Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fast ansettelse og jobber 80 % stilling. Jeg har fått et oppdrag fra en annen arbeidsgiver og sjefen der har skrevet ut en ansettelsesavtale basert på timesats.

Dette er en jobb jeg kommer til å gjøre på fritiden. Har min faste arbeidsgiver noe med dette? Kan jeg i praksis være ansatt flere steder samtidig, eller finnes det regler som forbyr det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet
Jeg har fast ansettelse og jobber 80 % stilling. Jeg har fått et oppdrag fra en annen arbeidsgiver og sjefen der har skrevet ut en ansettelsesavtale basert på timesats.

Dette er en jobb jeg kommer til å gjøre på fritiden. Har min faste arbeidsgiver noe med dette? Kan jeg i praksis være ansatt flere steder samtidig, eller finnes det regler som forbyr det?

Det finnes ingen lov mot å ha ekstrajobber, men noen arbeidsgivere tillater ikke at du samtidig er ansatt flere steder, i hvertfall ikke i konkurrerende bedrifter.

Skrevet

Jeg har flere ganger vært ansatt flere steder samtidig, men som Stjernedryss sier, det kan finnes begrensninger på om arbeidsgiver tillater slikt. Arbeidsgiver kan også gi begrenset tillatelse, for min del betød dette at jeg måtte prioritere hovedarbeidsgiver ved kollisjon på timeplanen, at hovedarbeidsgiver måtte gi ny tillatelse om biarbeidsgiver ønsket å forlenge avtalen og at jeg ikke fikk lov til å benytte upubliserte data og metoder fra hovedarbeidsgiver i arbeidet for biarbeidsgiver, selv når disse var innhentet/utviklet av meg selv.

Skrevet

Ok, så det vil si at jeg må si fra til hovedarbeidsgiver?

Tenkte å unngå det.... Bare sånn for enkelhets skyld..

Skrevet

Du kan jo se etter i arbeidskontrakten om det står noe der. Jeg har hørt skrekkhistorier om folk i teknologibedrifter som mister mye mer enn bare jobben fordi de lot seg lokke til å gjøre en jobb for en konkurrent, leverandør eller kunde.

Hva er egentlig problemet med å spørre sjefen?

Gjest Gjest_tea_*
Skrevet
Ok, så det vil si at jeg må si fra til hovedarbeidsgiver?

Tenkte å unngå det.... Bare sånn for enkelhets skyld..

Som den over sier så se i arbeidskontrakten din om det står noen begrensninger der. Eventuelt personalhåndbok eller noe lignende.

Så lenge det ikke er en konkurrende bedrift og det ikke står noe i kontrakt/håndbok tror jeg ikke det blir noe stort problem og at du ikke må si ifra til hovedarbeidsgiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...