Gå til innhold

Finnes det rent sukker av sukkerbeter på markedet?

Anbefalte innlegg

Gjest "fersk" allergiker
Skrevet

Jeg har i dag fått beskjed om at jeg har en rekke allergier, og det er utrolig mye jeg ikke kan spise.

Blant søte ting forsvinner frukt, bær, rørsukker, honning, alle kunstige søtningsstoffer, lønnesirup, ren fruktose osv, og jeg står igjen med sukker fra sukkerbeter/-roer. Men er det egentlig å få kjøpt i ren form? Jeg har aldri sett det før.

Dessverre er jeg ikke så mobil, så det er ikke bare-bare for meg å pløye butikkhyller, dessuten ser "sukker"/"sukrose" ut til å være en felles merking på sukker fra både rør og beter, og da blir det ganske håpløst...

Hvis noen vet om, og eventuelt hvor jeg kan kjøpe sukker av sukkerbeter, blir jeg glad! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har i dag fått beskjed om at jeg har en rekke allergier, og det er utrolig mye jeg ikke kan spise.

Blant søte ting forsvinner frukt, bær, rørsukker, honning, alle kunstige søtningsstoffer, lønnesirup, ren fruktose osv, og jeg står igjen med sukker fra sukkerbeter/-roer. Men er det egentlig å få kjøpt i ren form? Jeg har aldri sett det før.

Dessverre er jeg ikke så mobil, så det er ikke bare-bare for meg å pløye butikkhyller, dessuten ser "sukker"/"sukrose" ut til å være en felles merking på sukker fra både rør og beter, og da blir det ganske håpløst...

Hvis noen vet om, og eventuelt hvor jeg kan kjøpe sukker av sukkerbeter, blir jeg glad! :-)

Sukker fra sukkerrør og sukkerbeter inneholder samme type sukkerart, nemlig sukrose. Det er i praksis ingen forskjell på de to.

I følge denne: http://www.aschehoug.no/file/ci1046404/Nat...ygging_kap1.pdf er sukker som selges her i landet produsert fra sukkerbeter.

Og i følge nettsiden til Danisco http://www.retail.daniscosugar.no/cms/conn...s+are+produced/ bruker de sukkerroer som råstoff.

Så vanlig butikksukker her i Norge er altså "sukkerbetesukker".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...