Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #61 Del Skrevet 7. desember 2008 Så fins det jo de franske mykostene som også er hvite/gule. Franskmenn vet jo nesten ikke hva vanlig ost er, de vet ikke hva ostehøvel er en gang! Så det varierer nok! Det finnes mange oster! Tror gjerne franskmennene ville blitt mer fornærmet om man omtalte en av de berømte ostene deres som en sveitsisk ost for eksempel. Hvordan kan man vite hvor osten kommer fra uten å ha detaljkunnskap? Det må være lov å beskrive osten som hvit/gul, eller uten sammenligning forøvrig, en person som mulatt, farget, hvit osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #62 Del Skrevet 7. desember 2008 Men da legger vi fra oss "barnespråket" og bruker mer riktige or som: Europeisk, Asiatisk, Afrikansk etc. Eller opprinnelse i land. Det er nøytralt og konkret nok! ...og ofte svært så tungvint. Ta Johan Golden (som forøvrig er tilhenger av å bruke ordet neger) som eksempel. Om ham kan vi bruke ordet norsk. Det er helt korrekt, men sier pent lite om hudfargen. Europeisk. Ditto. Vi kan si nordmann av karibisk opprinnelse, eller norsk-karibier. Joda, da vet vi hvor faren er fra, men om faren er rosa (av nordeuropeisk avstamning), lysebrun (av søreuropeisk) eller svart (av afrikansk) aner vi ingenting om. Vi kan si nordmann av afrikansk opprinnelse eller norsk-afrikaner...men det blir ikke riktig, for det er ett flere hundre år gammelt ledd mellom Afrika og Norge. Norsk-karibier av afrikansk opprinnelse? Norsk-karibisk-afrikansk? Nordmann av afrokaribisk opprinnelse? Veel. Kom igjen, foreslå noe glupt som er både nøytralt og konkret og fremdeles går an å si uten å bruke opp halve setningen? Faktum er at noen ganger har vi faktisk behov for å beskrive hudfarge, og det blir veldig tungvint om vi bare skal kunne hinte til dette via diverse nasjonale eller kontinentale tilhørigheter. Synes jeg ser det om 500 år når globalisering har gjort det enda mer vanlig med lappeteppebakgrunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cederic Rueben Skrevet 7. desember 2008 #63 Del Skrevet 7. desember 2008 Nei det er ikke et skjeldsord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cederic Rueben Skrevet 7. desember 2008 #64 Del Skrevet 7. desember 2008 Vi kan si nordmann av afrikansk opprinnelse eller norsk-afrikaner...men det blir ikke riktig, for det er ett flere hundre år gammelt ledd mellom Afrika og Norge. flere tusen år vil være mer riktig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nic Skrevet 12. desember 2008 #65 Del Skrevet 12. desember 2008 Til alle dere som nå og da referer til "mulatter" som "bare så nydelige", eller blåser ut med noe som f.eks "dere kommer til å få såååå søte barn" eller lignende. Tenk litt over hva det dere innebærer. Hva slags underbevisst estetisk verdisyn vitner egentlig slike utssagn om? Jo nemlig et som setter en lyshudets utseende høyere enn en med et mørkt. Ved å fremheve mulatter som generelt vakrere enn andre (les-folk med mørkere hudtone eller mer negroide trekk) konstaterer man implisitt at en mulatt er pen fordi han eller hun har hvitere trekk enn en med begge foreldre fra for eksempel Kenya. Det blir egentlig som å si (selv om man ikke nødvendighvis mener noe vondt med det) at mulatter er "sååå pene", fordi de er en forbedret utgave av, f.eks, en mørk afro-amerikaner. Dette er en generalisering som mange tar det for gitt at er greit å ta i bruk fordi de jo sier bare noe godt; at de er pene. Men når definisjonen av pen blir "hvitere" blir det tatt for gitt at hvit er den høyeste og ideelle formen for et menneskete fysiske skjønnhet. Så selv om det i USA har vært og fremdeles er slik at mulatten- eller også mørkhudete med hvite nok trekk-har hatt fått mye større innpass hos de hvite opp gjennom historien, og fått vært langt mer synlig i tv og media enn de uten "nok" hvitt blod i sine årer, betyr ikke det at det er så veldig riktig at det gjør noe. Hilsen en bare såååå pen mulatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #66 Del Skrevet 12. desember 2008 Det har blitt så farlig å nevne farge at vi omtrent ikke tør å beskrive folk lenger. Og du over meg... Jeg skal altså ikke si til et vennepar hvor en er mørkhudet og en er fra Kina at de kommer til å få pene barn? Fordi jeg da sier at utvanningen av den ene eller den andre "rasen" er av det positive? Eller er det greit å si det til de fordi en av de ikke er "hvite"? Tenk om jeg mener at de kommer til å få vakre barn fordi de blir mørkere enn den lyseste av de? Jeg bruker riktignok aldri ordet "mulatt", jeg liker ikke det ordet, men jeg elsker blandinger. Av alle slag. Hva som helst. Jeg liker dynamikken i det. Er jeg rasist av den grunn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nobilian Skrevet 12. desember 2008 #67 Del Skrevet 12. desember 2008 Wikipedia; "Ordet regnes for å være rasisme, da det direkte betyr en sammenligning med et muldyr. Hest kan synes å gjenspeile det positive (det hvite, sterke, stolte, flotte) og esel gjenspeiler negativt (sort/ grått -uansett noe som er mindreverdig i forhold til hest), mens mulatt blir da produktet. Ordet skal altså gi assosiasjon om at man har blandet noe bra (hesten) med noe mindre fint (eselet) og fått et avkom som er sterilt, og dermed et vesen av lavere verdi." Så jeg har lært noe i dag jeg. Er vokst opp i en familie som har vært sååå opptatt av å ikke tråkke noen på tærne og snakke korrekt. Men de har alltid omtalt folk som "mulatt" likevel. Så feil kan man altså ta. *** Om du skal lære noe i dag, burde det kanskje være å ikke bruke wikipedia. Som kilde er wiki ingenting verdt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #68 Del Skrevet 12. desember 2008 Nei, mulatt og blandingsrase er ikke skjellsord.Hva pookker skal man si ellers? Neger og hvit? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nobilian Skrevet 12. desember 2008 #69 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Til alle dere som nå og da referer til "mulatter" som "bare så nydelige", eller blåser ut med noe som f.eks "dere kommer til å få såååå søte barn" eller lignende. Tenk litt over hva det dere innebærer. Hva slags underbevisst estetisk verdisyn vitner egentlig slike utssagn om? Jo nemlig et som setter en lyshudets utseende høyere enn en med et mørkt. Ved å fremheve mulatter som generelt vakrere enn andre (les-folk med mørkere hudtone eller mer negroide trekk) konstaterer man implisitt at en mulatt er pen fordi han eller hun har hvitere trekk enn en med begge foreldre fra for eksempel Kenya. Det blir egentlig som å si (selv om man ikke nødvendighvis mener noe vondt med det) at mulatter er "sååå pene", fordi de er en forbedret utgave av, f.eks, en mørk afro-amerikaner. Dette er en generalisering som mange tar det for gitt at er greit å ta i bruk fordi de jo sier bare noe godt; at de er pene. Men når definisjonen av pen blir "hvitere" blir det tatt for gitt at hvit er den høyeste og ideelle formen for et menneskete fysiske skjønnhet. Så selv om det i USA har vært og fremdeles er slik at mulatten- eller også mørkhudete med hvite nok trekk-har hatt fått mye større innpass hos de hvite opp gjennom historien, og fått vært langt mer synlig i tv og media enn de uten "nok" hvitt blod i sine årer, betyr ikke det at det er så veldig riktig at det gjør noe. Hilsen en bare såååå pen mulatt *** Pisspreik. Om man sier at mulattbarn er såå søte, betyr ikke det bare at disse blandingsbarna kan være penere enn helt fargede barn - det betyr også at de kan være penere enn helt "hvite" barn. Du utelater halvparten av resonnementet. Endret 12. desember 2008 av nobilian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 12. desember 2008 #70 Del Skrevet 12. desember 2008 Ved å fremheve mulatter som generelt vakrere enn andre (les-folk med mørkere hudtone eller mer negroide trekk) konstaterer man implisitt at en mulatt er pen fordi han eller hun har hvitere trekk enn en med begge foreldre fra for eksempel Kenya Eller man sier at folk som har mørkere hudtone er penere enn hvite. Alt kommer an på hvordan man tolker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raggis93 Skrevet 9. april 2009 #71 Del Skrevet 9. april 2009 Til alle dere som nå og da referer til "mulatter" som "bare så nydelige", eller blåser ut med noe som f.eks "dere kommer til å få såååå søte barn" eller lignende. Tenk litt over hva det dere innebærer. Hva slags underbevisst estetisk verdisyn vitner egentlig slike utssagn om? Jo nemlig et som setter en lyshudets utseende høyere enn en med et mørkt. Ved å fremheve mulatter som generelt vakrere enn andre (les-folk med mørkere hudtone eller mer negroide trekk) konstaterer man implisitt at en mulatt er pen fordi han eller hun har hvitere trekk enn en med begge foreldre fra for eksempel Kenya. Det blir egentlig som å si (selv om man ikke nødvendighvis mener noe vondt med det) at mulatter er "sååå pene", fordi de er en forbedret utgave av, f.eks, en mørk afro-amerikaner. Dette er en generalisering som mange tar det for gitt at er greit å ta i bruk fordi de jo sier bare noe godt; at de er pene. Men når definisjonen av pen blir "hvitere" blir det tatt for gitt at hvit er den høyeste og ideelle formen for et menneskete fysiske skjønnhet. Så selv om det i USA har vært og fremdeles er slik at mulatten- eller også mørkhudete med hvite nok trekk-har hatt fått mye større innpass hos de hvite opp gjennom historien, og fått vært langt mer synlig i tv og media enn de uten "nok" hvitt blod i sine årer, betyr ikke det at det er så veldig riktig at det gjør noe. Hilsen en bare såååå pen mulatt ENIG ! tok ordene ut av munnen min . jeg synes det er leit ! rett og slett. Jeg synes menn av alle raser er fine. jeg liker både hvite,brune og svarte menn. alle er nydelige på hver sin måte og ikke minst sexy på hver sin måte! HAHA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2009 #72 Del Skrevet 9. april 2009 ENIG ! tok ordene ut av munnen min . jeg synes det er leit ! rett og slett. Jeg synes menn av alle raser er fine. jeg liker både hvite,brune og svarte menn. alle er nydelige på hver sin måte og ikke minst sexy på hver sin måte! HAHA For oss mennesker er det bare én rase- nemlig menneskerasen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå