Gjest Hilde K S Skrevet 15. juni 2003 #1 Del Skrevet 15. juni 2003 Jada, vet jeg har tre barn, men husker faktisk bare ikke hvordan vi helt gjorde det med førstemann. ( Nr 2 kom hjem og sa selv han ikke ville bruke bleie mer ) Vel, nå er altså potten kjøpt inn, men det fulgte ikke med bruksanvisning. Vår sønn på 2,5 vet når han tisser ( sier fra om det ) så da antar jeg han er moden for potten. MEN han ser på den og sier "ikke Håkon sin lilledo", samtidig er han stum av beundring over søskene som gjør sitt på do. Nå må vi over den lille kneiken der han synes det er litt stas å sitte på potten. Det er mulig det kommer helt av seg selv, men nå har jeg så lyst til å prøve ! Gode råd mottas med takk og belønnes med en stjerne på himmelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuusia Skrevet 15. juni 2003 #2 Del Skrevet 15. juni 2003 Kjøp inn en slik ring som man har på selve doen, slik at han kan gå på do på ordentlig, da trenger du ikke å vaske potten heller når han tisser i doen. Det har jeg til min datter, den er også veldig grei å ha med når man skal på tur, slik at trenger barnet å tisse eller bæsje på turen kan man ta han på offentlig toalett og ikke trenger å være redd for hygienen. Datteren min bytter på, av og til sitter hun på do, men nå har hun foretrukket potta i en måneds tid. Når mine barn sluttet med bleier gikk de og tisset litt rundt omkring i et par måneder, men så lenge man ikke har teppegulv går det jo fint ann å vaske, så må man huske å gi ros når de forstår hvor de skal tisse, og huske å si.. "neeei, **** må ikke tisse på gulvet, tisse på doen". dersom de har uhell. Så kommer det av seg selv etterhvert... Det er i hvertfall slik jeg har gjort det og det har gått helt fint. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 15. juni 2003 #3 Del Skrevet 15. juni 2003 En venninne av meg startet (etter råd fra sin mor som har hatt 5 barn) med pottetrening da baby'n begynte å sitte sjøl (ca 8 mnd). Nå er lillemor snart 1,5 år - og sitter ofte på potta. Både tisser og bærsjer! Men - er jo ikke ferdig med bleia for det da......... Men - hun er hvertfall vant med potta! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 15. juni 2003 #4 Del Skrevet 15. juni 2003 Mine barn sluttet med bleier da de var 2 og 3 år. Jeg kjøpte en slik doring.. Orker ikke å vaske potte, og det er mer stas å gå på do Jeg lagde et eget ark for dem som jeg hang på veggen på do, og klistret opp en rød stjerne for hver gang de var på do. Når de fikk fem stjerner fikk de en premie.. (eller var det ti?) Men dette stjernesystemet hadde jeg ikke i mange dager.. De fant selv ut at det var bedre å gå på do enn å tisse i buksa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 15. juni 2003 #5 Del Skrevet 15. juni 2003 Når det gjelder å venne barnet til potten, er det viktig at man gjør det til en koselig stund! Dette gjelder selvsagt enten man bruker potte eller doring. La potten stå framme på badet. Så kan gutten din prøvesitte litt etterhvert som han selv føler for det. Ha gjerne noen leker eller små bøker liggende i en kurv på badet, sånn at han kan kose seg litt mens han sitter der! Som førskolelærer har jeg lært at man ikke skal rose et barn for mye når det tisser eller bæsjer. De første gangene er det selvsagt ikke lett å la være, jeg husker da det selv med mine egne barn, så misforstå meg rett: Det handler rett og slett om at man ikke må skape så voldsomme forventninger om at barnet skal "prestere" noe hver gang! Konstanter heller: "Oi, der kom det jammen en liten bæsj, gitt!" enn: "Å, så flink du er!!!". Husk at fravær av ros (altså ingen jublende kommentar den dagen potta er tom) kan oppleves som "straff" for barnet, som da gjerne vil føle at "Jeg har visst ikke vært så flink i dag, for mamma skryter ikke av meg...) Ta dere heller en liten hyggelig pottestund der du leser litt eller synger for/sammen med gutten din mens han sitter der (eller noe annet han liker), og når han er lei, er det på med bukse igjen uten for mye dikkedarier eller kommentarer. La det hele bli naturlig, avslappende og ikke prestasjonspreget! Dette går nok bra, vet du! Som regel ordner det seg av seg selv! Lykke til, i alle fall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 15. juni 2003 #6 Del Skrevet 15. juni 2003 en liten bi-ting som jeg bare lurer på i forbifarten, særlig da jeg leste om den ungn som begynte på potte da hun lærte å sitte.... Jeg mener sikkert at jeg var "tørr" da min bror ble født (kan ikke garantere at jeg ikke hadde nattbleie da) for mamma har fortalt at jeg begynte å tisse i buksa da han kom, men det varte bare i et par dager, for jeg syntes bleien var ubehagelig! Jeg var 20 måneder når min bror ble født. "Alle andre" nevner nå at barn nå for tiden slutter med bleier når de er 2-3 år. Har dette endret seg siden jeg var barn? Jeg mener å ha lest en plass om at foreldre begynner altfor sent med pottetrening, (men jeg husker ikke hvor tidelig vedkommende sa man burde begynne) og lest en annen plass at all pottetrening før barnet var over 3 år var bortkastet... Er dette noe sånn der "derom strides de lærde"? Når er det egentlig vanlig at barn slutter med bleie? Sorry for å ha spora litt av. Kjeft på meg om dette var en "svært dum ting å spørre om" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 15. juni 2003 #7 Del Skrevet 15. juni 2003 Takk for tips og råd, jenter ! Lurer på hvorfor menn aldri svarer på slike tråder ? Fredagsbarn ; de startet tidligere med pottetrening før fordi bleiene var ikke tette evt måtte vaskes. Mao mer slit å ha bleiebarn. Når det gjelder alder, så ja der strides de lærde. Det er noe i hjernen som skal gro sammen har jeg hørt og vips så er de modene og resten er opp til foreldrene ( Og barnehagen hehe ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 15. juni 2003 #8 Del Skrevet 15. juni 2003 Ja... jeg hadde tøybleier. Deri ligger vel noe av forklaringen kanskje (papirbleiene som fantes på den tiden lakk langt mer enn tøybleiene gjorde, ifølge mamma) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 15. juni 2003 #9 Del Skrevet 15. juni 2003 Jeg mener å ha lest en plass om at foreldre begynner altfor sent med pottetrening' date=' (men jeg husker ikke hvor tidelig vedkommende sa man burde begynne) og lest en annen plass at all pottetrening før barnet var over 3 år var bortkastet... Er dette noe sånn der "derom strides de lærde"? Når er det egentlig vanlig at barn slutter med bleie? [/quote'] Ja Fredagsbarn, bleieavvenning er av typen "derom strides de lærde". Det er bare å se på linken til to forskjellige forskningsartikler av nyere dato så ser man nettopp det: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=59590 http://www.forskning.no/Prototype/Artikler...l/1049887080.27 Jeg tror man kan trekke en konklusjon at det fint går ann å tilvende barna til potte i tidlig alder, uten at de nødvendigvis blir tørre noe tidligere av den grunn. Alt handler om fysisk og psykisk modning hos barnet. Mener bestemt å ha lest at gjennomsnittsalderen for når barn i dag blir tørre ligger i alderstrinnet 2 1/2 - 3 1/2 år. Personlig er jeg av den oppfattningen at barna fint selv klarer å styre dette med når de føler seg klare til å slutte med bleier uten at dette betyr at de blir "betydelig" senere tørre enn de som "aktivt" pottetrenes i tidlig alder. Det ligger i barns natur å ville mestre nye ting, og det å gå på det er intet unntak tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 16. juni 2003 #10 Del Skrevet 16. juni 2003 Men tenk så økonomisk (bleier koster jo en del) og praktisk for meg, om mine barn kunne bli tørr så tidelig som jeg ble det, altså før de er to år. Min bror var ikke noe senere enn meg, så det må da være mulig? (Jeg forventer selvsagt ikke at det aldri skjer uhell, men tenk da, minst ett år mindre med bleieforbruk pr unge...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 28. juni 2003 #11 Del Skrevet 28. juni 2003 Som lovet kommer en stjerne i belønning til de som svarte på tråden ! Bare se opp på himmelen når det blir mørkt ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå