Gå til innhold

Ny og sterk lukt fra urinen min

Gjest skjønner ikke hva det er

Anbefalte innlegg

For ca to år siden merket jeg plutselig at urinen min luktet litt annerledes enn den har gjort tidligere. Det var imidlertid ikke plagsomt, jeg vente meg til det og tenkte ikke noe mer over det.

Nå har det imidlertid skjedd igjen, det har kommet en ny lukt, og denne gangen plager det meg. Rett og slett fordi jeg synes det lukter veldig sterkt og vondt. Det er vanskelig å beskrive lukten, men den føles ganske sur og besk. Det er ekstra kjedelig fordi lukten på en måte henger litt igjen etter at jeg har trykket ned, så da liker jeg ikke at noen kommer inn på badet rett etter at jeg har tisset. Naturlig nok lukter det sterkere når jeg har drukket litt mindre væske enn vanlig, og det er lenge siden sist jeg var på do. Til daglig drikker jeg imidlertid nok væske.

Aner dere hva som kan forårsake denne markante forandringen? Jeg har ikke endret kosthold, jeg er så vidt jeg vet sunn og frisk, trener, drikker nesten ikke noe annet enn vann. Tar ikke kosttilskudd bortsett fra Omega-3. Det eneste jeg spiser noe av hver eneste dag (som jeg også har gjort før luktendringen) er havregryn med skummet melk.

Jeg har vært litt bekymret for at det kan være et symptom på et eller annet, uten at jeg aner hva. Tenkte derfor jeg kunne høre om dere har vært borti det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Tralla la_*

Har du spist asparges i forkant av dette? Jeg opplever noe av det samme hver gang jeg har spist asparges, det varer et par dager før det gir seg.

Har lest et sted (husker dessverre ikke hvor) at asparges inneholder et stoff som hos noen kan lukte ganske ille når det skilles ut i urinen. Det er imidlertid helt ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke spist asparges eller noe annet som kan påvirke urinlukten. Glemte å si at lukten har vedvart i mange uker, og det eneste jeg spiser eller drikker hver dag er havregryn og skummet melk.

Ser på internett at dette muligens kan være en urinveisinfeksjon, men jeg har ikke hatt noen andre symptomer overhodet, og jeg har heller aldri hatt slik infeksjon før. Skjønner ikke noe, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde kyssesyken fikk jeg en slik stram lukt på urinen, så det kan være at du har en infeksjon. Legen din kan sikkert ta noen prøver, men dersom det er virus(slik som kyssesyken), så er det vel ikke noe å gjøre før kroppen selv klarer å ordne opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det eneste du spiser og drikker hver dag er havregryn og skummet melk, er det en fare for at kroppen din har gått i ketose pga lavt energiinntak. Den begynner da å bryte ned kroppsfett og danne ketonlegemer, som skilles ut i urinen og kan gi en acetonlignende lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen og test deg for urinveisinfeksjon! Jeg merker at jeg har UVI kun op lukten og fargen på urinen min. Har aldri smerter eller lignende plager, men man skal likevel ta knekken på bakteriene..

Men, spiser du KUN melk og havregryn??? Da vil jeg tippe at du etterhvert blir å få mange plager i kroppen din! Variert kosthold er så utrolig viktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LES grundigere da:) Det ts skrev var at det eneste hun spiste noe av hver dag var melk og gryn. Da mente hun ikke at hun kun spiser dette, men at dette er det hun alltid har i kosten sin.

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Sånn er urinen min til tider også. Plutselig begynner den å lukte annerledes og veldig sterkt over en periode. :sjenert: Vet ikke hva det kommer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ok... Så at jeg tolket det litt feil.

Da blir saken litt annerledes. HVis du ikke har noen andre symptomer, som svie, smerter, endret farge på urinen eller lignende, tror jeg at jeg ville avventet å gå til legen. Men hvis du er bekymret og tenker mye på dette, ta med deg en urinprøve og bestill time. Både matvarer, hydreringsstatus, normale endringer i kroppen og sykdommer kan endre lukt på urin, og i tillegg så kan endringer i luktesansen din gjøre at du oppfatter urinlukten som endret eller sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urinveisinfeksjon. Trenger ikke ha vondt for å ha det!

Begynn med c-vitaminer! :)

Dessuten; går du på noen type kosttilskudd? Jeg tar pyridoksin/b6 og får vanvittig farge på urinen, så vil tro kosttilskudd kan endre lukten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest anne lise

For ca to år siden merket jeg plutselig at urinen min luktet litt annerledes enn den har gjort tidligere. Det var imidlertid ikke plagsomt, jeg vente meg til det og tenkte ikke noe mer over det.

Nå har det imidlertid skjedd igjen, det har kommet en ny lukt, og denne gangen plager det meg. Rett og slett fordi jeg synes det lukter veldig sterkt og vondt. Det er vanskelig å beskrive lukten, men den føles ganske sur og besk. Det er ekstra kjedelig fordi lukten på en måte henger litt igjen etter at jeg har trykket ned, så da liker jeg ikke at noen kommer inn på badet rett etter at jeg har tisset. Naturlig nok lukter det sterkere når jeg har drukket litt mindre væske enn vanlig, og det er lenge siden sist jeg var på do. Til daglig drikker jeg imidlertid nok væske.

Aner dere hva som kan forårsake denne markante forandringen? Jeg har ikke endret kosthold, jeg er så vidt jeg vet sunn og frisk, trener, drikker nesten ikke noe annet enn vann. Tar ikke kosttilskudd bortsett fra Omega-3. Det eneste jeg spiser noe av hver eneste dag (som jeg også har gjort før luktendringen) er havregryn med skummet melk.

Jeg har vært litt bekymret for at det kan være et symptom på et eller annet, uten at jeg aner hva. Tenkte derfor jeg kunne høre om dere har vært borti det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...