Gå til innhold

12-åringer på skrekkfilm

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Ingen spør om legitimasjon når gjenger med 12- og 13-åringer vil inn på en kinofilm med 15-års aldersgrense. Skrekkfilmen Fritt Vilt 2 er ikke noe unntak.

BarneVakten reagerer

BarneVakten reagerer på at reglene ikke håndheves i større grad. Aldersgrensen er satt med en hensikt, sier fungerende daglig leder Laila Eidsheim. Hun mener det er skremmende at myndighetene ikke har oversikt og kontroll på rutinene ved de ulike kinoene.

http://www.barnevakten.no/sider/tekst.asp?side=25859

Men er det virkelig så ille? Og 15-årsgrense, betyr ikke det da at barn ned i 12 år kan se med voksne? Må vi beskytte barna mot skrekkfilmer?

Nå er jeg bare 18 og har ikke barn og er vandt med skrekkfilmer så kanskje derfor jeg ikke reagerer, men hva mener dere som har barn omdette?

Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler.

Helen - mod.

Endret av Helen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det er umulig å svare på et slikt spørsmål! Det er bare foreldre som kan avgjøre om dette er riktig eller ikke.

Og siden det er foreldrenes ansvar å avgjøre om det er riktig for akkurat deres barn, bør også foreldrene være til stede for å ta det ansvaret.

Min 15-åring er ikke moden nok til å se skrekkfilmer, heller ikke sammen med voksne, men min 12-åring kan se hvis det er voksne tilstede.

Aldersgrenser er anbefalinger som kinoen bør håndheve strikt dersom foreldre ikke er med. De vet ikke hvordan de unge vil reagere, og har ikke mulighet til å foreta individuelle vurderinger.

Skrevet (endret)

..

Endret av thapara
Gjest Lancelotte
Skrevet

Jeg kan heller ikke helt se problemet.

Om barna virkelig blir skremt av filmen får det heller være en lærepenge.

Man kan jo både laste ned filmer og se dem på internett, eller man kan få andre til å kjøpe bilettene. Ellers kan barna leke me disse Ouija brettene som jeg nå vil si eg mye mer skadelig enn en skrekkfilm.

Dessuten er det store forskjeller fra person til person, jeg som liten tålte så å si alt av skrekkfilmer, mens min mor ble vettskremt av ringenes herre.

Det blir bare dumt å sette en aldersgrense på en film, det er uansett individuelt hva man tåler.

Skrevet
eller man kan få andre til å kjøpe bilettene.

Man kan få andre til å kjøpe billettene, men når da barna kommer på kinoen kan de bli purt om legitimasjon hvis de som holder på med innslipp er usikker på hvor gamle de er..

Skrevet
Man kan få andre til å kjøpe billettene, men når da barna kommer på kinoen kan de bli purt om legitimasjon hvis de som holder på med innslipp er usikker på hvor gamle de er..

Men de er jo ikke alle som har legitimasjon. Skal de skaffe seg bankkort eller pass for å komme inn på kinoen da?

Barn i 12-års alderen har ikke så mye skade av å se en skrekkfilm på kino enn om de låner en av venner og ser hjemme uansett. Vil de se så la de bare gjøre det da

Gjest Infralove
Skrevet
Men de er jo ikke alle som har legitimasjon. Skal de skaffe seg bankkort eller pass for å komme inn på kinoen da?

Dei fleste 15- åringar har vel bankkort? Sånn skulekort fungerer vel og.

Skrevet

Jeg synes aldersgrensene er der for en grunn. Selvsagt er det individuelt hva man tåler, men jeg synes grensene er greie. Noen tåler ikke alkohol, andre kan sikkert greit drikke med måte fra de er fjorten, men grensa er atten år, helt greit å forholde seg til.

På skolen har jeg møtt mange i barneskolealder som har sett skikkelig skumle filmer i lav alder. Jeg synes mange foreldre er sløve her.

Skrevet

Etter det jeg forstår er 18-årsgrensen absolutt, mens de lavere er "flytende". Men kriteriene for å gi filmer aldersgrenser varierer med årene. En film som for ti år siden ville fått 18-årsgrense ville det kanskje kunne være 15-årsgrense på i dag.

Skrevet

Jeg er midt i 20-årene og kan fremdeles ikke se skrekkfilm.

De jeg har sett, for mange år siden, hjemsøker meg fremdeles i mareritt. Veldig sensistiv, tenker jeg.

Så med mine fremtidige barn vil jeg komme til å være veldig skeptisk til slike filmer, fordi jeg vet at jeg til en viss grad har tatt skade av det. Men det er mest sånne filmer som the Ring, da. For jeg tenker de skrik-filmene var jo skikkelige skvettefilmer, men de er jo skikkelig tullete og! Så de har jeg ikke tatt noe skade av. Derimot the Ring... Og the Grudge. Der sliter jeg fremdeles. hehe

Så å se filmer i samme kategori som ringenes herre med foreldrene er jeg ikke skeptisk til. MEN ville ikke latt min 12-åring se Fritt vilt som går nå, tror jeg. Kanskje hjemme en lys sommerkveld, men ikke på kino - de filmene bruker jo mørke rom og korridorer for alt det er verdt... Så kommer veldig an på filmen.

(Sitter og leser til eksamen. Ser jeg er forferdelig skravlete i dag! haha)

Skrevet
Jeg synes aldersgrensene er der for en grunn. Selvsagt er det individuelt hva man tåler, men jeg synes grensene er greie. Noen tåler ikke alkohol, andre kan sikkert greit drikke med måte fra de er fjorten, men grensa er atten år, helt greit å forholde seg til.

På skolen har jeg møtt mange i barneskolealder som har sett skikkelig skumle filmer i lav alder. Jeg synes mange foreldre er sløve her.

Dette blir en helt søkt sammenligning. 18 årsgrensen på alkohol er absolutt, mens aldesgrenser på film i privat sammenheng bare er rådgivende.

Det beste er selvsagt at man ser an barnet. Jeg så Rambo da jeg var 13 og tok ikke skade av det, mens det kanskje ikke gjelder for andre. Å skjerme barn fra noe de er klare for å oppleve er uansett helt meningsløst.

Skrevet
Etter det jeg forstår er 18-årsgrensen absolutt, mens de lavere er "flytende". Men kriteriene for å gi filmer aldersgrenser varierer med årene. En film som for ti år siden ville fått 18-årsgrense ville det kanskje kunne være 15-årsgrense på i dag.

Det du sier her stemmer ikke helt..

Er det 18 års grense så ja, da har ingen under 18 muligheter til å se filmen på kino da man må være 18.

Du sier at de andre aldersgrensene er flytende, men det stemmer ikke.. Slipper man inn barn og ungdommer på en film de ikke er gamle nok til å se kan det straffe seg for kinoen.. For innimellom kommer det billettkontrollører rundt på kinoene og sjekker at alle som er inne og ser film faktisk er gamle no ktil å se den.. Og hvis det da kommer frem at det blir sluppet inn personer som ikke er gamle nok til å se filmen alene kan det i verste fall ende opp med at kinoen blir stengt for brudd på visning av filmene..

Skrevet
Dette blir en helt søkt sammenligning. 18 årsgrensen på alkohol er absolutt, mens aldesgrenser på film i privat sammenheng bare er rådgivende.Det beste er selvsagt at man ser an barnet. Jeg så Rambo da jeg var 13 og tok ikke skade av det, mens det kanskje ikke gjelder for andre. Å skjerme barn fra noe de er klare for å oppleve er uansett helt meningsløst.

Bare til informasjon: det som diskuteres her er aldersgrense i offentlig regi (på kino), og da kan det sammenlignes med aldersgrenser på alkohol.

I offentlig regi skal det ikke være rom for skjønn rundt aldersgrensene, det være seg alkohol eller kino, men hjemme i privat regi er det foreldrene som står ansvarlige, og da er det også de som tar vurderingen om aldersgrensen er anbefaling eller absolutt.

Skrevet (endret)

Her står det om alderrenser på kino

http://www.barnevakten.no/sider/tekst.asp?side=21953

En 12 åring kan i følge med personer over 18 år se en film med 15 års grense.

Kun 18 års grense på kino som er absolutt.

Så da blir det jo i alle fall feil å slippe inn 12 åringer uten "voksent" følge på en 15 års film.

Endret av ToveM
Skrevet

En ting er hvordan reglene er, men et annet spørsmål er om de er riktige. I mange land finnes for eksempel ikke 18 års-grensen, og den høyeste aldersgrensen er 15.

Jeg synes ærlig talt det er for mye overbeskyttelse av barn nå for tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...