Kitsune Skrevet 8. november 2008 #1 Skrevet 8. november 2008 Kan noen forklare meg hvorfor banken vil at jeg skal ha livsforsikring? Fikk inntrykk av at siden jeg er gift er det nesten uansvarlig å ikke ha livsforsikring.. Vi har et ikke veldig stort boliglån, og det kan visst ha noe med saken å gjøre også. Hva er livsforsikring og hvorfor trenger man det?
Gjest Skrevet 8. november 2008 #2 Skrevet 8. november 2008 Livsforsikring er at om du dør så får mannen din penger. Og betale et lån alene er ikke alltid lett så om en av dere faller fra så er det en grei støtte.
Kitsune Skrevet 8. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. november 2008 Åja, så mye klarte faktisk mannen i banken å forklare meg. Så kanskje jeg skal omformulere spørsmålet: Er det noe vits å ha livsforsikring, egentlig? Ser at noen banker kjører tragiske reklamer som spiller på frykten for å leve fattig, enslig og venneløs. Men livsforsikring hjelper jo ikke for det. Jeg forstår ikke utstrekningen av forsikringen. Og i tillegg ser jeg at statisikken taler imot: Vi har nesten verdens lengste levealder. Vi har sparepenger, sikre jobber, ikke et veldig stort lån og er friske og uten barn. Er det ikke da bare en måte å betale for julebordet til banken da?
Cata Skrevet 8. november 2008 #4 Skrevet 8. november 2008 Tror vel egentlig livsforsikring blir viktigere den dagen man får barn. Selv om man har sikre jobber og god helse, så er dessverre begge deler ting som kan forandres raskt. I deres tilfelle, uten barn og med lavt boliglån så tror jeg nok nytten av livsforsikring er mindre enn for mange andre. Men jeg ser jo absolutt for meg at det vil være ille nok dersom partneren dør, om man ikke attpåtil skal havne i et økonomisk uføre fordi husstanden baserer seg på to inntekter. I slike tilfeller tror jeg det er fornuftig å tegne gjensidig livsforsikring. Som singel har jeg ikke livsforsikring (kun uføreforsikring), men hadde jeg blitt samboer så ville jeg nok gått for at vi begge skulle tegnet livsforsikringer der den andre var begunstiget.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #5 Skrevet 8. november 2008 Livsforsikring er som all annen forsikring. Forhåpentligvis er det bare en ren utgiftspost som man håper man aldri får noe igjen for. Hvor vidt dere trenger livsforsikring er en vurdering dere selv må ta. Hvis dere er barnløse og har lite i lån er det gjerne ikke nødvndig i første omgang. Hvis dere har så lite lån så vil vel gjerne den andre uten problemer kunne opprettholde samme livsstil uten problemer. Hadde dere hatt større lån eller barn ville jeg helt klart ha tegnet forsikring. Som Cata sier, det siste man trenger når man mister sin partner er å risikere å miste huset man bor i og diverse økonomiske problemer i tillegg. Vi har et lite boliglån (900.000) som ikke er noe problem for to voksne i jobb å betjene. Men det ville helt klart blitt tøft for meg alene. Vi har en livsforsikring med relativt lav utbetaling. Hvis vi får barn eller kjøper oss en større bolig kommer vi til å øke satsene. At dere er sunn og frisk idag er dessverre ingen garanti for at det vil vedvare. Mange har kombinert livs- og uføreforsikring. Helt uavhengig av inntekt og partner ville jeg uansett tegnet en god uføreforsikring hvis dere ikke allerede har det. Utbetalingene man får fra det offentlige er dessverre ikke imponerende. Et annet poeng som jeg vektla da vi tenget forsikring (særlig i forhold til uføredelen) er å tegne den nå mens jeg er sunn og frisk. Hvis jeg venter til etter f.eks. ryggproblemene dukker opp så vil jeg få avkorting i forsikringen som gjør at den ikke dekker for slike plager. Veldig dumt å vente med å tegne forsikring til man har endel plager.
Cata Skrevet 8. november 2008 #6 Skrevet 8. november 2008 Et annet poeng som jeg vektla da vi tenget forsikring (særlig i forhold til uføredelen) er å tegne den nå mens jeg er sunn og frisk. Signerer denne. En tidligere kollega slet fælt med å få tegnet en uføreforsikring bare fordi han hadde hatt noen helseproblemer (som ble kurert) 7 år før han tegnet forsikringen. Det var da jeg hørte dette jeg hev meg rundt og forsikret meg, ut fra filosofien om at det var greit å gjøre det før "noe" kunne forkludre det.
Kamikatze Skrevet 8. november 2008 #7 Skrevet 8. november 2008 (endret) En livsforsikring er normalt rimeligere enn en gjeldsforsikring, og har man annen forsikring i et selskap, blir premieøkningen knapt merkbar. Derfor synes det mest fornuftig, om den ene parten skulle falle fra. Og litt fest og moro må man vel kunne unne gemalen? Det majoriteten av de døde har felles, er at de ikke kunne forestille seg at dette kunne skje et år tidligere... Endret 8. november 2008 av Kamikatze
gullet76 Skrevet 8. november 2008 #8 Skrevet 8. november 2008 Umulig å forutsi hva som kan skje i fremtiden. Så etter min mening er livsforsikring/kontoforsikring og uføreforsikring noe jeg ser på som en ekstra trygghet. Jeg har god livsforsikring og uføreforsikring via jobben, så du kan jo sjekke om du har behov for noe annet enn den jobben deres tilbyr. Selv om man nå har gode jobber, klarer å spare penger og relativt lavt lån. Så kan situasjonen fort endre seg. Man kan bli syk over lengre tid, og har ikke mulighet til å jobbe.. Man får støtte fra staten i slike tilfeller men på langt nær nok.. Derfor har vi valgt og forsikre oss mot å havne i en slik situasjon hvor vi ikke har råd til å sitte med huset. Hvis jeg eller han blir mer enn 50% ufør, så får vi utbetalt et beløp som dekker mesteparten av lånet. Samme hvis en av oss dør, så vil kontoforsikringen redusere lånet med 2/3 (så gjenlevende kan sitte med huset så lenge h*n ønsker). I tillegg får vi utbetalt en engangssum hvis vi blir syke (kreft, hjertesykdom etc). Forhåpentligvis får vi aldri brukt for denne forsikringen. Men den er absolutt gull verdt hvis vi skulle havne i en slik situasjon. Et annet poeng er det med uføreforsikring, og at det er lurt å tegne det i ung alder og man fortsatt er frisk. Senere i livet kan det dukke opp noe som gjør at det er vanskeligere å få forsikring. Feks ryggprolaps... Dette kan føre til uførhet i jobbsammenheng. Prøver du å tegne uføreforsikring etter at dette har oppstått, så får du betingelse om at uførheten må ikke ha sammenheng med prolaps for å få utbetalingen av forsikringen. Vi har også forsikring på alle barna. Hvis en av de blir syke, skader seg, eller blir invalid etter en ulykke. Så sier det seg selv at det blir ekstra utgifter feks sykehusopphold, fører til permisjon fra jobben og lavere lønn. Eller ombygging av huset pga rullestolbruk. Bedre å være på den sikre siden spør du meg.
Gjest Infralove Skrevet 8. november 2008 #9 Skrevet 8. november 2008 Om eg skal ha uføreforsikring, korleis kan eg finne ut kven som har det beste tilbodet for meg? Eg syns der er så mykje at det er vanskeleg å vite kva som er bra. Men eg ha tenkt på det ganske lenge at eg burde få meg det. (Dette var kanskje litt OT)
Kitsune Skrevet 8. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 8. november 2008 Takk for mange gode og fornuftige svar. Jeg liker ikke å bare tro på hva banek sier, de kan komme med gode råd, men de er ikke uavhengige. Derfor liker jeg å spørre her, for det dere sier danner til slutt et nyansert grunnlag. Hvordan velger man forsikringsselskap? Er det en fordel å samle alle forsikringene ett sted? Ser for meg at dette kan bli en ganske omfattende oppgave..
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #11 Skrevet 8. november 2008 I de fleste tilfeller vil det lønne seg å samle forsikringene ett sted da man ofte får gode pakketilbud hvis man har 3, 5 eller flere forsikringer. Litt tidkrevende er det. Jeg byttet forsikringselskap i vår og sendte da henvendelse til aktuelle selskap og ba om et tilbud. Det ble noen telefoner (de fleste ringte meg for å få flere opplysninger før jeg fikk et skriftlig tilbud), og det gikk med litt tid til å lese gjennom vilkårene (anbefales, en uføreforsikring i ett selskap dekker f.eks. ikke nødvendigvis det samme som forsikringen i et annet). Men, jeg synes det var verd det. Nå har jeg samlet 3 av 4 forsikringer hos ett selskap og er godt fornøyd.
Cata Skrevet 8. november 2008 #12 Skrevet 8. november 2008 Det er også lurt å sjekke om det finnes mulighet for gode forsikringstilbud gjennom f.eks. fagforening hvis du er medlem av det.
Lissi Skrevet 8. november 2008 #13 Skrevet 8. november 2008 Åja, så mye klarte faktisk mannen i banken å forklare meg. Så kanskje jeg skal omformulere spørsmålet: Er det noe vits å ha livsforsikring, egentlig? Ser at noen banker kjører tragiske reklamer som spiller på frykten for å leve fattig, enslig og venneløs. Men livsforsikring hjelper jo ikke for det. Jeg forstår ikke utstrekningen av forsikringen. Og i tillegg ser jeg at statisikken taler imot: Vi har nesten verdens lengste levealder. Vi har sparepenger, sikre jobber, ikke et veldig stort lån og er friske og uten barn. Er det ikke da bare en måte å betale for julebordet til banken da? Man kan dø i ulykker også, og helsa kan snu. Om man tegner livsforsikring på hverandre så får man er sum å leve for om den andre skulle falle bort. Denne forsikringen blir dyrere og dyrere med årene, jo større risken er til å stryke med. Røykere betaler dobbel pris. Slik jeg ser det så ser det ut som dere vil klare dere greit uten livsforsikring. Men det gjør ting litt enklere om noen av dere brått skulle bli revet bort i nærmeste fremtid. Vi har ikke det, nettopp pga vi har lite gjeld.
Jerle Skrevet 8. november 2008 #14 Skrevet 8. november 2008 Takk for mange gode og fornuftige svar. Jeg liker ikke å bare tro på hva banek sier, de kan komme med gode råd, men de er ikke uavhengige. Derfor liker jeg å spørre her, for det dere sier danner til slutt et nyansert grunnlag. Hvordan velger man forsikringsselskap? Er det en fordel å samle alle forsikringene ett sted? Ser for meg at dette kan bli en ganske omfattende oppgave.. Siden min bankmann er min bror, så vet jeg at han ikke foreslår dette for egen vinnings skyld. Nå har ikke jeg god nok helse til å få livsforsikring, men jeg er glad for at mannen har det. Dette var noe han bestemte seg for å ta når vi fikk barn og kun hadde hans inntekt. Da var det viktig å sikre barnet(a) og min framtid om han skulle falle bort. Men siden du nå er i den situasjonen at dere har lavt lån, ingen barn etc. så kan jeg kanskje være enig i at det ikke er helt nødvendig. Men jeg tenker likevel at det er lurt å være føre var. Ikke at vi hadde råd til det da, men jeg burde nok også tatt livsforsikring når mannen gjorde det, for slik det er nå så får jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå