Gå til innhold

Hjemmelaget hvitløksbrød for å erstatte butikkvarianten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi digger halvstekte, frosne hvitløksbrød her i huset, men gubben tåler ikke hvetemel så vi er nødt til å tenke alternativer. Er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan lage sånt selv, som man kan tine/steke etter behov?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er forskjellige måter å bake hvitløksbrød på, men jeg går ut fra at du mener sånne som er nesten kuttet gjennom med hvitløkssmør mellom skivene?

Jeg lager en variant av disse ved å smuldre smør og mel, tilsette litt salt, bittelitt sukker og lunken melk med gjær til en passe deig. Jeg regner med at du kan bake selv uten hvetemel?

Lar deigen heve til dobbel størrelser og har den på benken. Kjevler ut som til skillingsbollen, og smører hvitløkssmør (250 gram meierismør, 4-8 fedd hvitløk og hakket persille) over hele og ruller sammen. Kutter i biter som jeg setter i muffinsformer og steker som skillingsboller. Veldig godt, og veldig lett å fryse og ta opp etter behov.

Edit: Skrivefeil og så glemte jeg å si at jeg ikke husker målene, men jeg pleier alltid å ta utgangspunkt i 6 dl væske, det har bare blitt en vane.

Endret av Brunhilde
Skrevet (endret)
Det er forskjellige måter å bake hvitløksbrød på, men jeg går ut fra at du mener sånne som er nesten kuttet gjennom med hvitløkssmør mellom skivene?

Jeg lager en variant av disse ved å smuldre smør og mel, tilsette litt salt, bittelitt sukker og lunken melk med gjær til en passe deig. Jeg regner med at du kan bake selv uten hvetemel?

Lar deigen heve til dobbel størrelser og har den på benken. Kjevler ut som til skillingsbollen, og smører hvitløkssmør (250 gram meierismør, 4-8 fedd hvitløk og hakket persille) over hele og ruller sammen. Kutter i biter som jeg setter i muffinsformer og steker som skillingsboller. Veldig godt, og veldig lett å fryse og ta opp etter behov.

Edit: Skrivefeil og så glemte jeg å si at jeg ikke husker målene, men jeg pleier alltid å ta utgangspunkt i 6 dl væske, det har bare blitt en vane.

Herlighet, det hørtes godt ut!!! :sikle:

Tror du det blir likebra om jeg bytter ut melken med lunkent vann? Bytter nok persillen ut med koriander, for jeg liker ikke persille, hvordan tror du det funker?

Ca hvor mange hvitløksmuffinsbrød blir det ut av 6 dl væske?

Edit: Åja, og hvor lenge har du de i ovnen og på hva?

Endret av stjernekyss
Skrevet

Tror det går helt fint å bytte ut med vann, de blir nok bare mer sprø da og det er jo godt.

Tenker det blir 30-35 stykker +/- Regner stort sett 2 brett på den mengden væske.

Glemte å skrive at du må etterheve en halvtimes tid, og steke midt i ovenen på 225 grader i 10-12 minutter.

Koriander går helt bra hvis dere liker det.

Lykke til.

Skrevet

Hvis du ikke gidder å bake:

(Antar det er gluten som er problemet)

Kjøp glutenfrie baguetter/lyst brød etc. Brødet kan gjerne være flere dager gammelt brød som er til overs. Kjøp noe "garlic spread" (vet at det er en type som heter jensens). Hvis du ikke finner det kan du sikkert kjøpe hvitløkspasta som du blander med litt mykt smør eller margarin.

Skjer relativt tynne skiver (ca 1,5-2cm tykke).

Smør et lag på skivene. Tykkelse velger du selv.

Grill på grill, eller i ovn med grill-element.

Server med tynne skiver av fersk tomat og gjerne litt hakket bladpersille.

Ikke akkurat hvitløksbaguett da, mer bruschetta, men godt likevel.

Skrevet

Godt tips med skillingsbollevariant! Det skal jeg prøve. Bruker jo bare speltmel i stedet for, og har jo en god rundstykkeoppskrift som er lett å lage. Og for å gjøre det enkelt kan man jo evnt. bare kjøpe ferdig hvitløkssmør. De må jo være lette å tine også siden de er porsjonspakket?

Skrevet

Jeg syns det er veldig enkelt å tine slike, hiver dem på plate som jeg setter i kald ovn, setter ovnen på 150 grader, når den er varm er brødene klare til å spises.

Skrevet

Digresjon, du sier gubben ikke táler hvetemel og at du bare bruker speltmel. Hvis det er gluten han reagere pá sá vil jeg gjerne si at speltmel ikke er glutenfritt. Det skulle jeg gjerne ha visst selv, da jeg startet pá glutenfri diett. Nesten alle matbutikker har speltmatvarer pá samme hyller som glutenfritt, og mange har nok som meg trodd at det er glutenfritt.(sikkert de som har organisert hyllene i butikken ogsá)

Om jeg har lyst pá hvitlóksbród baker eller kjóper jeg glutenfrie bagetter, snitter de opp og putter i vitlókssmór. Det er enkelt det:)

Klem! :klemmer:

Skrevet
Vi digger halvstekte, frosne hvitløksbrød her i huset, men gubben tåler ikke hvetemel så vi er nødt til å tenke alternativer. Er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan lage sånt selv, som man kan tine/steke etter behov?

Jeg setter en pizzadeig som jeg ruller ut til lange pølser som jeg trykker litt flat.

Disse smører jeg med bread spread, hvitløkssmør. Fås på Meny og Ultra, man har et glass i evigheter. Så gourmetsalt og litt god olje. Nydelig!

Skrevet

Gubben tåler spelt, har ikke glutenallergi, men reagerer på siktet hvetemel.

Skrevet
Gubben tåler spelt, har ikke glutenallergi, men reagerer på siktet hvetemel.

Han táler gluten ja, det var godt. Jeg har nettopp funnet ut dette med spelt og ville bare dele det. Bra med riktig kunnskap liksom.

Sá god den oppskriften til Lissi virket! Nam:)

God kveld! Hilsen Snile

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...