questionable Skrevet 6. november 2008 #1 Skrevet 6. november 2008 Etter å ha fulgt litt med på nyehetene, og sett at renten jo skal være på vei ned, er det jo kanskje ikke så merkelig om man tenker at da går renten ned ned i banken og dermed på boliglånet, også. Men ..nei. Er det helt urealistisk å "drømme om" at banken skal følge utviklingen og sette ned boliglånsrenten? Eller...? Må vi bare leve med denne renten enda lenger?
Alison Skrevet 6. november 2008 #3 Skrevet 6. november 2008 Det er nesten umulig å holde oversikten over hvordan renteutviklingen er for tiden. Media skal selge og gir på langt nær ut all relevant informasjon. Det er renteøkninger og rentenedganger på løpende bånd. Noen får kjeft for å ikke sette ned renten fort nok og andre har fått skryt for å ha satt ned renten. I forrige uke satte DnB NOR opp renten og denne uka har flere kommet etter, bl.a. Skandiabanken, Fokus bank og Nordea. Skandiabanken vil også komme med enda en renteøkning til 21. november. Alle disse bankene har meldt om rentenedgang, men den vil for de fleste ikke tre i kraft før i desember. Det er faktisk den banken som har fått mest kjeft, DnB NOR, som setter ned renten først. De har meldt om en nedgang fra 30. november. Det er ikke alltid rentekutt kan gjøres på det tidspunktet det skrikes høyest. Bankene må drive forsvarlig. Det er pengemarkedsrenten som som skaper problemer i forhold til de rentenedgangene vi som lånekunder gjerne vil ha. Denne pengemarkedsrenten har økt og er nå høyere enn da Norges bank satte ned styringsrenten. Noen banker har varslet rentenedgang, men eksisterende kunder får ikke glede av disse på noen uker enda. Innen den tid er jeg ganske overbevist om at de aller fleste banker har varslet rentenedgang. Slik markedet er nå ville jeg ikke ha forhastet meg med å bytte bank. Den som er billigst denne uka er gjerne den dyreste neste uke.
Gjest Gitte Skrevet 6. november 2008 #4 Skrevet 6. november 2008 Nå har endelig Dnb fulgt etter! Ned 0,5 fra 30.november.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. november 2008 #5 Skrevet 6. november 2008 Nå har endelig Dnb fulgt etter! Ned 0,5 fra 30.november. DnB har ikke fulgt etter. Nedjusteringen som effektueres 30.november ble varslet i midten av oktober... Altså får styringsrenten ble satt ned siste gang.
Alison Skrevet 6. november 2008 #6 Skrevet 6. november 2008 DnB har ikke fulgt etter. Nedjusteringen som effektueres 30.november ble varslet i midten av oktober... Altså får styringsrenten ble satt ned siste gang. Nei, du tar feil. Det har blitt varslet rentenedgang i dag (greit å følge med på nyhetene før du sier at noen tar feil ).
Gjest Gitte Skrevet 6. november 2008 #7 Skrevet 6. november 2008 DnB har ikke fulgt etter. Nedjusteringen som effektueres 30.november ble varslet i midten av oktober... Altså får styringsrenten ble satt ned siste gang. DnB HAR fulgt etter jo... http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/11/06/553043.html
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #8 Skrevet 6. november 2008 Beklager. Jeg var inne på DnB sine sider bare for ett par timer siden og da lå det ingen informasjon om dette. Men pressemeldingen er tydeligvis nettopp sendt ut. Trodde ikke de sendte ut slikt om ettermiddagen. Burde selvsagt dobbeltsjekket det før jeg svarte. Sorry! Renteendringen jeg tenkte på effektueres 25.november og ikke 30.november, så det jeg skrev ble jo uansett feil.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2008 #10 Skrevet 7. november 2008 <snip> Jeg vil honorere Alison for et velskrevet innlegg! (som vanlig...)
Alison Skrevet 7. november 2008 #11 Skrevet 7. november 2008 Jeg vil honorere Alison for et velskrevet innlegg! (som vanlig...) Tusen takk .
Nala Skrevet 7. november 2008 #12 Skrevet 7. november 2008 Her er en god forklaring til hvorfor bankene ikke kutter renta som normalt: http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=523521
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå