Sirilill Skrevet 6. november 2008 #1 Skrevet 6. november 2008 Hos oss er det pinnekjøtt som har vært tradisjonen i alle år. I år skal jeg også ha svineribbe siden det har kommet til nye medlemmer i familien som MÅ ha det. Hvis man tenker kalorier, så er faktisk svineribbe å foretrekke foran pinnekjøttet. Men så var det det med tradisjoner. Lukten av dampet pinnekjøtt i huset gir jo sånn julestemning at det bare MÅ stå på menyen. I tillegg til pinnekjøttet bruker vi dampet mørpølse. Så det er en kraftig kost. Akevitten hjelper på fordøyelsen, men er ikke bra for hodet. I år skal vi ha barnebarn rundt bordet på julaften, å jeg har tenkt å la akevittglassene og karaffelen få stå i skapet. Men jeg vet ikke om mine svigersønner er enig med meg. Kommer de med akevitt kan jeg vel strengt tatt ikke nekte. Eller kan jeg det?
Antoinette Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 Barn får ikke permanente skader av at de voksne drikker akevitt til julemiddagen. Maken til hysteri.
Gjest orlando Skrevet 6. november 2008 #3 Skrevet 6. november 2008 Man blir da ikke full av en akevitt til maten. Og når det er så kraftig kost så går ikke alkoholen rett i hodet heller. Skal du da velge å servere brus eller lettøl også? Hvis man ikke kan ha en akevitt så kan man vel heller ikke ha øl? Poenget er vel at barn skal få slippe å se fulle folk på julaften. Og en akevitt blir man ikke ubehagelig beruset av.
Sirilill Skrevet 6. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2008 Jeg er enig i at man ikke blir full av en akevit til maten. Vi har bestandig brukt akevitt til julaften-middagen,- i tillegg til juleøl. Men slik jeg kjenner mine svigersønner så blir det ikke bare 1 akevitt. De liker litt høy stemning. Dette er andre julen de alle skal være hos oss. Mine 3 barnebarn er nå i alder 2-5 år. Jeg er litt usikker på hvor streng jeg skal være......hvilke signaler gir mormor?
Gjest AnneShirley Skrevet 6. november 2008 #5 Skrevet 6. november 2008 Det er den totale mengden alkohol som teller, ikke om det heter vin, øl eller akevitt. Jeg tror at de å se foreldre (og andre voksne) nyte alkohol på måteholdent vis i "familievennlige former" er en god ballast å ha med seg i forholdet til alkohol senere i livet. Dersom du begynner å diktere hva svigersønnene skal og ikke skal gjøre på juleaften, ender du fort opp med at de velger å feire jul et annet sted.. Noe å tenke på?
Sirilill Skrevet 6. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. november 2008 Hei AnneShirley! Du skrev: Dersom du begynner å diktere hva svigersønnene skal og ikke skal gjøre på juleaften, ender du fort opp med at de velger å feire jul et annet sted.. Noe å tenke på? Ja, det har jeg tenkt på. Å det er akkurat det jeg sliter med.
Gjest AnneShirley Skrevet 6. november 2008 #7 Skrevet 6. november 2008 Du kan først og fremst bidra med å være deg selv. Sende de signalene og være den rollemodellen du tror på å være. Uansett hva du synes om andres oppførsel (inkl svigersønnene) har du trolig lite å stille opp med for å endre den. Og i ennå mindre grad på juleaften. Det kan godt hende at svigersønnene inntar med alkohol enn de burde, men jeg tror neppe det er noe du klarer å gjøre noe med ved å sette vekk glass og karaffel. Synd, men sant. Dersom dette virkelig er en bekymring for deg tror jeg du bør sette deg ned å snakke med de det gjelder i forkant. Og da snakke måtehold, ikke avhold.
Antoinette Skrevet 6. november 2008 #8 Skrevet 6. november 2008 Altså- du skal ikke akseptere rådrikking på julaften og ja kvelden utarte seg men ett par glass akevitt bør normalt sette ikke være noe problem. Denne trenden med å skåne barn for alt mulig er bare tull.
Brunhilde Skrevet 6. november 2008 #9 Skrevet 6. november 2008 Vanskelig vurdering, men er ikke døtrene dine voksne nok til å fortelle sine partnere hvordan de ønsker at julefeiringen skal være? Jeg tror ikke barnebarna har vondt av å se at de voksne tar en akeveitt eller to til maten, men jul, barn og rølpefyll hører etter min mening ikke sammen. Snakk med døtrene dine først, du, så skal du se at dere kan finne en løsning som alle kan leve greit med.
Gjest AnneShirley Skrevet 6. november 2008 #10 Skrevet 6. november 2008 Vanskelig vurdering, men er ikke døtrene dine voksne nok til å fortelle sine partnere hvordan de ønsker at julefeiringen skal være? Godt poeng. Kom i alle fall ikke med et plutselig "alkoholforbud" på juleaften uten at det er diskutert på forhånd. Det blir det neppe god stemning av.
Sirilill Skrevet 6. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 6. november 2008 Takk for svar så langt. Jeg er ikke i oppdrager-rollen lenger. Mors bekymringer blir oppfattet som kritikk nå når de er voksne.
Ninen Skrevet 6. november 2008 #12 Skrevet 6. november 2008 En mulighet er vel også å ha en akevitt til maten, men å spare de store mengdene til barna er i seng? De skal vel i seng litt før de voksne selv om det er julaften.
Sirilill Skrevet 6. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 6. november 2008 Ninen skrev: En mulighet er vel også å ha en akevitt til maten, men å spare de store mengdene til barna er i seng? De skal vel i seng litt før de voksne selv om det er julaften. Jeg kan jo ikke være festbremsen. Men, jeg har ikke lyst til at mine barnebarn skal føle seg utrygge når de er hos mormor og morfar. Jeg skal snakke med mine døtrer på en slik måte at det ikke oppfattes som kritikk.... Men hvis de da oppfører seg slik at når vi er hjemme hos mormor og morfar,- så begrenser vi oss. Vi tar det heller igjen med med de sterke sakene når vi kommer hjem til oss selv. Da vil jeg gjerne beholde barnebarna her til julefeiringen er over. De har ansvarsfulle jobber alle sammen. Men jeg kan ikke detaljstyre det de gjør på fritiden. Men jeg vet at alkohol er en viktig del av det sosiale.
:-) anna Skrevet 12. november 2008 #14 Skrevet 12. november 2008 Dersom det er du som inviterer er det du som bestemmer, synes jeg. Hos mine foreldre drikkes det aldri alkohol på julekvelden. Hos oss søsknene er det ulikt hvordan vi gjør det når vi feirer hjemme i våre egne hus. Men når vi feirer hos foreldrene mine aksepterer da alle at det er slik de vil ha det og trives med det. Men om du er redd for å tråkke noen på tærne kan det være greit å snakke om det på forhånd. Jeg synes man bør vente med det meste av drikkinga til ungene har lagt seg. Jeg drikker ikke alkohol selv, og det gjør ikke mannen min heller, så for oss er det en irrelevant problemstilling. Men jeg synes det er en grei regel at dersom noen er ukomfortabel med alkohol så velger man det bort til fordel for at disse menneskene skal ha det bra.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #15 Skrevet 12. november 2008 Dersom det er du som inviterer er det du som bestemmer, synes jeg. Hos mine foreldre drikkes det aldri alkohol på julekvelden. Hos oss søsknene er det ulikt hvordan vi gjør det når vi feirer hjemme i våre egne hus. Men når vi feirer hos foreldrene mine aksepterer da alle at det er slik de vil ha det og trives med det. Men om du er redd for å tråkke noen på tærne kan det være greit å snakke om det på forhånd. Jeg synes man bør vente med det meste av drikkinga til ungene har lagt seg. Jeg drikker ikke alkohol selv, og det gjør ikke mannen min heller, så for oss er det en irrelevant problemstilling. Men jeg synes det er en grei regel at dersom noen er ukomfortabel med alkohol så velger man det bort til fordel for at disse menneskene skal ha det bra. Hvorfor skal det at noen er ukomfortabel med alkohol gjøre at jeg ikke kan ta noe? Jeg drikker en juleøl og en akevitt til julemiddagen og om noen har problem med det så får de ha det. Hvorfor kan ikke de ta hensyn til meg?
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #16 Skrevet 12. november 2008 Det er vel forskjell på å ta en pils eller to og en akevitt til maten og det å drekke seg sørpe full? Nå drikker jeg aldri på julaften ettersom jeg alltid kjører så for meg så er det ikke noe problem, men dersom noen hadde begynt å helle nedpå når det var unger der så ville jeg gitt klar beskjed. Dersom dem blir sure eller fornærmet for dem ta på sin egen kappe. Jeg bruker heller å ta meg et glass konjakk når jeg kommer hjem, men stort sett så kommer jeg ikke lenger en halveis før jeg sovner Hadde det vært jeg som skulle holde selskapet så ville jeg gitt beskjed på forhånd om at hos meg så er det få men gylne regler som gjelder når det er barn til stede. Måtehold vedrøende alkohol er en av reglene. Synes det er merkelig at dette skal være så utrolig vanskelig?
:-) anna Skrevet 12. november 2008 #17 Skrevet 12. november 2008 Hvorfor skal det at noen er ukomfortabel med alkohol gjøre at jeg ikke kan ta noe? (...) Hvorfor kan ikke de ta hensyn til meg? Jeg snakker fremdeles prinsipielt og ikke egentlig om julemiddager. Om noen av en eller annen grunn ikke er komfortabel med at det drikkes eller måten det drikkes på, synes jeg man kan ta hensyn til det. Om ikke prioriterer man jo vekk disse menneskene. Og da sier man jo egentlig at alkohol er viktigere. Folk kan ha gode grunner til å mistrives med alkohol. De kan ha vokst opp med alkoholisme eller ha et alkoholproblem selv, for eksempel. Jeg personlig har ikke problemer med at folk rundt meg drikker. Bare så det er sagt.
Gjest Gjest_Martin_* Skrevet 15. november 2008 #18 Skrevet 15. november 2008 Selv har jeg vokst opp med at det ble drukket 0,5-1 l aquevitt av min far og de andre som varp å besøk. Som regel en halvflaske hver. Husker jeg fryktet at det skulle bli kranlging og røring. Ikke at det skjedde ofte, men fryktet det bare. Jeg er ikke motstander av alkohol. Hadde jeg vært i samme situasjon selv kunne jeg tatt 3-4 glass (Shotglass) og noen øl til maten. Men ikke noe utover det. Ikke nekt de å drikke, men foklar på forhånd hvilke regler som gjelder. Kun noen få glass til maten. Jeg er så lei av alle folk som drikker for å bli full. Dette starter da folk er 16-18 år og varer i alt for mange år. Du kunne gitt folka alkholfritt øl og de hadde krabbet hjemover utpå natten. Forstår ikke hva som er så morsomt med å bli full? Jeg drikker fordi jeg syntes det er godt. Jeg elsker øl pga. smaken. Skal jeg lage en drink bruker jeg ofte mindre alkohol enn det skal være for smakens skyld. Selv er jeg ganske skjenert forran fremmede personer. Jeg vet at jeg blir meg selv om jeg blir litt brisen, men jeg drikker meg ikke til mot fordet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå