Gjest minimia Skrevet 4. desember 2008 #21 Skrevet 4. desember 2008 Synes du ikke at tvangsforing av dyr er ille? :klø:Før trodde jeg at det foregikk hele levetiden til dyrene, for en periode synes jeg ikke det er så ille nei. Og her ser du det i praksis: http://www.youtube.com/watch?v=7Kr9euyYCUI...feature=related Ikke for sarte sjeler.Jeg tar ikke ekstremistpropaganda med pålagt skummel musikk særlig alvorlig. Og selvfølgelig finnes det oppdrettere som er verre enn andre, som i alle bransjer. Men jeg har sett andre opptak, fra rene fine gårder, der de behandler dyrene forsiktig. Som en av kommentarene på youtubeklippet sier vil dårlig behandling gi dårlig foie gras, og det vil jo ikke en fornuftig bonde være interessert i. 1
Gjest lucy d-.-b Skrevet 4. desember 2008 #22 Skrevet 4. desember 2008 Noe av det jeg syns er eklest med det hele er at vi mennesker forer dyrene (og her har det ingenting med hvordan de fores) slik at de får en lever som er så forstørret og ødelagt at vi selv bruker dem til skrekkeksempler på hva en virkelig syk lever er! Jeg har ikke klart å finne klippet jeg så på tv fra Jamie Oliver sitt program på internett enda, men det var virkelig avskyelig. Det er ekstremt respektløst mot dyrene! Selv om trekkfugler lagrer fett i leveren til de skal overleve lange reiser så kan det ikke sammenlignes med hvor store leverene til disse endene/gjessene blir hos oppretteren.
Gjest Elastica Skrevet 4. desember 2008 #23 Skrevet 4. desember 2008 I utgangspunktet synes jeg ikke dette er veldig mye verre enn den ordinære kjøttproduksjonen som foregår i dette landet. Prinsippet er det samme: Vi bruker dyr, gjerne på bekostning av deres naturlige måte å leve på, for å dekke menneskelige behov. Dette er det veldig mange tråder om allerede på kg. Nå er jeg en av de som mener det er greit å både spise og bruke dyr på annen måte, men jeg er samtidig av den oppfatning at vi har en moralsk plikt til å begrense dyrs lidelse mens de befinner seg i vår "varetekt". Å reagere på foie gras-fremstillingen og samtidig spise mengder med kylling blir for meg underlig. Som menneske må man finne sin måte å leve på, hvor det samtidig er en viss sammenheng mellom de tingene man tar et idealistisk standpunkt til. Å boikotte foie gras er rimelig enkelt, all den tid det neppe inngår i den vanlige manns daglige kosthold. Det betyr selvsagt ikke at man skal spise foie gras fordi det er et luksusprodukt, og man derfor spiser det så sjelden. Jeg bare mener at det er naturlig at man tenker over de områdene hvor det foregår minst like mye uetisk dyrehold. Men som sagt; jeg boikotter foie gras - jeg spiser det aldri. Neppe det store offeret, men likevel. Å la være å kjøpe kylling koster meg langt mer.
Gjest lucy d-.-b Skrevet 4. desember 2008 #24 Skrevet 4. desember 2008 I utgangspunktet synes jeg ikke dette er veldig mye verre enn den ordinære kjøttproduksjonen som foregår i dette landet. Prinsippet er det samme: Vi bruker dyr, gjerne på bekostning av deres naturlige måte å leve på, for å dekke menneskelige behov. Dette er det veldig mange tråder om allerede på kg. Kyllingproduksjon i Norge vet jeg lite om, men jeg har forstått at burhøns ikke lever under gode forhold. Derfor spiser jeg kun egg fra frittgående høns på økologiske gårder, og jeg spiser generelt lite kylling. Jeg har foreløpig ikke klart å finne økologisk kyllingkjøtt i bydel sagene, så har noen tips, si ifra Ellers så er min kunnskap til kjøttproduksjon i Norge ganske bra, jeg har en far som er storferøkter og en mor som tidligere har jobbet i næringsmiddelkontrollen og hos Gilde. I Norge er gårdene relativt små i forhold til i resten av Europa, og de fleste bønder har et nært forhold til dyrene sine. Det gjør at jeg føler meg trygg på at de fleste dyr i Norsk kjøttproduksjon lever et verdig liv. Faren min er kjempeglad i dyrene han har ansvar for, det være seg både gris og kyr. I tillegg får dyrene gå ute så mye av året som mulig der han jobber. Jeg tror i tilleg på at et lykkelig dyr gir bedre kjøtt, dyr som konstant er stresset har høyt adrenalinnivå og det setter vissnok smak på kjøttet. Vi kan også i Norge spore kjøttet vi spiser tilbake til gården det kommer fra, dette er et ledd i kvalitetssikringen av kjøttet og hvordan dyrene blir behandlet. I tillegg har vi strenge regler når det gjelder avlivning av dyr, de skal lide minst mulig. Derfor sendes også kyr som har store smerter til HedOpp for avlivning, bøndenes ansvar er strengt regulert på disse områdene. Ellers er det ikke dumt å spise villt istedet for storfe, hvis man har råd For meg er det ikke bare bare å unngå foie gras, da jeg har en svigerfamilie som kjøper mye paté på sine turer i Frankrike. Jeg håper de kommer til å forstå standpunktet mitt. Det er en interessant debatt, morsomt at tråden ble tatt opp igjen.
Gjest misa Skrevet 4. desember 2008 #25 Skrevet 4. desember 2008 Elastica: Jeg vet også lite om norsk kyllingsproduksjon, og hvilke alternativer man har i dag. Det virker som at du har god innsikt i dette, og jeg lurer på om du kan linke til noen sider med utfyllende (objektiv) informasjon på dette? Finnes det en oversikt over hvor man får kjøpt kylling som ikke har vært under industrielle (skadelige) forhold? -misa
Perhaps Skrevet 4. desember 2008 #26 Skrevet 4. desember 2008 Jeg kjøper allerede mye økologisk, og vurderer nå å sette inn nådestøtet og prøve å gå for økologiske alternativer når det er mulig, i allefall i mitt eget hjem her jeg tilbreder maten. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, bortsett fra at jeg måtte få ut litt frustrasjon. Syns virkelig det er ekkelt at jeg har spist foie gras med så stor appetitt. Jeg ville aldri ha spist gåselever uansett, forstår ikke at det regnes som en delikatesse i dag, men ok. Jeg håper restauranter tar til seg signalet om at folk vil ha gode råvarer og gjerne økologisk mat. Det er ikke bra med fete råvarer, men jeg skulle tro at folk alltid har et valg når de spiser hjemme eller ute? Vi kan alltids velge fisk, mager kylling eller annet.
Gjest lucy d-.-b Skrevet 4. desember 2008 #27 Skrevet 4. desember 2008 Det er ikke bra med fete råvarer, men jeg skulle tro at folk alltid har et valg når de spiser hjemme eller ute? Lever inneholder faktisk flerumettede fettstyrer som kroppen trenger, så sånn sett er det ikke veldig usunt. Men, det er jo egentlig ikke det denne tråden handler om
Gjest Elastica Skrevet 4. desember 2008 #28 Skrevet 4. desember 2008 Elastica: Jeg vet også lite om norsk kyllingsproduksjon, og hvilke alternativer man har i dag. Det virker som at du har god innsikt i dette, og jeg lurer på om du kan linke til noen sider med utfyllende (objektiv) informasjon på dette? Finnes det en oversikt over hvor man får kjøpt kylling som ikke har vært under industrielle (skadelige) forhold? -misa Jeg har ikke lest meg opp på nettet om dette, annet enn en del av det som har vært skrevet her på kg, og i avisartikler. For meg handler det mer om at jeg har utviklet en holdning som går ut på at jeg ikke ønsker å støtte kyllingproduksjon slik jeg har oppfattet at den er i Norge i dag. Tabris kan for eksempel bidra med faktaopplysninger i langt større grad enn meg. Men et kjapt søk på nettet gir meg dette og dette treffet om Solvingekyllingen (som er det som selges på Rema1000), og dette treffet fra Trønderbladet. Selv spiser jeg sjelden eller aldri kylling. Vi kjøper av og til Stangekylling, og jeg av og til spiser vi også Hå-kylling. Jeg vet faktisk ikke om Hå-kylling er økologisk, men vi har altså det en sjelden gang. Den er i det minste større enn den vanlige kyllingen som har blitt sprengforet i 30 dager. Ellers vet jeg at Stangekylling er økologisk, og det finnes sikkert andre produsenter på markedet også. Beklager, ts, for at jeg bidrar til en alvorlig avsporing her...
Gjest lucy d-.-b Skrevet 4. desember 2008 #29 Skrevet 4. desember 2008 Beklager, ts, for at jeg bidrar til en alvorlig avsporing her... Så lenge det er relevant i forhold til essensen av innlegget mitt så er det null problem, nemlig det at man skal ha respekt for de dyrene man spiser
Gjest misa Skrevet 4. desember 2008 #30 Skrevet 4. desember 2008 Hvis man skal være prinsippfast så bør man i alle fall vite hva man prater om, og feks. hvilke produsenter man bør boikotte. Denne artikkelen var svært nyttig og interessant: Fjørfe/egg. Faktisk så blir vanlige (og billigste) nettbur forbudt i EU/EØS fra 2012, og det er jo kjempebra. -misa
Gjest Elastica Skrevet 4. desember 2008 #31 Skrevet 4. desember 2008 (endret) Hvis man skal være prinsippfast så bør man i alle fall vite hva man prater om, og feks. hvilke produsenter man bør boikotte. Som jeg sa så har jeg et kosthold så og si uten kylling, så jeg ser ingen grunn til å skaffe meg en masse kunnskap om alle de produsentene jeg skal boikotte. At jeg en sjelden gang har kjøpt Håkylling (utenom stangekylling som jeg vet er økologisk) har å gjøre med at de iallefall har latt kyllingene leve litt lenger. Jeg føler jeg "vet hva jeg prater om" - hvertfall nok til å kunne danne meg et grunnlag for hva jeg selv mener og lever etter. Jeg har vel heller aldri ment at noen bør gjøre sånn eller slik. At jeg dro frem dette i tråden om foie gras var igrunn bare for å understreke at det finnes veldig mange dyr som lider under den ordinære produksjonsmetoden, men som ikke får så mye oppmerksomhet. Og grunnen til at jeg ikke sitter med full oversikt over produkter som er godkjente i mine øyne og ikke godkjente er at jeg i all hovedsak holder meg unna alt som ikke er Stange. Bare et lite tillegg: For meg er det også vesentlig at jeg spiser kortreist og lokal mat, og da er Håkylling bedre enn Stange. For meg, da. Endret 4. desember 2008 av Elastica
Gjest misa Skrevet 4. desember 2008 #32 Skrevet 4. desember 2008 Jeg reagerte på det som for meg virket som en lang pekefinger fra din side, fordi du antar at de fleste her inne flesker seg på kylling, samtidig som vi kritiserer foie gras-produksjonen. Nå er ikke dette en konkurranse om hvem som lever mest moralsk forsvarlig, og jeg synes faktisk at tvangsforing er verre enn innesperring av fjørkre i bur. Ingen av delene er selvfølgelig moralsk forsvarlig, men det er forskjell på tortur og fengsel, for å sette det litt på spissen. Men nå er det ikke sikkert at du mente det slik jeg oppfattet innleggene dine heller, vi er tross alt på et diskusjonsforum. Etter det jeg har lest meg frem til nå så virker norsk kyllingproduksjon "grei", hvis man kan kalle det det. Fremover vil jeg i alle fall kjøpe egg og kylling fra økologisk landbruk, så langt det lar seg gjøre. Det vil i så fall begrense kyllingforbruket mitt betydelig, siden industrikylling er så mye billigere. Men hvis flere velger økologiske produkter, kan man kanskje få til en endring. En gang. -misa
Gjest Ludovie Skrevet 4. desember 2008 #33 Skrevet 4. desember 2008 Nå var ikke dette et tilsvar til meg, men jeg fikk allikevel lyst til å kommentere et par punkter: Jeg reagerte på det som for meg virket som en lang pekefinger fra din side, fordi du antar at de fleste her inne flesker seg på kylling, samtidig som vi kritiserer foie gras-produksjonen. Det er et faktum at de aller, aller fleste nordmenn kjøper en masse Prior-kylling og tilsvarende produkter. Det er derfor betimelig å ta dette opp når noen velger å kritisere produksjonsmetodene for foie gras, som jo tross alt er en ganske så sjelden matvare i Norge. Nå er ikke dette en konkurranse om hvem som lever mest moralsk forsvarlig, og jeg synes faktisk at tvangsforing er verre enn innesperring av fjørkre i bur. Ingen av delene er selvfølgelig moralsk forsvarlig, men det er forskjell på tortur og fengsel, for å sette det litt på spissen. Jeg er uenig med deg her. Flesteparten av de tvangsforede endene er relativt frittgående, mens Prior, Solvinge og andre driver med industriproduksjon hvor dyrene blir behandlet som ting, og ikke som levende vesener med basale behov. Jeg ønsker ikke å forsvare verken det ene eller det andre. Men jeg har allikevel lyst til å påpeke at det er et veldig mye mindre problem for verdens dyr om man spiser foie gras én gang hvert skuddår enn om man spiser Prior-kylling et par ganger i uken. 1
Gjest Frosk Skrevet 4. desember 2008 #34 Skrevet 4. desember 2008 Det handler ikke bare om "innesperring av fjørfe i bur"... De fleste norske egg produseres av burhøns, som disponerer et areal på størrelse med et a4-ark - det er flere fugler i hvert bur, som oftest tre. Bunnen i buret skrår nedover, slik at eggene triller ut av buret etter hvert som de legges. Burene mangler vanligvis sittepinner (unntaket er såkalt "berikede bur"), og mange høns har forkrøplete føtter. Hakking er vanlig, og hønene som hakkes på har ingen mulighet til å komme seg vekk. De såkalt "frittgående" hønene i Norge holdes i digre haller, der hver høne ikke har noe særlig mer plass enn en burhøne. De "frittgående" hønene får aldri gå ut. Fuglene holdes i halvmørke, siden de da er mer passive og faren for at de skal begynne å hakke på hverandre blir litt mindre (men hakke gjør de uansett når de holdes så tett). Det er vanlig å ha flere tusen høner i en hall. Mange av fuglene har sår både fra hakking og som følge av at de trakker rundt i avføring som etser på huden. Når det gjelder produksjon av kyllingkjøtt har selektiv avl har gitt raser med mye kjøtt og hurtig vekst; skjelettet er ikke like godt utviklet, derfor har svært mange av kyllingene leddproblemer, de er halte og har store smerter. Både kyllinger og verpehøns av den "frittgående" typen holdes innesperret hele livet. Ikke akkurat idyllisk og "fritt", med andre ord. I Norge er økologiske fugler de eneste av industrikyllingene og -hønene som ifølge lovverket skal ha muligheten til å gå utendørs, og som får oppleve dagslys. I tillegg skal økologiske høner ha mer plass per høne, og det stilles strengere krav til at produksjonslokalene er "tilpasset dyrenes naturlige behov". Kilder: http://agropub.no http://www.dyrevern.no/Emner/landbruk/69 (blant annet)
Gjest misa Skrevet 4. desember 2008 #35 Skrevet 4. desember 2008 Definisjonen av frittgående er tydeligvis forskjellig, hvis du ser i linken min over. Der står det at frittgående høns faktisk er frittgående. Jeg har ikke kunnskap nok til å si at det ene eller det andre er riktig, eller mindre riktig. Ellers så skjønner jeg ikke helt poenget med å diskutere hva som er "det verste", eller det "mest grusomme". Det er en fåfengt diskusjon, som blir basert på den enkeltes følelsesregister. Jeg synes det er flott at folk velger å boikotte produkter som foie gras. Alle har godt av å bli mer opplyst rundt dyrehold- og produksjon, og jeg tror veldig mange faktisk ikke er klar over hvordan mye av den industrielle produksjonen foregår. Derfor er det fint med debatter som dette. På den andre siden må da også gå an å ha en tråd om ett tema, uten at man samtidig må passe på å si hva annet man evt. ikke spiser pga. prinsipper. -misa
Gjest Frosk Skrevet 4. desember 2008 #36 Skrevet 4. desember 2008 Frittgående høner er "frittgående" i den forstand at de ikke sitter i bur; de går "fritt" rundt inne i en hall sammen med et par tusen andre høner. Men det er så mange høner per kvadratmeter at bevegelsesfriheten selvfølgelig blir veldig begrenset. Jeg er forresten helt enig i at alle har godt av å bli mer opplyst rundt hold av produksjonsdyr, og jeg tror også at det er helt sant at mange ikke vet hvordan industriell kyllingkjøtt- og eggproduksjon foregår - jeg velger å tro at hvis flere hadde visst hvordan kyllingkjøtt produseres så hadde salget minket (og dermed hadde man muligens klart å tvinge gjennom mer etisk forsvarlige produksjonsformer...). Men jeg mener også at det er veldig lettvint å reagere på produksjon av foie gras (eller mishandling av hunder i Kina, eller bifangst av delfiner i tunfiskfisket) - nettopp fordi dette ikke er noe som angår en selv i veldig stor grad. Selvfølgelig er det kjempeflott at folk reagerer på dyremishandling, men konvensjonell kylling- og eggproduksjon slik den foregår i Norge er også dyremishandling - som nordmenn flest støtter når de går på butikken og kjøper billig kyllingfilet. Men som sagt, jeg tror mange ikke vet bedre - så derfor er jo debatter som denne bra..
Gjest misa Skrevet 5. desember 2008 #37 Skrevet 5. desember 2008 Enig i det du sier, men det er samtidig lettvindt å anta at vi som i denne tråden sier at vi ikke blir å spise foie gras, ikke samtidig er mot, og kanskje jobber aktivt mot, annen dyremishandling. Men denne tråden gikk nå på ett tema. Det skal likesom ikke være nødvendig å si at "Jeg kommer aldri til å spise foie gras! PS: Jeg er også mot den generelle kyllingsindustrien, pelsproduksjon og og er medlem av Dyrebeskyttelsen." -misa
Gjest Elastica Skrevet 5. desember 2008 #38 Skrevet 5. desember 2008 Det er et faktum at de aller, aller fleste nordmenn kjøper en masse Prior-kylling og tilsvarende produkter. Det er derfor betimelig å ta dette opp når noen velger å kritisere produksjonsmetodene for foie gras, som jo tross alt er en ganske så sjelden matvare i Norge. Nettopp dette var poenget mitt også. Enig i det du sier, men det er samtidig lettvindt å anta at vi som i denne tråden sier at vi ikke blir å spise foie gras, ikke samtidig er mot, og kanskje jobber aktivt mot, annen dyremishandling. Men denne tråden gikk nå på ett tema. Det skal likesom ikke være nødvendig å si at "Jeg kommer aldri til å spise foie gras! PS: Jeg er også mot den generelle kyllingsindustrien, pelsproduksjon og og er medlem av Dyrebeskyttelsen." -misa Det skal selvsagt ikke være nødvendig å presisere at man er i mot kyllingindustrien i enhver diskusjon om dyrevern. Likevel er det slik at jeg synes jeg ofte kan spore stor grad av bevissthet i forhold til de tingene som ikke i det store bildet har så stor betydning for oss i hverdagslivet, og som det heller ikke krever så mye av oss å boikotte. Slik som for eksempel foie gras-produksjonen i forhold til kyllingproduksjonen. Dette var heller ikke på noen måte ment som en lang pekefinger fra min side. Jeg opplever veldig ofte at diskusjonspartnere, og da tenker jeg på i det virkelige livet, mener de har et bevisst forhold til dyreetikk, samtidig som de overhodet ikke har tatt stilling til for eksempel kyllingproduksjon, som i mine øyne er et ganske graverende eksempel. Nå er det også slik at jeg ikke kjenner deltagerne og deres generelle synspunkter i denne debatten, men hadde for eksempel Tabris svart, hadde jeg kjent til hennes standpunkt. Derfor, dette var overhodet ikke ment som noen kritikk av at det ble tatt opp som et tema, snarere en påminnelse om at man skal ikke gå lenger enn til kyllingdisken på Rema før man bør ta et oppgjør med uetiske produksjonsmetoder. Og en liten ting til slutt. Ofte synes jeg at det virker som man skriker høyest om de tingene det er lettest å boikotte. Jeg har som sagt boikottet foie gras i årevis, og det har vært noe jeg har kokketert litt over også. For hvor lett er vel ikke det? Det koster som sagt mye mer å boikotte andre ting som vi bruker mer av i hverdagen. Men som sagt, dette betyr ikke at vi skal spise foie gras, det var bare en liten digresjon i debatten. Det var heller ikke rettet spesielt mot noen konkret bruker.
Gjest lucy d-.-b Skrevet 8. desember 2008 #39 Skrevet 8. desember 2008 Poenget med denne tråden var ikke å gjøre meg til martyr fordi jeg ikke lenger vil spise foie gras (det er jo ikke et gigantisk offer), men for å sette fokus på noe som jeg selv ikke visste var så ille. Det syns jeg burde være greit, og at en tråd som dette utvikler seg til å handle om hvor mye du må bokiotte for å "ofre nok" syns jeg ikke har noe for seg. Ellers er det ok at en tråd som dette sporer av så lenge det er temaer som er relevante for den opprinnelig grunnen til at tråden ble startet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå