Imax Skrevet 8. november 2008 #1 Skrevet 8. november 2008 Denne oppskriften så jo spennende ut. Inntil jeg så at man skulle ha en boks creme fraiche og 3 dl fløte + 1 ss hvitløkssmør! Jeg kan ikke skjønne at noen med god samvittighet kan spise noe som er så ekstremt fett, det er jo nesten i overkant med enten en boks creme fraiche eller 3 dl fløte alene? Eller er dette heeelt vanlig og det bare er jeg som reagerer Kunne godt tenkt meg oppskrifter det går an å bruke uten å gå opp 1 kg.
Gjest Wind Skrevet 8. november 2008 #2 Skrevet 8. november 2008 Så lenge man vanligvis spiser sunt og holder seg i bevegelse dør du vel ikke akkurat av å spise dette en gang? Ja, det er absolutt mulig å bruke så mye fett i en rett. Tviler på at det er mye mindre fett i en ferdigpizza, for å si det sånn. En gang innimellom går greit, bare ikke hver dag, er min mening.
Gjest lucy d-.-b Skrevet 8. november 2008 #3 Skrevet 8. november 2008 en boks creme fraiche og 3 dl fløte + 1 ss hvitløkssmør! Tror ikke det er unormal for en kremet pastasaus. Så lenge du ikke spiser dette hver dag tror jeg ingen tar skade av denne retten. Man trenger jo fett i kostholdet sitt. Lag den i dag du, kommer sikkert til å være rågod!
hjertesukka Skrevet 8. november 2008 #4 Skrevet 8. november 2008 Syns det høres utrolig mye ut. Spørsmålet er om det virkelig smaker godt med SÅ mye fett. Når jeg bruker en halv boks creme fraiche syns jeg det pleier å holde med fettsmak. For ikke å snakke om all den fløten og smør i tillegg. Skjønner din skepsis.
Gjest lucy d-.-b Skrevet 8. november 2008 #5 Skrevet 8. november 2008 Ja, det er absolutt mulig å bruke så mye fett i en rett. Tviler på at det er mye mindre fett i en ferdigpizza, for å si det sånn. Enig. I en kebab er det for eksempel ca 1 vinglass med fett. Nammenam Da snakker du tette blodårer!
Imax Skrevet 8. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 8. november 2008 Syns det høres utrolig mye ut. Spørsmålet er om det virkelig smaker godt med SÅ mye fett. My point exactly!
Gjest jumpy Skrevet 8. november 2008 #7 Skrevet 8. november 2008 Når jeg lager retter som skal ha en boks med creme fraiche og lignende så bruker jeg å ta ca halvt om halvt med matyoghurt. Blir like godt og får litt bedre samvittighet. Greit nok til fest, men til hverdags blir det kanskje litt mye fett.
Coriander Skrevet 8. november 2008 #8 Skrevet 8. november 2008 Den virker litt unødvendig fet den oppskriften ja...Kan du ikke bare bruke sånn halv-fet creme fraiche eller kesam og droppe den klatten med smør? Det virker som om den er kun der for hvitløkssmaken og det trenger man jo ikke hvitløkssmør til akkurat...
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #9 Skrevet 8. november 2008 Går du ut og spiser på gode restauranter, burde ikke oppskrifter som denne ovverraske deg. Dette landet har virkelig fostret et par generasjoner med mat- og nyteskeptiske mennesker...
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #10 Skrevet 8. november 2008 Går du ut og spiser på gode restauranter, burde ikke oppskrifter som denne ovverraske deg. Dette landet har virkelig fostret et par generasjoner med mat- og nyteskeptiske mennesker... Godt poeng. En kokk i et tv-program "røpet" en gang hemmeligheten bak gode sauser på restaurant: Smør og fløte! I store mengder! Enkelt og greit. Man skal jo ikke spise sånt til hverdags, så hvorfor ikke?
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #11 Skrevet 8. november 2008 Jeg synes det virker som veldig mye fett og melkeprodukter sånn i forhold til hva annet retten inneholder. Når jeg lager viltgryte o.l kan jeg bruke et beger rømme, men jeg ville nok ikke BÅDE brukt et beger rømme/creme fraiche OG en kartong fløte i samme rett. Ellers spiser jeg fett med god samvittighet, for jeg lager jo ikke retter med 100 gram smør eller 3 dl fløte så ofte at det spiller noen negativ rolle for vekt eller helse, men med hensyn på smaken ville jeg tenkt meg om, det virker veldig veldig mektig
onyx Skrevet 8. november 2008 #12 Skrevet 8. november 2008 Tatt i betraktning at oppskriften tydligvis er for bare 2 personer, så er det overdrevent mye creme fraiche/fløte i den retten. Jeg hadde skjønte det bedre om det var til 6-8 porsjoner...
Imax Skrevet 8. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 8. november 2008 Jeg spiser gjerne en biff med bernaise og bakt potet med smør i, så ja, jeg får nok min dose jeg også, sikkert ikke så mye verre denne oppskriften her. Men jeg er bare på utkikk etter gode og smakfulle retter man kan utvide reportoaret med, og for meg er en kartong fløte/creme fraiche etc litt som å bare helle på salt for å få smak; ikke så veldig kulinarisk eller kreativt. Og svært usunt.
Gjest Ludovie Skrevet 8. november 2008 #14 Skrevet 8. november 2008 Denne oppskriften så jo spennende ut. Inntil jeg så at man skulle ha en boks creme fraiche og 3 dl fløte + 1 ss hvitløkssmør! Jeg kan ikke skjønne at noen med god samvittighet kan spise noe som er så ekstremt fett, det er jo nesten i overkant med enten en boks creme fraiche eller 3 dl fløte alene? Eller er dette heeelt vanlig og det bare er jeg som reagerer Kunne godt tenkt meg oppskrifter det går an å bruke uten å gå opp 1 kg. Jeg synes at denne retten høres kvalmende ut. Men hvis jeg hadde måttet spise noe sånt, hadde jeg allikevel hatt helt ren samvittighet. Jeg skjønner ikke hva det har med god eller dårlig samvittighet å gjøre. Så lenge man vanligvis spiser sunt og holder seg i bevegelse dør du vel ikke akkurat av å spise dette en gang? Ja, det er absolutt mulig å bruke så mye fett i en rett. Tviler på at det er mye mindre fett i en ferdigpizza, for å si det sånn. En gang innimellom går greit, bare ikke hver dag, er min mening. Helt enig. Tror ikke det er unormal for en kremet pastasaus. Jo, det er ganske så unormalt for en kremet pastasaus. Og oppskriften ser rett og slett frastøtende ut. Så lenge du ikke spiser dette hver dag tror jeg ingen tar skade av denne retten. Man trenger jo fett i kostholdet sitt. Helt enig! Syns det høres utrolig mye ut. Spørsmålet er om det virkelig smaker godt med SÅ mye fett. Når jeg bruker en halv boks creme fraiche syns jeg det pleier å holde med fettsmak. For ikke å snakke om all den fløten og smør i tillegg. Enig i at det er altfor mye, og at det ikke smaker godt med så mye fett (og dette kommer fra en som elsker fløte, ost, osv). Men det finnes grenser! Etter et visst punkt blir man bare kvalm og uvel. Dessuten krever retter med stort innslag av fete melkeprodukter syre. Det eneste som gir syre her er dijonsennep. Det er langt fra nok! Ellers spiser jeg fett med god samvittighet, for jeg lager jo ikke retter med 100 gram smør eller 3 dl fløte så ofte at det spiller noen negativ rolle for vekt eller helse, men med hensyn på smaken ville jeg tenkt meg om, det virker veldig veldig mektig Helt enig. Tatt i betraktning at oppskriften tydligvis er for bare 2 personer, så er det overdrevent mye creme fraiche/fløte i den retten. Jeg hadde skjønte det bedre om det var til 6-8 porsjoner... Ekstremt enig.
venus_ Skrevet 8. november 2008 #15 Skrevet 8. november 2008 Godt poeng. En kokk i et tv-program "røpet" en gang hemmeligheten bak gode sauser på restaurant: Smør og fløte! I store mengder! Enkelt og greit. Man skal jo ikke spise sånt til hverdags, så hvorfor ikke? Det bør ikke du tenke når du skal ut å spise. De fleste sausene som brukes i restauranter i dag inneholder ikke så mye fett. Jeg har jobbet i flere restauranter, og det er min erfaring. (med unntak som beurre blanc og bearnes osv.) Til trådstarter: Synes all den fløten og creme fraichen i oppskriften høres unødvendig ut. To personer trenger da ikke så mye saus til litt pasta. Jeg hadde tatt ca 2dl fløte, og kanskje noen ss med creme fraiche. Creme fraichen kan egentlig droppes spør du meg. Kremfløte kan også byttes ut med matfløte.
Gjest Eurydike Skrevet 8. november 2008 #16 Skrevet 8. november 2008 I tillegg til all fløten etc inneholder også retten 500 gram biffkjøtt, altså 250 g pr pers, hvilket tilsvarer to temmelig velvoksne biffer. Dette blir man mett av.
Gjest Eurydike Skrevet 8. november 2008 #17 Skrevet 8. november 2008 Det bør ikke du tenke når du skal ut å spise. De fleste sausene som brukes i restauranter i dag inneholder ikke så mye fett. Jeg har jobbet i flere restauranter, og det er min erfaring. (med unntak som beurre blanc og bearnes osv.) Til trådstarter: Synes all den fløten og creme fraichen i oppskriften høres unødvendig ut. To personer trenger da ikke så mye saus til litt pasta. Jeg hadde tatt ca 2dl fløte, og kanskje noen ss med creme fraiche. Creme fraichen kan egentlig droppes spør du meg. Kremfløte kan også byttes ut med matfløte. Det står faktisk matfløte i oppskriften. Ikke at det hjelper stort.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #18 Skrevet 8. november 2008 I tillegg til all fløten etc inneholder også retten 500 gram biffkjøtt, altså 250 g pr pers, hvilket tilsvarer to temmelig velvoksne biffer. Dette blir man mett av. Det er sant Vi lagde en gryte med oksekjøtt her om dagen, og da mener jeg kjøttstykket jeg delte opp var på 250-300 gram, og retten inneholdt ikke noe særlig fett eller tunge ingredienser, bare grønnsaker, vin og kraft. Vi ble mette nok, vi... Lurer på om den som har skrevet oppskriften har testet den :klø:
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #19 Skrevet 8. november 2008 Mengdeangivelsen for tagliatelle - " 1/4-pakke" - er jo også knallgodt beskrevet. (not) Jeg er glad i saus, men unntaket er mektige sauser til eks. cabonara - da skal det bare være akkurat nok til at det setter smak og binder maten sammen, ellers blir det altfor mektig og kvalmt.
Imax Skrevet 12. november 2008 Forfatter #20 Skrevet 12. november 2008 Det kom kanskje ikke veldig godt frem i innlegget mitt, men halvparten av det jeg mener er at oppskriften er dårlig håndverk. KG burde gjøre dette bedre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå