Gå til innhold

Politianmelde ungdom som selger dop

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lisbeth_*
Skrevet

Noen som vet det?

Om man kan politianmelde en f.eks. 16 åring som selger hasj til ens egen 15 åring??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Generelt sett: Selvfølgelig kan du det.

Skrevet

Kopierer svaret mitt fra den andre tråden:

Man kan anmelde, men om det er så lurt er en annen ting..

Dersom man anmelder en person som selger hasj til ens egen 15-åring, så vil jo 15-åringen bli avslørt som misbruker og man risikerer at f.eks barnevernet blir koblet inn i saken.

Skrevet

og da til lk... Ville du ikke hatt hjelp med en ungdom på 15 som misbruker narkotika?? Det ville jeg. Da hadde jeg dratt inn barnevernet selv om jeg ikke hadde maktet og stoppet problematikken selv. Det er jo ganske alvorlig.

Jeg ville tatt kontakt med både barnevern og politi jeg. Og tie fordi man er redd for at noen blander seg fordi min egen sønn/datter bruker narkotika?????? Nei vett du hva! Det er ikke akkurat å beskytte barna!!! Det er et tegn på at noe er alvorlig galt!!!

Skrevet

^Og du har mye erfaring med barnevern og avrusningsinstitusjoner skjønner jeg!

Grunnen til at jeg er skeptisk til barnevernet når det gjelder narkotikasaker er kort og greit fordi jeg har flere venner/kjente som havnet under barnevernet etter narkotikamisbruk. Disse ble lagt inn på avrusning, og per dags dato kan jeg si så mye som at ei er død av overdøse, tre er fortsatt påkjøret og to er det uvisst hva holder på med. Det var ikke så mye hjelp å få der.

Hvilken grunn er det til å koble inn barnevernet når de uansett ikke har lov til å sperre folk inne for å holde de vekk fra narkotika og gamle rusvenner? Da er det faktisk bedre å prøve å få bukt med problemet selv. (Ja, det ER faktisk mulig det også!)

Skrevet
Noen som vet det?

Om man kan politianmelde en f.eks. 16 åring som selger hasj til ens egen 15 åring??

Dette kan du selvagt gjøre. Du trenger ikke si at 15 åringen som kjøper er ditt barn.Du trenger ikke å oppgi navnet på sønnen din eller ditt eget navn.

Tatt fra denne linken

Hvordan kan du tipse politiet?

Tips om narkotikakriminalitet skal gis til politiet i det distriktet du bor;

ved personlig frammøte hos politiet

på telefon, åpent eller anonymt

på faks, åpent eller anonymt

per brev, åpent eller anonymt

via Internett til politidistriktet, åpent eller anonymt

Skrevet

Og det er mange det går bra med. Ja jeg har vært mye borti det og vet om mange med veldig bra resultater. Jeg mener det er uforsvarlig at man ikke tar tak i problematikken når man vet den er der og satser på at det ordner seg. H*n tar sikkert til fornuft...

Ja jeg vet det er mulig å få bukt med problemet selv, men tenker også på alle de andre som også kan få problemer om det er slik at en 16 åring går rundt og selger på skolen.. Jeg hadde hvertfall blitt rasende om ingen hadde tatt affere om det var min sønn som solgte narkotika til de andre på skolen og fikk de til å flørte med det, eller om datteren min fikk narkotika av noen på en fest etter de hadde kjøpt det av en på skolen fordi ingen tok tak i problemet. Sorry, jeg hadde ikke på noen måte greid å overse dette. Og slik at det er sagt. De som først har problemer med narkotika og ikke greier seg.. Det er jo uansett ikke alle som har godt utbytte av behandling så 100% får det jo aldri blitt og det er jo som oftes litt mer komplekst enn at de fikk prøve narkotika som 15 åringer... Men å vite, se det går dårlig og ikke ha prøvd. Kunne ikke levd med meg selv!

Skrevet

Du bør anmelde både 16-åringen som solgte og sønnen din som kjøpte narkotika. Lovovertredelser som er så alvorlige at de kvalifiserer til fengselsstraff, bør alltid anmeldes, selv om den skyldige er i din nærmeste familie. Den som ikke anmelder selv om h*n visste hva som skjedde, kan ellers bli regnet som medskyldig i handlingen.

Mindre alvorlige lovovertredelser som bare vil kvalifisere til forenklete forelegg, synes jeg likevel ikke skal man skal anmelde hver gang det oppdages (ex feilparkering, kjøring uten bilbelte etc), da politiet neppe vil sette i gang etterforskning i slike saker uansett.

Skrevet

Anmelde 16-åringen som selger er i og for seg greit, men jeg hadde som sagt (det kom kanskje litt feil frem) ikke nevnt 15-åringens navn.

Og det kommer utelukkende av min oppfatning av barnevernets behandling av rusungdom. Nei, jeg tolererer ikke langere, jeg kan ikke fordra rusa personer, men jeg unner ingen ungdommer å havne på en avrusningsinstitusjon. Det jeg har sett av resultater er skremmende, og etter min mening er det galskap å sette en gjeng rusavhengige ungdommer sammen på et lite område. Og så lenge de ikke kan sperres inne med tvang, så er det lite som hjelper, ihverfall dersom de ikke er veldig motiverte for det selv. Og meg bekjent, så er det som oftest først etter en "døden nær"-opplevelse at det faktisk skjer...

Skrevet

Javel så da er det bedre at de lever i rusmiljøet utenfor institusjonene da! Langeren blir tatt og de finner andre miljøer og langere og ekspanderer sitt rusmiljø uten behandling for sine problemer. Hadde jeg vært din datter og havnet skikkelig på kjøret tror jeg at jeg hadde klandret deg for at du ikke skaffet meg hjelp så tidlig som mulig for å få sjansen til å få behandling og muligheten et bedre liv.

Hvorvidt ungdom lar seg behandle tror jeg ofte henger sammen med hvor sammensatt problemene er og hvilke muligheter de har rundt seg. Jeg drar ikke alle under en kam, men jeg tror ofte er det slik. Det er da ikke nødvendigvis slik at det er institusjonene det kommer ann på.

Skrevet

Ok. Du er tydeligvis ikke interessert i å skjønne hva jeg prøver å si.

Jeg har en død venninne, en død fetter, tre bekjente som er på kjøret, ei svigerinne som nesten døde av overdose og ei kusine som endelig er rein. Jeg har sett ganske mye, jeg veit hvor farlig det er, men det jeg prøver å si er at barnevernet ikke nødvendigvis er første og beste løsning. Ja, en ungdom som er på kjøret trenger hjelp, men da er faktisk urinprøver to ganger i uka like greit. Akkurat som det er like greit å bo hjemme, dersom foreldrene har ressurser til dette...

Skrevet

Jo jeg hører hva du sier jeg.. Bare nysgjerrig. Mener du at alle disse er døde på grunn av at de har vært under barnevernet og om de hadde hatt to urinprøver i uken hjemme så hadde de levd den dag i dag? Eller er det mangel på bruk av tvang som burde vært gjort annerledes.

Du må også se at jeg snakker om at jeg snakker om rusen som en del av et problem og derfor mener jeg at det skal veldig mye ressurser til for et hjem å få bukt med problemene..

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Anmeld - og vis at du tar problemet på alvor og at du har nulltoleranse i forhold til dop. Om barnevern/politi blir koblet inn, betyr ikke det at problemet blir forverret. Jeg har svært har sett problemet i nær familie og vedkommende er lagt inn - på tvang - til avrusing. Ja - de sprekker innimellom der også, men blir hanket inn igjen. Og tross alt nyktre døgn er døgn uten dop og en bør krysse i taket for hver dag som går. Ungdommen kontrollerer hverandre og hver enkelt må vise seg verdig (ulike plan) før de får goder der de bor eks telefontid etc

Jeg har vært til flere samtaler på stedet og er full av beundring for hva de greier. Du er hjelpesløs alene som foreldre/lærer hvis dopen har fått tak i poden din. Alle ungdommer tror de har kontroll - det er bare hasj - bare vås, du vet aldri når du mister kontroll i forhold til dop. Tror det gjelder spesielt ung ungdom.

Anmeld jo før jo bedre.

Hilsen fra en som er midt oppe i problematikken

Gjest Gjest_Maiken_*
Skrevet
Ok. Du er tydeligvis ikke interessert i å skjønne hva jeg prøver å si.

Jeg har en død venninne, en død fetter, tre bekjente som er på kjøret, ei svigerinne som nesten døde av overdose og ei kusine som endelig er rein. Jeg har sett ganske mye, jeg veit hvor farlig det er, men det jeg prøver å si er at barnevernet ikke nødvendigvis er første og beste løsning. Ja, en ungdom som er på kjøret trenger hjelp, men da er faktisk urinprøver to ganger i uka like greit. Akkurat som det er like greit å bo hjemme, dersom foreldrene har ressurser til dette...

Dette er jo veldig individuelt. Naboens sønn hadde begynt å bruke dop. De skulle løse problemet selv. Dvs at han måttet ta urinprøver. Men etterhvert ga gutten blaffen i hva urinprøvene viste. For ham var vennene han hadde i feil miljø og rusen viktigere enn hva foreldrene sa og han ga blaffen i hva foreldrene mente om det. Man kan ha veldig gode og ressurssterke foreldre men allikevel trenge hjelp utenfra Det spørs helt på ungdommen det!

Naboen blandet inn barnevern og fikk gutten på en avrusningsinstitusjon. Det funket kjempebra. Han kom bort fra miljøet og vennene på hjemplassen. Ble nykter og fikk startet på utdannelse. I dag er gutten mann og er rusfri og har både god jobb, godt hjem og en familie.

Noen ganger så er barnevern, politi og hjelp utenfra den beste løsningen!

Skrevet (endret)

..

Endret av thapara
Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
De fleste femtenåringer som prøver hasj er vel ikke akkurat på kjøret? Jeg tror en liten snakk med politiet ville satt en støkk i de fleste i alle fall.

Og anmeld langeren.

Riktig. For i dag er det veldig vanlig at ungdom (fra ungdomskolealder) prøver hasj. De er nyskjerrige og ønsker å vite hvordan det er. Og det er lett å få tak i. Det trenger ikke være snakk om lugubre langere som vil ha dem på kjøret. Man får lett kjøpt en joint av en man kjenner. Også prøver man kanskje litt på en fest en eller to ganger i månden. Også kutter man ut og drikker kanskje øl i steden for. Mange unge i dag har det samme forholdet til å prøve hasj som å prøve å drikke. Men de går som regel over til å drikke.

Min sønn har sagt at han foretrakk hasj en periode fordi han ble i godt humør men ikke full, og ikke fyllesjuk.

Jeg kjenner også mange voksne som tar seg en joint innimellom for å slappe av og kose seg. Kanskje en gang eller to i måneden. Ingen av dem er på kjøret. De har gode jobber og godt liv og kommer aldri til å få noe større forbruk enn det de har.

Jeg er kanskje litt liberal jeg da. Men man trenger ikke bli vettaskremt fordi man oppdager at noen røyker hasj.

Skrevet
Noen som vet det?

Synes du skal snakke med politiet. Det er ikke lov å selge dop i norge. Hvem han har solgt det til spiller ingen rolle. men vil bli brukt som vitne..

Optil deg. Men det er viktig at disse ung guttene forstår at i Norge er dette ikke lov (å selge). Å røyke er da heller ikke lov..men det ville ikke vært et problem om man ikke kunen kjøpe det:) hehe

Skrevet

Jesus, det er jo bare snakk om hasj... De fleste røykte jo litt når man var ungdom. Det å "beskytte" barnet, og gjerne skjerme det for verden kan fort gjøre ting verre, og barnet kan bli fristet til å prøve enda sterkere stoffer. Det viktigste er at ungen forstår at man ikke må gå lenger enn hasj, noe de aller fleste gjør.

Skrevet

Hva angår bare hasj, det har alle prøvd... Hva tror du de som er skikkelig på kjøret begynte med? Jo hasj som alle andre.. Slår du mynt eller kron da om sønnen din er den som får rusproblemer eller den som prøvde for å være nysgjerrig?

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan ta så lett på det når vi vet hvor ille det kan gå! Nei ikke alle blir rusmisbrukere, men tar dere sjansen på å satse på at h*n ikke blir det?

Jeg er enig med Maiken, det er individuelt hva folk klarer å få til selv, men en rusavhengig ungdom står nødvendigvis ikke skolerett med negativ test med full respekt for alt foreldrene gjør for dem..........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...