Gå til innhold

Taco

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen som bruker eple? :tongue:

Må ha små eplebiter i tacoen min, det er nydelig (men så er jeg kjempeglad i epler også da) :biggrin:

Salat er også et must! Og mais, revet ost og taco saus..

Kjøtt og wraps/skjell sier seg selv :)

Dette må jeg ha for å få et fullkomment taco-måltid hvertfall :tongue:

Skrevet
Det er også veldig godt med tortilla chips ved siden av...nam nam nam! Jeg kan også tenke meg at litt revet gulrot er godt til, men har ikke prøvd det.

...Nå fikk jeg lyst på taco ja :gjeiper:

Ja, revet gulrot blandet inn i kjøttet er kjempegodt! Jeg blander gulrot i kjøttet før jeg tilsetter kryddermix og tacosaus, det gjør kjøttet skikkelig saftig og godt. :)

Skrevet

Vi bruker.

Wraps

salsa

salat

agurk

tomat

mais

paprika

revet ost

sopp

eventuelt rømme eller løk.

Skrevet
Vi drev og diskuterte her hva som er standardtilbehør til taco, altså hva man ville følt hadde manglet hvis det ikke var med. Vi fant ut at det er:

- kjøttdeig (selvsagt)

- skjell/wraps

- revet ost

- agurk

- tomat

- mais

- salsa

- løk

- rømme

Er det noe som mangler der?

Guacamole og bananskiver mangler.

Skrevet

Bananskiver? I taco?

Det er det snåleste jeg har hørt! :ler:

Skrevet

Jeg syns det mangler salat og guacamole.

Cheddardip/saus er også veldig godt i, syns jeg da. Istedenfor revet ost. Men det er ikke akkurat sunt :ler:

Skrevet

Vi spiser en blanding av røde linser, 2 bokser tomater og 2 pakker tacokrydder. (Sinnsykt mye sunnere enn kjøttdeig, og faktisk mye bedre. Ikke at jeg er så objektiv da :)) Kokes i 20-30 min.

Som tilbehør:

Tortillas

Skjell

Rømme

Hvitløkssalsa

Tomater

Agurk

Mais

Paprika

Salat

Ost

Skrevet

Vi bruker ananas. Hit hos ungene.

Ellers bytter vi gjerne ut kjøttdeigen med laks! Skjæres i terninger, stekes og så har man krydderblandingen utblandet i vann over (som du har på kjøttdeig).

Vi har også en supergod oppskrift på Chicken Fahitas, som passer best på sommeren når man kan grille kyllingen: 1 halv boks salsa, 3-5 ss olje, 1 ss hvitløkspulver, 1-2 ss soyasaus, 1 ss sukker. Ha kyllingfilet i blandingen og la det marinere. Grilles hele på grillen, og skjæres i strimler. DØDSDIGG!

Skrevet

Wraps eller skjell (jeg foretrekker wraps)

Tortillachips ved siden av

salsa

kjøtt

agurk i terninger

rød og grønn paprika i strimler

ananas

tomat

revet ost

mais

evt løk.

Skrevet (endret)

Tortillas

Skjell

Kjøttdeig m/tacokrydder

Ost

Mais

Enkelt og greit. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet
Bananskiver? I taco?

Det er det snåleste jeg har hørt! :ler:

Smak! det er kjempegodt :O)

Skrevet (endret)

Følgende må jeg ha:

Tacoshell eller tortilla

Kjøttdeig av en eller annen sort, med old el paso sitt tacokrydder!

Tomat

Agurk

Salat

Rømme

Revet ost

Når jeg husker det:

Hjemmelaget guacamole

Endret av Strix
Skrevet

Hei, til dere som bruker agurk, er det da slangeagurk eller syltet? Biter eller skiver. ble litt nyskjerrig for jeg har aldri hatt agurk med taco før. Skal ha venner over på meksikansk i morgen så prøver å få med alt så alle blir fornøyde.

:)

Skrevet

Vi bruker slangeagurk i biter. det smaker nydelig, selv om det ikke egentlig hører hjemme på taco i original forstand.

Skrevet
Hei, til dere som bruker agurk, er det da slangeagurk eller syltet? Biter eller skiver. ble litt nyskjerrig for jeg har aldri hatt agurk med taco før. Skal ha venner over på meksikansk i morgen så prøver å få med alt så alle blir fornøyde.

:)

Trodde "alle" brukte agurk i Norge jeg :P

Det er slangeagurk i biter det menes. For de fleste hvertfall. Aldri hørt om noen som bruker sylteagurk.

Gjest Eurydike
Skrevet

Siden jeg i dag for en gangs skyld har hatt taco, kan jeg endelig svare i denne tråden! :tommelsmil:

Den riktige sammensetningen: :lur:

Nystekte maistortillas

texmex-krydrete kyllingbryststrimler med limeskvis

salsa (klasetomater, chili, rødløk, masse frisk koriander, litt olivenolje og sherryeddik)

guacamole (avokado, lime og bittelitt tomat, rødløk og cayenne)

refried beans (av pintobønner, bacon og hvitløk, kjørt i stavmikser)

revet ost med litt smak

rømme

grønn salat

Skrevet
Siden jeg i dag for en gangs skyld har hatt taco, kan jeg endelig svare i denne tråden! :tommelsmil:

Den riktige sammensetningen: :lur:

Nystekte maistortillas

texmex-krydrete kyllingbryststrimler med limeskvis

salsa (klasetomater, chili, rødløk, masse frisk koriander, litt olivenolje og sherryeddik)

guacamole (avokado, lime og bittelitt tomat, rødløk og cayenne)

refried beans (av pintobønner, bacon og hvitløk, kjørt i stavmikser)

revet ost med litt smak

rømme

grønn salat

Du lager egne maistortillas? Dele oppskrift? :)

Gjest Eurydike
Skrevet (endret)
Du lager egne maistortillas? Dele oppskrift? :)

Det var første gang, og litt eksperiment, så oppskriften er ikke definitiv, men så veldig vanskelig var det ikke. :)

Det viktigste er å få tak i Masa Harina, dvs den riktige typen maismel (jeg fant på velassortert innvandrerbutikk). Så blander man mel, litt salt og vann - et sted mellom dobbelt så mye mel i forhold til vann og 50/50. Det lureste er antakelig å se etter oppskrift på pakken her. To kopper mel + litt mindre vann ble til 8 tortillas i vår versjon. Rull til passe store baller, la hvile 10 min pakket i plastfolie, kjevle ut mellom to stykker plastfolie. Stek i tørr, varm panne, ca. ett minutt pr side, pakk haugen inn i alu-folie etterhvert (det holder tortillaene varme og gjør dem myke).

Endret av Eurydike

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...