Gjest Jan84ne Skrevet 8. november 2008 #1 Skrevet 8. november 2008 Heisann folkens:) Jeg lurer på en ting.. Var ute og gikk tur med hunden min idag. Siden det ikke er båndtvang nå, så tenkte jeg det var greit å slippe vovsen løs mens vi var inne i skogen. Gikk på en opptråkka sti rett i området her jeg bor. Veldig vanlig at folk går tur med hundene sine der, og jeg tok det som en selvfølge at det var lov å slippe hunden løs så lenge det ikke er båndtvang. Og at man har en viss kontroll selvsagt. Vi går langs stien, hunden og jeg, og aner fred og ingen fare da en fyr som tydeligvis er på jakt, roper ned til meg fra heia at jeg må ha hunden min i bånd, og at jeg må ha tillatelse fra grunneier for å slippe hunden løs. Jeg tar da bånd på hunden med en gang og fortsetter resten av turen med båndet på. Men jeg har jo ikke peiling på hvem grunneieren er.. Jeg trodde jakta var over 31. oktober, jeg... Og jeg visste ikke at det ble jakta rett i et nærområde.. Må jeg virkelig snakke med grunneier før jeg kan slippe hunden min løs midt i skogen utenfor båndtvangsesongen? Hjelp, dette ble mye
Mdm Mim Skrevet 8. november 2008 #2 Skrevet 8. november 2008 Hvor bor du? Det er slettes ikke overalt at båndtvangen er over. Og det er vel bare elgjakta som er over om jeg ikke tar feil, er mange andre typer jakt igang fortsatt
Gjest Jan84ne Skrevet 8. november 2008 #3 Skrevet 8. november 2008 Hvor bor du? Det er slettes ikke overalt at båndtvangen er over. Og det er vel bare elgjakta som er over om jeg ikke tar feil, er mange andre typer jakt igang fortsatt Bor i arendal. Jeg har blitt fortalt at hvis det blir bestemt at det skal være båndtvang utover 20. august så skal det gis beskjed om dette gjennom lokale medier.. jeg har ikke hørt noe.. Men da er det sånn at man ikke har lov til å slippe hunden løs i skogen mens folk jakter da, eller? Selv om båndtvangen er over..?
Gjest antigartner Skrevet 8. november 2008 #4 Skrevet 8. november 2008 Hvor bor du? Det er slettes ikke overalt at båndtvangen er over. Og det er vel bare elgjakta som er over om jeg ikke tar feil, er mange andre typer jakt igang fortsatt Jeg vet ikke med Arendal, men mange steder i landet er elgjakta slett ikke over. Noen steder holder de på helt til 23.12! Mener det er bestemmelser i hundeloven (eller var det viltloven) om at "andre" hunder ikke skal forstyrre jakthunder/jaktsituasjoner. Husker ikke helt ordlyden, men det kan søkes opp i Lovdata.
hufsa! Skrevet 8. november 2008 #5 Skrevet 8. november 2008 Heisann folkens:) Jeg lurer på en ting.. Var ute og gikk tur med hunden min idag. Siden det ikke er båndtvang nå, så tenkte jeg det var greit å slippe vovsen løs mens vi var inne i skogen. Gikk på en opptråkka sti rett i området her jeg bor. Veldig vanlig at folk går tur med hundene sine der, og jeg tok det som en selvfølge at det var lov å slippe hunden løs så lenge det ikke er båndtvang. Og at man har en viss kontroll selvsagt. Vi går langs stien, hunden og jeg, og aner fred og ingen fare da en fyr som tydeligvis er på jakt, roper ned til meg fra heia at jeg må ha hunden min i bånd, og at jeg må ha tillatelse fra grunneier for å slippe hunden løs. Jeg tar da bånd på hunden med en gang og fortsetter resten av turen med båndet på. Men jeg har jo ikke peiling på hvem grunneieren er.. Jeg trodde jakta var over 31. oktober, jeg... Og jeg visste ikke at det ble jakta rett i et nærområde.. Må jeg virkelig snakke med grunneier før jeg kan slippe hunden min løs midt i skogen utenfor båndtvangsesongen? Hjelp, dette ble mye Heia,bor også her nede og han har nok rett for det er jakt enda ;-))
Frey Skrevet 9. november 2008 #6 Skrevet 9. november 2008 Forøvrig holder det ikke med "en viss kontroll". Har du bikkja løs så skal du ha kontroll, punktum.
Gjest Jan84ne Skrevet 9. november 2008 #7 Skrevet 9. november 2008 Heia,bor også her nede og han har nok rett for det er jakt enda ;-)) Åja, da er det nok best at jeg har han i bånd litt til ja Takk for svar, alle!
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2008 #8 Skrevet 10. november 2008 Elgjakta her nede ved kysten er nok for de fleste over nå, men det er rådyrjakt, og den varer til lille julaften kl. 17.00. Du har ikke krav om tillatelse fra grunneier for å slippe hunden din løs, det er kun i båndtvangsperioden det gjelder. Men det er så mange andre hensyn å ta ved å ha hunden løs, og er du usikre på de så anbefaler jeg deg å gå inn på lovdata og lese der
hufsa! Skrevet 10. november 2008 #9 Skrevet 10. november 2008 Må bare si en ting ang. å gå med hunden løs..Jeg for min del mener da at når jeg går i skauen, å det kommer en laushund med eier så vil jeg overhode ikke ha den hunden bort til meg.Såpass kontroll syntes jeg alle hundeiere som går med hunden løs skal ha!!Jeg skal kunne gå på stien uten at den hunden overhode kommer bort til meg!!Men mener at hundeier kan rope på hunden sin så fort det dukker opp andre mennesker og holde den for det må være grusomt for de som er redde!
Gjest Jan84ne Skrevet 10. november 2008 #10 Skrevet 10. november 2008 Må bare si en ting ang. å gå med hunden løs..Jeg for min del mener da at når jeg går i skauen, å det kommer en laushund med eier så vil jeg overhode ikke ha den hunden bort til meg.Såpass kontroll syntes jeg alle hundeiere som går med hunden løs skal ha!!Jeg skal kunne gå på stien uten at den hunden overhode kommer bort til meg!!Men mener at hundeier kan rope på hunden sin så fort det dukker opp andre mennesker og holde den for det må være grusomt for de som er redde! Det er jeg helt enig i. Har veldig forståelse for at mange mennesker er redde, og jeg er veldig nøye med at hunden min ikke skal løpe mot mennesker uten å ha blitt bedt om det. Følger godt med når jeg er ute og går, og setter båndet på straks jeg hører eller ser noen. Blir litt nervøs selv hvis det kommer en hund mot meg som jeg ikke kjenner, uten bånd.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #11 Skrevet 13. november 2008 1. Det er samme regler for "grunneiere", jegere og turgåere. Det finnes ingen unntak. Du trenger ingen tillatelse når det ikke er båndtvang. 2. Den alminnelige båndtvangen var slutt i august. Enkelte kommuner kan ha ekstra båndtvang. Det er vanligvis begrunnet med sauer på beite, eller ekstraordinære snøforhold. 3. Elg- eller rådyrjakt har ikke noe med saken å gjøre. Jegerne har ofte løs hund selv, hvis det er tillatt (jfr pkt 1).
Kamikatze Skrevet 13. november 2008 #12 Skrevet 13. november 2008 Det er vel ikke uvanlig med helårs båndtvang i bynære områder? I Bergensområdet for eksempel gjelder båndtvangen hele året. Det gjelder like mye på byfjellene som i sentrum. Og med kontroll, menes at hundeeier kontrollerer hunden som om den var i bånd. Og lystrer ikke den lille rakkeren på rappen, når den får en kommando, har du ikke full kontroll.
Fortunatus Skrevet 13. november 2008 #13 Skrevet 13. november 2008 men det hjelper ikke så mye for oss som er redd hunder. I dag gikk jeg forbi en i parken som syklet og der sprang Schäferen hans rundt uten å være i bånd! Nå viste den null interesse for meg, men likevel.. De som er redde for hunder vet aldri om dere har kontroll eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå