Gå til innhold

lyst på hamster

Anbefalte innlegg

Skrevet

i grunnen har jeg aldri likt hamstere. Men idag når jeg var i butikken så falt jeg helt pladask for dem. Så på gullhamstere og siberiske. De var jo så knøtt små og super søte der de løp og løp... underholdning i seg selv.

Jeg vil gjerne like å høre erfaringer fra dere, hvordan er det å ha disse? Koster det mye? Må det følges opp mye med veterinær? Er de slitsømme? Søpler fælt?

Må de gå mye løs?`Spiser de på ledninger osv? Er de tamme? Kosete?

Jeg har katt fra før, ser for meg at det kan bli ren underholdning. Skjønner at de kanskje ikke akkurat kan løpe fritt rundt omkring. Dette er en innekatt.

Er av den typen som ikke kjøper et dyr for å kjøpe, dyr er dyr og det skal tenkes nøye om slik at dyret får et best mulig liv. DErfor ønsker jeg litt råd;)

Skrevet
i grunnen har jeg aldri likt hamstere. Men idag når jeg var i butikken så falt jeg helt pladask for dem. Så på gullhamstere og siberiske. De var jo så knøtt små og super søte der de løp og løp... underholdning i seg selv.

Jeg vil gjerne like å høre erfaringer fra dere, hvordan er det å ha disse? Koster det mye? Må det følges opp mye med veterinær? Er de slitsømme? Søpler fælt?

Må de gå mye løs?`Spiser de på ledninger osv? Er de tamme? Kosete?

Jeg har katt fra før, ser for meg at det kan bli ren underholdning. Skjønner at de kanskje ikke akkurat kan løpe fritt rundt omkring. Dette er en innekatt.

Er av den typen som ikke kjøper et dyr for å kjøpe, dyr er dyr og det skal tenkes nøye om slik at dyret får et best mulig liv. DErfor ønsker jeg litt råd;)

Hei!

Jeg har hatt 4-5 hamstere. Hvis du bruker mye tid på den kan den bli kjempetam. Min siste hamster kom på kommando. De er også veldig smarte - den ene jeg hadde klarte å bryte seg ut av buret sitt. Jeg våknet mitt på natten med en hamster i fjeset:p

Buret må en vaske en gang i uka - bomullet i "huset" deres byttes ved behov.

Så lenge de har løpehjul og godis å gnage på trenger de ikke å gå løs.

Med tanke på at du har katt - er nok ikke det så lurt. Dessutten er hamstere sinnsykt kjappe og kan forsvinne i de minste hull.

På finn.no er det mange som gir bort hamsterburene sine + annet utstyr. Hvis du skal kjøpe alt nytt inkl. hamster kommer det på en 1000lapp på det minste.

Hamstere trengs ikke å ta med til veterinær med mindre det skjer noe alvorlig.

Et lite tips er å gi hamsteren b-vitaminer i drikkevannet eller i maten!

Hamstere er nattdyr - og sover ganske mye. Men når de er våkne er de veldig morsomme. Jeg hadde hamster pga jeg har allergi å ikke kunne ha hund eller katt da jeg bodde hjemme. + at de ikke krever like mye stell som en hund/katt.

Gullhamstere er skjønnest :)

Skrevet

Jeg har en liten dverghamster, og jeg har Aldri greid å få den tam. Så i bunn og grunn er den drittkjedelig. Den trenger som sagt rent bur, mat med litt forskjellige nøtter, tørket frukt og frø og slikt, og vann, og kanskje en sånn "sugesten", som inneholder mineraler/vitaminer. Og selvfølgelig et hjul den kan springe i, det må den ha syns nå jeg for at den skal trivs. Jeg har også en slags vippetunnel, som den kan gjemme seg i. Men det er ikke akkurat en katt da fks, den er jo så liten, og jeg syns det er lite kos i de. Mange syns sikkert de er kjempemorsomme, men jeg fikk som sagt aldri min tam :/ Den er redd hender og slik, selv når jeg holder en finger utenpå buret, men du merker jo at den er litt interessert, men så fort jeg beveger på hånden løper den avgårde :gjeiper:

Vist du ikke har plass til andre dyr fks, eller er allergisk er sikkert dette et fint kjæledyr for mange :) Men ikke slipp den ut til katten, da ser du den nok ikke igjen ;)

Skrevet
Jeg har en liten dverghamster, og jeg har Aldri greid å få den tam. Så i bunn og grunn er den drittkjedelig. Den trenger som sagt rent bur, mat med litt forskjellige nøtter, tørket frukt og frø og slikt, og vann, og kanskje en sånn "sugesten", som inneholder mineraler/vitaminer. Og selvfølgelig et hjul den kan springe i, det må den ha syns nå jeg for at den skal trivs. Jeg har også en slags vippetunnel, som den kan gjemme seg i. Men det er ikke akkurat en katt da fks, den er jo så liten, og jeg syns det er lite kos i de. Mange syns sikkert de er kjempemorsomme, men jeg fikk som sagt aldri min tam :/ Den er redd hender og slik, selv når jeg holder en finger utenpå buret, men du merker jo at den er litt interessert, men så fort jeg beveger på hånden løper den avgårde :gjeiper:

Vist du ikke har plass til andre dyr fks, eller er allergisk er sikkert dette et fint kjæledyr for mange :) Men ikke slipp den ut til katten, da ser du den nok ikke igjen ;)

Dverghamstere og gullhamstere er vidt forskjellige. Dverghamstere er überhypre og nesten som dansemus:p

Dverghamstre er ikke like viltre. Så lenge en bruker tid og har tålmodighet så får en en hamster tam. Det gjelder bare å ta små skritt :)

Gjest Gjest_Sienna_*
Skrevet
Vist du ikke har plass til andre dyr fks, eller er allergisk er sikkert dette et fint kjæledyr for mange

Det er tull å si at det passer om man er allergisk. Det er et pelsdyr og man reagerer på pelsen!!

Min sønn har hatt både hamster og rotte og jeg reagerte minst like mye på de som jeg har reagert på hund og katt.

Faktisk så har jeg reagert mer vedr pust og plager i lunger med gnagere enn med hund og katt. Med hund og katt har reaksjonen kommet ved berøring. Men med gnagere så har jeg reagert bare fordi buret har vært i samme rom. Altså uten at jeg har tatt på dyet en gang.

Gjest LanaLane
Skrevet (endret)

Jeg hadde en svart hamster da jeg var yngre og jeg elsket ham over alt på jord.

Vi fikk ham av en privat dame(de er som regel mindre stressa og du har et bedre utgangspunkt for å få de tamme) og hadde et lavt fuglebur med sprinkler til ham inni et akvarium. Han hadde altså hus og hage, verdens mest bortskjemte hamster :ler:

Han bet meg en eneste gang, første dagen jeg fikk ham. Skifta sagspon 1 gang i uka og bomull likeså da de hamstrer mat der som lett kan begynne å lukte.

Hjul er veldig viktig, men det som var bra med det lille fugleburet var at han fikk klatre og det elsket han. Ha også en slik stein som han kan slipe tennene sine på ellers må du til dyrlegen og klippe av tennene da de ikke slutter å vokse.

Pelsen på min måtte også stusses en gang i blant.

Dyrlegen sa til oss at vi burde gi han litt kjøttdeig en gang i uka da de ikke får i seg proteiner fra insekter som de er vant med fra naturen. Ska love deg den gikk ned fort!

hamsteret mitt pleide å sovne i lomma til pappa og var som en katt i miniatyr. Han døde da jeg mista ham ned på gulvet, han løp under oppvaskmaskina og fant ut at det var en god ide å spise over en ledning :tristbla:

Men om du har katt, så husk at hamstere blir fort stressa så jeg vet ikke om det er det lureste.

Endret av LanaLane
Skrevet

Men det må da være pes å ha katt (og særlig innekatt) og smågragere samtidig? Vil ikke de små bli kjempestressa av å ha rovdyrlukt rundt seg hele tida? Kan ikke tenke meg at sånne dyr blir særlig tamme under slike forhold. Kanin er noe annet, de setter seg i respekt.

Ellers så ville jeg aldri valgt dverghamster, de blir ikke på langt nær så tamme som ordinære hamstre. Er et helt annet dyr.

Skrevet

Å kjøpe et burdyr når man ikke har tenkt å la det løpe løst inneimellom, anser jeg som intet annet enn dyremishandling.

Hamsteret kan også bli skadet av katten - selv om det er i buret sitt.

Jeg har hatt mange gullhamster. Både da jeg var barn og nå har mine barn det. Den vi har nå, er den siste. Når den dør, skal jeg sldri ha burdyr igjen. Jeg synes det er helt forferdelig egentlig, med mindre man bruker masse tid på å stimulere dyret og lar det løpe løst.

Hamsteret i seg selv trenger ikke så mye stell. Rent bur, mat og friskt vann er en selvfølge, frukt og nødvendige vitaminer og utstyr. Den bør også ha en skal med chinchilla-sand, slik at den får stelt pelsen sin.

Vårt hamster har ganske stort bur, men tilbringer mesteparten av tiden sin til å forsøke å komme ut av buret. Den gnager og strever, og det er egneltig trist. Jeg lar den inneimellom få løpe fritt på badet, der har den ingen ledninger eller steder den kan skade seg. Vi lukker selvfølgelig dolokket!

Alle våre hamstere har vært kjempetamme uten at vi har jobbet mye for å få det til. De kommer med en gang vi åpner burdøra og er den løs i et rom bruker den å komme løpende hvis jeg trommer med fingrene på gulvet. Vi kan ikke ha den løs i rom der vi oppholder oss, for den er rundt bena våre hele tiden. Vi kan tråkke på den, sette oss på den i sofaen osv.

Hvis man ønsker et dyr å kose med, kjøper man ikke et hamster. En hamster kltrer gjerne rundt på deg, den sitter ikke i ro for å klappes.

Gjest LanaLane
Skrevet
Å kjøpe et burdyr når man ikke har tenkt å la det løpe løst inneimellom, anser jeg som intet annet enn dyremishandling.

Hamsteret kan også bli skadet av katten - selv om det er i buret sitt.

Vårt hamster har ganske stort bur, men tilbringer mesteparten av tiden sin til å forsøke å komme ut av buret. Den gnager og strever, og det er egneltig trist. Jeg lar den inneimellom få løpe fritt på badet, der har den ingen ledninger eller steder den kan skade seg. Vi lukker selvfølgelig dolokket!

derfor vi hadde stooort akvarium rundt buret hans slik at han kom seg ut av buret uten å være ute om du skjønner. Min hamster ville nesten ikke ut fordi han hadde det så fint der og han lå helt stille på meg og bare koste seg. Et par ganger snudde han seg på ryggen og for å få kos. Lagde en liten innhegning av klær, bøker, etc noen ganger så han kunne få løpe på gulvet under oppsyn. Jeg tror det kommer helt an på personligheten til dyret og hva den blir vant til. Synes også de derre nye hamsterburene er forferdelige, med plast og ekle saker. Om jeg skaffer meg hamster en gang i fremtiden kommer jeg til å gjøre det samme med fuglebur og akvarium.

Hvis man ønsker et dyr å kose med, kjøper man ikke et hamster. En hamster kltrer gjerne rundt på deg, den sitter ikke i ro for å klappes.

derfor vi hadde stooort akvarium rundt buret hans slik at han kom seg ut av buret uten å være ute om du skjønner. Min hamster ville nesten ikke ut fordi han hadde det så fint der og han lå helt stille på fanget mitt noen ganger og bare koste seg. Et par ganger snudde han seg på ryggen og for å få kos. Lagde en liten innhegning av klær, bøker, etc noen ganger så han kunne få løpe på gulvet under oppsyn. Jeg tror det kommer helt an på personligheten til dyret og hva den blir vant til. Synes også de derre nye hamsterburene er forferdelige, med plast og ekle saker. Om jeg skaffer meg hamster en gang i fremtiden kommer jeg til å gjøre det samme med fuglebur og akvarium.

Skrevet

Vi hadde gullhamster som døde i høst og skal kjøpe en ny en snart. Vår ble veldig tam, kom bort til oss når vi ropte o.s.v. Han løp ute ca en halvtime til en time hver dag, gnagde aldri på noe.

Det er veldig viktig å stimulere hamsteren, hvis ikke har den det ikke bra. Hvis man er bekymret for at de skal gnage på ting når den løper fritt kan man kjøpe en slags hul ball som den kan løpe rundt i ute. Det er bedre enn å bare la den løpe i hjulet, mitt inntrykk er at det er for lite aktivitet for den.

Skrevet

Hva med marsvin da? De skal jo være generelt enklere å gjøre tamme. Har aldri møtt et aggressivt marsvin, og vi har en del på jobben for å si det sånn..

Har inntrykk av at marsvin er "mye mer" enn et hamster, på flere måter. Har selv hatt hamster, den ble ikke noe særlig tam den heller :P

Skrevet
derfor vi hadde stooort akvarium rundt buret hans slik at han kom seg ut av buret uten å være ute om du skjønner. Min hamster ville nesten ikke ut fordi han hadde det så fint der og han lå helt stille på fanget mitt noen ganger og bare koste seg. Et par ganger snudde han seg på ryggen og for å få kos. Lagde en liten innhegning av klær, bøker, etc noen ganger så han kunne få løpe på gulvet under oppsyn. Jeg tror det kommer helt an på personligheten til dyret og hva den blir vant til. Synes også de derre nye hamsterburene er forferdelige, med plast og ekle saker. Om jeg skaffer meg hamster en gang i fremtiden kommer jeg til å gjøre det samme med fuglebur og akvarium.

Hamsteren din hadde det sikkert veldig bra! :)

Men min hadde nok kommet over et "gjerde av klær" ganske kjapt.... ;)

Skrevet

Jeg hadde katt før og broren min hadde dverghamster - begge fikk være med hjem til mamma og pappa til jul et år og det var litt av en utfordring.

Katten min var konstant på jakt etter den "musa" i buret og om natta måtte hamstereburet lukkes inne i eget rom.

Begge dyr er jo nattdyr, så det er når vi ikke er der for å passe på de trenger mest oppsyn.

Selv om vi var veldig på vakt på dagtid så klarte faktisk katten å komme seg bort til buret og velte det med hamsteret i.. Og hamster tåler jo ikke mest, så et par omganger med noe sånt vil jeg tro er traumatisk for det lille dyret.

Skrevet

Jeg hadde hamter når jeg var liten, men huker ikke så my fra det:p Men den var hvertfall veldig tam. Før hamsteren hadde jeg en ørkenrotte, og så skulle jeg og mamma slippe den ut av buret og la den springe litt rundt i huset. Men det om skjedde da var at den sprang rett inn i en kommode og fikk hjørnespissen i halsen. Den datt om på gulvet og fikk rykninger og lå og ristet i noen ekunder før den døde, ikke serlig hyggelig syn for et barn på 7 år :tristbla: Så etter denne episoden var jeg skeptisk til å slippe ut hamsteren min, men det ble til at vi slapp den ut på badet og lukket dørene siden det ikke var noe farlig den kunne rote seg borti der:)

Gjest LanaLane
Skrevet
Hva med marsvin da? De skal jo være generelt enklere å gjøre tamme. Har aldri møtt et aggressivt marsvin, og vi har en del på jobben for å si det sånn..

Har inntrykk av at marsvin er "mye mer" enn et hamster, på flere måter. Har selv hatt hamster, den ble ikke noe særlig tam den heller :P

ugg, en av tantene mine hadde marsvin og det var helt forferdelig. Kunne ikke være i buret i det hele tatt, da hylte den og oinket seg. Bæsja over hele gulvet og aller helst under sofaen. Bet gjorde den og. "OINK OINK OINK". jeg slutta å dra på besøk fordi den var så himla irriterende og jeg hadde alltid sår på etter bitinga. Leste dette i en bok:

"En kan lese i mange dyrebøker at marsvin ikke biter. Uheldigvis har ikke marsvin lest disse bøkene".

Skrevet (endret)
ugg, en av tantene mine hadde marsvin og det var helt forferdelig. Kunne ikke være i buret i det hele tatt, da hylte den og oinket seg. Bæsja over hele gulvet og aller helst under sofaen. Bet gjorde den og. "OINK OINK OINK". jeg slutta å dra på besøk fordi den var så himla irriterende og jeg hadde alltid sår på etter bitinga. Leste dette i en bok:

"En kan lese i mange dyrebøker at marsvin ikke biter. Uheldigvis har ikke marsvin lest disse bøkene".

Jeg har også hatt flere marsvin og aldri opplevd at de har bitt. De var også gjerne i buret og jeg hørte ikke ofte lyd fra dem. Bortsett fra når jeg åpnet kjøleskapsdøra og de hørte det knitre i posen med spinat...

Marsvin er veldig krevende å ha som kjæledyr hvis man skal gi dem et godt liv. Og det skal man jo. Ikke sant?

De er flokkdyr, så man bør absolutt ha flere enn en. De må ha et stort bur. Buret lukter, både av avføring og av mengder med høy (som de må ha). De må også få C-vitamin tilført, og det går ikke å bare tilsette vitaminer i vannet. De må i tillegg ha grønnsaker med C-vitamin i. Mine fikk spinat og persille for det meste pga dette. De er veldig sosiale og bør få være mye ute og i fanget. De bæsjer og tisser utrolige mengder etter kort tid ute på et stuegulv.

Men de er veldig koslige, snille, søte og rolige.

Endret av Yihaa
Skrevet

Vi fikk ham av en privat dame(de er som regel mindre stressa og du har et bedre utgangspunkt for å få de tamme)

har to marsvin fra dyrebutikken og et fra privat hjem da er de fra dyrebutikken mest tamme... =)

det er marsvin og ikke hamster da, men likevell

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...