Gå til innhold

Synes det blir litt mye

Anbefalte innlegg

Gjest NY prøver
Skrevet

Har akkurat blitt "prøver", og må innrømme jeg synes det høres litt stressendes ut med alle forskjellige tester og temperaturer som skal måles osv... for å få spiren til å sitte.

Er det ikke bedre å bare ta livet med ro, uten å tenke så veldig mye på det om dere skjønner?

Kjenner ei som akkurat hadde fyllt 40.. Hun og mannen hadde prøvd i årevis uten å bli gravid. De hadde bestemt seg for å adoptere, og alle papirer i den forbindelse var i orden. Da slappet de endelig av...

Og den mnd fikk hun ikke menstruasjonen...... og var blitt gravid!!! :-)

Bare noen tanker fra meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs jo veldig på hvordan man ser det selv. Mange ønsker å kjenne til syklusen sin, og vite når de er mest fruktbare, og da kan det være greit å vite når du har eggløsning. Noen kjenner det helt av seg selv, mens andre er avhengig av å måle temperatur eller ta EL-tester. Andre ser annerledes på det, og tar det som det kommer, har sex når det passer seg og har lyst, og håper det klaffer. Det er klart, har man prøvd denne metoden lenge, og det ikke fungerer, så kan det være greit å prøve litt kartlegging og se om det hjelper.

Prøving er, som alt annet, individuelt, og må gjøres på den måten som passer deg og partner. Vil man ha tips til andre metoder, så finnes det flust av det her inne på KG.

Gratulerer som prøver, håper det klaffer fort for dere! :)

Skrevet
Er det ikke bedre å bare ta livet med ro, uten å tenke så veldig mye på det om dere skjønner?

Ikke for å være frekk, men jeg lurer på om du klarer å komme med samme uttalelse den dagen du har vært "prøver" i årevis ?

Selvfølgelig håper jeg du slipper å vente så lenge, men ... å ta livet med ro er IKKE like enkelt når en har sett HELE vennegjengen bli gravid og barna deres gjerne er 4-5 år uten at en selv har klart å bli gravid.

*jeg er gjerne litt hårsår jeg nå altså, men tror det er flere som har lyst å :slår: når dem hører slikt..

Her inne er det ikke bare prøvere ser du, det er også "ufrivillig barnløse" , skjønner ?

Skrevet

Skjønner tanken når man har prøvd lenge. Da er det ikke så lett å bare senke skuldrene og ta det med ro.

For min del (nå er jeg en av de heldige) så tok jeg det veeeeldig med ro. Da jeg sluttet på pillen var vi bevisste på at vi skulle unngå de usikre periodene, men det hjalp ikke. Vi hadde sex en gang i perioden jeg ble gravid. Kjente ikke etter tegn eller forandringer i kroppen, og for min del var det litt herlig å plutselig bare stå der med en bekreftelse på at det hadde klaffet. Jeg verken målte, tempet eller telte dager. Funket fint for meg. Er ikke meningen å støte noen, men forteller bare hvordan det føltes for min egen del.

Er veldig individuelt hvordan man lever som prøver, og mange faktorer spiller inn på hvordan man mener er "den beste måten". Ingenting er rett eller feil, det må du sev avgjøre hva som kjennes rett for DEG.

Lykke til!

Gjest Gjest_Lille_*
Skrevet
Har akkurat blitt "prøver", og må innrømme jeg synes det høres litt stressendes ut med alle forskjellige tester og temperaturer som skal måles osv... for å få spiren til å sitte.

Kjenner ei som akkurat hadde fyllt 40.. Hun og mannen hadde prøvd i årevis uten å bli gravid. De hadde bestemt seg for å adoptere, og alle papirer i den forbindelse var i orden. Da slappet de endelig av...

Søsteren min tok livet veldig med ro, verken tempet eller testet eller gjorde noe som helst. Det var ikke noe stress å få barn, de bare sluttet på prevensjonen og lot det stå til.... For ti år siden.

Og hun får høre det der HELE tiden. Alle kjenner visst et par som ble gravide som ved et mirakel når de adopterte, og ALT som skal til er at de SLAPPER AV. Det er jo ikke verre enn det?

Vel, de aller fleste som adopterer blir ikke magisk gravide bare fordi de "slutter å tenke på det". De aller fleste som sliter med å bli gravide trenger ikke bare ta en ferietur og "slappe av" så sitter det.

Det er irriterede, dumme fordommer som svir når de blir gjentatt i det uendelig til noen som faktisk kjenner det på kroppen.

Skrevet

I begynnelsen av prøvingen er det vel bareå ha sex og ta det som det kommer. Ingen ta el-tester o.l. Men har man prøvd lenge, er det vel naturlig at man ønsker å vite når det er størst sjangs for at det klaffer.

Skrevet
I begynnelsen av prøvingen er det vel bareå ha sex og ta det som det kommer. Ingen ta el-tester o.l. Men har man prøvd lenge, er det vel naturlig at man ønsker å vite når det er størst sjangs for at det klaffer.

Helt enig med Imli her! I begynnelsen er alt bare koselig, men når man har slappet av i vel ett år (eller mer) blir "koselig" gjerne erstattet med "gryende hysterisk", og testing blir et must... skulle ønske det var så enkelt som bare å slappe av og ta det som det kommer...

Skrevet

Vel, jeg er vel en av de som har tatt EL-tester og tempet helt fra starten av og det har funket helt fint for meg. Ble ikke stresset av det, men synes det var kjempespennende å bli kjent med kroppen på en annen måte. Jeg er student og håpet at det skulle klaffe sånn at det kom i sommerferien og det klarte vi. Siden jeg har gledet meg til å prøve så lenge har jeg lest masse om temaet og prøvd å forberede kroppen så godt jeg kan ved å spise sunt og trene. Vi vet at kosthold og livsstil kan påvirke fruktbarheten, både hos kvinner og menn, så derfor har jeg tenkt; hvorfor ikke prøve å gi den det beste grunnlaget som jeg kan? Da vet jeg at om jeg ikke blir gravid så er det helt andre faktorer det står på, og kan konsentrere oss om det.

Men det er klart, om jeg hadde våknet plutselig en dag og tenkt; "kansje vi skal få barn?", så hadde jeg nok ikke gjort de samme tingene. Men dette er noe jeg har ventet på i over 2 1/2 år, så tålmodigheten er kansje ikke den samme. Men jeg var ikke stresset likevel. Selv om du høres stress ut med tester og temping, er det ikke sikkert alle føler det sånn. Jeg liker grafer og sånt, og synes det var artig å pusle med sånn i ventetiden mellom hver mens.

Så jeg sier som de andre, det som passer for meg passer kansje ikek for deg, men det passer meg likevel.

Skrevet

Må bare kommentere at det finnes ingen statistisk sammenheng mellom adopsjon og å bli gravid! Dette er en gammel myte, og er ærlig talt ganske lei av å høre om det....

Skrevet

Hadde trikset vært å senket skuldrene kunne vi jo bare sparket alle gynekologer som jobber med ufrivillig barnløshet. Jeg vil tørre påstå det var en veldig forenkling av noe som er et veldig stort problem for mange.

Skrevet
Hadde trikset vært å senket skuldrene kunne vi jo bare sparket alle gynekologer som jobber med ufrivillig barnløshet. Jeg vil tørre påstå det var en veldig forenkling av noe som er et veldig stort problem for mange.

Hehe ja. Og kanskje ufrivillige barnløse skulle fått henvisning til psykolog eller coach istedet slik at vi heller kunne lære oss å slappe av? ;) Bedre det enn å få behandling for det som virkelig forårsaker barnløsheten! :ironi:

Skrevet

Beklager virkelig til dere som har prøvd lenge. :tristbla:

Er helt enig med dere når jeg nå har lest innleggene.

Men nå har jo jeg AKKURAT startet MIN prøveperiode.

Hvor lenge den vil vare er det jo ingen som vet.

Ikke sikkert jeg blir gravid i det hele tatt for alt jeg vet.

Og DA forstår jeg alle tester og prøver og temperaturer og slikt!!! For alle del!

Det jeg mente i mitt første innlegg var vel igrunn at JEG ikke trenger begynne med slikt MED EN GANG?

Slik jeg har lest på mange forum at andre gjør?

For meg ville det vært stressende, men så er det jo bare dager siden jeg tok ut spiralen min også.

Forstår dere hva jeg mener?

Masse lykke til til alle dere som prøver.

Krysser fingre for at det går deres vei!:jepp:

Skrevet (endret)

Bra du fikk litt annet syn på dette. Det er ikke alt man gjør fordi det er gøy, noe gjør man fordi man "må".

De fleste jeg kjenner tester ikke i begynnelsen. Det er vel helst når man merker at prøvingen drøyer, og man gjerne vil ha noen svar.

edit: skrivefeil

Endret av Miley
Skrevet

Jeg har tempet fra dag en hver gang (ja, er så heldig at jeg har blitt gravid fire ganger, selv om ikke alle svangerskapene ble noe av), og for meg er det tvert imot en hjelp til å slappe av. Med full kontroll på syklusen slipper jeg å lure på om mensen kanskje er sein, og jeg er blitt spart for noe som jeg ser mange prøvere opplever, nemlig negative graviditetstester.

Skrevet

Man kan jo tenke på at i tillegg til alle de det er har klaffet for når de endelig slappet av, så finnes det flere som det har klaffet for etter EL-testing og temping ;)

Jeg har ikke helt troen på at det skader å "stresse" med EL-testing og temping -tvert imot.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Hehe ja. Og kanskje ufrivillige barnløse skulle fått henvisning til psykolog eller coach istedet slik at vi heller kunne lære oss å slappe av? ;) Bedre det enn å få behandling for det som virkelig forårsaker barnløsheten! :ironi:

Hi, hi..

Jeg har ikke tall for hvor mange som har sagt "ja, det blir ofte slik når man tenker på noe annet og slapper av" når jeg forteller at vi plutselig fikk klaff likevel mens vi stod i kø for prøverør.

"Særlig" tenker jeg da. Var jo mye mer bekymret for det hele da enn f.eks det første halvåret med prøving ;)

Skrevet

Jeg styrteheller ikke med EL-tester og sånn, men jeg telte dager og passer på å ha sengekos de dagene jeg visste at jeg mest sannsynlig hadde EL. Var ikke noe stress det synes jeg :)

Skrevet

Til TS..

Jeg var gjerne litt kvass i kommentaren min lenger oppe, men for meg så er det veldig sårt :sjenert:

MEN.. jeg er helt enig med deg at du ikke trenger å tenke på temping og eggløsnings-tester nå. Kos dere med hverandre :hjerte: Det er jo på den måten vi alle sammen håper at det skal klaffe for oss, men desverre så går ikke det for alle..

Vi slappet av det første året vi.. "Skjer det, så skjer det" . Jeg har jo et barn fra før så jeg stresset ikke på NOEN måte, men ettersom tiden går begynner man å lure, og nå... er jeg vel nesten mer eller mindre desperat (livredd for at vi ikke skal få det til) :sukk:

Mannen min ber meg også om å slappe av, men som jeg sier til ham; den dagen du har hatt en gynekolog mellom bena mer enn din egen samboer, hatt SÅ mye smerter i magen som meg, tabletter, stikking, kvalme, hodpine, blødninger, utflod, trøtthet, tatt Eggløsningstester og X antall negative graviditets-tester.. Så lurer jeg på om HAN greier å slappe av ? Han går jo bare inn på klinikken og "drar seg i løken" :ler: :ler:

Det værste for meg i det siste har vært bivirkningene etter ivf forsøkene, for jeg har hatt samme symptomer som de som er gravide det siste halve året ! Med andre ord har jeg har FØLT meg gravid.. men likevel, så er det ingen baby i magen min :sukk: (kanskje jeg har skikkelig "synes synd på meg selv dag" ) :sjenert:

Men.

Ønsker deg MASSE lykke til TS :) Håper virkelig det klaffer raskt for dere !!

Gjest Gjest_selva_*
Skrevet

Du forstår nok mer den dagen du har fått mensen for 700 gang og fortsatt ikke blitt gravid.

Skrevet

Jeg begynte å tempe etter noen måneder med prøving, det var først og fremst for å få oversikt over syklusen og etterhvert ble jeg "avhengig" for å vite nøyaktig når mensen kan forventes! Har heldigvis hatt temmelig stabile sykluser og derfor har det fungert fint sånn.

Vi har prøvd siden feb 07 og føler enda ikke at vi har stresset, men det er klart man har mange, mange tanker omkring emnet! Man prøver jo fordi man vil ha barn... Og når en etterhvert må til med Pergo, blodprøver og til slutt prøverør kan en ikke bare la vær å tenke på det...

Og jeg er litt vilsom til at eggkvaliteten og sædkvaliteten eller tette eggledere mirakuløst blir "friske" av å slappe av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...