Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg holder på å kikker på sminke på Strawberrynet.com. der finner jeg sminke til veldig lave priser. Men jeg lurer på om det vil lønne seg å kjøpe der. Kan noen svare meg på, hvor mye vil det for eksempel koste å kjøpe et produkt som der koster 250 kroner? Hva vil det koste med frakt og mva? Vil toll og mva falle bort hvis jeg kjøpe noe for under 200 kr? Hva vil det da f. eks koste med noe over 200 kr? Har prøvd å finne ut av dette en stund nå, men jeg forstår ikke hvordan man regner det ut.

Takker for alle svar!!

Skrevet

www.toll.no

Har vel stort sett alle svarene dine.

Skrevet

Du kan handle varer for under 200NOK momsfritt, og frakten regnes ikke inn i denne prisen. Handler du for over 200NOK må du betale 25% i moms og 99kr i forenklet tollbehandling. Du betaler ikke moms for frakten.

Handler du fra Strawberrynet skal man visstnok kunne handle for så mye man vil. Grunnen er at man kan få refundert det man har betalt i toll og avgifter, dersom man sender inn kviteringen med krav om pengene igjen. (Du må altså betale for sendingen når du henter den på posten, men du tar bare vare på kvitteringen og sender den til Strawberrynet.)

Skrevet (endret)
Du kan handle varer for under 200NOK momsfritt, og frakten regnes ikke inn i denne prisen. Handler du for over 200NOK må du betale 25% i moms og 99kr i forenklet tollbehandling. Du betaler ikke moms for frakten.

Handler du fra Strawberrynet skal man visstnok kunne handle for så mye man vil. Grunnen er at man kan få refundert det man har betalt i toll og avgifter, dersom man sender inn kviteringen med krav om pengene igjen. (Du må altså betale for sendingen når du henter den på posten, men du tar bare vare på kvitteringen og sender den til Strawberrynet.)

Du betaler moms også på frakten.

Endret:

Det gjør du også når du bestiller ting i norske nettbutikker.

Frakt er ikke fritatt for moms.

Alikevel er det sånn at når du kjøper en vare for under 200NOK, så betaler du heller ikke moms på frakten, selv om totalen blir over 200NOK.

Endret av Susan Sto Helit
Skrevet
Hei!

Jeg holder på å kikker på sminke på Strawberrynet.com. der finner jeg sminke til veldig lave priser. Men jeg lurer på om det vil lønne seg å kjøpe der. Kan noen svare meg på, hvor mye vil det for eksempel koste å kjøpe et produkt som der koster 250 kroner? Hva vil det koste med frakt og mva? Vil toll og mva falle bort hvis jeg kjøpe noe for under 200 kr? Hva vil det da f. eks koste med noe over 200 kr? Har prøvd å finne ut av dette en stund nå, men jeg forstår ikke hvordan man regner det ut.

Takker for alle svar!!

Frakten er gratis på Strawberrynet :)

Tollutgifter får du igjen ved å scanne kvitteringa fra posten og sende til dem på mail. Skal du bestille flere ting som koster under 200 ,- pr stk lønner det seg å dele det opp så slipper du å vente på at varene dine tolles ;)

Skrevet
Betaler ikke noe frakt fra strawberrynet :)

Hva hvis jeg vil kjøpe meg et par sko til 400 norske kroner via skateamerica. Hva vil det da koste meg totalt? Prøvd å regne ut, men jeg suger i mattematikk...

Skrevet

Hva er frakten på skoene da?

Om vi sier frakten er på 100 NOK, så tror jeg regnestykket blir slik:

Sko: 400 NOK

Frakt: 100 NOK

Toll (10,7% av totalbeløpet): 53,5 NOK

Mva (25% av totalbeløpet + toll): 553,5 * 0,25 = 138 NOK

553 NOK + 138 NOK = 691 NOK

Totalkostnaden på skoene dine blir da 691 NOK dersom frakten er 100 NOK.

I think ;)

Skrevet

I think ;)

Tusen takk for svaret!!!

Hva hvis jeg kjøper 2 el 3 par sko, må jeg da betale mer i frakt? Eller vil det bli samme beløp i frakt og moms da også? Litt treg når det kommer til å forstå dette jeg, tenker på å kjøpe sko derfra. Men bare hvis det lønner seg, og jeg sparer noen hundrelapper

Skrevet

I think ;)

Du glemte 99,- i fortollingsgebyr.

Skrevet
Tusen takk for svaret!!!

Hva hvis jeg kjøper 2 el 3 par sko, må jeg da betale mer i frakt? Eller vil det bli samme beløp i frakt og moms da også? Litt treg når det kommer til å forstå dette jeg, tenker på å kjøpe sko derfra. Men bare hvis det lønner seg, og jeg sparer noen hundrelapper

Om du må betale mer frakt kommer an på nettbutikken du kjøper fra, men jeg ville tro 2-3par sko krever større/tyngre pakke enn ett.

Pluss at moms og toll beregnes ut ifra summen du handler for, inkludert porto, og dermed vil bli høyere den også.

Skrevet
Du glemte 99,- i fortollingsgebyr.

Ok, jeg har fulgt "malen" til tollvesenet, og der står det ikke noe om fortollingsgebyr, er det noe den som fortoller skal ha? F.eks. posten?

Det enkleste hadde jo vært om 200 kr's regelen forsvant :fnise: (Om ikke annet ble litt høyere)

Skrevet
Tusen takk for svaret!!!

Det virker ikke som du har forstått systemet. FRAKTEN betaler du til selskapet du kjøper skoene fra. De vil ha betalt for å sende deg pakken. MOMS og TOLL er noe som norske myndigheter gjør deg pliktig til å betale når pakken kommer til Norge. Disse pengene går til staten.

Så om du må betale mer frakt finner du enklest ut på hjemmesiden til siden du skal bestille fra. Vanskeligere er det ikke. :)

• 5 måneder senere...
Skrevet

Bare sånn at det er sagt, det er ikke toll på sko :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...