Gå til innhold

Hvem bestemmer hvor barnet skal være?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Suzie_*
Skrevet

Jeg må reise bort en kort periode hver måned i forbindelse med jobb, da har barnet mitt vært hos besteforeldrene. Nå krever far at barnet skal være hos ham, noe som barnet ikke vil. Hvem bestemmer dette? Kan jeg lytte til barnet mitt, eller kan far kreve at barnet skal dit når jeg reiser bort? Han har ellers normalt samvær, annenhver helg og ên dag i uken, noe som barnet er fornøyd med. Men det vil altså ikke ha mer samvær med far utover det som allerede er avtalt.

Videoannonse
Annonse
Gjest regine ii
Skrevet

Du bestemmer.

Så lenge du følger avtalen mht samværet, og det ikke står noe i avtalen om at far skal spørres i tilfelle du skal bort, så er det ditt ansvar og din bestemmelse som avgjør hvor barnet skal være når du er borte.

Så lenge det ikke er snakk om omsorgssvikt el. hos far, så har ikke du rett til å bestemme hvor barnet skal være i fars samværstid. Dette gjelder også andre veien - når du har ansvaret så bestemmer du.

Man kan lage avtaler om at den andre forelder skal spørres først i tilfeller hvor man har behov for barnepass, men de vil heller ikke være absolutte - det hender jo det ikke passer.

Når barnet ikke vil til far heller, så er det ingen grunn til å endre på opplegget dere har. Og som sagt - du bestemmer.

Skrevet

hvorfor nekte far samvær med barnet? om far vil så burde vel du som mor gjøre det som er rett, nemelig og gjøre så barnet og far blir bedre kjent.

hva om du dør en dag, da er det far som får barnet, om du da har latt barnet/du bestemme at far og barnet ikke skal bli "venner" så bli det en overgang som blir unødig hard for barnet.

synes det er så utrolig mange mødre rundt om som heller vil at barnet skall bli trygge og kjent med egen familie, men om far vil ha lit mer tid med barnet nekter de og bruker det at barnet nesten ikke kjenner far som grunn.

jeg vet ikke hvordan far er, men det er veldig mange som gir fedre rundt om store problemer når de hller skaffer barnevakter blandt venner og familie, samtidig som de klager på at far og barnet ikke har et bra forhold..

og du skal tenke hva som er best for barnet, så deg og far, deretter kan du begynne og fore familien din. Mistanke om at fletallet tenker først seg selv, så nær familie, så barnet og kansje far om alle andre sier nei..

Skrevet

Hvis barnet er over 12 år (tror jeg), så har han/hun medbestemmelsesrett. Men, jeg ville prøvd å finne ut hvorfor barnet ikke vil være hos faren sin når du er bortreist. Er det noen spesielle årsaker til at h*n ikke vil være der mer enn avtalen sier?

Gjest Gjest_Suzie_*
Skrevet

Jeg forstår at det er et sårt punkt for mange at far blir sabotert av bitre mødre. Dette var ikke den type diskusjon jeg ville ha her, jeg ønsker kun å vite, helt konkret, HVEM som avgjør hvor barnet skal være når jeg er bortreist. Samværet forøvrig fungerer fint, for alle parter.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg forstår at det er et sårt punkt for mange at far blir sabotert av bitre mødre. Dette var ikke den type diskusjon jeg ville ha her, jeg ønsker kun å vite, helt konkret, HVEM som avgjør hvor barnet skal være når jeg er bortreist. Samværet forøvrig fungerer fint, for alle parter.

Er barnet over tolv år bestemmer h*n selv. Men far kan kreve en endring av samværsavtalen hvis han vil og samværet med besteforeldrene ikke bare er sporadisk men noe som er fast pga din jobbsituasjon eller av andre grunner.

Gjest regine ii
Skrevet

Kan bare gjenta meg selv - det bestemmer du. Far kan ikke kreve noe som helst utover samværsavtalen, like lite som du kan kreve mer av han enn avtalen sier.

Dette har ingenting med sabotasje verken slik eller sånn å gjøre - du bestemmer og sånn er det. Jeg tar det for gitt at barnet også høres ut fra den alderen det har. Barn skal høres - men de voksne bestemmer.

Skrevet
Er barnet over tolv år bestemmer h*n selv. Men far kan kreve en endring av samværsavtalen hvis han vil og samværet med besteforeldrene ikke bare er sporadisk men noe som er fast pga din jobbsituasjon eller av andre grunner.

Nei, det gjør barnet ikke. En 12-åring skal høres, men bestemmer ikke.

Hvem som skal være barnevakt når en av foreldrene trenger barnevakt, det er det forelderen som trenger barnevakt som bestemmer. Mor i sin tid, far i sin. Så lenge avgjørelsen som tas ikke er omsorgssvikt, kan ikke den andre part gjøre noe annet enn eventuelt å gå til rettssak.

Så, til trådstart, regine har rett. Du bestemmer.

Skrevet

Om dette ender i rettsalene vil jeg anta at far vinner frem med sin argumentasjon. Spesielt siden samværet fungerer fint ellers.

Barnets mening vil imidlertid bli tillagt vekt om det er 7 - 12 år. En forståsegpåer (barnepsykolog eller tilsvarende) vil sansynligvis komme inn å se på hvorfor barnet ikke vil være sammen med faren denne helgen, men vil være der ellers. Om det blir avslørt en form for manipulasjon av barnet kan det medføre at far overtar den daglige omsorgen. Om det viser seg at barnet har egne meninger om hvorfor det ikke vil være hos far vil far KANSJE tape. Men det er ikke sikkert.

Gjest Gjest_Suzie_*
Skrevet

...og hvorfor far skulle ønske å dra igang en rettssak fordi barnet velger å være en annen plass enn hos ham forstår jeg ikke. Er 4-5 dager i måneden noe å kjøre igang en rettssak om?

Skrevet
...og hvorfor far skulle ønske å dra igang en rettssak fordi barnet velger å være en annen plass enn hos ham forstår jeg ikke. Er 4-5 dager i måneden noe å kjøre igang en rettssak om?

Sannsynligvis ikke.

Men han kan bruke trusselen om rettssak til å presse deg til å gå med på noe du ellers ikke ville gått med på. Som regel er det en tom trussel.

Gå for det du mener er best for barnet. Hva som er best for ditt barn vet du bedre enn noen av forståsegpåerne her.

Skrevet

Jeg snakket med min advokat om akkurat dette.. Du bestemmer hvem du vil bruke som barnevakt og hvor ofte under din samværstid, dette har far ingenting med (så lenge det ikke går skadelig utover barnet selvfølgelig) like lite som at du har noe med hvem far bruker som barnevakt i sin tid.

Skrevet

hva advokater og "venninder" sier er rett er en ting, hva som i lengden er best for barnet er det du burde tenke på.

er det best at barnet får et bedre forhold til far, mannen som skal ha barnet fullt om du en dag faller i fra, eller til bestemor og bestefar, eller begge deler?

du må se hva som i lengden er best for ditt barn, se bortenfor eventuel bitterhet og hvem du liker best, hva er best for barnet.

Skrevet

Du bestemmer. Selvom barnet er 12 år!

Den som har hovedomsorgen bestmmer.

Jeg har feks fordreansvartet alene, og barnet kan godt bli hørt, men det er bunn i grunn det jeg sier som blir det aktuelle. Ingen rett kan bestemme over det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...