Gjest jente 36 Skrevet 8. november 2008 #1 Skrevet 8. november 2008 hei. Trenger litt hjelp... Kjøpte meg en ekstern harddisk i forrige uke. Merket er Maxtor. Pc merket mitt er Packard Bell. xp. Jeg får ikke installert den! Kommer meg til der hvor windows spør om jeg skal åpne filen, og så trykker jeg på instaler. 3 sekunder senere får jeg beskjed om at det misslykkes. Det er ikke med installasjons cd. Noen snille mennesker som har mer kunnskap enn meg??
Vera Vinge Skrevet 8. november 2008 #2 Skrevet 8. november 2008 Jeg har også Maxtor-harddisk, og kan ikke huske at jeg måtte installere den? Jeg trodde jeg bare plugget den i som en vanlig minnepinne, jeg. :klø:
Gjest jente 36 Skrevet 8. november 2008 #3 Skrevet 8. november 2008 Jeg har også Maxtor-harddisk, og kan ikke huske at jeg måtte installere den? Jeg trodde jeg bare plugget den i som en vanlig minnepinne, jeg. :klø: heisann Hm, merkelig... satte i ledningene, og ingenting skjedde først. Så kom det windows greiene opp. Hva kom opp på skjermen din da?
r2d290 Skrevet 8. november 2008 #4 Skrevet 8. november 2008 heisann Hm, merkelig... satte i ledningene, og ingenting skjedde først. Så kom det windows greiene opp. Hva kom opp på skjermen din da? "Windows greiene"? vær litt mer presis, så kan det hende vi kan hjelpe
Kamikatze Skrevet 8. november 2008 #5 Skrevet 8. november 2008 Mulig de der windowsgreiene er en liste over filene som er på harddisken. Si gjerne noen velvalgte ord om hvilke ledninger du stappa inn hvor, og sånn. Ta å koble den til. Gå inn på startmenyen og klikk på DATAMASKIN ('Min datamaskin' i Windows XP). Der skal du nå se om der er en ekstra harddisk. Dobbeltklikker du den, åpner du den, for å se hva som er i den. Høyreklikker du den, og tar deg inn via Egenskaper kommer du til drivere og annet snadder. Det kan også være lurt å lese bruksanvisningen.
Gjest jente 36 Skrevet 8. november 2008 #6 Skrevet 8. november 2008 Mulig de der windowsgreiene er en liste over filene som er på harddisken. Si gjerne noen velvalgte ord om hvilke ledninger du stappa inn hvor, og sånn. Ta å koble den til. Gå inn på startmenyen og klikk på DATAMASKIN ('Min datamaskin' i Windows XP). Der skal du nå se om der er en ekstra harddisk. Dobbeltklikker du den, åpner du den, for å se hva som er i den. Høyreklikker du den, og tar deg inn via Egenskaper kommer du til drivere og annet snadder. Det kan også være lurt å lese bruksanvisningen. hallo hallo kamikaze Kan igrunn ikke få gjort så mye galt med de 2 ledningene... Hm, ja, hard disken står forsåvidt der inne. Men hvordan lagrer jeg på den? Jeg vil lagre bilder og sånn på den. Det stod minne kapasiteten, men ingenting var jo "brukt". Skal etter jul kjøpe meg ny pc, så da vil jeg jo lagre alt det "gamle" først... Trodde nemlig jeg måtte lagre hver enkel fil? Mine bilder, min musikk, mine favoritter osv?? Eller er jeg laaaangt uttpå jordet i tankegangen?
Kamikatze Skrevet 8. november 2008 #7 Skrevet 8. november 2008 (endret) Hei ja. Du? Skjønner litt skuffelsen over at den forlanger å mates, og ikke bare breier seg automatisk, for det håpte jeg også at min første eksterne gjorde, hehe. Du bør først bestemme deg om du vil kjøre den som en eller fler harddisker (lage partisjoner). Men det driter vi i, for det var ikke det du ville lese om Siden du ikke laget partisjoner, kan du lagre til den ved å dra og slippe. Enkelt? Noen programmer som henter inn filer og lagrer dem, enten det er iTunes, e-postklienten eller fotoprogrammet ditt, kan stilles slik at du kan bestemme hvilken mappe de bruker som standard. Da bare setter du opp det i programmets innstillinger, når det blir aktuelt. Bruk gjerne anledningen til å få laget deg et orntlig system med undermapper; musikk, lydbøker, feriefotos, filmer, blablabla Synes du det blir for mye klikking for å nå nyervervelsen, kan du alltids høyreklikke og lage snarvei til startmeny eller skrivebord, og sånn. To tabber gjorde jeg selv. Min lagrer e-post, musikk og lydbøker på ekstern harddisk. Dermed blir sånt ikke med på jobbreiser og andre utflukter, og e-postprogrammet ber om masse klikk, fordi den ikke finner filer. Så tenk gjerne litt gjennom hva som er ok å ha med på tur, og ikke legg dagligfunksjoner inn i den, annet enn som sikkerhetskopi. Et lite tips: Når jeg skal se film, så legger jeg de mest aktuelle filmene i maskina, og har lagt en snarvei til filmmappa på den utvortes i filmmappa inni PCen. Så slipper jeg å klikke meg tilbake til startmeny og skrivebord når jeg skal bestemme aftenens mys. OK, OK? Dra og slipp. PS Hvis du skal lagre alt det gamle, så kan du ta hovedmappa di, og dra den til den eksterne. Men du bør da bestemme deg for om du skal flytte det, eller kun legge en kopi til den eksterne, slik at alt også blir liggende der det lå... Endret 8. november 2008 av Kamikatze
Gjest jente 36 Skrevet 9. november 2008 #8 Skrevet 9. november 2008 Hei ja. Du? Skjønner litt skuffelsen over at den forlanger å mates, og ikke bare breier seg automatisk, for det håpte jeg også at min første eksterne gjorde, hehe. Du bør først bestemme deg om du vil kjøre den som en eller fler harddisker (lage partisjoner). Men det driter vi i, for det var ikke det du ville lese om Siden du ikke laget partisjoner, kan du lagre til den ved å dra og slippe. Enkelt? Noen programmer som henter inn filer og lagrer dem, enten det er iTunes, e-postklienten eller fotoprogrammet ditt, kan stilles slik at du kan bestemme hvilken mappe de bruker som standard. Da bare setter du opp det i programmets innstillinger, når det blir aktuelt. Bruk gjerne anledningen til å få laget deg et orntlig system med undermapper; musikk, lydbøker, feriefotos, filmer, blablabla Synes du det blir for mye klikking for å nå nyervervelsen, kan du alltids høyreklikke og lage snarvei til startmeny eller skrivebord, og sånn. To tabber gjorde jeg selv. Min lagrer e-post, musikk og lydbøker på ekstern harddisk. Dermed blir sånt ikke med på jobbreiser og andre utflukter, og e-postprogrammet ber om masse klikk, fordi den ikke finner filer. Så tenk gjerne litt gjennom hva som er ok å ha med på tur, og ikke legg dagligfunksjoner inn i den, annet enn som sikkerhetskopi. Et lite tips: Når jeg skal se film, så legger jeg de mest aktuelle filmene i maskina, og har lagt en snarvei til filmmappa på den utvortes i filmmappa inni PCen. Så slipper jeg å klikke meg tilbake til startmeny og skrivebord når jeg skal bestemme aftenens mys. OK, OK? Dra og slipp. PS Hvis du skal lagre alt det gamle, så kan du ta hovedmappa di, og dra den til den eksterne. Men du bør da bestemme deg for om du skal flytte det, eller kun legge en kopi til den eksterne, slik at alt også blir liggende der det lå...
Gjest jente 36 Skrevet 9. november 2008 #9 Skrevet 9. november 2008 hei :-) Takk for svar!Tror jeg ble en smule klokere faktisk. Litt. Jeg må bare trene litt mer på den klipp og lim saken... Så KOPIERER jeg de mappene jeg vil lagre ekstra godt over på hard disken. Så ligger de der frem til jeg kjøper meg ny data da januar salget starter. Kopierer og ikke flytter... skal huske på den der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå