Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagt merke til at mange ikke liker å sitte langt frem på teater, de synes rett og slett det er flaut. Hvis man ringer for å bestille så hender det til og med ofte at de sier: ja du kan få en plass på rad 5? Og så når jeg spør om de ikke har lenger frem, så sier de joda, du kan få første rad også. Er det bare jeg som hater å måtte strekke hals for å se over de foran? Noen saler er så bratte at det ikke spiller så stor rolle, men alt for ofte er det nesten flatt gulv. De eneste gangene det er litt ubehagelig med første rad er hvis scenen er veldig høy så man må bøye nakken bakover for å se. Liker forresten veldig godt første balkongrad også, hvis ikke balkongen er langt bak, da. Og så er jeg tydeligvis veldig rar som foretrekker å sitte ytterst istedenfor midt på :ler:

Hvor liker du å sitte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg liker å ha litt avstand til skuespillerne, så jeg vil helst ikke ha rad 1.

Skrevet

Jeg liker å sitte langt foran, føler ofte at jeg får mer ut av stykket når jeg ser ansiktene tl skuespillerne skikkelig. Akkurat hvor langt foran det er ideelt å sitte kommer an på salen, det er ikke alltid første rad er det beste. Jeg foretrekker også midten framfor ytterst, men det har egentlig ikke så mye å si.

Flaut å sitte på første rad? Tja, jeg har vel følte meg lurere enn når jeg sitter på første rad og sipper, for ikke å snakke om da jeg satt på første rad på en konsert og sangeren fanget blikket mitt og smilte på en måte som fikk meg til å innse at jeg sannsynligvis så omtrent like henført ut som jeg følte meg, men det kan jeg leve med :ler: Dessuten velger jeg å tro at for skuespillerne -i den grad de i det hele tatt legger merke til hva som skjer i salen -er det et kompliment at det de gjør rører og engasjerer.

Skrevet

Liker best å sitte foran, og litt på siden. Se ansiktene på skuespillerne i det minste.

Og syns det er greit å ikke ha noen foran meg. Likeens hvis jeg mot formodning skulle måtte gå "et visst sted" under forestillingen, så er det fint å slippe at andre må reise seg.

Sist satt jeg oppe på balkong, første rad, men avstanden til balkongkanten var litt for liten for mine bein, og da ble det ubehagelig. Pluss at det var for langt ifra scenen.

Skrevet

Jeg går aldri i teater, det er kjedelig...

Men på konserter i konserthus liker jeg å sitte langt fremme for å se musikerne. Det er gøy med konserter.

Skrevet
Flaut å sitte på første rad? Tja, jeg har vel følte meg lurere enn når jeg sitter på første rad og sipper, for ikke å snakke om da jeg satt på første rad på en konsert og sangeren fanget blikket mitt og smilte på en måte som fikk meg til å innse at jeg sannsynligvis så omtrent like henført ut som jeg følte meg, men det kan jeg leve med :ler:

Haha... var det tilfeldigvis med han du har youtubelinket til her? Jeg var også på konsert med han på teateret her i byen i sommer og kikket bortover raden. Der var det mange henførte blikk! Og jeg håpet bare i mitt stille sinn at jeg ikke så like tilbedende ut :fnise:

Har ofte lurt på om artistene ser noe særlig i det hele tatt med lyset i fleisen? Og hvor lett det er for skuespillerne å lese de som sitter i salen, om de er fornøyd, henført, forelsket, provosert, sjokkert, kjeder seg, etc. I norske teatersaler skal det liksom være trampeklapp uansett, så det kan ikke alltid være lett for skuespillerne å vite om det kommer fra hjertet.

Skrevet
Haha... var det tilfeldigvis med han du har youtubelinket til her?

Jepp :ler:

Skrevet

Da har du nok mange likesinnede her i byen. Er du klar for ny runde til uka? ;)

Skrevet
Haha... var det tilfeldigvis med han du har youtubelinket til her?

Nå ble jeg jaggu nysgjerrig ... Tør jeg spørre hvem det er snakk om?

Skrevet

Må se på youtuben da vet du. Han vil jeg også se når han kommer til Askim :)

Apropos det, og trådens emne, er det noen som kjenner til kulturhuset der og vet hvor det er best å sitte?

Skrevet
Må se på youtuben da vet du. Han vil jeg også se når han kommer til Askim :)

Apropos det, og trådens emne, er det noen som kjenner til kulturhuset der og vet hvor det er best å sitte?

Har aldri vært der, men jeg sjekker alltid salkartet for å se hvor jeg kan sitte sånn jeg foretrekker i forhold til scenen.

Skrevet

Selv om det noen ganger blir intenst, foretrekker jeg første rad. Det er flere grunner til det, egentlig. Jeg liker ikke så godt at andre publikummere kommer mellom meg og illusjonen, og jeg vil virkelig se skuespillerne, hver nyanse i ansiktene deres. Og jeg liker å føle når jeg er på teater, og den nære intensiteten bidrar til at jeg kjenner det i kroppen. Nydelig.

(For eksempel er Mads Ousdal en type som bør nytes på nært hold, så å si. Han er ikke så klassisk teatral, men spiller heller med hver minste lille muskel i ansiktet. Han små ansiktsrykninger skal man ikke langt bak for å gå glipp av.)

Og trådstarter, jeg opplevde det samme som deg i forrige uke! Jeg sa at jeg ville ha den beste billetten som var å oppdrive, og de gav meg til femte rad! Jeg lot stilltiende være å hente billetten min, og fikset selv en på nettet til første. ;)

Skrevet
Og trådstarter, jeg opplevde det samme som deg i forrige uke! Jeg sa at jeg ville ha den beste billetten som var å oppdrive, og de gav meg til femte rad! Jeg lot stilltiende være å hente billetten min, og fikset selv en på nettet til første. ;)

Jeg synes plasseringen er veldig viktig. Det beste er å bestille på nettet på steder hvor man kan velge plass fra salkart. Sånn har de det blant annet på billettluka.no. Men på billettservice derimot blir man bare tildelt plass, irriterende. Foretrekker å velge selv ut fra kartet, så jeg ser om det er midtgang eller ytterst f.eks. Ellers blir det å stå i lang telefonkø for å be om en annen plass. Enkelte steder er det også sånn på billettservice at de starter å selge et stykke bak, og så når du har kjøpt så er det plutselig ledig lenger frem. Men det mest stressende er likevel når det er unummererte plasser, og man står og hopper lengst frem i køen for å sikre seg den beste. Og så kommer man inn og oppdager at halve salen er reservert slekt og venner av regissøren :nei::ler:

Skrevet

På teater liker jeg å sitte foran, på kino bakerst. Har noe med at lerretet er større å gjøre, selvsagt. Pluss at jeg ikke liker å ha tyggegummityggende popcornkastende fjortiser bak meg, og dem er det heldigvis færre av på teater enn på kino. Skjønt, hvis fjortisene først er på teater så er de gjerne tvunget dit i flokk, så da kan det bli enda verre :lur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...