Gjest Gjest Skrevet 7. november 2008 #1 Skrevet 7. november 2008 Noen her som har hyret egen advokat i forbindelse med oppsigelse, eller har peilig på hvor mye det vil koste? Tenker da på til forhandlig med arbeidsgiver, vurdering av om oppsigelsen er lovlig etc.
Reveal Skrevet 7. november 2008 #2 Skrevet 7. november 2008 Er du fagorganisert? Min fagforening har i allefall gratis juridisk bistand ved arbeidstvister.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2008 #3 Skrevet 7. november 2008 Jeg har ikke vært ute for dette personlig, men en (tidligere) kollega. Hun tok kontakt med forbundet sitt og de støttet henne, bl.a. med advokathjelp. Hun vant forøvrig frem, men valgt å si opp da det ville være umulig å fortsette i jobben etter alt som var skjedd. Er du ikke fagorganisert?
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2008 #4 Skrevet 7. november 2008 Er du ikke fagorganisert? Nei, det er derfor jeg spør etter kostnader med å hyre advokat, så jeg kan sammenligne med kostnader over tid ved å organisere seg.
ashera Skrevet 7. november 2008 #5 Skrevet 7. november 2008 Nei, det er derfor jeg spør etter kostnader med å hyre advokat, så jeg kan sammenligne med kostnader over tid ved å organisere seg. En slik sak vil måtte følges over tid, og vil nok koste deg et stort tresifret om ikke firesifret beløp. Jeg mener derfor uten å blunke at det vil lønne seg økonmisk å være fagorganisert. En fagforening har dessuten jurister som er proffe på den slags saker. I tillegg gir fagforeningsmedlemskapet deg fordeler på andre felter, og som fagorganisert vil også du bidra til fellesskapet i din yrkesgruppe, og vise solidaritet med andre som har opplevd det samme som deg.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2008 #6 Skrevet 7. november 2008 En slik sak vil måtte følges over tid, og vil nok koste deg et stort tresifret om ikke firesifret beløp. Jeg mener derfor uten å blunke at det vil lønne seg økonmisk å være fagorganisert. Tresifret beløp koster det jo i måneden å være fagorganisert. Forhåpentligvis er det ganske sjelden gjennom et arbeidsliv at man får bruk for advokat. Men det kan vel ikke stemme at det kan være så billig å hyre en? Kanskje en ide å sette til side det man sparer på å ikke være organisert, på en egen konto til slike ting, da. Der vi jobber har de organiserte i hvert fall ikke tjent noe når det gjelder lønn.
Gjest Arran Skrevet 7. november 2008 #7 Skrevet 7. november 2008 Få advokater tar under 1000 kroner timen. I forbindelse med arbeidsrettslige problemstillinger bør du finne en advokat som har dette som spesialitet, og da er timesatsen sannsynligvis nærmere 2000 enn 1000. Hvor mange timer som kreves er umulig for noen her å anslå, men en advokat skriver timer for alt han/hun gjør, inkludert telefonsamtaler etc. Selv uten rettsak kan regningen fort passere 100.000. Ved rettsak kan dette beløpet bli mangedoblet. Er du heldig og det er snakk om noen få møter i en ukomplisert sak, kan du komme unna med 10-20.000. For øvrig er ikke det at en sak er ukomplisert juridisk noen garanti for at den løses enkelt hvis motparten er vanskelig. Fagforeningsmedlemskap er en billig forsikring.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2008 #8 Skrevet 7. november 2008 Nei, det er derfor jeg spør etter kostnader med å hyre advokat, så jeg kan sammenligne med kostnader over tid ved å organisere seg. Ta kontakt med Juss Buss. De hjelper deg med alt dersom set er en usakelig oppsigelsen Dette er gratis. Om jussbuss ikke når frem med mekling har de avtale med diverse advokatbyråer som tar saken gratis for deg, så sant det er en klar vinnersak.
ashera Skrevet 7. november 2008 #9 Skrevet 7. november 2008 En slik sak vil måtte følges over tid, og vil nok koste deg et stort tresifret om ikke firesifret beløp. Jeg mener derfor uten å blunke at det vil lønne seg økonmisk å være fagorganisert. En fagforening har dessuten jurister som er proffe på den slags saker. I tillegg gir fagforeningsmedlemskapet deg fordeler på andre felter, og som fagorganisert vil også du bidra til fellesskapet i din yrkesgruppe, og vise solidaritet med andre som har opplevd det samme som deg. hehe, jeg melnte selvsagt firesifret og femsiftret.
Gjest Gitte Skrevet 7. november 2008 #10 Skrevet 7. november 2008 Blir vel heller fem- eller sekssifret. Min "kjære" advokat har nettopp fakturert meg for 3,5 times jobb, 6875,- kom den regningen på..
Leo Skrevet 7. november 2008 #11 Skrevet 7. november 2008 Blir vel heller fem- eller sekssifret. Min "kjære" advokat har nettopp fakturert meg for 3,5 times jobb, 6875,- kom den regningen på.. Og du har ikke fått noe som helst igjen for de pengene i form av f.eks. en bedre avtale enn du ellers ville ha fått? Jeg bare spør! Min erfaring er at fagforeningenes interesse for enkeltsaker, og spesielt i det private næringsliv, er, for å si det mildt, begrenset. Derimot har jeg svært god erfaring med å engasjere advokat privat. Mange bedrifter håndterer oppsigelser på en svært uprofesjonell måte og advokaten kan bidra både med å klargjøre hvilke regler som gjelder, hvilke som evt. er brutt og med å komme frem til en ordning som alle parter kan leve med gjennom forhandlinger. Slike forhandlinger kan være beintøffe, spesielt når man er personlig engasjert, og da er det, bokstavelig talt, gull verdt å ha en profesjonell part på sin side. Jeg har selv valgt å benytte advokat i del sammenhenger de siste årene og det er noe jeg uten unntak har tjent på. Jeg har riktignok måtte legge ut en del penger i advokatsalærer, men enten har jeg fått dem tilbake fordi en del av forliket/avtalen har vært at motparten dekker mine advokatutgifter eller at jeg har fått en mye bedre avtale enn jeg ellers ville ha fått. Nå er det selvfølgelig svært vanskelig å anslå hva en sak vil koste siden alle saker er forskjellige, men i de sakene jeg har sett har man kommet langt med 10 - 20.000 i de innledende fasene og havnet på 50.000 - 60.000 for saker som har havnet i tingretten. Uten unntak har arbeidsgiver måttet bære saksomkostningene i disse sakene siden det har vært relativt opplagte saker. Jeg har m.a.o. ingen betenkteligheter med å anbefale noen å konsultere og evt. engasjere advokat i slike saker som trådstarter nevne. Advokaten vurderer gjerne saken kostnadsfritt før h*n tar oppdraget og tilråder/fraråder deretter. Når saken er i gang kan man når som helst trekke seg og en advokat som følger god advokatskikk råder også klienten til å trekke seg før både salæret og saken kommer ut av proposjoner.
Gjest Gitte Skrevet 7. november 2008 #12 Skrevet 7. november 2008 Og du har ikke fått noe som helst igjen for de pengene i form av f.eks. en bedre avtale enn du ellers ville ha fått? Jeg bare spør! Jeg hadde advokat i forbindelse med samlivsbrudd, ikke jobb. Og han gjorde jobben sin han, men det var f*** så dyrt.
Leo Skrevet 7. november 2008 #13 Skrevet 7. november 2008 Jeg hadde advokat i forbindelse med samlivsbrudd, ikke jobb. Og han gjorde jobben sin han, men det var f*** så dyrt. Spørsmålet er jo om du kom bedre ut av det med ham enn uten. Gjorde du det, etter at advokatutgiftene var trukket fra, var det jo ikke dyrt!
Gjest Gitte Skrevet 7. november 2008 #14 Skrevet 7. november 2008 Nei. Han gjorde ingenting som jeg har tjent noe på på noen som helst måte.
Leo Skrevet 7. november 2008 #15 Skrevet 7. november 2008 Da blir spørsmålet hvorfor du valgte å bruke advokat overhodet. Hvis h*n ikke gjorde noe du kunne ha gjort selv mener jeg... (Jeg spør ikke for å være ekkel, jeg er bare nysgjerrig!)
Gjest Gitte Skrevet 7. november 2008 #16 Skrevet 7. november 2008 Jeg engasjerte han i september 07 for å sjekke noe rundt lovverk for meg og evt. skrive en kontrakt. Etter gjentatte purringer fikk jeg svar i januar 2008 om at han hadde ringt hit og dit og ikke fant ut mer enn at jeg måtte ringe boligbyggelaget. 3,5 time, 6875,-
Leo Skrevet 7. november 2008 #17 Skrevet 7. november 2008 Jeg engasjerte han i september 07 for å sjekke noe rundt lovverk for meg og evt. skrive en kontrakt. Etter gjentatte purringer fikk jeg svar i januar 2008 om at han hadde ringt hit og dit og ikke fant ut mer enn at jeg måtte ringe boligbyggelaget. 3,5 time, 6875,- Den regningen hadde jeg nok ikke betalt uten å konsultere advokat! Helt sant! Du har naturligvis signert på en avtale hvor han påtar seg oppdraget og har mottatt en spesifisert liste over hvor timene har gått med?
Gjest Gitte Skrevet 7. november 2008 #18 Skrevet 7. november 2008 Stemmer. Greia med å svare i denne tråden var eegentlig ikke å legge ut om hele min sak og mine problemer her, men et eksempel på at advokat gjerne blir dyrere enn tre- og firesifret..
Leo Skrevet 7. november 2008 #19 Skrevet 7. november 2008 Stemmer. Greia med å svare i denne tråden var eegentlig ikke å legge ut om hele min sak og mine problemer her, men et eksempel på at advokat gjerne blir dyrere enn tre- og firesifret.. Da forstår jeg litt mer! (Og jeg hadde fremdeles nektet å betale den regningen...). Advokat blir for øvrig alltid dyrere enn tre- og firesifret, men selv om det øker til sekssifret, så kan det lønne seg hvis man har en god sak! (Mitt beste tips er for øvrig ikke å velge den "beste" og dyreste advokaten i byen, men gå for en av fullmektigene hans/hennes, og gjerne de litt ferske. Bedre og mer profesjonell hjelp får du aldri!)
Gjest Gitte Skrevet 7. november 2008 #20 Skrevet 7. november 2008 Jeg valgte faktisk et lite advokatkontor med bare to advokater, men fikk inntrykk av at han nedprioriterte meg fordi han visste det ikke kom til å bli masse å tjene. Men men, nok om meg. Jeg er visst ekspert på å avspore tråder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå