Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #1 Skrevet 6. november 2008 Jeg er norsk selv bare så det er sagt. Mitt problem er folk som forsøker å komme inn dørene på offentlige transportmidler før andre har kommet seg ut. Jeg opplever det ganske ofte her i Norge, men aldri i utlandet. Hva er dette? Man må jo være lettere tilbakestående for å ikke skjønne det enkle prinsippet at man slipper av de som skal av før man selv forsøker å presse seg inn? I dag ble jeg forbannet og dyttet nærmest en dame ut igjen da hun forsøkte å presse seg inn....dette ble møtt med et sint utrop.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 Jeg har vært i over 40 land, og jeg har opplevd dette i samtlige av landene hvor jeg har benyttet meg av kollektivtransport. Så det er ikke nordmenn det er noe spesielt galt med. Forøvrig er det som regel bare et par som begynner å brøyte seg inn, og da tror de bak gjerne at alle har kommet seg av siden køen begynner å bevege seg. Det er også et problem at enkelte er så trege med å komme seg frem til dørene når de skal av at man ikke ser at det er noen på vei ut før man selv er på vei inn. Og å faktisk dytte folk baklengs av bussen? Da er det ikke rart at damen ropte sint til deg, du var veldig veldig uhøflig. Hun kunne falt baklengs og slått hodet i asfalten. Det hadde holdt lenge med et "unnskyld meg" i et litt skarpt tonefall.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #3 Skrevet 6. november 2008 Det hadde holdt lenge med et "unnskyld meg" i et litt skarpt tonefall. Dessverre så gjør det ikke det i en smal trikkedør. Damen var fast bestemt på å komme seg inn..om det så betydde over mitt lik...
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #4 Skrevet 6. november 2008 Jeg har vært i over 40 land, og jeg har opplevd dette i samtlige av landene hvor jeg har benyttet meg av kollektivtransport. Interessant, ettersom det er en av tingene som de fleste turister som gjester Norge nevner som et særtrekk ved nordmenn.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #5 Skrevet 6. november 2008 Dessverre så gjør det ikke det i en smal trikkedør. Damen var fast bestemt på å komme seg inn..om det så betydde over mitt lik... Det går fint an å si "unnskyld meg" i et skarpt tonefall, og nekte å flytte seg før damen selv rygger ut av døren. Jeg tror neppe hun faktisk hadde trampet deg ned. Å dytte folk baklengs ut av trikker er faktisk ikke normal oppførsel.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #6 Skrevet 6. november 2008 Interessant, ettersom det er en av tingene som de fleste turister som gjester Norge nevner som et særtrekk ved nordmenn. Jeg har aldri hørt noen nevne dette som et særtrekk ved nordmenn Og jeg har opplevd dette så mange steder at jeg vet at det ikke er det. Senest for to uker siden ble jeg skumpet omkring hver gang jeg skulle ut av undergrunnen på New York. Så newyorkere har ikke noe å klage på når de kommer til Norge ihvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #7 Skrevet 6. november 2008 Jeg vet ikke hva jeg syns er mer tilbakestående, de som presser seg inn før folk har gått av, eller de som er for kule til å gå av når dørene åpner og insisterer på å reise seg opp og gå av når folk går på.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #8 Skrevet 6. november 2008 http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article1475280.ece Du er ikke den eneste som opplever nordmenn som lite høflige og brautende... "Reiseguru og redaktør i reisemagasinet Vagabond, Helge Baardseth, støtter Eggen. - Jeg har reist i ganske mange land, og jeg må faktisk si at jeg synes folk stort sett er mye høfligere utenfor Norge, sier Baardseth på telefon fra et sydende Bangkok. - Hjemme opplever jeg mye mer egoisme og ubetenksomhet enn når jeg reiser, sier han. "
mysan Skrevet 6. november 2008 #9 Skrevet 6. november 2008 Før i tiden stod nordmenn pent i kø på bussholdeplass og trikkeholdeplass, og de holdt køen inn også. Så kom T-banen hvor det bare er digre, åpne dører overalt, og da tror jeg køkulturen bare døde i løpet av noen år. Nå i månedskortenes tidsalder er jo alle dører åpne på buss og trikk også og folk kan strømme ut og inn hvor de vil, og alle er livredde for ikke å komme på eller av, gripes av panikk og lar det stå til. Men tilbakestående er vel å ta hardt i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå