Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi prøver å bli gravide... sluttet på pilla for seks mnd siden. har enda ikke fått tilbake mens. Kan man ikke bli gravid føre den kommer tilbake? Tok abort for mange år siden, men i mellomtiden har jeg hatt klamydia over en ukjent periode. begynner jo nå å lure på, om det har gjort at det ikke er så lett å bli gravid lengre... har jo hørt at man kan bli steril av det!!!! er 24år! hadde vært fint med seriøse svar!

hilsen en bekymret jente... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo ta tid å bli gravid. Det sies at man skal ha vært prøvere i 1 år før man kan bli regnet som ufrivillig barnløs, og blir sendt til utredning. Vi var prøvere 5 mnd før vi fikk henvisning til utredning. VI fikk det såpass tidlig fordi det var utenforstående omstendigheter som gjorde oss kandidater. Har vennepar av oss som prøvde i 14 mnd før spiren satt. Andre ble gravide på første forsøk.

I ditt tilfelle så har du jo ikke fått tilbake mensen etter p-pilleslutt. Så jeg antar at kroppen din bruker litt tid på å komme tilbake i normal syklus igjen.

For mange år siden sluttet jeg på p-piller, og jeg fikk ikke mensen tilbake før det hadde gått 12 mnd. Var i den anledning til legen og fikk beskjed om at det kunne ta inntil et år før mensen var tilbake.

Hvis jeg var deg, ville jeg kontaktet legen din, og snakket med legen. Har hørt at andre som er i samme situasjon som deg, får Provera, tror jeg det het, for å gi blødning. Skulle det vise seg at du mangler eller mangelfull EL så vil du kunne få Pergotime for å gi EL.

Hvorvidt du har blitt steril etter khlamydiainfeksjon det kan du jo ikke vite før du har blitt utredet.

HAdde jeg vært deg, ville jeg kontaktet legen og ta det derfra.

Skrevet

Man kan bli gravid før mensen kommer tilbake - fordi man kan få første eggeløsning før man får første mens.

Enig med NemoLinn - jeg ville oså kontakta lege pga den tidligere klamydiainfeksjonen.

Skrevet

Enig med de over. Du kan ha tette eggleder som følge av infeksjonen.

Gjest Trulte29
Skrevet

Jeg slutta også med p-pilla for et halvt år siden, har hatt en mens ganske kort tid etter at jeg slutta, etter det har jeg ikke hatt mensen. Da det hadde gått tre mnd uten blødning gikk jeg til lege - ble henvist til gynekolog. Har tatt prøver som ikke viser noe galt med hormoner eller noe annet, men ble av gynekolog satt på provera for å få blødning og pergo for å få eggløsning. Har akkurat tatt ferdig et brett med provera nå og venter på blødning. Den 5. mensdagen skal jeg begynne å ta pergo, så får vi se om det får noen effekt...

Ta en tur til legen du. Det er greit nok at de som har normal syklus bør prøve en stund før man får utredning, men når man ikke får mens er det jo ikke noe å prøve for egentlig.. Man er jo ikke garantert at mensen kommer tilbake stabilt noen gang, så like greit å sjekke hormoner etc først som sist. Legen sa til meg at det var bra jeg kom så fort, så ikke hør på alle som sier at du må vente....

Skrevet
Enig med de over. Du kan ha tette eggleder som følge av infeksjonen.

Hvordan sjekker de dette? Og gjelder dette kun ved klamydia eller også ved "normal" betennelse i livmoren?

Gjest *******
Skrevet
Hvordan sjekker de dette? Og gjelder dette kun ved klamydia eller også ved "normal" betennelse i livmoren?

Mycoplasma genitalium infeksjon kan også forårsake sammenvoksninger.. Vær obs på at de alle fleste leger ikke rekvirerer for undersøkelse av M. genitalium når man ber om undersøkelse for SOS selv om dette er en seksuelt overførbart.

Skrevet

Jeg fikk en tett eggeleder etter gardnerella infeksjon, har aldri hatt klamydia. M var plaget med gardnerella infeksjon mens jeg gikk på PP. Har ellers aldri hatt infeksjoner i underlivet, ei heller kjønnssykdommer

Skrevet

I følge min lege er tette eggledere et resultat av svært langvarig klamydiainfeksjon. Noe som ofte resulterer i sykehusopphold pga store ubehag. Han mente derfor at man ikke skulle være så redd for det man leste i media om det høye antallet av kvinner som ble barnløse pga denne infeksjonen. Til meg sa han også at man burde holde seg unna nettet og heller undersøke evt spl man har hos sin lege, da det florerer så alt for mange usannheter på nettet, noe som igjen bare skaper usikkerhet hos folk.

Skrevet
I følge min lege er tette eggledere et resultat av svært langvarig klamydiainfeksjon. Noe som ofte resulterer i sykehusopphold pga store ubehag. Han mente derfor at man ikke skulle være så redd for det man leste i media om det høye antallet av kvinner som ble barnløse pga denne infeksjonen. Til meg sa han også at man burde holde seg unna nettet og heller undersøke evt spl man har hos sin lege, da det florerer så alt for mange usannheter på nettet, noe som igjen bare skaper usikkerhet hos folk.

Du så at jeg skrev ovenfor at jeg hadde fått en tett eggeleder pga gardnerella infeksjon? Jeg har ikke hatt febr, eller andre prob i forbindelse med disse infeksjonene, men har hatt utallige infeksjoner.

Klamydia kan man få tette eggledere av, og trenger ikke å bli inlagt på sykehuset pga dette. Bli litt dumt å stole på hva en lege sier, ikke alltid de har de riktige svarene, eller kunnskapene.

Skrevet

Du så at jeg skrev ovenfor at jeg hadde fått en tett eggeleder pga gardnerella infeksjon? Jeg har ikke hatt febr, eller andre prob i forbindelse med disse infeksjonene, men har hatt utallige infeksjoner.

Klamydia kan man få tette eggledere av, og trenger ikke å bli inlagt på sykehuset pga dette. Bli litt dumt å stole på hva en lege sier, ikke alltid de har de riktige svarene, eller kunnskapene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...