Gjest jenter_18 Skrevet 7. november 2008 #1 Del Skrevet 7. november 2008 Hei! Vi er to jenter som sitter og jobber med skoleoppgave. Frelseshistorien begynner med skapelsen, Adam og Eva og syndefallet. Jesus blir kalt verdens frelser, men hvor er det han kommer inn i bildet i forhold til frelseshistorien? Hvorfor kommer Jesus til jorden? Vi sliter med hvordan ting henger sammen. Vi håper at noen kan hjelpe oss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. november 2008 #2 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Jesus kom vel inn i frelselseshistorien i det han døde på korset for menneskenes synder. Jesus kom altså til jorden for å dø for menneskers synder, slik at alle de som tror på han kan få frelse. Såvidt jeg husker, men så kan jeg neppe kalles en ekspert på kristendommen heller da. Endret 7. november 2008 av Wolfmoon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 7. november 2008 #3 Del Skrevet 7. november 2008 Ifølge Kristendommen var (er) Jesus Gud i menneskelig skikkelse, hvis formål var å forkynne og dø for menneskeheten. Grunnen til at han måtte dø er fordi "syndens lønn er døden", dvs. at synd må straffes med døden. Jesu død skulle da betale denne straffen (riktignok dør vi fortsatt, men med Jesu offer skulle vi da få "evig liv" etter døden). Gjenoppstandelsen symboliserer at døden var beseiret. Selv har jeg et ganske kynisk forhold til alt dette (hvorfor er Gud så besatt på å håndheve denne regelen? Og det var da forøvrig ikke rare offeret, akkurat - død i tre dager og deretter rake veien til himmelen). Denne lille stripen oppsummerer mitt syn ganske greit i grunnen: http://russellsteapot.com/comics/2007/So-simple.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. november 2008 #4 Del Skrevet 7. november 2008 Så utrolig bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jenter_18 Skrevet 7. november 2008 #5 Del Skrevet 7. november 2008 Hva er det som skjer i mellom syndefallet og Jesu fødsel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 7. november 2008 #6 Del Skrevet 7. november 2008 Hva er det som skjer i mellom syndefallet og Jesu fødsel? Du tenker frelsemessig, i og med at de ikke hadde Jesus? Det har jeg også alltid lurt på. I det Gamle Testamente er Gud israelittenes gud; de andre menneskene er på en måte bare i veien. Og det er ikke noe snakk om "frelse" eller "fortapelse". Først med det Nye Testamente og Jesus begynner svovelprekenene å komme. Til og med her er Jesus kommet først og fremst for israelittene, men senere skulle hans budskap da også innebefatte hele menneskeheten (dette kommer spesielt frem gjennom Paulus). Det er imidlertid en tydelig kontrast mellom Gud i det Gamle Testamente og Gud i det Nye Testamente. Det Gamle Testamente er jødenes Torah, og faktisk er Koranen langt mer i samsvar med den enn det Nye Testamente er. Det nye testamentet er i det hele ganske usynkront med det gamle, og jeg er redd jeg ikke kan gi deg noe godt svar på det du spør etter, om jeg har forstått spørsmålet riktig. Bortsett fra en ting Jesus visstnok sa: Jesus hadde kommet for å "oppfylle loven" (ikke overkaste den, skjønt det var det han faktisk gjorde), men han påpekte at den gamle loven var hard fordi menneskenes hjerter på den tiden var harde. Hvordan det gikk med frelsen til de som kom døde før Jesus kan jeg dessverre ikke svare på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. november 2008 #7 Del Skrevet 7. november 2008 Nå ble vel Jesus regnet som Messia av mange jøder, så det var vel derfor han oppfylte loven? Også er det vel noe i trosbekjennelsen om at Jesus skal dømme levende og døde ved dommens dag, noe som vel tilsier at han egentlig kan gjøre som han vil, selv med de som døde før han døde for å frelse dem!? Må si at bibelhistorien min er litt svak! Og bare for å nevne det så er Jesus faktisk en profet i Koranen også, men selvfølgelig mye mindre viktig enn Muhammed som jo var den siste profet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gutt27 Skrevet 7. november 2008 #8 Del Skrevet 7. november 2008 Vel, det vi vet om hva Gud mente om noe som helst før Jesus, er jo det som omhandler jødene i det gamle testamentet. Og noe av forskjellen her er at jødene blir påbudt å ofre til Gud. Det vil si f.eks. drepe dyr for å blidgjøre Gud. Grunnen til at kristne ikke trengte å drepe dyr er vel at Jesu offer er "uendelig" og derfor "dekker" alt, så når f.eks. kvinner gjør noe så "urent" som å føde barn, trenger de altså ikke lenger drepe dyr etterpå for å "betale" for dette. (3.Mos.12) Kristendommens historie er vel fortsatt full av botsgang osv, forskjellen er vel at man plager selv istedet for dyr.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå