Gå til innhold

Barn som er overvektig

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Snøkatten

Jeg kjenner en liten gutt. Han er 3 år og har allerede for mye fedme på kroppen. Han er stor og fryktelig tung. Det ligger nok i genene, for resten av familien er det man kan kalle for overvektig. Foreldrene gir barnet masse mat og det ser ikke ut som de tenker på hva han spiser.

Jeg tenker på at denne gutten blir hemmet i aktiviteter, han har lett for å falle og bekke over og mister balansen fordi han rett og slett er for kraftig og tung.

Bør man slanke et barn som man ser er på vei til å kunne få store overvektige problemer i fremtiden? Men man skal vel kanskje ikke slanke et barn, tenker jeg, men helelr se på hva det spiser og legge om kostholdet og la barnet spise mager mat. Vil det hjelpe?

Hva mener du om dette? :o

Håper på seriøse svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1.Nei, man skal ikke slanke barn...

2. Barn skal ha mye mat. De trenger mye energi og de skal vokse. HVA de spiser er en annen side.. Godterier er selvfølgelig ikke sunt for noen.

3. Mange barn som er tykke når de er små vokser det av seg når de blir eldre og mister "barnekroppen"

4. Mager mat.. nei, ikke til et barn. Gi barnet ordentlig leverpostei, ordentlig brunost osv. (kanskje ikke bare majones og nugatti, men du forstår sikkert hva jeg mener). Matvarene består av mange vitaminer og mineraler barna trenger. Gi barnet også frukt og grønt.

5. Det at barnet faller mye KAN også ha noe med motorikken å gjøre. Den er ikke fullt utviklet hos et barn på 3 år

6. Foreldrene tenker helt sikkert på den lille gutten sin når det gjelder dette, men det er ikke alt vi utenforstående ser..

-Kosepia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøkatten

Nei det er kanskje ikke alltid vi andre rundt ser. Det kan jo være at de tenker på dette selv, selv om de ikke sier noe til oss som er rundt. De har sikkert Helsestasjonen som rådfører dem, får jeg håpe. Jeg vil ihvertfall tro at helsesøster tar det opp dersom hun finner det nødvendig. Jeg får meg ikke til å si noe, eller spørre og grave. Det er sikkert et veldig ømtålelig tema for dem.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Men det er faktisk et økende problem med overvektige barn.

Så jeg er ikke enig i at vi ikke skal slanke barn...

Ikke direkte slankekur som voksne går med vekslende hell igjennom.

Men lære barnet å sette pris på det sunne og ikke gi mat som trøst eller premie...

Oppfordre til fysisk aktivitet - og det har ikke vi foreldre vondt av heller... :wink:

Min gutt er mest blid og glad når vi går turer i naturen... :wink:

La lørdagen være godte dag.

La Mc Donalds og junk være unntak istedetfor regel.

Lære barnet å drikke vann.

Men ikke bare vende det blinde øyet til og si at det vokser av seg valpefettet... Det er vi som foreldre som skal lære barna våre å ta vare på seg selv.

Er det ikke barnemishandling ellers?

Jeg bare spør...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg, Mayamor! Du har kloke holdninger til dette!

Jeg vil heller ikke snakke om "slanking" når det gjelder barn. Jeg har selv en gutt på 12 år som nok har litt "valpefett", han har riktignok vokst og strukket seg litt, men er framdeles kraftigere enn sine to brødre. Dette har også med kroppsbygningen hans å gjøre. Han har fått høre at han er litt "godt i hold" på skolen i blant, og har kommet hjem og forkynt at han må slanke seg. Jeg får gåsehud av dette! Jeg pleier å svare at han er kjempeflott, og at det faktisk er svært få barn som behøver å slanke seg! Men jeg har også benyttet anledningen til å snakke litt om kosthold og bevegelse i samme slengen, uten å være for "moraliserende". Barn trenger å lære at det ikke er all mat som er sunn mat, og at ikke alle fritidsaktiviteter er like gode for kroppen! Jeg har oppfordret ham til å bruke skateboardet sitt mer enn PC'en, f.eks...

En klassekamerat av min eldste sønn har alltid vært rimelig overvektig, og hele familien hans er det. Moren beklaget seg en gang til meg, og sa at det eneste ungene ville ha til middag var hamburgere, pølser og pizza. Så da måtte de jo få det! Hva skulle hun ellers gjøre? De måtte jo ha mat!!! Her mener jeg at denne familien antagelig har kommet ganske skjevt ut ganske tidlig, da barna var små.

Slanking må være forbeholdt voksne, bevisste mennesker som trenger å ta av noen kilo og som slanker seg med fornuft, mens barn bare trenger at voksne tar ansvar for hva barna får i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

De fleste lubne barn vokser "valpefettet" av seg. Som helt liten var jeg ganske lubben jeg også, men etter litt berg-og-dalbane er jeg nå noenlunde formfullendt for denne gang og er veldig fornøyd. Sunn mat i de mengder som trengs er stikkordet. Hjemme hos meg spiser vi masse grønnsaker, og som barn var snop forbeholdt lørdagen. Det er kaloriene vi lever av, det må bare være de rette kaloriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Starya

Også enig med Mayamor, man skal ikke bare la det skure, det er vel så ille som å sette unger på slankekur. Ungene trenger å lære sammenhengen mellom sunt kosthold/bevegelse og helse uten at man nødvendigvis gjør det til en utseende-greie.

På samme måte som fredagsbarn har jeg en sønn som er i godt hold. Han er høy for alderen, og litt kraftig. Dessverre har det ikke vært så lett å få han i aktivitet, for det har vært mangel på ting som interesserer (han haater fotball..). I tillegg er han ikke så innmari interessert i å farte så mye omkring med kompiser. (Det kan ha en sammenheng med at han har ADD og dermed sliter litt med det sosiale.) Imidlertid har vi endelig funnet en aktivitet som lokker, som han skal starte med til høsten.

Jeg er heldig når det gjelder matfronten, for han er glad i sunn mat. Har vi kokte grønnsaker må jeg passe på å få forsynt meg først, eller er plutselig skåla tom! :lol: Men: vi trenger å passe bedre på sukkerinntaket, ingen tvil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor
En klassekamerat av min eldste sønn har alltid vært rimelig overvektig, og hele familien hans er det. Moren beklaget seg en gang til meg, og sa at det eneste ungene ville ha til middag var hamburgere, pølser og pizza. Så da måtte de jo få det! Hva skulle hun ellers gjøre? De måtte jo ha mat!!! Her mener jeg at denne familien antagelig har kommet ganske skjevt ut ganske tidlig, da barna var små.  

Det er dette jeg mener...

Godt forklart, Væren. :P

Det er vi som foreldre som skal vise vei.

Og barna må spise det de blir servert.

Er de sulten - spiser de det de får!

Vi som foreldre kan lære barna våre opp til det meste...

Gode vaner og uvaner...

Det er stor forskjell på litt valpefett og overvekt...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Og som Starya påpeker, det kan lønne seg å være forsiktig med sukkeret. Bare tenk på sukkerinnholdet i ulike youghurter, brus, godteri, saft og så videre. Det var nok en grunn til at vi ikke hadde mye brus hjemme hos meg da jeg var helt liten. Dessuten er det en uting å gi barn søtt pålegg og lignende, til slutt får de jo helt fobier mot alt som ikke er søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kloke ord her!

Er helt enig i at barn kan slankes dersom det er nødvendig, men da ved å spise sunn vanlig norsk mat, mye frukt og grønt + økt fysisk aktivitet. Vi er forbilder for våre barn, og det de lærer av matvaner som små tar de med seg etter de er voksne.

Men selvfølgelig vil det variere fra barn til barn, noen er naturlig mer runde enn andre uten at de lever mindre sunt av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

På samme måte som fredagsbarn har jeg en sønn som er i godt hold. Han er høy for alderen, og litt kraftig.

Som væren kanskje (?), men neppe meg.

Jeg har ingen sønn i det hele tatt...

Jeg synes forøvrig at man ikke skal SLANKE barn, men ikke gi dem pizza til middag, snop som trøst, brus som tørstedrikk og la dem sitte stille hele døgnet.

En tre-åring er for liten til å skjønne for mye av dette, men foreldrene må ta ansvar. En på 12 kan få ting forklart, uten at man fokuserer på utseende.

Det handler om kosthold og levesett. Ikke om slanking, ikke om mager mat, men om fornuftig mat. Om leverpostei heller enn nugatti, om et eple heller enn en sjokolade, om vann heller enn brus. Nugatti på skiva AV OG TIL, litt snop i helga, og brus ved spesielle anledninger, ikke til hverdags.

Lære barna å sykle, la dem løpe, klarte i trær og bruke rulleskøyter. Joda, pc av og til, men ute-lek er viktig.

Ikke alle barn liker fotball (selv er jeg ett av dem, men som voksen har jeg lært meg å verdsette det å SE PÅ fotball (forutsatt at rett lag spiller, generelt bryr jeg meg fortsatt ikke om denne sporten)) men det finnes mye annet man kan drive med. som barn drev jeg med friidrett en periode, langt mer givende enn fotball for meg. Men, bare det at barn leker ute, sammen med andre, leke politi og røver, gjemsel, boksa går, titten på hjørnet, alle disse lekne vi lekte som barn, og som innebar masse fysisk bevegelse.... Kanskje flere barn trenger å lære disse lekene? Kan de dem?

Å gå i fjellet om sommeren og på ski om vinteren er også noe jeg er oppvokst med. Kanskje ikke alltid det jeg likte best etterhvert som jeg ble eldre, men, bevegelse ga det hele familien i alle fall.

Det jeg vil frem til er at man ikke skal la et tre år gammelt barn bli overvektig, det er foreldrenes ansvar å se til et fornuftig kosthold og levesett. Joda, noen har anlegg for kraftigere kropp enn andre, og "valpefettet" vokser de fleste av seg. Men jeg ser små barn på 2-3 år som er KRAFTIG OVERVEKTIG, og mange av disse fores med pizza og brus....

En gylden middelvei, her om i de fleste andre områder, er nok det beste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Enig med Mayamor....... :Nikke:

Jeg er for at man gjør noe - heller enn å la de ese ut - og så bli mobbet for dette på skolen ......Ikke alle vokser av seg valpefettet .....og mange barn er hemmet i aktiviteter fordi de er feite ....de velges bla sist i gymen for de greier ikke å henge med ....slikt er sårende for barn ! ......Mer aktivitet - mindre dataspill .....sunnere mat - gode matvaner ......

Man kan ikke lukke øynene for dette som er et voksende problem ....det er trist :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Som væren kanskje (?), men neppe meg.

Jeg har ingen sønn i det hele tatt...

Hupsideisann! Jeg erklærer meg halvblind i gjerningsøyeblikket... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er blitt en kultur for å ha mat som belønning i den senere tid. "Hvis du er snill og hjelper til hjemme, kan vi reise på mcdonalds på fredag!"

Hva med "hvis du er snill og hjelper til hjemme, kan vi dra i svømmehallen på lørdag, så kan du prøve alle skliene deres"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og godteri er ikke bare godteri.

For å ikke være altfor streng - synes jeg man kan unne seg en iskrem midt i uka, et kakestykke på mandag og dessert på f.eks. søndag...

Tror hvis man er for streng, så får barnet et unaturlig sug etter søtsaker - og helt fri går ingen. Husker vi kjøpte gelepulver på butikken (barn fikk ikke kjøpe godteri annet enn i helgen) - og spiste gelepulveret rett fra pakken...

F.eks. brus og sjokolade fyller ikke opp, slik at man blir mett ... man tilfører imidlertid masse tomme kalorier. En is gir metthetsfølelse og må kunne lirkes inn i menyen av og til...

Hvis et barn spiser normalt, og er i aktivitet, skulle det være unødvendig å slanke det. Hadde jeg hatt et overvektig barn, hadde jeg innført fiskemiddager fem dager i uka - med saus i stedet for smør, masse grønt og frukt. Uten å nevne vekt med et ord.

Samtidig begynt med aktiviteter - gjerne sammen med barnet, dersom vekta er drøy og poden hadde problemer med å komme i gang på egen hånd. Svømming f.eks. er ypperlig. Orientering for hele familien. Søndagsturer med medbrakt niste/grillmat. Golf. Tur med hunden (eller naboens hund). Sykkelturer. Turer på museum og utstillinger - vandre rundt før man avslutter med et cafebesøk (der man få lov å unne seg noe søtt om man ønsker...)

Har aldri vært borti problemet med tykke barn, men dette er hva jeg selv ville innført. Alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Når vi er inne på det med mat og barn og søtsakere - så vil jeg bare også få komme med en liten kommentar. Og det gjelder å gi barn mat som trøst og belønning.

Ved å gi barna saft og is og boller og kaker eller skive med snadder på når de gråter eller er leie eller er flinke - så legger vi grunnlag for trøstespising/(tvangsspising)...........Mat skal ikke være trøst ...mat skal være noe man spiser fordi kroppen trenger det .....når man begynner å bruke mat til trøst - så er man også inne i en ond sirkel .....tvangsspising ....eller trøstespising som jeg kaller det ....mat trøster nemlig mye det har jeg lært ....men gleden er kortvarig - og så er man like deppa igjen ...og må spise litt mer........

Som liten var det nemlig mat å få når man var lei seg ...eller hadde gjort noe bra ..................og hvor sundt forhold får man til mat da .......?

Det var en liten avsporing ...men fører / kan jo føre til overvekt også .....hos liten og stor ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg synes det er feil å slanke et barn! Men en kan leve på riktig mat da, uten at det trenger å være en "slankekur". Tror det er bra hvis hele familien legger om kostholdet, ingen tar skade av det! Fysisk aktivitet er også viktig, og somregel veldig gøy for en liten skrue på 3 år. Så kan en jo ha f.eks lørdagsgodt...trenger jo ikke bli helt avholden på godteriet. Jeg blir litt provosert av at foreldre gir ungene for mye snop. Jeg har selv vært overvektig, og det var IKKE gøy! Men jeg ble overvektig pga min egen latskap så jeg kan ikke klandre andre. Men det er trist for barn som vokser opp med foreldre som har en laber holdning til helse og livsstil, mange av de blir overvektige på livstid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vil bare si meg enig med de som skriver at en ikke bør slanke barn. Har selv en nevø som "alltid" har vært lubben og overvektig og høy for alderen helt siden han var liten. Han er glad i altslags mat og spiser gjerne mye frukt og grønnsaker.

Han er nå snart 10 år og har strukket seg veldig. Er nå ganske høy og kraftig, uten å være overvektig. En flott gutt med andre ord.

Bare for å illustrere at selv om barn er overvektige i småbarnsalderen så er det ikke nødvendigvis godteri og usunn mat som gjør at de er overvektige. Og de trenger heller ikke å forbli overvektige når de blir eldre.

Knib,

Brownie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Synes det er viktig å få fram at det er en vesentlig forskjell på overvektig og litt valpefett.

Det ER et økende problem med overvektige barn.

Ikke bli blinde for det...

Her er det ikke snakk om å være så streng at ikke barnet kan få en is, lørdagsgodteri etc.

Her er det snakk om at ikke barnet skal få pommes frites, hotdog, pizza etc istedetfor sunn mat som grovt brød, og "vanlig" norsk mat med fisk og grønt.

Lære barnet å spise rett og bevege seg mer.

Ikke bare vende det døve øret til...

Det er stor forskjell på å slanke et barn og passe på hva det putter i munnen.

Det er vi som foreldre som har dette store ansvaret å forme barna våre.

Og da snakker vi ikke bare om oppførsel... :wink:

Men jeg vil påstå at det er barnemishandling å "overse" at ens barn er overvektig.

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøkatten

Selv har jeg to barn som man kan kalle for tynne barn. Jeg har hatt problemer med å få i dem nok mat til tider og sliter enda med minstejenta. Men hun spiser, men ikke nok bra og sunn mat.

Det er viktig med godt et kosthold, både den ene og andre veien.

Takk for fine svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...