Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #1 Skrevet 6. november 2008 Hei noen som vet; jeg og mannen min har tenkt å gå fra hverandre. Det vil si, det er egentlig bare jeg som vil, og jeg ønsker å gjennomføre prosessen så skånsomt som mulig. Men jeg må kjøpe bolig. Skandiabanken sier at at så lenge vi fremdeles er dokumentert gift så må han stå som medlånetaker. Det ønsker jeg jo ikke at han skal. Gjelder dette alle banker? Betyr det altså at jeg ikke kan gå igang med kjøp av ny bolig uten at vi har satt igang de formelle prosessene? Hadde håpet at det kunne gjøres separat jeg da.
Nabodama Skrevet 6. november 2008 #2 Skrevet 6. november 2008 Hvorfor ikke leie bolig i starten? Da slipper du å kjøpe i hastverk. En annen ting er hva som skjer med deres felles bolig. Ikke sikkert du får lån før den er solgt heller.
Gjest TS Skrevet 6. november 2008 #3 Skrevet 6. november 2008 Hvorfor ikke leie bolig i starten? Da slipper du å kjøpe i hastverk. En annen ting er hva som skjer med deres felles bolig. Ikke sikkert du får lån før den er solgt heller. Boligen skal ikke selges, jeg skal ut og kjøpe alene. Har ikke lyst til å dra barna inn i en midlertidig leilighet. Vil ha mitt eget.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 6. november 2008 #4 Skrevet 6. november 2008 Jeg skjønner ikke helt hva du har tenkt ... Dere har barn. Har du tenkt å kjøpe bolig i all hemmelighet for så å springe den store nyheten om at du flytter dato x når du har kjøpt leilighet? Dette er ikke måten å gjøre det på når du har barn. Ta ut separasjon, og gå så i gang med å finne bolig. Når du har sendt inn papirer på at du er separert - og det betyr at prosess med mekling om barn også må i gang - så har du et bevis for banken på at du er på vei ut av ekteskapet og kan ta lån alene. Noen annen måte finnes ikke da du ikke kan stifte gjeld mens ekteskapet fortsetter. Det skulle jo tatt seg ut at ektefeller kunne stifte slik gjeld som de begge er bundet av uten å informere sin partner.
Gjest Gjest_Nita_* Skrevet 7. november 2008 #5 Skrevet 7. november 2008 dessuten står du oppgitt som medlåner taker i huset. noe du ikke kan fraskrives fra sånn uten videre. dersom mannen din ikke tjener godt nok til å betjene det allene, må dere selge. bankene er ganske strenge nå. og jeg tenker ikke hva han kan klare å betjene akkuratt, men med en god margin. siden du står oppført som medlånertaker, så har du halvparten av gjelden på deg. min samboer står oppført som medlånertaker på et hus han kjøpte med sin bror for et år siden. vi får ikke lån pga han står som medlånertaker. så enten må hans bror få en til å flytte inn og blir den nye medlånertakeren (men ganske uaktuelt pga han er allene) eller så må han gjøre det om til at han kan leie ut en del av huset. han er i gang med sist nevnte.. dette fordi BANKEN mener at han ikke får ha huset på seg selv, mens han i virkeligheten har klart lånet allene i et år nå, uten problem. så vi får ikke lån før han har fått en leieinntekt eller en annen å ha som medlånertaker.. mye firkanta regler ute å går :S
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2008 #6 Skrevet 7. november 2008 må bare legge til: og min samboer har ikke bodd med sin bror på et år.. for han har bodd hos meg (leier) kjipe regler!
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2008 #7 Skrevet 7. november 2008 Dersom du skal kjøpe eget, må du ha dette som særeie. Da kan du ta opp et eget lån - som også blir særeie. Men det er begrenset hvor mye lån du kan få da, siden du vel har lån i boligen du nå bor?! Han kan kjøpe deg ut, dvs gi deg mellomlegget mellom verdi og lån. Da blir det lettere å få nytt lån. Om han ikke har kæsj nok til å betale deg ut, må han øke boliglånet (om banken hans godtar det nå - de fleste er vel forsiktige i dag). Skandiabanken er enkle, altså simple. Er man ikke A4, gidder de ikke gjøre noe for å få deg som kunde. Og de er supergniene på lånene om dagen... Separasjon kan du søke etter å ha flyttet ut. Man skal ha separate boliger for å kunne separeres.
Lissi Skrevet 8. november 2008 #8 Skrevet 8. november 2008 Mannen din må kjøpe deg ut slik at du får penger for huset og blir slettet på skjøtet. Om han eier boligen ser jeg ikke noen grunn til at du ikke kan kjøpe deg ny bolig snarest. Jeg får eget lån i banken om jeg ønsker, så dette syns jeg høres rart ut. Hvordan TS ønsker å flytte ut er ikke tema her. Ingen av dere vet hva som har skjedd og hvorfor hun har hast med å flytte ut. Best å holde oss til saken da. Hør med flere banker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå