Gå til innhold

Foie Gras

Gjest lucy d-.-b

Anbefalte innlegg

Gjest lucy d-.-b

Jeg tittet såvidt innom slutten av et program som (jeg tror) gikk på TVN i går kveld, det handlet om fedme og Jamie Oliver og mat osv. På slutten var det snakk om hvordan overvekt påvirket de indre organene våre, for eksempel at fett samler seg i leveren.

For å demonstrere hvor mye fett som kan samles i en lever viste Jamie Oliver fram en gåselever, foie gras (som jeg syns er helt nydelig), og jeg tenkte med en gang at den ikke så helt bra ut. Den lignet rett og slett på et stykke smør, den var gul og missfarget, og når har skar i den med kniv gled kniven igjennom som om det faktisk var et stykke smør. Han viste en normal gåselever ved siden av, den var 1/10 (eller mindre) av størrelsen, også fortalte han om hvordan menneskene forer gjessene med maisblandinger slik at leveren blir stor og fet. I tillegg la han den i stekepannen, og det trengtes ingen olje, fettet rant ut av leveren og gjorde jobben selv.

Poenget med denne framvisningen var jo for å avskrekke mennesker fra å spise så mye og så usunt at deres egen lever endte opp slik, noe den faktisk kan gjøre, og gud hjelpe meg der vil jeg aldri havne. Likevel var det ikke dette som var mest frastøtende, men at vi mennesker faktisk tvangsforer et dyr på denne måten for en delikatesses skyld! Jeg har virkelig aldri visst at gjessene(og ender forståvidt) ble plaget og fetet opp på en måte som dette, og det er bare helt forkastelig, og heldigvis er det ulovlig i Norge. Men, vi importerer jo denne typen mat, og jeg har spist gåselever mange ganger, og kost meg voldsomt med det. Men det blir det en stopp på nå.

http://www.dooa.no/faktasider/f_gaaselever.html

Jeg har aldri vært noen stor dyreforkjemper, men syns det er frastøtende at mennesker behandler dyr slik, og så selv bruker dem som et skrekkeksempel på hvordan vi selv kan ende opp hvis vi spiser usunt. Nå vet jeg ikke om Jamie Oliver selv bruker gåselever når han lager sine lekre retter, men jeg håper han holder seg for god til det.

Jeg er veldig glad i god mat, og spiser gjerne ute på litt finere restauranter, så dette syns jeg er grusomt å høre. Jeg syns at kokker skal ha respekt for dyrene de lager mat av, og at man skal forsikre seg om at de har blitt behandlet på best mulig måte.

Jeg kjøper allerede mye økologisk, og vurderer nå å sette inn nådestøtet og prøve å gå for økologiske alternativer når det er mulig, i allefall i mitt eget hjem her jeg tilbreder maten.

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, bortsett fra at jeg måtte få ut litt frustrasjon. Syns virkelig det er ekkelt at jeg har spist foie gras med så stor appetitt.

edit:skriveleif

Endret av lucy d-.-b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har visst at foie gras lages ved grov tvangsforing av gjess i mange, mange år og er nesten litt imponert over at du har klart å unngå den kunnskapen?

Jeg spiser ikke foie gras, en av grunnene er at jeg tar avstand fra produksjonsmetoden, en annen er at jeg ikke syns det smaker godt og at det uforholdsmessig dyrt i forhold til smaksopplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produksjon av foie gras er ren dyremishandling og må vel være noe av det mest uetiske som foregår i landbruket (selv om jeg ikke tror for eksempel solvingekylling har det så voldsomt mye bedre...) Jeg har virkelig problemer med å forstå at folk klarer å spise for eksempel foie gras når man vet hvordan dyret led...

Fint og informativt innlegg, og så bra at du har bestemt deg for å droppe foie gras, og å kjøpe mer økologisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Jeg har visst at foie gras lages ved grov tvangsforing av gjess i mange, mange år og er nesten litt imponert over at du har klart å unngå den kunnskapen?

Man kan vel ikke vite alt? :)

Personlig syns jeg at gåselever er veldig godt, men den bismaken det nå får gjør at jeg aldri kommer til å røre det igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Jeg også så den delen av programmet, og Oliver sa at han ikke serverer dette i sine restauranter. :)

Så bra! :)

Jeg er skikkelig glad for å si at jeg aldri kommer til å spise noe slikt igjen. Fy søren så fæle ting vi mennesker kan gjøre mot dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei lucy db. Takk for at du tar opp dette temaet, for jeg så programmet selv og fikk tårer i øynene av å tenke på hva de stakkars dyrene gjennomgår, kun for at vi mennesker skal leske oss med denne såkalte delikatessen.

Jeg elsker mat, men jeg kommer ALDRI ALDRI ALDRI til å spise foie gras, og synes det er uetisk og forkastelig at noen lukker øynene for denne dyretorturen.

Restauranten har et ansvar, og kan velge å ikke servere foie gras.

Kokken har et ansvar, og kan velge å ikke tilberede foie gras.

Gjestene har et ansvar, og kan velge å ikke spise der foie gras serveres. Man kan i alle fall si fra.

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Restauranten har et ansvar, og kan velge å ikke servere foie gras.

Kokken har et ansvar, og kan velge å ikke tilberede foie gras.

Gjestene har et ansvar, og kan velge å ikke spise der foie gras serveres. Man kan i alle fall si fra.

-misa

Jeg kunne ikke vært mer enig! At kokker ikke har mer respekt for dyrene de lager mat av kan jeg ikke fatte! Jeg visste ikke selv at dyrene ble behandlet på en slik måte, og derfor har jeg aldri hatt noe problemer med å spise gåselever. Har vel egentlig tenkt at det var som leverpostei.. Så feil kan man ta. Tenk å fremprovosere en syk lever, for så å servere det som en delikatesse! Bare det i seg selv er helt utrolig kvalmt og forkastende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en stor fan av Gordon Ramsay helt til det programmet han serverte Foie Gras, og halvveis unnskyldte/forsvarte det. Patetisk.

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Å fy fader, jeg så noen saker på YouTube akkurat nå, det var helt grusomt! Tror egentlig ikke jeg orker å lenke til det engang, det var bare laaaangt over hva jeg klarer å se av dyremisshandling. Har helt frysninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens Jamie Oliver-program på TVNorge (klokken 2030) handler om kyllingindustrien - som ikke er særlig (om noe) mer etisk forsvarlig enn det foie gras-produksjonen er... Håper mange ser dette programmet også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Elastica

Jeg har latt være å spise foie gras i mange år på grunn av foringsmetodene.

Likevel slår det meg at boikott av foie gras ikke fremstår som særlig vanskelig for den enkelte, og det innebærer ikke det altfor store offeret. Det er ikke vanskelig for meg å hoppe over gåselever på menyen den eller de få gangene jeg har det som alternativ i løpet av et år.

Jeg boikotter også all form for industrikylling - fordi jeg tror de lider minst like mye. Og i tillegg inngår kyllingkjøtt som en ordinær del av vårt kosthold i dag. Vel, jeg vet at denne tråden handler om foie gras - men jeg ønsker bare å påpeke at vi ikke trenger å reise lenger enn til nærmeste kjøttdisk i en hvilken som helst matbutikk før vi står overfor like hensynsløs dyreplageri satt i system. Og det for at vi skal få billig kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

....

Jeg boikotter også all form for industrikylling - fordi jeg tror de lider minst like mye. Og i tillegg inngår kyllingkjøtt som en ordinær del av vårt kosthold i dag. Vel, jeg vet at denne tråden handler om foie gras - men jeg ønsker bare å påpeke at vi ikke trenger å reise lenger enn til nærmeste kjøttdisk i en hvilken som helst matbutikk før vi står overfor like hensynsløs dyreplageri satt i system. Og det for at vi skal få billig kjøtt.

:enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Litt mer informasjon for de som måtte være interessert: http://www.sarrazac.no/ez/index.php/main/faq/foie_gras

-misa

Dette er skrevet av noen som selv selger foie gras. De vil aldri gi det riktige bildet av hvordan produksjonen utføres.

Selv om dyr og mennesker er forskjellige anatomisk gjør det liten forskjell, tvangsforing er uansett ikke ok.

Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt økologisk kyllingkjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Men det var da ikke så ille? :klø:

Synes du ikke at tvangsforing av dyr er ille? :klø:

Dette er skrevet av noen som selv selger foie gras. De vil aldri gi det riktige bildet av hvordan produksjonen utføres.

Selv om dyr og mennesker er forskjellige anatomisk gjør det liten forskjell, tvangsforing er uansett ikke ok.

Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt økologisk kyllingkjøtt?

Har jeg sagt at tvangsforing er ok? Linken er ment til opplysning og informasjon. Uansett hvordan man pakker det inn så vil tvangsforing aldri høres ok ut i mine ører.

Økologisk kylling kan du kjøpe på velassorterte matvareforretninger eller delikatesseforretninger.

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali
Og her ser du det i praksis:

http://www.youtube.com/watch?v=7Kr9euyYCUI...feature=related

Ikke for sarte sjeler.

Jeg har lenge lurt på hvordan tvangsforing egentlig foregår i praksis, og der fikk jeg svaret. Stakkars små dyr.

Jeg har aldri spist foie gras, og har ingen planer om å prøve det heller. Syns det er en skam at Norge importerer det fra andre land, det burde vært forbudt å frakte inn i landet.

Ingenting kan smake så godt at det rettferdiggjør det disse dyrene må igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...