Gå til innhold

Hundene stjeler som ravner

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Først hadde jeg bare den portugisiske vannhunden. Hun stjal ikke fra bordet. Så fikk jeg en golden retriever også, og hun begynte å stjele fra bordet når hun ble stor nok til å rekke opp. For å forhindre at hun stjeler har jeg sørget for å aldri ha noe liggende på bordet, samt belønne henne de gangene det ligger noe på bordet, hun ser det, men tar det ikke. Å "ta hundene" for å stjele er en metode jeg har dårlig erfaring med. Det funker ikke rett og slett. Da må jeg se de i det de er på vei til å ta noe, så jeg får sagt "nei" før de rekker og ta det. Har de først stjålet, er det gjort. Da nytter det ikke med straff.

Etter at vi fikk baby i hus er det vanskelig å sørge for at det aldri ligger noe på bordet. Når ungen skriker, gulper eller bæsjer kan jeg nesten ikke legge han fra meg og rydde før jeg tar han. Jeg må ta meg av han der og da. Og selv om jeg bare er borte i noen sekunder har retrieveren tatt smokker, flasker, sprøyter med vitaminer og amme-ting før jeg er tilbake. Jeg var ute i hundegården en dag og fikk helt sjokk over alt som lå der. Der fant jeg guttens helsekort og alle babytingene jeg hadde lett etter. Jeg har prøvd å spionere litt, men får rett og slett aldri tatt de på fersken.

En kveld da jeg kom på kjøkkenet fant jeg portugiseren med bakbeina i sofaen, og forlabbene på bordet mens hun spiste det som var å finne på bordet. Hun som ikke stjal før det skinnet av en retriever kom i hus :@ Jeg ble sinna og kjefta på henne. Men fikk dårlig samvittighet etterpå... Vet at hun ville gjort det samme igjen neste gang. Å kjefte pga stjeling funker jo ikke.

Nå føler jeg at dette har tatt litt av jeg. Åssen skal jeg får ordna på dette da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du skal oppsøke en proff hundetrener for råd, eller sjekke ut siden til Cecar Milan ( litt usikker på om jeg skrev det rett), og skrive ett brev til han? Noe må du hvertfall gjøre, dette er jo helt uakseptabelt av tyvraddene :klem:

Skrevet

Du har ikke mulighet å sette ei barnegrind i døråpningen eller noe? Sånn at de er sammen med deg uten å komme inn i rommet? Det er den letteste løsningen jeg kommer på i farta (utenom å putte dem i bur -men så er ikke jeg noe glad i å legge hunder i bur for så lang tid da :sjenert: ).

For hver gang de er på bordet å henter noe, så belønner de seg selv, så derfor er det greit å få hindret dem i å nå så langt som til å hente ting/mat ;)

Skrevet

Jeg har lenge hatt planer om å dandere en felle på bordet. En veldig skranglete, bråkete og høylydt sak som skremmer vannet av vovsen når han drar det ned i gulvet. (må være noe som henger i serier og som er litt tungt).

Han var fæl til å gnage på (og prøve å dytte seg gjennom) trappegrinda ute i gangen, men det tok helt slutt etter at den løsnet og laget et rabalder uten like for over et halvt år siden. Er vanligvis ikke for å skremme pelsen, men akkurat når det gjelder ting man ikke rår over med mindre man er til stede så kan man få lov til å være litt kreativ.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Jeg har lenge hatt planer om å dandere en felle på bordet. En veldig skranglete, bråkete og høylydt sak som skremmer vannet av vovsen når han drar det ned i gulvet. (må være noe som henger i serier og som er litt tungt).

Han var fæl til å gnage på (og prøve å dytte seg gjennom) trappegrinda ute i gangen, men det tok helt slutt etter at den løsnet og laget et rabalder uten like for over et halvt år siden. Er vanligvis ikke for å skremme pelsen, men akkurat når det gjelder ting man ikke rår over med mindre man er til stede så kan man få lov til å være litt kreativ.

hm ja, det lurer jeg jammen på om jeg skal prøve nå. For de vet godt at det ikke er lov iom at de aldri gjør det når jeg er til stede...

Har også lurt på sitronhalsbånd med fjernkontroll og sette opp et webcam, men føler det er litt drøyt.

Skrevet
:fnise: Dette minner meg på vofsen vår som stjal en halv sitron fra stuebordet forrige helg. Vi ble raskt enige om å overse forseelsen. SOM han slet med den sitronen. For den var jo hans, men den smakte jo ikke noe godt. Det endte med at han bestemte seg for at sitronen måtte ligge oppi kurven hans, for det var jo HANS sitron, men da hælte han ikke å ligge oppi kurven selv. :ler:
Gjest Wolfmoon
Skrevet

:laugh:

Ja det er ikke bra å ta noe man ikke er sikker på hva er. Hunden vår er meget forsiktig sånn sett, alt skal smakes på og helst spyttes ut et par ganger før det blir akseptert som spiselig. Selv om det er mat og ligger i skålen hans ;)

Synes det høres ut som en god ide at hunden får en negativ konsekvens av å ta ting på bordet, f.eks. med skarpe lyder. Fram til å har de jo bare fått positive belønninger!

• 4 uker senere...
Skrevet

Hvor gammel er Golden Retriveren din? Vi har også en golden retriver og sliter med noe av samme problemet med at den tar fra bordet. Den er i tillegg ekstremt klengete og full av energi. Den er 2 år og 8 måneder og trodde ærlig talt den snart skulle roe seg helt ned..

Gjest Lilleulv
Skrevet
Hvor gammel er Golden Retriveren din? Vi har også en golden retriver og sliter med noe av samme problemet med at den tar fra bordet. Den er i tillegg ekstremt klengete og full av energi. Den er 2 år og 8 måneder og trodde ærlig talt den snart skulle roe seg helt ned..

Haha, klengete er min sitt mellomnavn!! :D Hun er 1 år og 3 mnd, men rolig og grei ellers. Bare ekstremt klengete og en liten tyv. Vi har bestemt oss for å sette opp en felle. Legge en brødskive på bordet, feste en krok i den og en snor som går opp i taket til en colaboks full av penger... :ond:

Er så tåpelig å se hvordan de liksom reiser seg og står og følger meg med blikket i det jeg går ut av rommet for så å ta et skritt nærmere bordet og se seg rundt :ler:

Skrevet
:fnise: Dette minner meg på vofsen vår som stjal en halv sitron fra stuebordet forrige helg. Vi ble raskt enige om å overse forseelsen. SOM han slet med den sitronen. For den var jo hans, men den smakte jo ikke noe godt. Det endte med at han bestemte seg for at sitronen måtte ligge oppi kurven hans, for det var jo HANS sitron, men da hælte han ikke å ligge oppi kurven selv. :ler:

:ler: Priceless.

Gjest Lilleulv
Skrevet

det er et godt tips det, for hunder som tigger ved bordet. Ha en skål med sitron der når dere spiser, og gi en skive til den tiggende hunden. Blir kjapt slutt på tigginga da :P

Skrevet

Jeg er fristet til å spørre hva som skjedde med det "gode gamle trikset" med å ta hunden i nakkeskinnet og rett og slett straffe den for å ta noe som ligger på et bord overhodet? Jeg er absolutt ingen hundeeier med behov for "overkontroll", men jeg har lavt salongbord og en dachs (Rasen er kjent som notoriske "tyver"), men jeg har, etter å vært veldig tydelig, aldri opplevd at noe har forsvunnet fra salongbordet. F.eks. får skåler med nøtter, potetgull etc. stå i fred selv om hunden er alene hjemme.

Og hvis noen tror at jeg noen gang har slått eller sparket hunden min, så tar de feil! ;)

Gjest Lilleulv
Skrevet

Min ene hund er så myk at jeg kan ikke korrigere henne på den måten. Hun andre er så sterk at hun tåler det godt, og dersom hun har lykkes med å stjele mat en gang vil hun gjøre det igjen neste gang uansett. For belønningen med mat er større enn frykten for straff. Jeg har en hund som er veldig sterk i gemyttet, hun er veldig tøff. Jeg har ikke tenkt til å banke henne såpass som jeg måtte gjort dersom det virkelig skulle satt en støkk i henne. Med henne har det forresten en mye større effekt å få roset og belønnet henne for å ha latt maten være, enn det har å straffe henne for å stjele.

En annen problemstilling er at vi sjelden tar de på fersken. og da nytter det ikke med straff. Nei, jeg synes fella mi er en god plan jeg.

Skrevet

Jeg var i ferd med å skrive et annet svar, men nå er jeg mest fristet til å spørre hva problemet egentlig er siden du åpenbart vet svaret best selv?

Gjest Lilleulv
Skrevet
Jeg var i ferd med å skrive et annet svar, men nå er jeg mest fristet til å spørre hva problemet egentlig er siden du åpenbart vet svaret best selv?

Unnskyld, det var ikke meningen å virke sånn :) Men denne tråden er litt gammel, og jeg har funnet ut om den "fella" i det siste. fikk den anbefalt av en hundeinstruktør for et par uker siden, så tenkte å prøve det først.

Skrevet

Den er grei! "Feller" kan fungere og det siste året har brukt dem på katt. "Fellene" mine har enkelt og greit bestått i at jeg har plassert en håndfull skjeer i en "vase" av plast på steder jeg vet de vil bli revet ned.

Din sta hund vil imidlertid neppe lære av det desverre... En gang eller to kanskje, men deretter er det på'an igjen... Det du må lære henne er at det er du som bestemmer uavhengig om du er tilstede eller ikke!

Gjest Lilleulv
Skrevet

ja det er sant. Men hun tar ALDRI halen mellom beina. Men de gangene jeg kommer inn og hun har stjålet kommer hun med alle de dempende signalene som finnes. Så tror den driften til å stjele er ganske stor, hun har jo lykkes med det mange ganger også. altså har hun lært at å stjele gir avkastning :/

men hun hadde faktisk ikke stjålet på flere år, frem til goldenen kom i hus.... hun har riktignok sterk psyke, men har også en stor vilje til å glede meg. så det er derfor jeg har funnet ut det funker så bra å belønne henne for ikke å stjele :)

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Her er det en del tips. Kanskje du finner noe som hjelper der.

Paa meg hoeres det ut som om hundene dine kjeder seg? Kanskje en eller annen leke som kunne aktivisert dem hadde hjulpet.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Her er det en del tips. Kanskje du finner noe som hjelper der.

Paa meg hoeres det ut som om hundene dine kjeder seg? Kanskje en eller annen leke som kunne aktivisert dem hadde hjulpet.

Tusen takk. Den linken er ikke dum. Kjeder seg gjør de nok innimellom, men jeg har 2 matvrak, 2 apportører, og ja jeg har 2 hunder.... Er det bare 1 hund der stjeler den ikke nemlig :D Men de har leker i fleng. Skal prøve den fella nå i helga. Kommer tilbake med oppdatering.

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Tusen takk. Den linken er ikke dum. Kjeder seg gjør de nok innimellom, men jeg har 2 matvrak, 2 apportører, og ja jeg har 2 hunder.... Er det bare 1 hund der stjeler den ikke nemlig :D Men de har leker i fleng. Skal prøve den fella nå i helga. Kommer tilbake med oppdatering.

Bare hyggelig. :)

Her har du et annet tips.

Some dogs do have a habit of stealing odd household items and hoarding them someplace.

Give him some of his own things to steal and hoarde. She may be interested in items with your scent, so get some small stuffed animals and sleep with them in bed with you and let him find those items to "steal"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...