Gå til innhold

Hva er 585? (ring)

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har en ring jeg er litt usikker på om er sølv, gull eller kanskje ingen av delene... :lol:

Det står 585 inni, hva står det for?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Takk for svar!

Men jeg måtte titte en gang til og jeg tror det står 595. :oops: ..Hva er det da mon tro...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar!

Men jeg måtte titte en gang til og jeg tror det står 595. :oops: ..Hva er det da mon tro...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Da er det vel en liten andel mer gull da...

585 betyr 58,5 % (585 promille altså) rent gull, så 595 er 595 promille gull da.

Smykkesølv ligger somregel på 830 promille rent sølv, "bestillsølv" er noe lavere (for å få det hardere og mer varing)

Egentlig er det ikke talla som avgjør hvilket metall det er, men bokstavene som står i nærheten? Vel, normalt sett ser man lett forskjell på gull og sølv på fargen, men det finnes hvitt gull, som kan ligne litt på sølv, selvsagt... Er ikke helt sikker på om det alltid står bokstaver, for det er underforstått. 830 (825 også brukt) promille gull ville vært aaaltfor myk til å bruke til smykke, så det er ikke tvil om at 830-merket betyr søvl, og 585 er gull. (eller, om det er av sølv, laaaaaaavt sølvinnhold, juggel?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Oj du hadde peil Fredagsbarn! Takker..

Det står en M og to tall eller bokstaver til etter 595. Men klarer ikke å se hva de to siste er...

Ca, 70% av ringen har gullfarge og resten ser ut som sølv. Så er det en bitteliten "diamant" på den...

Klarer du å tolke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står en M og to tall eller bokstaver til etter 595. Men klarer ikke å se hva de to siste er...

Det kan være initialene til den som har laget ringen. Ser på min egen ring nå, der står det M.G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det mde bokstaevne, det husker jeg ikke, egentlig.

Antakelig kan det høres ut som om ringn din er i gull, og lit hvitt gull, med en sten eller diamant, uten at jeg vet noe mer om dette, dessverre.

Jeg vet bare LITT om dette. Min mor sto på gullsmed før jeg ble født, så litt har jeg plukket med meg i oppveksten. Overrasket blir jeg egentlig når andre vet lite, jeg trudde det var noe "alle visste" at ringer kan gjøres større eller mindre om man tar dem med til gullsmed, mine venninner ble svært overrasket over dette, de trudde at en for liten ring, den kunne de aldri mer bruke.... Ja, det finnes folk som ikke bruker gifteringen lengre, fordi den er for liten.... Slikt overrasker meg stort. Men det er nå slik jeg er.

Dessverre vet jeg ikke mer om det med tall og bokstaver, og diamanter kan jeg intet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Máire

595 promille gull er det i ringen din.

Og det samme med 585, som er den "vanligste" legeringen.

Den ringen du har inneholder enda litt mer gull enn den vanlige 585, dvs. 10 promille mer.

580 (+,-) er 14 karat gull. (i symbolet 580 er innholdet 58 promille gull, og 25 promille sølv og 17 promille kopper)

Symbolet 999,9 er rent gull.

Ta ringen med til en gullsmed da vel, og få vedkommende til å kikke på den :)

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Nysgjerrigheten min fikk meg til å tusle på soverommet for å se på diverse ringer. Jeg bomama litt i det jeg sa, vanlige sølvlegeringer er 830 eller 925 ser det ut til (oftest merket 830S eller 925S)

Men, gullringene mine har så småååå gullmerker at jeg knapt ser dem, men 585 er det eneste jeg klarer tolke.

Men, forklaringen gitt over mitt innlegg her viser klart bedre kunnskap enn det jeg har, så.. jeg sier meg enig. Ta den med til en gullsmed om du vil vite mer eksakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredagsbarn: Intet problem å få sperret ut en ring eller tatt den inn. Men bevare meg vel, det er ikke helt billig heller! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Ja, det koster, men... tenk å aldri mer bruke gifteringen fordi man fikk en unge etter et par år, og fingeren ble større, og ringen passer aldri mer. Være gift i 50 år til, uten ringen, bare for å spare de pengene det koster å gjøre ringen et nummer større?

Ja, jeg er meget klar over at enkelte fingre blir vesentlig tykkere enn de var når man var ung, (eller yngre da) og da må det jo være verd det?

Det som sjokkerer meg er altså det at mennsker ikke aner at dette er mulig. Vanlige, voksne mennesker fatter ikke at noe slikt kan gjøres....

Jaja, dem om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke 595 det står i ringen, men 585. Det tilsvarer det vi kaller 14 karat gull.

750 tilsvarer 18 karat gull.

Hvitt gull har de samme stemplene, men består av en platinumlegering belagt med rhodium. Rhodiumbelegget er det som gjør gullet blankt, og dette slites av etter hvert. Når gullet er blitt matt, kan man legge på nytt belegg. Det koster rundt 500,- for en ring.

Å regulere en ring i gult gull koster ca 250,- hvis man ikke må legge til gull. Å regulere en ring i hvitt gull er vesentlig dyrere, fordi man må rhodinere ringen på nytt.

Alle smykker har et stempel som viser hvem som har laget det. M kan stå for Mylius, som er en stor leverandør i Norge. Det er litt vanskelig å vite uten å se hvordan m-en ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 år senere...
Annonse

Noen som vet hva merkingen 585 200 15 betyr? Har skjønt at 585 betyr gull (14 karat), men skjønner ikke resten... Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...