ninuska_ Skrevet 6. november 2008 #1 Skrevet 6. november 2008 (endret) Hei, Jeg er i det tenkende hjørnet. Nettopp blitt spurt av en bekjent (som jeg ikke har så veldig god kontakt med, men som samboern min kjenner pga det er en venn av en venn) om vedkommende kan låne bil til en oppgave som trengs å utføre. Jeg sier det ville passet best tidlig på dagen, siden jeg trenger å ha bilen tilgjengelig på kvelden disse dagene, men jeg får nesten et "sukk" tilbake. Innenfor denne gjengen, siden de er venner av min sambo, har de noen ganger tatt bruk av bilen min, og spurt om de kan få hjelp med diverse oppgaver, uten at jeg har reagert på det, men jeg blir irritert når ting skal skje på andres premisser når de ber om lån av et objekt som er mitt. Når det går på lavbudsjett og det er lite bensin igjen i bilen, føler jeg rett og slett for å si nei. Jeg tror ikke jeg hadde sagt nei om dette var en god venninne om hun trengte hjelp med å flytte ting f.eks, men jeg syns det blir annerledes når det er mennesker jeg ikke har noe å gjøre med. Denne oppgaven de trenger bilen til, vil skitne til innvendig i bilen, og nå har jeg nettopp tatt en innvendig/utvendig vask av bilen. Til dere som har bil: Låner dere ofte ut bilen til venner / bekjente som ber om dette? Eventuelt, hvor ofte sier dere ja / nei? Endret 6. november 2008 av ninuska_
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 Til dere som har bil: Låner dere ofte ut bilen til venner / bekjente som ber om dette? Eventuelt, hvor ofte sier dere ja / nei? Jeg låner aldri ut bilen uansett. Så enkelt er det.
minienthe Skrevet 6. november 2008 #3 Skrevet 6. november 2008 kommer helt an på hvem som spør. ei venninne hjalp meg når jeg sto i en kinkig situasjon og trengte bil noen dager på jobben så hvis hun spør og jeg har mulighet så ville jeg såklart sagt ja. men hun er en ryddig type som gjør opp for seg hvis det skulle skje noe, fyller opp brukt bensin etc så det bekymrer meg ikke. mer perifere bekjente hadde jeg mest sannsynlig sagt nei til
Gjest Miley Skrevet 6. november 2008 #4 Skrevet 6. november 2008 Jeg hadde nok sagt nei hvis ikke det var en sinnsykt god grunn til å låne ut bilen. For det første trenger jeg den selv, og for det andre gidder jeg ikke krangle med noen om noe skulle gå galt. Da kræsjer jeg den heller selv.
ninuska_ Skrevet 6. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. november 2008 Jeg er enig i dette. Jeg syns det er greit når vennene mine spør om de kan få hjelp til å frakte. I sommer flyttet venninna mi nettopp til byen, og hun hadde med seg mye ting hun ikke klarte å frakte på egenhånd fra toget, og det syns jeg det var helt greit. Det blir noe annet når jeg ikke har noe forhold med personen som vil låne bilen, og kjøre den selv. Jeg vet ikke.. Hm..
Lissi Skrevet 6. november 2008 #6 Skrevet 6. november 2008 Nope! Om de kræsjer betaler de hele skaden? Har du råd til bonustap? Om man låner bil hos noen så fyller man opp tanken og vasker den etter seg. Du er alt for snill!
Gjest Ingeniøren Skrevet 6. november 2008 #7 Skrevet 6. november 2008 Låner man en bil så leveres den selvsagt tilbake i ren og pen tilstand med full tank. I det hele tatt synes jeg det er rart å låne bil av "venn av en venn", alle har da noen som er nærmere i kretsen med bil og så finnes det jo faktisk utleiefirmaer som ikke er så dyre som noen tror.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #8 Skrevet 6. november 2008 Låner man en bil så leveres den selvsagt tilbake i ren og pen tilstand med full tank. I det hele tatt synes jeg det er rart å låne bil av "venn av en venn", alle har da noen som er nærmere i kretsen med bil og så finnes det jo faktisk utleiefirmaer som ikke er så dyre som noen tror. Låner bare til nære venner som jeg vet behandler den med omhu. Jeg sier alltid,den ene tjenesten er den andre verdt,da vet de på en måte at når jeg spør om noe så forventer jeg positivt svar tilbake,kommer ikke det så var det siste gangen jeg gjore den personen en tjeneste.
Gjest Gitte Skrevet 6. november 2008 #9 Skrevet 6. november 2008 Låner den aldri bort. Om noen trenger skyss for å hente noe osv kjører jeg heller selv om jeg har mulighet. Tap av bonus og krangling om betaling om noe skjer gidder jeg ikke ta sjansen på.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #10 Skrevet 6. november 2008 Når jeg skal låne bort noe, en bil eller meg selv (altså i form av arbeid), så må de forholde seg til meg og ikke omvendt... Slik er det bare...
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #11 Skrevet 6. november 2008 Nope! Om de kræsjer betaler de hele skaden? Har du råd til bonustap? Om man låner bil hos noen så fyller man opp tanken og vasker den etter seg. Du er alt for snill! Enig. Vi har til dags dato aldri lånt ut bilen, faktisk :klø: Men kanskje det er fordi mange av vennene våre ikke har lappen Det hender samboern gjør andre tjenester med bilen, da; skyss, flytting o.l. Da pleier oftest den som får hjelp å gi noe tilbake, før eller senere.
ninuska_ Skrevet 6. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 6. november 2008 (endret) Jeg måtte ta meg selv i nakken og få vekk den dårlige samvittigheten om jeg ikke låner bort bilen. Jeg syns det var veldig rart at en venn av en venn skulle spørre min sambo om de kunne låne bilen. Han eier ingen bil, så de har ingenting å spørre han om. Det er min bil, og jeg stoler ikke på noen andre med bilen min enn sambo, men nå har jeg gått med på at hvis samboeren min er med dem, så skal de få låne bilen. Og de kan låne den når jeg har tid til overs, jeg har ikke tenkt til å utsette noe på grunn av dem. De må betale bensin og vaske den om den blir skitten. De har enda ikke svart. Jeg gav dem en mulighet til å få unnagjort arbeidet i morgen tidlig, men.. hvis de ikke vil, får det være opp til dem Endret 6. november 2008 av ninuska_
ninuska_ Skrevet 6. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 6. november 2008 (endret) Enig. Vi har til dags dato aldri lånt ut bilen, faktisk :klø: Men kanskje det er fordi mange av vennene våre ikke har lappen Det hender samboern gjør andre tjenester med bilen, da; skyss, flytting o.l. Da pleier oftest den som får hjelp å gi noe tilbake, før eller senere. Det er nettopp dette jeg tror aldri vil skje, så nå har jeg satt kravene de må forholde seg til om de vil få hjelp med oppgaven trenger hjelp med. Dette er en person jeg ikke har noe forhold med, som det ikke virker som vedkommende ønsker å ha forhold med meg (vi har møttes et par ganger på fest, og da har personen aldri snakket med meg). Og jeg syns det egentlig er merkelig at personen i det hele tatt spør om utleie av bil - selv om personen kjenner min sambo. Endret 6. november 2008 av ninuska_
Nabodama Skrevet 6. november 2008 #14 Skrevet 6. november 2008 Det er nettopp dette jeg tror aldri vil skje, så nå har jeg satt kravene de må forholde seg til om de vil få hjelp med oppgaven trenger hjelp med. Dette er en person jeg ikke har noe forhold med, som det ikke virker som vedkommende ønsker å ha forhold med meg (vi har møttes et par ganger på fest, og da har personen aldri snakket med meg). Og jeg syns det egentlig er merkelig at personen i det hele tatt spør om utleie av bil - selv om personen kjenner min sambo. Ja, det er rart at denne personen spør om å få låne bilen din! Vi har aldri lånt ut bilene våre til noen, og det er heller ikke vanlig at noen spør om det. Tror vi aldri har blitt spurt, faktisk. Kan bli store konsekvenser av å låne ut bil,så nei!!! Og du, ikke ha dårlig samvittighet da, det har du ingen grunn til!
ninuska_ Skrevet 6. november 2008 Forfatter #15 Skrevet 6. november 2008 Jeg får litt dårlig samvittighet, for jeg vil ikke at venner/bekjente av min sambo skal tenke at jeg er kjip, men jeg tror ikke de forstår hvor mye ansvar det følger med det å ha bil når de ikke har det selv. De har spurt flere ganger om å låne den, og jeg føler det blir litt pågående. Jeg har ingenting imot at samboeren min hjelper dem om de trenger hjelp, men dette syns jeg er greit med de nærmeste vennene hans. Jeg gjør tjenester for mine nærmeste. Det blir feil for min del når det er en person jeg ikke har noe forhold til, men jeg skal la det gå for denne gangen, og så skal jeg si at bilen er ikke til utlån etter dette.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #16 Skrevet 6. november 2008 Har denne personen noensinne eid bil selv? Hvis ikke (som jeg tror) så aner h*n sikkert ikke hvilke kostnader som medfølger det å eie bil, og hvilken økonomisk risiko h*n tar ved å låne bilen hos en fremmed. Jeg hadde aldri i verden lånt bort bilen slik. Hvis jeg låner bort bilen, så er det til folk jeg vet kjøremønsteret til og som jeg stoler 100% på. Ikke perifere venner av venner, som jeg knapt kjenner. Hvis du syns det er vanskelig å si nei, si at du har en slik forsikring hvor bare én/to navngitte personer kan kjøre bilen, og at du ikke har råd til kræsj.
ninuska_ Skrevet 6. november 2008 Forfatter #17 Skrevet 6. november 2008 Nå prøver de å argumentere mot at hvis samboeren min er med vil de være tre i bilen og da vil det ikke gå ann å ta ned baksetene. Ergo, mindre plass. Nå sa jeg nei.
Amalie_85 Skrevet 6. november 2008 #18 Skrevet 6. november 2008 Jeg ville nok ikke lånt bort bilen. Det har hendt av vi av og til har lånt min mor eller stefars bil. Men vi har alltid fylt drivstoff tilsvarende det vi har brukt. Så har vi bytta dekk for dem noen ganger og vaska bilen som takk for lånet. Og det er MIN MOR, ville aldri falt meg inn å bare lånt den og ikke gjort opp for meg! Så det syns jeg er det minste man kan gjøre når man låner en bil, familie, venner, hva som helst når noen er så snill å låner bort bilen!
ninuska_ Skrevet 6. november 2008 Forfatter #19 Skrevet 6. november 2008 (endret) Har denne personen noensinne eid bil selv? Hvis ikke (som jeg tror) så aner h*n sikkert ikke hvilke kostnader som medfølger det å eie bil, og hvilken økonomisk risiko h*n tar ved å låne bilen hos en fremmed. Jeg hadde aldri i verden lånt bort bilen slik. Hvis jeg låner bort bilen, så er det til folk jeg vet kjøremønsteret til og som jeg stoler 100% på. Ikke perifere venner av venner, som jeg knapt kjenner. Hvis du syns det er vanskelig å si nei, si at du har en slik forsikring hvor bare én/to navngitte personer kan kjøre bilen, og at du ikke har råd til kræsj. Fins en slik forsikring? Jeg har lånt bil av pappa mange ganger. Han har lånt min. Det er ingen problem når det er innad i familien føler jeg. Det er full tillit fra begge sider. Endret 6. november 2008 av ninuska_
Amalie_85 Skrevet 6. november 2008 #20 Skrevet 6. november 2008 Fins en slik forsikring? Jepp! Jeg hadde det på veteranbilen min. Forsikring gjennom mamma, så sto jeg som bruker slik at det ble litt billigere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå