Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #1 Skrevet 8. november 2008 Vi vurderer å kjøpe nytt hus i disse dager, vi flytter da til et mer attraktivt område enn vi bor ved pr i dag. Vi bor i et hus som vi eier i dag, kjøpte oss inn på markedet før det nådde toppen, men vi ser det er vanskelig å selge her i området. Taksten på huset er på 300000 mer enn vi kjøpte det for. Så er vårt store spm, vil det være en idee å leie ut huset? Eller vil vi risikere å tape mer på det om vi gjør det slik? Avdraget på lånet er på 12500 pr mnd. Om vi deler huset i to, får vi to leil. Vi kan klare å få 6000 i leieinntekter pr leil. Vi sitter da igjen med 500 kr som vi må bet selv. I tillegg er det skatt av leieinntekter, kan vi klare å unngå denne skatten? Noen som har kunnskaper om hva vi vil tjene mest på? Slik vi har tenkt, så vil dette bli en langsiktig sparing
Pjukset Skrevet 8. november 2008 #2 Skrevet 8. november 2008 Jeg sitter og lurer på akkurat samme saken. Kjøpte leilighet i sommer som jeg ikke klarer å trives i, men er svært usikker på om jeg skal selge eller leie ut. Selger jeg i dagens marked så vil jeg gå med et tap på rundt 100 000 kr. Leier jeg ut for ca samme sum jeg har i bokostnader nå vil jeg tape ca 20 000 i året i forhold til skatteplikt. Jeg har pratet en del med bank, likningskontor og venner som har litt mer peiling enn meg, og de råder meg alle til å leie ut fremfor å selge. For min del så er dette min eneste sjanse til å ha en fot innenfor boligmarkedet. Selger jeg så må jeg spinke og spare i flere år for å ha nok egenkapital til et nytt lån. Å leie ut vil være en langsiktig sparing som du selv nevner, markedet vil snu og det vil bli selgers marked igjen. Når er umulig å si, men i det lange løp er eiendom alltid en sikker investering for de med is i magen. Skal dere dog selge en gang så vil dere måtte skatte 28% av overskuddet, så dere må nesten regne på hva som lønner seg. Det dere også må tenke på er om dere bor i et område som er godt egnet for utleie. Jeg bor i Oslo og vil neppe ha problemer med å leie ut, det er kanskje værre hvis man bor "på vidda". Et dilemma kan jo være HVIS dere får vanskelige leieboere, evnt ikke finner leieboere i en periode etc. Hadde jeg skulle kjøpt ny bolig hadde jeg solgt leiligheten uten å nøle, eneste grunnen til at jeg vurderer å beholde den er at jeg ikke skal ha et nytt boliglån å betjene. Hvis dere får solgt til takst så sitter dere med 300 000 (minus megler) rett i lomma som dere slipper å skatte av. I deres situasjon så ville jeg nok valgt et salg. Nå om dagen er det flere meglere som tilbyr salgsgaranti også, hvis dere ikke får solgt innen en viss tid til avtalt pris så slipper dere meglerkostnader
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #3 Skrevet 9. november 2008 På et hus er det endel vedlikeholdskostnader, og hvis dere bare får dekt avdrag og ikke renter gjennom leieinntekter ville jeg nok kanskje solgt. Dere kommer kanskje til å få et merkbart nytt lån også? På den annen side, om dere kan sitte med to hus over lang tid vil det vel gjerne lønne seg mer etter hvert, når gjelda blir enda mindre og verdien på huset øker (da tenker jeg om en god del år).
Gjest Gjest_Sofie_* Skrevet 9. november 2008 #4 Skrevet 9. november 2008 På et hus er det endel vedlikeholdskostnader, og hvis dere bare får dekt avdrag og ikke renter gjennom leieinntekter ville jeg nok kanskje solgt. Dere kommer kanskje til å få et merkbart nytt lån også? På den annen side, om dere kan sitte med to hus over lang tid vil det vel gjerne lønne seg mer etter hvert, når gjelda blir enda mindre og verdien på huset øker (da tenker jeg om en god del år). Alt vedlikehold av utleie-hus får man trekke fra på skatten ... jeg for min del skal leie ut både hus og leilighet nå. Det er kjempebra leiemarked - ikke fullt så bra marked for salg.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #5 Skrevet 9. november 2008 Takk for svar. Jeg tror ikke vi kommer til å få problemer med å leie ut, men vi må selfølgelig ta forbehold om at det kan bli noen mnd som vi ikke får leid ut i værste fall. Det nye huset har utleiemuligheter, så vi får leieinntekter på ca 5500 der også.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #6 Skrevet 9. november 2008 Alt vedlikehold av utleie-hus får man trekke fra på skatten ... jeg for min del skal leie ut både hus og leilighet nå. Det er kjempebra leiemarked - ikke fullt så bra marked for salg. Det er klart, men det er jo fortsatt ikke penger inn selv om det er "gunstige utgifter" (det vet jeg som selvstendig næringsdrivende ). Men har man råd til å sitte på to hus med de leieinntekter og utgifter det fører med seg, er det nok en fordel på lang sikt når lånene blir mindre og mindre og man sitter igjen med nettoformue i eiendommene. Det sto nylig en artikkel i e24 om at danske huseiere som slet med å selge sin gamle bolig ble anbefalt å sette ned prisen og selge framfor å leie ut for å håndtere to lån. Hvis rentene stiger mye en periode risikerer man å få store økte utgifter uten å kunne sette opp husleia tilsvarende fordi det er reguleringer på hvor raskt og ofte en kan øke leia. Men om man føler man har håndterbar størrelse på lånene blir vel regnestykket et litt annet.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #7 Skrevet 9. november 2008 Det sto nylig en artikkel i e24 om at danske huseiere som slet med å selge sin gamle bolig ble anbefalt å sette ned prisen og selge framfor å leie ut for å håndtere to lån. Dette rådet fikk jeg også av banken min, og flere har fått samme råd. Jeg har valgt å følge det, utrolig deilig å ha fått solgt! Selv om det var 330.000 under takst, så er det helt i orden, min neste bolig blir også billigere som følge av krisen;) Nå leier jeg!
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2008 #8 Skrevet 10. november 2008 Vi vurderer å kjøpe nytt hus i disse dager, vi flytter da til et mer attraktivt område enn vi bor ved pr i dag. Vi bor i et hus som vi eier i dag, kjøpte oss inn på markedet før det nådde toppen, men vi ser det er vanskelig å selge her i området. Taksten på huset er på 300000 mer enn vi kjøpte det for. Så er vårt store spm, vil det være en idee å leie ut huset? Eller vil vi risikere å tape mer på det om vi gjør det slik? Hvis du leier ut mer enn ett år (av de seneste to), så må du betale skatt av salget. Spart skatt ved å selge nå er 28% av 300 000 kr = 84 000. Jeg tviler på at du får en så god leie, at du kan tjene inn dette beløpet i tillegg til (tapte) renter, vedlikehold og annet.
Gjest ferale Skrevet 10. november 2008 #9 Skrevet 10. november 2008 Det lureste vil kanskje være å selge huset. Man slipper to lpån, og en bekymring mindre. Pluss alt veldikehold, og stress med å leie ut. Slitasje og nedksriving av eiendom må også taes med i regnestykket. Ville ihvertfall fulgt rådet fra banken om å selge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå