Gjest GjestNorah Skrevet 8. november 2008 #1 Skrevet 8. november 2008 Argh... Vorfor må småbarnsforeldre absolutt ta med seg barna sine i VOGN og gå på shopping på LØRDAGER i allerede overfylte butikker? Greit nok hvis de oppfører seg hensynsfullt, men de fleste blokkerer gangene mellom klesstativene og ser surt på DEG hvis du står i veien og ikke flytter deg UMIDDELBART for å gi plass til den store, viktige, barnevognen. Kan man ikke ta barnet i bæresele hvis man absolutt må ha det med på shopping på slike tidspunkter? Jada, de skal ha rett til å gjøre det samme som andre, selvfølgelig, men går det ikke an å tenke litt på forhånd??? Aaaargh....godt å få det ut....
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 8. november 2008 #2 Skrevet 8. november 2008 Jeg er helt enig. Det verste er ikke når det står en barnevogn og sperrer, men ofte står de både tre og fire i bredden, slik at det er umulig å komme forbi. Helt enig i at de med barnevogn kan være mer påpasselig med å ikke sperre veien for alle andre.
thapara Skrevet 8. november 2008 #3 Skrevet 8. november 2008 Selv om jeg ofte går med barnevogn selv er jeg faktisk veldig enig! Spesielt når de bøller foran rullestolbrukere i heiskø eller hva det måtte være. Har ikke noe i mot barnevognmødre generelt altså, bare de som stiller seg opp tre i bredden uten å se seg for om noen kanskje vil forbi (gjelder i grunn en del uten barnevogn også, når jeg tenker meg om)
Kihn Skrevet 8. november 2008 #4 Skrevet 8. november 2008 (endret) Må si jeg er litt imot at folk som har barn som er så små at de må ligge i barnevogn går rundt på et kjøpesenter på lørdager i det hele tatt. Var på Sandvika Storsenter forrige helg, har aldri sett så mye barnevogner og foreldre med sånne bæresjal og you name it. Flesteparten av ungene var jo såvidt født jo! Endret 8. november 2008 av Kihn
Nabodama Skrevet 8. november 2008 #5 Skrevet 8. november 2008 Tja, de må vel handle av og til de også da, og de handler vel når det passer best for dem, akkurat som vi andre. Kan ikke si at jeg ser det som et problem eller irritasjonsmoment, nei.
Lissi Skrevet 8. november 2008 #6 Skrevet 8. november 2008 Må si jeg er litt imot at folk som har barn som er så små at de må ligge i barnevogn går rundt på et kjøpesenter på lørdager i det hele tatt. Var på Sandvika Storsenter forrige helg, har aldri sett så mye barnevogner og foreldre med sånne bæresjal og you name it. Flesteparten av ungene var jo såvidt født jo! Herregud Ja mødre bør holde seg hjemme når de har fått barn! Hva er galt med bæresjal? Da slipper du jo plages med vognene! Jeg har ikke vogn selv, men jeg kommer da ikke til å holde meg hjemme på lørdager når jeg får barn!
Gjest Mippsi Skrevet 8. november 2008 #7 Skrevet 8. november 2008 Jeg er helt enig med trådstarter. Jeg forstår selvfølgelig at småbarnsmødre må ut og handle eller gjøre andre ting også midt i rushtiden på lørdag formiddag, men jeg skulle ønske flere av dem brydde seg om folk rundt seg og la merke til når barnevognene fullstendig blokkerer veien for andre. Synes generelt mange av dem er sure. For eksempel på leddbussene i Oslo. I midtgangen ved døren er det spesielle plasser til barnevogn. Noen ganger står det andre folk der hvis det faktisk ikke er en barnevogn på bussen, spesielt de som har store kofferter med seg. Disse koffertene kan det være vanskelig å bakse med seg andre steder på bussen. Når da barnevognen og moren kommer på bussen, flytter vedkommende seg med kofferten mens han eller hun smiler til moren. Moren smiler ikke tilbake, eller sier takk for at vedkommende flyttet seg, bare triller vognen rett inn på plassen og stirrer surt fremfor seg. Dette ser jeg faktisk nesten hver dag. Ja, plassen er i utgangspunktet for barnevogn, men den er hendig også for dem med mye bagasje (ja, det er faktisk flere enn barnemødrene som kan trenge ekstra plass). Da må det vel kunne gå an å si takk eller smile når de flytter seg og smiler først?
Bobeline Skrevet 8. november 2008 #8 Skrevet 8. november 2008 Barnevogner er ikke mitt største problem. Jeg dytter de bare bort, og de fleste foreldre pleier da å si "stod den i veien" som om det var noe nytt for dem før de stiller barnevognen inntil veggen slik at andre kan komme forbi. Noen ganger har jeg virkelig lyst til å svare "nei, den stod ikke i veien, jeg synes bare det er så morsomt å dytte litt forsiktig i en barnevogn". Når det gjelder bussene, og de få gangene jeg har med mye bagasje, så flytter jeg meg ikke for å gi plassen til en sur mor med barnevogn. Jeg har betalt billetten min jeg også, og jeg har like stor rett til å ta med koffertene på bussen, som de har til å ta med barnevogn. Når det er sagt, så er det sjelden jeg velger ståplassene også. Jeg snakket en gang hardt til en mor med barnevogn, som ikke ville flytte barnevognen slik at en eldre og ustø dame kunne få setet som sto ved siden av barnevognen. Hun flyttet barnevognen etter en lengre diskusjon, men hun forstod tydeligvis ikke at en eldre dame hadde mer behov for setet, enn det moren hadde rett til å sperre det. Siden den gang har jeg lurt litt på om barnevogner gjør mødrene "dumme"...
Bobeline Skrevet 8. november 2008 #9 Skrevet 8. november 2008 Jeg er helt enig med trådstarter. Jeg forstår selvfølgelig at småbarnsmødre må ut og handle eller gjøre andre ting også midt i rushtiden på lørdag formiddag, men jeg skulle ønske flere av dem brydde seg om folk rundt seg og la merke til når barnevognene fullstendig blokkerer veien for andre. Synes generelt mange av dem er sure. For eksempel på leddbussene i Oslo. I midtgangen ved døren er det spesielle plasser til barnevogn. Noen ganger står det andre folk der hvis det faktisk ikke er en barnevogn på bussen, spesielt de som har store kofferter med seg. Disse koffertene kan det være vanskelig å bakse med seg andre steder på bussen. Når da barnevognen og moren kommer på bussen, flytter vedkommende seg med kofferten mens han eller hun smiler til moren. Moren smiler ikke tilbake, eller sier takk for at vedkommende flyttet seg, bare triller vognen rett inn på plassen og stirrer surt fremfor seg. Dette ser jeg faktisk nesten hver dag. Ja, plassen er i utgangspunktet for barnevogn, men den er hendig også for dem med mye bagasje (ja, det er faktisk flere enn barnemødrene som kan trenge ekstra plass). Da må det vel kunne gå an å si takk eller smile når de flytter seg og smiler først? Helt enig, småbarnsmødre bør også kunne kunsten å være høflige og hyggelige.
Kanutten Skrevet 8. november 2008 #10 Skrevet 8. november 2008 Alt man bruker energi på å irritere seg over...
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #11 Skrevet 8. november 2008 Ingen grunn til at maamer/pappaer med barnevogn skal stenge veien. Det er heller ingen grunn for at damer/menn UTEN barnevogn ikkje skal slippe vognene forbi. For det skjer også.... Mykje av grunnen til at vognene stenger veien, er at mange butikker er dårlig tilrettelagt for at barnevogner skal komme mellom. For å kunne ta ei vare en da sette fra seg vogna. Hadde butikkane vært flinkare å lagt til rette for barnevogner, ville dette problemet vært unngått. Dei kunne f.eks. ha laga til en "utkjørsel" som var meint til å sette vogn på
Lissi Skrevet 8. november 2008 #12 Skrevet 8. november 2008 Helt enig at det er lov å være høflig å flytte seg slik at folk kommer frem. Men å si at alle med barnevogn burde holde seg hjemme er jo litt drøyt.
Kara W Skrevet 8. november 2008 #13 Skrevet 8. november 2008 Jeg har en sånn stor fæl vogn som alltid er i veien. Jeg hatet å shoppe på lørdager før jeg fikk barn, og å "måtte drasse med meg" den store saken gjør deg ikke akkurat morsommere for meg. Men noen ganger så bare må man. Og, ja jeg blir sur av det. Det er irriterende med en vogn som river med seg varer ned fra hyllene, og det er flaut å alltid måtte be folk om å passe seg, eller når jeg endelig har klart å presse vognen inn mellom to hyller, så må den straks flyttes fordi den er i veien. I den lokale matbutikken er det så trangt at jeg ofte må sette fra meg vognen og gå avgårde for å hente varer (kommer blandt annet ikke bort til hyllen med babyprodukter!) Så jeg beklager til de jeg har vært i veien for og kanskje har vært sur mot. Det er ikke morro for meg heller. Jeg prøver så godt jeg kan, men noen ganger så feiler vi småbarnsmødre også. Hmmm, dette innlegget var ment å være ironisk, men ble vist mest surt. Jeg trenger å øve på skriveferdighetene mine. Jeg mente å si at jeg blir irritert av alle barnevogner som er i veien, også min egen
Fortunatus Skrevet 8. november 2008 #14 Skrevet 8. november 2008 i vanlige matbutikker irriterer det meg ikke så mye, men er verre i klesbutikker og vinmonopolet! Jeg ble kjempeirritert da et par handlet flere liter sprit med barnevogn på polet på lørdag klokka to. Men på matbutikker har man jo ofte handlevogn selv, og den tar jo like stor plass som barnevogna.. Men ja, småbarnsforeldre må jo handle de også, så irriterer meg ikke over det til daglig. Som regel på kjøpesentre synes jeg bare det er koselig, og så synes jeg litt synd i de når babyen hylskriker..
Gjest Wind Skrevet 8. november 2008 #15 Skrevet 8. november 2008 Alle som ikke tar hensyn til andre, om det så er gamle damer som krever å få setet ditt på bussen om det er ti andre ledige seter, eller om det er folk med barnevogn, evt. bare mennesker som går fem i bredden og blokkerer hele fortauet, irriterer meg grenseløst. Hvis folk hadde vært litt mer oppmerksomme på miljøet rundt seg, og ikke bare turt fram som det passet dem best, så hadde det vært mye bedre for alle.
hjertesukka Skrevet 8. november 2008 #16 Skrevet 8. november 2008 Føyer seg bare inn i rekka sammen med egosentriske pensjonister som setter handlevogna på tvers foran melkeskapet.- Og blir stående. Selv kjører jeg barnevogn en gang iblant, og siden jeg fra før har vært en av dem som har irritert meg, så passer jeg nøye på at jeg ikke står midt i vegen for vanlig ferdsel. Skulle bare mangle. Vanlig høflighet og folkeskikk.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #17 Skrevet 8. november 2008 Om foreldre med barnevogn kan droppe å handle på lørdager for det er så mye folk i butikkene, så kan vel de som plager seg over dette også handle andre dager i uken når det ikke er så folksomt. Går begge veier. Det som kansje er mest plagsomt for min del er heller unger som får springe vilt inne i butikkene samtidig som de hyler og skriker og foreldrene deres ikke enser det engang.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #18 Skrevet 8. november 2008 Skjønner at det er ett irritasjonsmoment at vognen er i veien. Men som trillende mamma, så irriterer det meg at mange butikker er så overfylte at det ikke går an å trille rundt. Sånn som f.eks. barneklær butikker. Skulle tro det var interessant for dem at mødrene kom frem til babyklærveggen.
Sekretæren Skrevet 8. november 2008 #19 Skrevet 8. november 2008 Jeg har faktsik irritert meg oftere over flokker med fjortiser med orange tryner, enn vogner.... Da kan man snakke om å spolere veien for folk. Vanskeligere er dem å flytte også, de blir så sure hvis jeg prøver å flytte på dem selv.... de skjønner nemlig ikke hva jeg mener når jeg sier: "Unnskyld...?" Bare ser på meg med et tomt blikk.
The Kitten Skrevet 8. november 2008 #20 Skrevet 8. november 2008 Selv om jeg ofte går med barnevogn selv er jeg faktisk veldig enig! Spesielt når de bøller foran rullestolbrukere i heiskø eller hva det måtte være. Har ikke noe i mot barnevognmødre generelt altså, bare de som stiller seg opp tre i bredden uten å se seg for om noen kanskje vil forbi (gjelder i grunn en del uten barnevogn også, når jeg tenker meg om) Ja, det er et eget norsk fenomen det med å stille seg i veien. Man skal helst stille seg midt i inngangspartiet til en butikk, midt på fortauet, midt i rulletrappen (stå til høyre, gå til venstre burde ikke være så j***** vanskelig!).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå