Gå til innhold

Chantilly katt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om en katteoppdretter i Europa som har oppdrett/salg på Chantilly katter ?

Har så lyst på en slik katt og eventuellt bli oppdretter for rasen........

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nå funnet en oppdretter for denne katterasen i USA. Og er godkjent for fremtidig adopsjon. Vil ta 1-2 år før de har en kattunge å selge meg, men det er helt greit.

Nå styrer jeg med å få oversikt over reglene til Mattilsynet,Tollevesenet og ulike flyselskap for å ha full oversikt for import av katt.

Blir kjempespennende ! :)

Skrevet

Oi, grattis =) Jeg måtte google rasen når jeg så det første innlegget ditt for en stund tilbake, veldig fin katt.

Rasen ligner veldig på min huskatt, bare at min er en smule kortere i pelsen.

Hva var prisen for kattungen?

Skrevet

Tror prisen ligger på rundt 700-800 dollar, men jeg har faktisk ikke spurt nøyaktig om pris. Betaler det hun skal ha når tiden er inne.............

+ at utgifter til reisen til Norge for kattunge + følge kommer i tillegg.......

Skrevet

Har denne oppdretteren en hjemmeside så jeg kan få se bilder av kattene ?

Jeg leser at det er litt forvirring rundt denne katten, så den er ikke godkjent som rasekatt overalt. Vet du om den er det i Norge?

Den var ihvertfall nydelig =) Har du møtt en slik katt noen gang så du vet noe om gemytt osv?

Skrevet

Her finnes noen bilder : http://fanciers.com/breed-faqs/chantilly-faq.html

http://www.breeds.traditionalcats.com/Bree...FAQTiffany.html

Chantilly er ikke på listen over godkjente rasekatter hos NRR (Norsk Rasekattklubbers Riksforbund )eller FIFé, men den er registrert og godkjent i flere amerikanske rasekattklubber og er bl.a.nylig registrert(ikke full godkjenning enda) i TICA,The International Cat Association. Og en norsk avdeling av TICA er opprettet i høst.

Fortsatt lang veg å gå før full akseptasjon av rasen da den foreløpig er utrydningstruet.

Jeg skal ikke ha utstillingskatt , så det plager meg ikke.

Har ikke møtt en Chantilly i virkeligheten. Så langt har jeg ikke funnet at den finnes i Europa i det hele tatt nå, men den har vært i England tidligere.

Skrevet

Hva er det som gjør at den katten er så spesiell at du vil importere den til Norge?

*nysgjerrig*

Skrevet

Tja, hvordan forklare det..........

Da tanken på å skaffe meg en rasekatt begynte å feste seg i bakhodet så leste jeg en kattebok om mange forskjellige katteraser. Og denne var den eneste jeg falt for. Både ut i fra beskrivelse og bildene. Har et moderat temperament, selskapelig,ukomplisert,uredd,lojal,rolig,tillitsfull og har en spesiell komunikasjon med "kvitring/kurring". Utseende tiltaler meg etc. Og at den fortsatt er i fare for å bli utryddet er vel også med på å gi meg lyst til å være med å holde rasen i live.

Og så kalles den "sjokoladeholikerens fryd" (pga fargen) og jeg er glad i sjokolade også.................

Nei, det var liksom hele pakka som fikk meg til å drømme. Og når det nå har åpnet seg en mulighet for å realisere drømmen så har jeg lyst til å se om jeg kan nettopp det. :-)

Noen drømmer må man bare prøve å få realisert !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...