Gå til innhold

Den økonomiske rundt å få barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg tenker litt på det økonomiske rundt det å få barn.

Er det slik at man mottar ca 1000 kr i mnd i bidrag? Hvor lenge vil man motta dette?

Hvor mye bruker dere på de små i mnd (ca)?

Det siste vi vil er å få barn hvis vi ikke har en økonomi som er bra nok.. Begge tjener greit, men vet jo ikke hvor "dyrt" det er med barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnetrygden er 970 kr. Barnetrygden mottar man en gang i måneden frem til måneden før barnet blir 18 år.

En tenåring koster mye mer å forsørge enn en baby. Min 10-åring koster ca 1500 i mat/dagligvarer, 600 i klær, 200 i fritidsaktiviteter og transport, og 300? kroner i ekstra strøm, telefon og kommunale avgifter hver mnd. Det blir totalt 2600 hver mnd, og vi har et lavt forbruk. Noen måneder blir utgiftene høyere (hvis det er behov for lege/medisiner, hvis vi drar på ferie eller feirer bursdag/jul).

Gjest Gjest_beate_*
Skrevet
Barnetrygden er 970 kr. Barnetrygden mottar man en gang i måneden frem til måneden før barnet blir 18 år.

En tenåring koster mye mer å forsørge enn en baby. Min 10-åring koster ca 1500 i mat/dagligvarer, 600 i klær, 200 i fritidsaktiviteter og transport, og 300? kroner i ekstra strøm, telefon og kommunale avgifter hver mnd. Det blir totalt 2600 hver mnd, og vi har et lavt forbruk. Noen måneder blir utgiftene høyere (hvis det er behov for lege/medisiner, hvis vi drar på ferie eller feirer bursdag/jul).

Beregner du kommunale avgifter som utgift man spesielt har med barn?

Skrevet

Økonomene på luksusfellen snakket om dette for et par episoder siden.

De mente et barn koster ca 40 ' første leveår, og 60' hvert år fra 1-4 år iallefall. Dette er når man tar med mat, klær, sko, barnehage osv

Gjest Ms.GuineaPig
Skrevet

Hvis begge jobber, og tjener greit, så skal det vel ikke være noe problem?

Man får også kontantstøtte på rundt 3000 hvis barnet ikke er i bhg til barnet er 3 år. Alternativet mange bruker da, er dagmamma. Hvor lovlig det er vet jeg ikke.

Så er det sikkert mer også, skattefordeler kanskje.

Det er trist at det skal være sånn at man må ha så og så mye penger for å få barn. Før i tiden så handlet det ikke like mye om penger. Men det er en annen sak ;)

Jeg vil ha barn, men "kan ikke", siden jeg ikke er ferdig med utdannelsen. Det hadde gått rundt, samboeren min tjener godt, men det er liksom ikke like "lurt" :)

Utgiftene på spedbarn, og barn generelt, for den saks skyld, avhenger veldig av hva du gjør det til selv også. Hvis man vil ha alt nytt og flott, så blir det så klart dyrere. Men det er mange flere enn vi tror, som lever på stramt budsjett.

Jeg har ikke behov for å være 35 år, sitte i en lederstilling og ha mye penger før jeg får barn. Men det er meg.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Utgiftene på spedbarn, og barn generelt, for den saks skyld, avhenger veldig av hva du gjør det til selv også.

Det er noe jeg tror veldig på.

Akkurat som på de fleste andre områder i livet, så legger man selv opp til om ting skal bli dyrt eller ei. Er man prisbevist og bevist på å skille ønsker og behov, så kan man bruke vesentlig mindre enn "gjennomsnittsberegningene".

Skrevet
Beregner du kommunale avgifter som utgift man spesielt har med barn?

Nei, jeg har ikke for vane å regne på hvor mye barna koster i drift ;) , men nå skulle jeg prøve å beregne utgiftene og da tok jeg med alt jeg kom på. Kommunale avgifter som vann/avløp avhenger av forbruk (vannmåler). Med en ekstra person i husstanden merkes det at forbruket øker. Samme med strøm. Et ekstra rom som skal varmes opp, TV/PC som brukes oftere, varmt vann som skal varmes opp til dusj og klesvask/oppvaskmaskin.

Skrevet

Jeg er en enslig mor med 1 barn (2år), uten noen kontakt med faren, så jeg får ingen hjelp av han. Har kjøpt omtrent alt av utstyr på finn.no, masse fint og lite brukt til salgs der. Mye kan man få gratis der også. Arver en del klær, både av min familie og en annen bekjent. Trenger jo ikke være så "fin" at man må ha alt nytt. Tenk litt på miljøet også. Får jo litt hjelp av familien, men dette er ikke ting/klær jeg MÅ ha. Hvis jeg, og flere andre aleneforsørgere, klarer det alene, bør ikke dere som er to bekymre dere.

Skrevet

Det har ikke så mye å si hvor mye dere tjener, men hvor store utgifter dere har.

Et barn vil alltids koste noe, og man vil stort sett ønske å la det delta på noen aktiviteter o.l som koster penger - men det er jo uansett noen år til, og man kan kjøpe veldig mye brukt, på salg osv. Også kan man nedprioritere shopping til seg selv. Dersom dere har relativt trygge jobber og er fornuftige med pengene, tror jeg ikke dere har noe som helst å bekymre dere over.

Skrevet
Det er noe jeg tror veldig på.

Akkurat som på de fleste andre områder i livet, så legger man selv opp til om ting skal bli dyrt eller ei. Er man prisbevist og bevist på å skille ønsker og behov, så kan man bruke vesentlig mindre enn "gjennomsnittsberegningene".

Helt enig. Vordende foreldre kan godt bruke 30 000 på utstyr, mye av det er utstyr man ikke trenger en gang.. Andre kan klare seg med noen få tusen, vi er en av de. Kjøper brukt.

Man ser alle de som bruker engangskluter, engangssmekker og engangs-stelleunderlag. Ikke vet jeg hva det koster i løpet av et år, men jeg tror det blir en del..

Ang utstyret man ikke trenger- spør foreldrene dine hva de hadde-da får man et bevisst syn på hva man egentlig MÅ ha- noe som egentlig er veldig lite..

Eksempel: Flaskevarmer, flaskesterilisator, babycall (veldig få trenger egentlig dette) voksipose, bleiebøtte, sengehimmel, vugge, gåstoler, badetermometer, barnematvarmer.

Et barn vil koste noe, men jammen er det stor forskjell på hva noen mener de må ha og hva man faktisk trenger..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...