg og familien min i sola med ei god bok og ingenting annet.

Jeg klarer ikke å se problemet med dette. Jeg blir lite bereist av denne turen, men jeg skal få slappet skikkelig av med familien min uten fokus på kultur, shopping eller noe annet enn bare oss.

At noen reiser på skikkelige fyllaturer av og til har jeg heller ikke problemer med å forstå. De er klart, fyll er jo aldri sjarmerende, men igjen alt til sin tid. Noen ganger er man på et stadie i livet hvor man behøver å lette tankene litt på den måten, og man er ikke helt mottakelig for andre ting. Igjen, man blir ikke serøig reist eller kultivert, men må det være et mål med alt vi gjør utenfor norges landegenser da? Jeg er ikke kultivert hver dag når jeg er hjemme heller, så jeg ser ikke sammenhengen med at det er idiotisk å ikke være det hver gang man er i utlandet heller.

Ja, ønsker man å være kultivert og bereist reiser man nok heller på andre steder (slik som jeg også gjør i 80% av tilfellene), men om man velger å se ned på noen som ikke har samme behov for kultur og å reise på de skikkelige og statusrettede plassene, så mener jeg at det er en langt større grad av idioti.

Enig med deg, noen ganger har en også lyst og behov bare å slappe av, komme seg bort fra hverdagen litt.

Skrevet

Jeg har aldri vært i "Syden" og har null interesse av å reise dit, heller. Samtidig har jeg liten sans for å rakke ned på sydenturister, og framheve sin egen ferieform som mer høyverdig og riktig enn andres.

Skrevet
En ting jeg aldri har forstått er hvorfor folk drar til syden ( Mallorca, Teneriffe og Malaga osv.) Når jeg drar på ferie ønsker jeg å oppleve noe.

Deg om det.

Andre mennesker har kanskje ulike behov i løpet av et år? Av og til vil man bare ha litt sol - og kun det. Det er ikke alltid man er i humør til "å oppleve noe". Noen ganger vil man bare ha det enkelt med færrest mulig "opplevelser". En solseng, juice, et rent hotell og middager ute. That's it. Det blir slitsomt å alltid reise for å oppleve masse. Det må være lov med en avstikker en sjelden gang. De fleste jeg kjenenr gjør begge deler: De leser både Se og Hør og resier til "syden" - og de leser The Economist og resier til USA, Italia, Sør-Afrika, India og London/Paris/Lisboa. Tenke seg til det.

Skrevet
Jeg sier som Ole Brum; jatakk, begge deler.

Altså ser jeg ingen motsetning mellom å ønske både sol,strand, varme og kulturopplevelser.

Det kommer helt an på hvilket reisefølge man har. Hvis man reiser med små barn, er kanskje ikke backpacking i Nepal en god ide.

Noen ganger ønsker man bare å få litt sol og varme, og komme litt bort fra kulde og såpeglatte veier.

At noen reiser kun for billig sprit, er intet mindre enn tragisk.

Akkurat, helt enig med deg. Ja takk, begge deler. Jeg forstår meg ikke på folk som mener at alt er enten eller og som ikke ser at man kan gjøre både og.

Alt til sin tid.

Gjest Solsikke
Skrevet

Ser at jeg kunne ha formulert meg noe annerledes. Har jo forståelse for at man noen ganger vil velge en sånn tur for å bare slappe av med familie/venner som flere av dere poengterer - og at man ikke alltid har energi til masse opplevelser og inntrykk. Det jeg mest av alt ikke forstår er vel de som alltid reiser på slike turer, og aldri noe annet.

Men hver sin lyst, jeg ser absolutt ikke ned på folk som reiser til "Syden", men jeg har som sagt vanskelig for å forstå at folk KUN reiser til typisk turist-steder i "Syden", når det er så mye annet spennende å oppleve rundt omkring i verden! :)

HUff, et par reisesnobber her inne ja.

Hvis jeg er en av de den var myntet på så må jeg le litt. Ser ikke akkurat på meg selv som en "reisesnobb" fordi om jeg velger mer spennende reisemål. Når man f.eks. sitter på et tog i 24 timer i 45 varmegrader uten air condition, med hull-i-gulvet toalett uten papir og såpe, så føler jeg meg ikke som noen reisesnobb, bare en som er ute etter å oppleve en reise litt utenom det vanlige. Og det har ihvertfall for meg langt ifra noe med status å gjøre, bare et ønske om å oppleve hvordan folk lever i forskjellige kulturer rundt omkring i verden. :)

Skrevet

Jeg elsker "syden", men har også vært i en haug med andre land. Har reist på egenhånd i mange stater i usa. I australia har jeg besøkt storbyer, strender, vært på bushcamp, reist i "the outback" og sett mange ulike sider ved landet på 3 måneders ryggsekktur. På new zealand har jeg hoppet i strikk, besøkt storbyer og reist rundt i ukesvis uten noe spesielt mål. Har besøkt mange stillehavsøyer som fiji/tonga/vanuatu med masse kultur, snorkling, dykking og hvite strender. Har vært på sightseeing og shopping i hong kong. Har selvsagt gått på den kinesiske muren (har aldri verken før eller siden følt meg mer turist enn i beijingområdet..) og ellers sett store deler av kina både fra togvindu og i real life. I tillegg har jeg fått med meg de fleste europeiske storbyer (noen reiser jeg stadig tilbake til) og mange mindre steder eks i frankrike, england, irland, italia og spania.

Hvorfor reiser jeg likevel til "syden" opptil flere ganger i året? Fordi det er fantastisk avslappende å reise uten bekymringer. Trenger bare å finne den riktige bussen på flyplassen, deretter går alt av seg selv. Det er fantastisk å slippe ryggsekkpakking omtrent hver eneste dag. Slippe å lete etter en seng for natten, slippe å tenke på å hele tiden holde utgiftene nede, slippe å få vondt i ryggen av all ryggsekkbæringen. Slippe å leve på ett måltid til dagen pga dårlig økonomi. Slippe å hele tiden finne riktig tog, buss for å komme dit man har planlagt. Det er deilig å ha forutsigbare dager der man kan tillate seg å ta en øl midt på dagen (jeg reiser uten barn). Det er herlig å kunne snakke med folk fordi man forstår hverandre (i motsetning til f.eks kina der jeg burde hatt guide og tolk - har aldri følt meg mer ensom på tur). Å reise til "syden" er derfor rett og slett ferie.

Skrevet
Hvis jeg er en av de den var myntet på så må jeg le litt. Ser ikke akkurat på meg selv som en "reisesnobb" fordi om jeg velger mer spennende reisemål. Når man f.eks. sitter på et tog i 24 timer i 45 varmegrader uten air condition, med hull-i-gulvet toalett uten papir og såpe, så føler jeg meg ikke som noen reisesnobb, bare en som er ute etter å oppleve en reise litt utenom det vanlige. Og det har ihvertfall for meg langt ifra noe med status å gjøre, bare et ønske om å oppleve hvordan folk lever i forskjellige kulturer rundt omkring i verden. :)

En reisesnobb er ikke en som reiser med de mest fancy fremkomstmiddel, men en som mener at reiser til de "riktige" stedene, slik som backpaking i europa og asia er de eneste reisene som er verdt og ta.

En reisesnobb er en som bruder sine reiser for å oppnå status.. "Når jeg var på vandretur i Sibir i fjord opplevde jeg..." "ja jeg husker godt at Japanere ofte er slik, i høst når jeg var i Japan møtte jeg den koseligste familien som inviterte oss med hjem på middag. Det er bare på den måten man kan oppleve den skikkelige japanske maten" "det er bare den sør italienske vinen som er noe som er verd å kjøpe. For et par år siden var jeg på en fantastisk vingård i Italia..." Disse typen kommentarer hører man fra reisesnobber hele tiden. De ser ned på andre som ikke reiser på de samme kulturelle opplevelsesturene og sover på jordgulv i Thailand eller padler i Sør-Amerika.

Reiser til mer eksotiske steder og opplevelsesturer har faktisk blitt et virkelig statussymbol i vårt samfunn. Dette har blitt et så sterkt statussymbol at mange barn gruer seg til å dra på skolen etter ferien, fordi de ikke har vært på de "rette" stedene i ferien, men bare en biltur til danmark og ikke pyramidetur i egypt eller vandring langs den italienske sørkysten.

Du ordlegger deg veldig forskjellig i dette innlegget enn det forrige. Du bør kanskje lese over det forrige innlegget ditt for å se om det faktisk var et bilde av holdninger du har som du ikke egentlig var helt kalr over, eller om det bare var et resultat av "skråblikk og kategoriseringer".

Skrevet

Men kjære deg da, det finnes jo så absolutt mye forskjellig kultur å oppleve på de stedene du nevner.

Jeg var på Kreta for to år siden med familien min, og vi dro på en lang "togtur" oppover fjell og gjennom store åkre med appelsintrær. Vi kikket på gamle bygninger og hus, og gedigne restaunter.

Og da jeg var i Tyrkia så vi på mange gamle ruiner, og gikk lange turer i gamle småbyer.

I tillegg så er det ikke så lett for for eksempel en familie med små barn å dra ut på opplevelsesferier. Da jeg var i Tyrkia var jeg 9 år, og som niåring har man ikke veldig lyst til å kikke rundt på gamle ruiner, for å si det sånn.

Og en annen grunn til at folk drar til Syden er vel fordi de ønsker å bare ligge å slappe av i solen en ukes tid, og ha en avslappende ferie hvor man legger på seg et par kilo og kommer hjem til kalde Norge med litt ekstra fett og en sterk brunfarge.

Gjest Solsikke
Skrevet

Til gjest:

Ja, jeg ser at jeg har ordlagt meg litt forskjellig men det var jo grunnen til at jeg skrev i mitt andre innlegg at jeg kunne ha ordlagt meg litt annerledes. Ble vel bare litt engasjert i første innlegg men mener jo det jeg har skrevet. :)

Fordi om jeg ikke forstår at folk kun reiser på Syden-turer og ikke selv har interesse av å reise på en slik tur, så vil det ikke si at jeg ser ned på de som gjør det. (Noe det virker som gjest mener at jeg gjør.)

Jeg har heller aldri brukt mine reisemål for å oppnå status - det er ikke noe jeg legger ut om til alle og en hver i hver anledning. Jeg snakker om reisene mine til venner og familie som er nysgjerrige på hvordan ferien min har vært, eller som vil ha reisetips fordi de selv skal reise der, så jeg må si jeg blir litt provosert hvis du mener at jeg er en reisesnobb. Jeg har mange venner og bekjente som liker å reise (som meg, alle andre steder enn "Syden") men jeg kjenner ingen som kan klassifiseres som det du mener er "reisesnobb" (et ord jeg forsåvidt aldri har hørt før). Det må da være lov å være reise-interessert og ikke ha interesse av Syden-turer uten å bli kalt "reisesnobb".

Jaja, hver sin lyst sier bare jeg :)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg har heller aldri helt forstått det... Men etter jeg fikk barn gikk det opp for meg at det krever enormt mye planlegging å reise på ferie med en 2 åring, og at hun nok heller vil nyte en uke på stranda enn en uke på et tog uten toalett, kirkebesøk i Roma eller shopping i New York...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...