Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage pai som det må være litt "mat" i, og tenker derfor at mine supergode *skryter* hvitløk & chili-kjøttboller må være gode å ha i.

Kjøttbollene er små med massevis av smak og jeg funderer litt på hva annet som kan være godt å ha i paien sammen med kjøttbollene.

Jeg liker å ha cherrytomater i pai, både fordi jeg er utrolig glad i tomater, men også fordi jeg liker at de setter litt farge på retten, men sånn ellers er jeg ganske så tom for idèer.

Noen som har noen tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet

Er det en pai med eggstand? Jeg tar utgangspunkt i det i mitt svar:

Jeg liker å ha litt løk eller purreløk i paiene mine, men hvis det er mye hvitløkssmak av kjøttbollene så blir det kanskje litt i overkant med løk.

Er enig i at cherrytomater høres godt ut i paien.

Jeg ser for meg at champignon kan passe sammen med kjøttbollene. I tillegg ville jeg hatt mer grønne grønnsaker, for eksempel små brokkolibuketter, sukkererter eller spinat. Grønn paprika kan også passe.

Jeg ville neppe brukt alle disse ingrediensene på en gang, men en kombinasjon av noen av dem. Håper du får noen ideer av innspillene :)

Skrevet

Brokkolibuketter tror jeg kan bli bra! :)

Tenkte å lage med eggestand ja, men tar gjerne mot alternative oppskrifter også.

I kjøttbollene har jeg hvitløk, vanlig løk, grønn parika og chili som jeg har most til purè.

Gjest antigartner
Skrevet

De kjøttbollene hørtes knallgode ut. Jeg tror jeg må prøve meg fram til noen liknende selv :)

Jeg ser at det ikke er aktuelt med grønn paprika og løk utenom kjøttbollene.

I tillegg til de andre ingrediensene jeg foreslo tidligere, og det du har tenkt på, kan det kanskje være godt med noen svarte oliven i paien? De kan gjerne deles i små biter.

Når jeg lager pai kryder jeg gjerne eggstanden med provencekrydder (eventuelt basilikum og estragon) og pepper før jeg heller det over de andre ingrediensene.

Skrevet

Jeg "øver" meg på å like oliven, men får det ikke helt til. :ler: Litt dumt, for jeg liker så mye av den maten den tradisjonelt er oliven i.

Skrevet

Hvordan moser du krydderblandingen din - i en blender?

Har du oppskrift på hva pai med "eggstand" (egg som står?) kan være?

Er den sunn?

Hva mer har du i kjøttbollene , egg, mel og melk? Hvordan gjør du det? Er kjøttbollene laget av karbonadedeig, kjøttdeig eller kyllingkjøttdeig?

Skrevet
Hvordan moser du krydderblandingen din - i en blender?

Har du oppskrift på hva pai med "eggstand" (egg som står?) kan være?

Er den sunn?

Hva mer har du i kjøttbollene , egg, mel og melk? Hvordan gjør du det? Er kjøttbollene laget av karbonadedeig, kjøttdeig eller kyllingkjøttdeig?

Kjøttbollene; Jeg har ingen nøyaktig oppskrift, men varier etter hva jeg skal bruke kjøttbollene til. (om det er til pizza, pai eller som tapas) Stort sett tar jeg chili, løk, grønn paprika, hvitløk og moser i kuttebeholderen til stavmikseren, for så å blande det inn i karbonade/kjøttdeig som er rørt seig med salt. Jeg sper ikke med mel eller melk, men tilsetter gjerne et egg dersom konsistensen blir løs. (det avhenger jo av hvor mye chil/løk/paprika/hvitløk jeg tilsetter)

Egentlig skal dette finhakkes, men purè mosing er genialt når man har barn som tror at de ikke liker løk. :fnise: Dessuten er jeg ganske lat og gidder ikke all den finkuttingen.

Steker i stekeovn - små boller til pizza og litt større dersom til tapas.

Eggestand til pai er egg + litt matfløte (+salt, pepper, muskat) og så litt ost, men her varierer jeg etter hva jeg har i kjøleskapet. Fetaost er godt i, creme fraiche kan brukes osv, det er bare å prøve seg frem.

Om det er sunt? Jeg vil si at jeg lager relativt sunne paier ja, men ikke nødvendigvis kalorifattige paier hvis du tenker slik. Egg, div kjøtt (skinke, kylling, karbonadedeig), tomater, purre, spinat, broccoli er sunne ingredienser i min bok.

Ostemengden er greit å begrense siden det inneholder endel fett, men pai er jo super slik - den blir jo hva man gjør den til. Matfløten kan erstattes med lettmelk, velg kyllingfillet isteder for grillet kylling osv.

Server med en god salat så får du litt ekstra vitaminer der også. Bunn kan også lages på mange forskjellige måter, man kan f.eks redusere fettinnholdet ved å erstatte deler av smøret med kesam. (se oppskrift på www.tine.no)

Skrevet

Skriv gjerne inn hele oppskriften på bollene, med mål etc! det samme med paien:) tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...