Gjest Eurodice Skrevet 6. november 2008 #1 Skrevet 6. november 2008 Er det noen av dere som kan gi meg gode råd om hvordan jeg skal bli kvitt dette uvesenet (sett med mine øyne)? Jeg har meldt fra til Brønnøysundregistrene for lenge siden, men det ser ikke ut til å hjelpe. Det ringer stadig fra diverse firmaer både til min mobiltelefon og hustelefonen. Jeg lar stort sett være å svare når jeg ser det er fra slike steder, det vil si det hender jeg trykker på svartasten, og så er det stumt i den andre enden. I går ringte det fra Max marketing. Jeg tok feil av navnet i farten og trodde det var fra noen annen, og svarte. Merkelig nok var det et menneske som begynte å snakke. Jeg tok opp med henne at jeg hadde reservert meg for denne type oppringninger og bad om at hun sørget for å slette meg fra deres registre. Men lettvint skal det ikke være, tydeligvis. Dette kunne ikke hun gjøre. Jeg måtte ringe selv til kundesenteret og gi beskjed. Det samme skjedde meg for en tid tilbake, og da ble jeg så paff at jeg faktisk ringte og sa fra. Siden var det slutt med telefoner fra den kanten. Det skal da ikke være slik at man selv skal måtte bruke tid og penger på å ringe hit og dit for å få slutt på elendigheten? Hva er da poenget med å reservere seg?
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 Du kan ikke reservere deg mot meningsmålinger, dessverre. Selskaper skal oppdatere listene sine minst hver 3. måned, så om det ikke har gått mer enn 3 måneder kan det være enkelte som ikke har oppdatert siden du registrerte deg. Når de ringer kan du be dem om å slette deg fra listene sine.
lucy_in_the_sky Skrevet 6. november 2008 #3 Skrevet 6. november 2008 Har hørt noe om at du må si ifra til Brønnøysund hvert år at du vil reservere deg mot telefonsalg? Dvs at om det er mer enn et år siden du gjorde det, så må du gjøre det på nytt.. Jeg er ikke 00% sikker på om det stemmer, men kan jo prøve å melde fra til Brønnøysund på nytt uansett..
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #4 Skrevet 6. november 2008 Ah. Jeg har også vært veldig plaget av dette den siste tiden. Har registrert meg hos Brønnøysund og det var lenge stille men nå de siste månedene har jeg blitt oppringt fra diverse steder flere ganger i uken. Hvis jeg ikke svarer eller bare legger på så ringer de igjen senere på dagen eller neste dag. Jeg har også vært plaget med reklame via sms. Fryktelig irriterende! Jeg sa til han som ringte meg igår at jeg har reservert meg mot slike telefoner, men det ville han ikke høre snakk om. Han kunne ikke fjerne meg fra deres lister, det måtte jeg ta opp med Brønnøysund. Og der er jeg altså registrert for lengst. Har gjort det flere ganger også faktisk. Håpløst. Håper det kommer noen gode tips her!
Pingting Skrevet 6. november 2008 #5 Skrevet 6. november 2008 Desverre er det ikke så enkelt. *sukk* Jeg reserverte meg for evigheter siden, og får fremdeles telefoner (nå heldigvis veldig sjeldent). Jeg pleier å si at jeg har reservert meg mot telefonsalg, og at jeg ønsker å bli slettet fra listene deres. De fleste sier da "beklager, skal ordne det" og sånt, men jeg har også fått et par andre, mer "interessante" tilbakemeldinger Sur telefonselger: "jamen den reservasjonen må du oppdatere hver tredje måned, vet du vel" Det er fullstendig bullshit. En reservasjon er varig. Jeg maila selv Datatilsynet for å sjekke dette, noe de bekrefta. Det er også flere som tror at når man skifter teloefonnummer, adresse og slikt, så må man fornye reservasjonen. Tull igjen, reservasjonen følger deg som person. En annen, sur telefonselger: "jamen jeg har ikke mulighet til å slette deg, det er ikke opp til meg". Denne personen ville ikke en gang gå videre med beskjeden om at jeg ville slettes fra registeret deres. Kan da umulig være lov? Når det ikke er er noen i den andre enden når man svarer, tror jeg de har brukt sånne "ringemaskiner". De ringer flere numre smatidig, og så får selgeren kontakt med den første som tar telefonen. Utroli irriterende. Jeg vil si at det absolutt verste du kan gjøre er å la være å ta telefonen. Da ringer de bare igjen og igjen og igjen og... Du blir også stående i registeret, og andre selskaper kan bruke nummeret. Det man burde gjøre er å si fra på en saklig måta at man har registrert seg, og at man ønsker å bli fjernet fra lista. Noter nummeret (jeg pleier å lagre nummeret på telefonen), og be om navn på firmaet som ringer (dette plikter de å oppgi). Hvis samme firma ringer igjen, send skriftlig klage der du truer med anmeldelse. Det fungerer! Jeg fikk fortsatt massemasse telefoner etter at jeg reserverte meg, nå er det omtrent ingen. Har faktisk sluppet å sende brev og, men jeg kjenner folk som ikke har blitt kvitt selgerne før de gjorde det.
Gjest Ulva35 Skrevet 6. november 2008 #6 Skrevet 6. november 2008 Har hørt noe om at du må si ifra til Brønnøysund hvert år at du vil reservere deg mot telefonsalg? Dvs at om det er mer enn et år siden du gjorde det, så må du gjøre det på nytt.. Jeg er ikke 00% sikker på om det stemmer, men kan jo prøve å melde fra til Brønnøysund på nytt uansett.. Det stemmer ikke. Det er noe telefonselgere sier for å unnskylde at de ringer. Det ble opplyst på FBI på NRK for et års tid siden. De sa at fikk du en oppringing kunne du referere til det. Dagen etter fikk jeg sjansen og spurte telefonselgeren om han hadde sett programmet dagen før. Da ble det stilt og han la på. Får sjelden telefonselgere på tråden, og jeg reserverte meg for 3 år siden. De som alikevel ringer blir avvist og får beskjed om og ikke ringe tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #7 Skrevet 6. november 2008 Jeg vil si at det absolutt verste du kan gjøre er å la være å ta telefonen. Da ringer de bare igjen og igjen og igjen og... Du blir også stående i registeret, og andre selskaper kan bruke nummeret. Hos meg sluttet de bare å ringe etter hvert da jeg ikke tok telefonen.
Pingting Skrevet 6. november 2008 #8 Skrevet 6. november 2008 (endret) Hos meg sluttet de bare å ringe etter hvert da jeg ikke tok telefonen. Virkelig? Ble bare verre hos meg, hehe. Man blir jo uansett ikke fjernet fra listene da, så man risikerer å bli oppringt fra samme firma igjen senere. Endret 6. november 2008 av Pingting
The Kitten Skrevet 6. november 2008 #9 Skrevet 6. november 2008 Det stemmer ikke. Det er noe telefonselgere sier for å unnskylde at de ringer. Det ble opplyst på FBI på NRK for et års tid siden. De sa at fikk du en oppringing kunne du referere til det. Dagen etter fikk jeg sjansen og spurte telefonselgeren om han hadde sett programmet dagen før. Da ble det stilt og han la på. Får sjelden telefonselgere på tråden, og jeg reserverte meg for 3 år siden. De som alikevel ringer blir avvist og får beskjed om og ikke ringe tilbake. Normalt sett holder det å registrere seg i brønnøysundsregisteret. Men: Dersom man har hatt et kundeforhold til et firma tidligere, så kan de fortsette å ringe deg i noen år, hvis du ikke selv gir beskjed til dem at du ikke ønsker å bli oppringt.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 6. november 2008 #10 Skrevet 6. november 2008 Hvis du har registrert deg i Brønnøysund og du går inn igjen og ser på denne vil du se at denne fortsatt er gyldig. Det bør være nok ammunisjon overfor alle disse selgerne for all fremtid. Meningsmålinger er det frivillig å delta på men de har lov å ringe. Steder du allerede har eller har hatt et kundeforhold til har også lov å ringe. Jeg ble plaget av et av disse telefonselskapene for et år siden over en 14 dagers periode og de ringte om igjen og om igjen selv om jeg sa neitakk hver gang. Til slutt sendte jeg dem et brev med beskjed om at jeg hadde nå bedt 5 ganger om å bli slettet og at de ikke respekterte det og hvis jeg noen gang hørte noe igjen ville de bli meldt til forbrukerrådet og da ble det stille. Det er et hull i Brønnøysundregisteret og det er hvis du har et enkeltpersonforetak som har samme telefon som deg som person. Da har de plutselig lov å sende både post og ringe selv om det samme nummeret er reservert på privatpersonen. Det burde vært ulovlig, men er det ikke.
Zzyzx Skrevet 7. november 2008 #11 Skrevet 7. november 2008 Jeg har et stort prosjekt på gang der jeg skal rydde opp i alt jeg får av uøsnket reklame. Jeg har innsett at det vil ta tid, kanskje flere år, men jeg gir meg ikke før jeg ikke får noe som helst jeg ikke har bedt om selv. Prosjektet ble trigget av to stykk meget uhøflige selgere, som riktignok hadde lov til å ringe meg pga eksisterende kundeforhold. Jeg mener helt klart at det skal være nok å takke nei til et produkt én gang, men det mener ikke de. Det er en del andre ting jeg reagerer på fra akkurat det firmaet der, så det er ikke bare det at selgerne ikke er i riktig jobb.
MissStiles Skrevet 7. november 2008 #12 Skrevet 7. november 2008 Jeg prøver også å slette meg overalt. Både når det gjelder telefonsalg og søppelpost på mail. Det er så slitsomt! Det er litt av et prosjekt men.. Jeg tar heller ikke tlf når det er et ukjent nr som ringer. Er det noen jeg kjenner, så får personen legge igjen en beskjed på svareren min.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2008 #13 Skrevet 7. november 2008 Virkelig? Ble bare verre hos meg, hehe. Man blir jo uansett ikke fjernet fra listene da, så man risikerer å bli oppringt fra samme firma igjen senere. Tror det er mer tilfeldig. Det er nemlig så uendelig mange numre og jeg tror faktisk det stemmer at de ikke kan slette eller noe. Selgerne sitter jo ikke med en liste numre og taster hvert nummer. De ringer fra en maskin som ringer opp for dem (på en dataskjerm kommer navn og adresse) og dette er helt tilfeldig hvilket nummer som ringes. Det er derfor man på en måned kan få mange telefoner fra samme selskap. Det var ihvertfall slik det var for mange år siden og jeg tviler på at dette har endret seg. Numrene får selskapene fra telefonlister og jeg antar at disse listene kjøpes fra Telenor el.l. Det har derfor liten eller ingen hensikt å ikke ta telefonen eller ta telefonen. Det spiller vel heller ingen rolle om man er sur eller ikke, men jeg blir selvfølgelig sur når jeg blir oppringt for jeg har reservert meg for mange år siden og jeg tror at de som ringer meg opp er firmaer som bevisst velger å se bort fra loven.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2008 #14 Skrevet 7. november 2008 Jeg prøver også å slette meg overalt. Både når det gjelder telefonsalg og søppelpost på mail. Det er så slitsomt! Det er litt av et prosjekt men.. Jeg tar heller ikke tlf når det er et ukjent nr som ringer. Er det noen jeg kjenner, så får personen legge igjen en beskjed på svareren min. Når jeg prøver å slette meg fra junkmail, så får jeg bare enda flere mail. Tror kanskje den linken de ber deg klikke på om du ikke vil ha, bare er en lurelink som gjør at man registreres enda flere steder.
Kara W Skrevet 8. november 2008 #15 Skrevet 8. november 2008 Når jeg prøver å slette meg fra junkmail, så får jeg bare enda flere mail. Tror kanskje den linken de ber deg klikke på om du ikke vil ha, bare er en lurelink som gjør at man registreres enda flere steder. Du må aldri finne på å bruke sånne linker! Du blir riktig nok slettet fra akkurat den listen, men adressen din blir sendt videre til andre spammere. Unntaket er selvfølgelig seriøse firmaer som du en gang har bedt om å få mail fra (f.eks når du kjøpte noe), og som du nå ønsker å slutte å motta. Ellers ville jeg tatt kontakt med firmaet direkte (altså ikke via en link i mailen) og bedt dem slutte å sende. Det finnes desverre mange hull for telefonselgere, selv om man er registrert i Brønnøysund. Jeg har hatt god erfaring med å si at jeg er registrert i Brønnøysund og ønsker å bli fjernet fra deres lister. Men det var før jeg fikk eget firma. Nå ringer de stadig vekk. Det værste er at de ikke undersøker om det i det hele tatt er mulighet for om jeg har behov for produktet. Et firma med ingen ansatte har ikke behov for noe internt telefonsystem!
Zzyzx Skrevet 9. november 2008 #16 Skrevet 9. november 2008 Hvis det er norske firmaer, så er det helt trygt å klikke på den linken. De plikter nemlig å gjøre det så enkelt som mulig å bli kvitt nyhetsbrev og tilbud på e-post.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå